Utskrift från gbg.yimby.se
....

Pendelparkeringens pris

 
Enligt GP kan stadens pendelparkeringar komma att avgiftsbeläggas. Problemet är uppenbarligen att de blivit för populära, nu måste de byggas ut och det kostar pengar. Det är inte heller bara pendlare som tycker det är trevligt med gratis parkering:

"En allt hetare fråga är hur man ska försäkra sig om att pendelparkeringar bara används av pendlare. Alla som parkerar vid järnvägsstationen i Alingsås kanske inte ska vidare med tåg eller buss - men hur hindrar man dem som bara har ärenden i närliggande butiker? Och hur hindrar man anställda och boende från att parkera gratis på en ny pendelparkering till exempel vid Östra sjukhuset eller Frölunda torg?
- Pendelparkeringar är attraktiva platser och det är svårt att skilja agnarna från vetet. Det finns många som vill stå på en gratisparkering, säger Stefan Granat, planeringsledare på trafikkontoret i Göteborg.

Ett nytt förslag är att p-platsen kopplas till Västtrafik och öronmärks för dem som köpt månadskort eller årskort. En försiktigare variant är att den som har kort får första tjing till de bästa platserna, närmast hållplatsen.

En stark önskan från resenärerna är att parkeringarna får en nära koppling till dagligvarubutiker och annan service. Det är enkelt att handla där man ändå ska byta från spårvagn till bil, och tryggare att parkera där många rör sig. Fler larm och säkrare fordon har visserligen minskat antalet stölder, men inbrott i parkerade bilar förekommer och bensinstölderna har snarare ökat under senare år.
- Problemet är att köpmännen vill ha omsättning med många kunder. Inte pendlare som blockerar en plats hela dagen, säger Stefan Granat.

- Å andra sidan kan en pendlare bli en trogen kund, som gör sina ärenden på ett effektivt och miljövänligt sätt, tillägger Line de Verdier.
En kundundersökning hösten 2007 visade att resenärerna kan tänka sig att betala, om de erbjuds bevakad pendelparkering i ett attraktivt läge nära handel och annan service."
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
mhean (20 Augusti 2008 13:26):
Själv ställer jag mig på Hede pendelparkering i Kungsbacka i princip varje dag för att ta tåget in till stan., det skulle vara oerhört tröttsamt om det började kosta pengar.

I vanlig ordning gör/tänker politiker i vår region precis motsatt hur normala människor tänker. - Ska vi får mer folk att välja kollektivtrafik? - Ja ett bra sätt då är att vi låte dom betala för att parkera vid stationerna?!..?!xx!!??

Herregud.

Likadant försöker man lösa vår dåligt utbyggda spårnät med att förbättra vagnar och miljöer istället för att bygga nya spår.
 0
Erik Sandblom (20 Augusti 2008 14:50):
Om p-avgiften ingår i periodkortet borde priset kunna hållas nere.

Ett annat alternativ är bättre cykelparkeringar där man låser in hela cykeln i ett skåp. Eventuellt även med dusch ungefär som på campingplatser. Har man 10-20 cyklister bör det ändå ta mindre plats än 10-20 bilar.
 0
mhean (20 Augusti 2008 16:24):
Tycker absolut att det kunde ingå i periodkortet som är rätt så dyrt här i Västsverige kontra Sthlms län. 955 kr betalar jag. Tror inte man betalar mer än 700 kr för att åka i hela Sthlms län. Jag förstår inte varför det ska vara sådan skillnad. Möjligen är det så att de som pendlar snävare subventionerar de som pendlar längre och då Västtrafiks upptagningsområde är väldigt stort blir denna prissättning ett resultat därefter.
 0
Erik Sandblom (21 Augusti 2008 03:32):
Här är några bra lösningar på pendelparkeringar!

http://energybulletin.net/node/46298
 0
Marre (21 Augusti 2008 17:06):
Enklast vore väl att enbart låta dem med månadskort parkera på pendelparkeringen? Åtminstone på en del av den, resten av platserna kan man ha öppna för alla.
 0
Johannes Hulter (21 Augusti 2008 17:18):
@ marre: Ja, det låter ju så enkelt att man blir misstänksam. Det måste ju gå att lösa tekniskt (koppla kortet till p-bricka eller något).
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6712 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter