Utskrift från gbg.yimby.se
....

Göteborg i verkligheten

 
Det är hög tid att uppmärksamma ett märkligt och fascinerande videoprojekt som finns utlagt på YouTube. En anonym göteborgare med ett uppenbart intresse för stadsplanering har tagit på sig den digra uppgiften att dokumentera hur Göteborg ser ut - i verkligheten. Ett antal socialrealistiska videofilmer finns att tillgå, alla åtföljda av ett lakoniskt: "Detta är Göteborg i verkligheten".

I hård konkurrens med "X2000 lämnar Centralstationen" är nog min favorit är denna känsligt filmade vy över E6/E20:



Massbilismen har verkligen förändrat våra städer...



Saxo042, vem du än är, fortsätt!
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
mhean (25 November 2008 07:38):
Härlig bild med Kobbarnas Väg i fonden. Göteborg är onekligen en mycket större stad idag än på 50- och 60-talen men jag tror ändå att människorna då upplevde staden större än vad vi gör idag. Det fanns väl t ex inga stora leder så att ta sig från en stadsdel till en annan var nog ett större projekt, dessutom var den tätare än idag med alla landshövdingahuskvarter överallt. Ja, jag blir allt ledsen när jag tänker på alla stadskvarter och stadsmiljöer som bara sopades iväg i rivningshysterin och ersattes av känslolösa mastodontbyggen.
 0
Niklas (25 November 2008 09:42):
Då föredrar jag nog Kurt Olssons klassiska reportageserie om "Göteborg i verkligheten".
 0
Aron (25 November 2008 11:52):
Intressant / Tänkvärt är att Göteborg hade 400 000 + invånare redan på 1960-talet (idag strax under 500 000). Detta alltså innan den stora förortsutbyggnaden. Tro sjutton det var ett tätare och mer intensivt liv i staden då. Nu är ju Göteborg en väldigt glest befolkad stad...!
 0
Olle Jansson (25 November 2008 12:39):
Är inte vädret alldeles för fint för att vara Göteborg i verkligheten?
 0
Jesper Hallén (25 November 2008 16:00):
Det är ingen fara Aron, om 20 år är vi en miljon säger Hulthén :)
 0
Hans J (25 November 2008 17:39):
Instämmer att det var storsdad redan i mitten av 1900-talet i fråga om befolkningstal och nordiska förhållanden.
Som 80-talist är det märkligt och häftigt med den rätt tydliga nostalgi som uppstår vid titt på foton från 50-80-talen trots att man saknar egna upplevelser och att mest försvann före "mitt" årtionde. Kanske räcker de fåtal glimtar från sent 80-tal och framåt av miljöer som inte finns kvar idag, som spökhusen på södra vägen på Lisebergs västra sida. De var verkligen eleganta trots förfallet och utsträckte antagligen stadskänslan lite längre söderut än idag.
Ska påpeka att jag inte är någon trähuskramare generellt. Till exempel ser jag inte kåkarna i södra Gårdas betydelse där de hukar under motorvägen.
Tycker också det finns exempel där landshövdingehus eller liknande hämmar storstadskänslan (bebor ett sedan en tid).
De fungerar utmärkt som faktorer för levande småstads vilket många säkert är nöjda med i Sverige. Men jag tror det optimala för "urbanism" är en mix av högt och lågt och olika stilar, kvarter mixat med höghus. Även stora trevåningsområden kan vara monotoma på ett sätt, så det var kanske inte enbart av ondo att radera typ Olskroken och Landala, men det bästa hade nog varit att bara ersätta delar av dem med högre stenhus.
Göteborg är en storstad sett till fakta (invånarantal), men jag upplever det egentligen som flera rätt isolerade småstäder på gott och ont.
 0
Nicke (25 November 2008 18:54):
@Hans: Håller med, jag upplever också "Göteborg i verkligheten" som ett antal isolerade småstäder snarare än en sammanhängande storstad. Så har väl också varit ett uttalat mål, G Johansson har ju ofta snackat om "de små stadsdelarnas stad", osv, och i den "trygga och hållbara" stadens namn har man aktivt jobbat för att uppnå någon reinkarnation av småstadsidyllens karraktär. Dock har det gett precis omvänt resultat i de flesta fall: ödslighet, bostadsbrist, färre spontana möten mellan människor, dåligt underlag för effektiv kollektivtrafik, trafikproblem när det naturliga flödet styrs om till några fåtal gator, en stad vars image av många anses vara tråkig, segregerad och otrygg, osv. Yimby, nya ÖP (även om den hittils inte direkt verkar efterlevas) och som det verkar en begynnande större insikt i dessa typer av frågor ger lite nytt hopp om att "Göteborg i verkligheten i framtiden" kommer bli bättre.
 0
Johannes Hulter (25 November 2008 20:29):
@ nicke: Rätt inställning! Klart vi ska fixa det här. :)
Dessutom är nya ÖP ju inte klubbad än...
 0
Mhean (25 November 2008 23:06):
Min tanke med att Göteborg idag är en betydligt större stad är just att Storgöteborg ökat sin folkmängd med nästan det dubbla och att pendlingen är så stor plus att mycket är så storskaligt byggt jämfört med 50- o 60-talen. Vilket då inte nödvändigtvis innebär urbant stadsliv/stadskänsla.
 0
Ragnar Lind (27 November 2008 10:33):
Jo, storgöteborg har ju brett ut sig. På 50-talet var både Kungsbacka och Kungälv riktiga småstäder med bara några tusen invånare med landsbygd omkring. Hur många bodde då i Partille och Lerum? Där var nog mest mindre områden med äldre villor.
Så kommer Storgöteborg och brer ut sig, omringar städer som Kungsbacka (och den lilla stadskärnan blir kvar som en ö i ett hav av förorter till Göteborg). Detsamma tycks ha hänt med Kungälv (men Alingsås verkar har klarat sig bättre, stadskärnan där var väl tillräckligt stor för att kunna behålla en tydligare identitet mot Göteborg). I Kungsbacka bor väl 70000, i Kungälv väl 50000. Så även om själva Göteborg inte har så många fler invånare än då, så har det ju skett en väldig utspridning i omgivningarna.
Jo, jag tillhör allt trähuskramarna. Jag uppskattar de småstadsmässiga miljöer som faktiskt finns mitt inne i Göteborg (men det ena goda förskjuter ju inte det andra, dvs storstaden). Områden med landshövdingehus i tre våningar kan bara inte bli tråkiga om ett geni som Lillienberg står för stadsplaneringen! Det var en miljökatastrof som hände när grävskoporna gick fram över så stora områden, i Olskrokens fall så sent som 1980. Man hade verkligen kunnat gå varsammare fram (men jag bodde inte i Göteborg då, har bara sett processen på bild). Men jag ser fram mot att den nya storstaden växer fram över de nya, citynära områdena som planeras.
 0
Nicke (27 November 2008 12:26):
@ Johannes: Man kanske skulle sno lite slogans från en viss nyligen avslutad presidentvalskampanj, finns en del som kunde passa in... Change is awesome! Yimby - Yes we can! :-)
 0
Johannes Hulter (27 November 2008 13:17):
@ nicke: Ja, nu är vi ju politiskt obundna men "Change we can believe in" låter ju definitivt bättre än "Country first" (McCains slogan) för oss Yimbys ;)
 0
Ragnar Lind (28 November 2008 10:12):
"X2000 lämnar Centralstationen" påminner mig om Kurtans härliga sketch...
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.