Utskrift från gbg.yimby.se
....

P för p-platser

 
GP rapporterar att p-platser för de boende är en bristvara i centrala staden. Den främsta anledningen som anges är att miljöbilarna blivit tio gånger fler. Enligt de nya reglerna kommer miljöbilstillstånd bara att ges till boende i Göteborg och bara gälla i det område där bilisten är bosatt. Men det tar upp till tre år för de gamla tillstånden att löpa ut, så tills dess blir det trångt. Den nya parkeringspolicyn som är på gång siktar också mot att frigöra p-platser inne i staden för kortare besöksparkering, vilket förstås är viktigt för handeln inne i staden.

Ur GP: "En del av förslaget till policyn handlar om boendeparkeringen på gatorna i centrala Göteborg och föreslår att boendekort ska bli dyrare. Tanken är att bilisterna på så vis ska förmås flytta parkeringen från gatan till p-hus. I nuläget finns inga planer på fler boendeplatser trots trängseln. Annelie Hultén ger inget rakt svar på frågan om huruvida dagens situation medboendeparkeringar är rimlig. Hon hänvisar till att socialdemokraternas trafikgrupp först ska ta ställning till förslaget. - Men Göteborg har en begränsad yta och man måste fundera på om den inte borde användas till annat än bilar, säger Anneli Hulthén."

Det är bara att instämma med Hulthén, p-platser är nog inte den bästa användningen av den begränsade och dyrbara marken inne i staden. Gör man ett aktivt val och bosätter sig mitt i smeten kanske man samtidigt ska ta sig en funderare på om man verkligen behöver ta med sig bilen in i staden. Det är faktiskt fascinerande att läsa intervjuerna i tidningen med frustrerade bilägare, som letar i upp till en timme (!) efter p-plats varje dag. Vore det inte smartare att lägga den timmen på något annat? Man lever bara en gång, är det inte lite onödigt att lägga en en stor del av livet på att frustrerat åka runt och leta p-plats?
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Gustav Svärd (2 Oktober 2008 19:43):
Word!

/fritt översatt: fan va rätt du har.
 0
Patrik Sterky (2 Oktober 2008 20:27):
Jag instämmer. Däremot tycker jag man fortfarande bör se till att nybyggda lägenheter får ett garageplan i källaren, för boende. Jag tycker körandet och utrymmet bilarna tar upp är problemet, inte ägandet. Inför trängsel/vägavgifter och investera pengarna i välbehövlig kollektivtrafik.
 0
Jesper Hallén (2 Oktober 2008 21:54):
Ta väck parkeringsplatserna från Grönsakstorget, längs Vallgraven och Kungstorget.
 0
Gustav Svärd (2 Oktober 2008 23:56):
Patrik
Visserligen så är en som äger bil långt mer sannolik att ta bil för att åka nånstans, men gärna för mig att tillåta underjordiska garage i nybyggen. Stora problem uppstår när man kräver parkering i garage för alla, vilket man gör här uppe i Stockholm. Detta har redan direkt lett till att det byggs färre bostäder (eftersom P-platserna är så dyra att bygga så tas hellre bort en-två våningar än lägga till de P-platserna). Men att tillåta byggaren inkludera ett garage om denne vill det, why not?
 0
Johannes Hulter (3 Oktober 2008 00:09):
@ patrik/gustav: Idag är det ju vanligt med parkering under gården och det är väl OK (mot gatan ska det ju vara verksamheter).

Men problemet är precis som Gustav säger, har du en bil så kommer du att använda den. Jag är likadan. Ska jag till affären två minuter bort tar jag cykeln, fast jag kunde gått. Min personliga övertygelse är att en bilägare kommer att ta bilen om den finns, hur länge han får leta efter p-plats, hur lång tid det tar, hur mycket det kostar spelar ingen roll.

Men jag kan förstås ha fel. Gustav, hur var det i STHLM, bytte bilisterna till kollektivt/cykel eller slutade de bara åka in till stan lika ofta när ni fick trängselskatt?
 0
Patrik Sterky (4 Oktober 2008 10:41):
@ Johannes: Jag tror inte folk tar bilen så fort de har möjlighet, däremot är det många som har liv som ibland kräver bil. Jag står därför fast vid att man bör bygga garage under (ej gatuplan) alla nya hus, till självkostnadspris för de boende. Sen kan man diskutera vilken siffra man behöver på parkeringsnormen, vilket görs redan idag, och det är mycket olyckligt om man inte bygger högre p g a detta.

I Stockholm fick trängselskatten att minska trafiken på de berörda infarterna med 20% (Essingeleden m fl ökade något). Intressant nog var det bara en del av den försvunna trafiken som dök upp i kollektivtrafiken och på cykel. Det högre priset fick helt enkelt ett dämpande behov på att resa, eller att man planerar sina resor på andra tider när det är billigare (och inga köer). Ett mycket lyckat försök med väldigt stora samhällsekonomiska vinster, nu borde det byggas ut och inkludera bl a Essingeleden enligt mig.
 0
Johannes Hulter (4 Oktober 2008 13:38):
@ patrik: Du har säkert rätt, men visar inte sthlm-exemplet att bilister hellre sitter hemma (eller kör bil till en köplada) än byter till kollektivt/cykel in till stan? Att en stor del av resorna är korta (Erik S, märker du, det fastnar) visar väl också att bilägande leder till extremt mycket "onödigt" bilåkande.

Jag har en känsla av att om man äger en bil kommer man att anpassa sitt liv till bilen, istället för bilen till livet. Resultat: bilberoende boende, bilberoende jobb, bilberoende konsumtion.
 0
Erik Sandblom (5 Oktober 2008 01:06):
Kul att det fastnar Johannes!! Ny uppgift: Två tredjedelar av befolkningen i Sverige har mindre än tio kilometer till sina arbetsplatser och cirka hälften mindre än fem kilometer. Källa: infrastrukturproppen sidan 150.
http:​/​/​regeringen.​se/​content/​1/​c6/​11/​24/​29/​79b59683.​pdf

Patrik & Johannes
När p-garaget väl är byggt så kommer priset sättas så att alla platser hyrs ut, oavsett byggkostnad. Så det riskerar att bli en subvention för alla med egen bil. Man kanske får tänka som så att den som vill ha egen bil får välja ur det befintliga bostadsbeståndet, och att nya hus byggs utifrån att boende använder bilpool, hyrbil och taxi efter behov.
 0
Mikael K (5 Oktober 2008 21:50):
Jag var i Stockholm i helgen och där såg jag inte mycket bilar, kanske för att de har en fungerande och bra utbyggd kollektivtrafik (dåligt skyltad dock)... Hade det varit lika smidigt i Göteborg hade jag sålt min bil.

Bygg tunnelbana nu!
 0
Sven R (6 Oktober 2008 02:36):
Jag är nog lite skeptisk till idén om tunnelbana i Göteborg, tror att det skulle bli för alldeles för dyrt. Och när vi redan har ett spårvagnsnät som funkar finfint för de mer central belägna stadsdelarna... då tycker jag det är bättre att vi bygger vidare på det.

Men det är iofs ganska intressant att fundera på vilka lösningar vi skulle kunna välja för att få bättre kollektivtrafik. Den till hälften byggda Kringen är ju ett sätt att unvika getingmidjan i Brunsparken. Kanske Allén kan utnyttjas bättre genom att vi lägger spår hela vägen från Järntorget till Gamla Ullevi, kanske t.o.m i en cut-and-cover tunnel? Eller ännu bättre, varför inte låta en expresslinje för spårvagnar samsas med tågen i Västlänken?
 0
Jesper Hallén (6 Oktober 2008 13:21):
En nonstop ringlinje i tunnelbaneform vore inte fel.
 0
Sven R (6 Oktober 2008 13:46):
Till Jesper: Du tänker dig en ganska central ring? Ungefär som Kringen dvs Järntorget, Korsvägen, Centralen... och kanske en sväng till Hisingen också?
 0
Jesper Hallén (6 Oktober 2008 16:55):
Sven: Ja precis en ganska central ring. En sväng till Hisingen också ja, det vore dumt annars när man planerar att utvidga centrum dit.
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6712 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter