Utskrift från gbg.yimby.se
....

Kvarteret Plantaget i Linné

 


Med anledning av det kommunala bostadsbolaget Poseidons förslag till bebyggelse på nuvarande parkeringsyta bredvid Hagabion, går det att läsa följande på Poseidons hemsida:

Under 2009 ska Poseidon inleda ett planarbete för att skapa nya bostäder vid Linnégatan. Tomten, som Poseidon äger byggrätten till, ligger på den befintliga parkeringsytan framför Hagabion. Här planerar vi för cirka 50–80 lägenheter, fördelade på tre huskroppar.

Jag reagerar starkt på Poseidons kalla och urvattnade sätt att beskriva projektet. Det som lyfts fram är antalet lägenheter och huskroppar!!??

Linnégatan är mer än bara ett bostadsområde – det är en upplevelse. Folk väljer att flytta till Linné för att kunna leva en viss livsstil, andra besöker området pga. dess karaktär och atmosfär. Vi är många ”urgöteborgare” som föredrar Linnégatans mindre kommersiella uppenbarelse. Gatan har idag blivit som en andra, inofficiell Avenyn där jag som göteborgare kan klä mig i vanliga kläder och vandra omkring som en vanlig man... (läste mycket Fantomen som liten).

Skämt å sido, det här är vad jag kallar fel byggnad på fel plats. Jag har inget till övers för låga punkthus, speciellt inte då de bryter starkt mot omgivande bebyggelse. Man har lyckats bebygga Linné med kvarter i modern tid med bra resultat (mot Linnéplatsen samt nu senast för några år sedan mot Oskar Fredriks kyrka).

Enligt uppgift från Poseidon är denna skiss ca 15 år gammal och därför inaktuell. Jag har då ett förslag till Poseidon:

Det låter ju positivt att det 15 år gamla förslaget inte verkar speciellt aktuellt längre. Kan ju inte se någon annan mening med förslaget än att det skapar centrala bostäder. Nej, jag är ingen expert själv men jag tror att området kring Hagabion är något speciellt och eventuell nybyggnation bör utformas för att harmoniera med just Hagabion och samtidigt lyfta Göteborgs andra paradgata. Det behövs kanske inte ett slutet kvarter men det borde vara ett mer genomtänkt bygge som kombinerar bra boende med ett komplement till restaurang/pub/café och övrig livlig verksamhet på Linnégatan.

Kanske en L-formad byggnad som skapar ett nytt stadstorg mellan det nya bostadshuset, Hagabion och Linnégatan? Här skulle kunna finnas uteserveringar, torghandel, gatuteater på en permanent utomhusscen (passar ju in med Hagabion), och på vintern kanske en isrink med glöggkiosk i glimrande julpynt? Jag lämnar till proffsen att komma med konkreta förslag på exakt utformning men bara vi slipper tråkiga huskonstruktioner som skulle dra ned upplevelseintrycket av hela området. Det sägs att ett stadsrum påverkar de som bor och vistas där, krav borde ställas på exploatören att argumentera för "Linnékänslan" i kommande byggnadsförslag.
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Olle Jansson (22 November 2008 14:06):
Det finns ju verkligen ingen ursäkt för att inte bygga något mer publikt med gott om lokaler i markplan på en så pass välbesökt och central plats. Finns det överhuvudtaget några tomma lokaler där?

Skissen - som förhoppningsvis är inaktuell på riktigt - är ett hån mot Linnés stadsrum. Halvoffentliga grönområden mellan miljonprogramshus finns det la redan tillräckligt av i Annedal, och vi ser ju hur kul det är där.

Tycker ditt förslag med ett L-format hus låter mycket bättre och trevligare för såväl boende som besökare.
 0
Daniel S (22 November 2008 17:05):
Vad bra att du uppmärksammar detta projekt, Nicholas!
Att tomten äntligen skall bebyggas är ju mycket positivt och precis som Olle säger kan det ju aldrig bli ett problem med ej uthyrda lokaler här.

Från SBK:s sida MÅSTE det ställas KRAV på att det nya huset/kvarteret SKALL bebyggas med förutsättningar för publika lokaler i HELA bottenplanet.

Jag är inte heller proffs på detta, men tror att Hagabiohuset skulle tjäna på om hela den fula parkeringsplatsen byttes ut mot ett hus i samma skala som Linnégatans övriga.
Då kommer alkisarna få en klart tuffare konkurrens om den "nya", mer definierade, lilla torgyta utanför Hagabion.
 0
Patrik Sterky (23 November 2008 02:24):
Jag tycker parkeringen borde tas bort och området byggas om, men jag skulle gärna se att man sparar lite öppen yta mot Linnegatan likt Hagabion gör. Står man vid Järntorget och tittar upp är det just denna platsen (med den, ursäkta, väldigt fula korvmojen) man ser.

Bebygg i så fall platsen på att sätt så att den är öppen mot linnegatan och välkomnande även visuellt från Järntorget!
 0
Jesper Hallén (23 November 2008 11:34):
Ser helt fruktansvärt ut.
 0
Ragnar Lind (23 November 2008 12:16):
Jag blir ju lite förvånad över att se en sån här ritning från början på 90-talet. Man byggde ju inte så då, man byggde ju faktiskt riktiga kvarter med affärer i bottenvåningarna längs Linnégatan. Det liknar ju väldigt mycket kvarteret Kostern, endast de glasade "bullervallarna" (mot Linnégatan!?)fattas. Det ser ju riktigt tråkigt ut. Hur som helst så ställs det krav på arkitektur och utformning här. Framför allt så ska den vara "Linnémässig". Platsen ska nog inte byggas igen helt. Något i L-form låter ju bra, resterande kan vara ett litet torg vid Hagabion, sedan får det nog plats med en minipark också.
 0
Ragnar Lind (23 November 2008 12:23):
I och för sig kan man ju undra vad "Linnémässig" är för någonting. Tittar man efter, så ser man ju att bebyggelsen i omgivningen är väldigt blandad. Ändå kan man nog säga, att den är Linnemässig. Även 60-talshuset, som förut var riktigt fult, tog sin plats på Linnégatan när man häromåret bytte balkongerna.
 0
Sven R (23 November 2008 14:31):
Tycker inte den här platsen måste bebyggas eftersom man ska vara rädd om de få öppningar som finns i den täta staden. I det här fallet handlar det dessutom om ett rektangulärt torg som omges av hus på alla fyra sidor. I Göteborg har vi väldigt få sådana "klassiska" torg, våra platsbildningar gränsar oftast mot en kanal eller liknande. Men dom får gärna ta bort parkeringen och snygga upp platsen.
 0
Mhean (23 November 2008 20:58):
Kvarteret Kostern-känsla fick jag direkt, som tur är är då inte planerna aktuella längre.

Håller med Sven, detta är en plats som omgärdas av hus och därför rätt unik i Göteborg. Det ska till något jäkligt bra om jag ska acceptera att det byggs högre här. Men däremot kanske en låg kafe/restaurang/utställningsbyggnad? Under förutsättning att parkeringen naturligtvis tas bort för den är ju bedrövlig. Kanske utomhusutställningar i anslutning till den låga byggnaden?
 0
Daniel (24 November 2008 11:11):
Kvarteret gör egentligen inte så mycket om dom bebygger med ett slutet snyggt hus i tegel. Och då ska det dessutom inte gå längre bort än bergsgatan mitt emot. (kan också tänka mig ett L-format hus)
Men inga djävla lamellhus, och ingen puts, och absolut inget hus man man skulle kunna tro att det är hämtat från norra älvstranden. Det kanske kan ha en trädgård på framsidan för att inte göra skolan såpass borttryckt som det skulle kunna upplevas som annars. Kanske affärslokaler mot plantagegatan samt nån servering mot linnegatan (som det i.o.f.s. finns tillräckligt av). Möjligheterna är nästan oändliga att få det till nåt trevligt. Bara dom tänker och planerar med huvudet istället för den del av kroppen man sitter på. Man kanske ska gå till nåt dagis för att hämta idéer, barn är många gånger mer kreativa än vad vuxna är, dom fastnar inte så lätt i samma cut and past-mentalitet.
 0
Johannes Hulter (24 November 2008 12:19):
Vi kanske ska spara på adrenalinet tills vi vet hur förslaget ser ut? ;) Lamell- eller punkthus är förstås oacceptabelt på platsen.

Jag tror det kan bli riktigt bra, inte minst kan Nordhemsgatan bli en intressant gata med rätt bebyggelse. I det här läget är det ett självklart krav att 100% av gatuplanet är publikt. Inga fler igenmurade bottenvåningar thank you very much... :)
 0
Mikael Kreutz (25 November 2008 01:26):
Man behöver bara kolla ett stenkast längre bort för att hitta inspiration till hur ett hus skulle kunna utformas på platsen—kontorshuset från slutet av 50-talet som ligger på östra sidan av Järntorget.
 0
Ragnar Lind (28 November 2008 10:32):
Häromveckan såg jag följande rubrik i Centrum-Linnénytt: "Boende i Linnéstaden kräver fler parkeringsplatser". Vi vill ju inte ha stora ytor med fula parkeringsplatser, eller ännu värre, riva bostadshus för att bygga hus för bilar ("...men bilar är väl också människor", sade Tage Dabielsson i en sketch!). Var får bilarna plats? Hur löser man detta? Hur gör man i tex Tyskland (där det också finns mycket bilar, men stadskärnorna är större för att man inte byggt så mycket förorter som här)?
 0
Johannes Hulter (28 November 2008 13:29):
@ ragnar: Det enklaste sättet att lösa det på är väl att inte äga bil om man bor inne i stan. Behöver man bil kan man gå med i en bilpool eller hyra en. Det blir avsevärt billigare också. Samma sak om alla skulle äga varsin helikopter, det blir svårt att få plats med dem i en tät blandstad... ;)
 0
Ragnar Lind (28 November 2008 20:30):
Johannes: Visst kan man önska att (privatägda) bilar inte finns, men dessvärre tycks det dröja tills den utopin slår in. På kontinenten rev man inte citykärnorna för bilarnas skull, och det byggdes inte så mycket förorter. Ändå tycks folk ha bilar, som på något sätt får plats i den täta blandstaden. Så någon lösning, vilken det nu kan vara, måste ju finnas? (Men det var nog tur, att framtidvisionen om att alla år 2000 skulle ha en helikoptersnurra på ryggen, inte slog in!)
 0
Sven R (29 November 2008 02:35):
Jag tycker egentligen inte ska behöva vara så konstigt. Vi vill ju bygga tät stad eftersom det är en uppskattad stadstyp. Sedan om det betyder att alla inte får plats med sin bil eller måste gå långt till ett p-hus, so be it. Erfarenheten säger mig att folk kan acceptera ganska mycket strul runt sitt bilägande i staden, t.ex att köra runt för att leta p-plats, innan de inser att det kanske är bättre att åka kollektivt eller flytta till förorten. Bor man i Linné och inte har boendeparkering så får man köra en sväng för att leta gatuparkering. Och sedan kanske man ändå får gå flera kvarter hem till lägenheten.

http:​/​/​www.​gp.​se/​gp/​jsp/​Crosslink.​jsp?​d=​114&a=​460​80​6&r.​.​

Citat: "Ett annat problem i Göteborg är att det ofta upplevs som svårt att hitta till de parkeringsplatser som faktiskt är lediga då dessa är onödigt utspridda på gator och torg."

Jag tycker det här inlägget var väldigt bra. Att sprida ut massa gatu-/torgparkering genererar bara massa runtkörning. 95% av alla bilister är faktiskt tillräckligt starka för att klara att gå några kvarter. Men jag tror inte man ens behöver bygga p-garage under Grönsakstorget och Kungstorget. Dom platserna ligger inom Vallgraven och att leda in bilarna över broarna är onödigt. Nej, bygg istället ett jättegarage under Heden som nås från Allén/Parkgatan och Engelbrektsgatan, uppgångar i alla hörnen gör att man kommer att ha nära till en stor del av innerstaden. Sedan vore det bra med ytterligare ett jättegarage vid Järntorget. Kanske även ett under Schillerskas skolgård och nere vid Operan. Eller varför inte ett garage under Allén som kan byggas samtidigt som man eventuellt bygger om trafiklösningen där med separat bussgata. Alla dessa garage kan nås direkt från några få större genomfartsgator. Då har vi täckt in nästan hela centrum och kanske hälften av all ytparkering kan tas bort. Då kan vi skapa massor av gångfartsgator, gågator, 30-gator och vackra torg som mötesplatser.
 0
Johannes Hulter (29 November 2008 13:43):
@ ragnar: Då missförstod du mig :) Jag sa inte att vi ska förbjuda privatägda bilar.

Om jag flyttade till norrlands inland skulle jag verkligen överväga att skaffa bil, det funkar inte så bra att cykla 15 mil för att köpa mat. Och om jag tröttnade på landsbygden och flyttade in till Göteborgs innerstad skulle jag verkligen överväga att göra mig av med bilen. Det finns mycket bättre sätt att ta sig fram i stan än med bil.

För bilen är väl ändå ett transportmedel, inte en religion? ;)

Jag vill inte förbjuda bilar i stan, men gärna införa trängselavgifter, avskaffa p-normen och ha marknadshyra på p-platser.
 0
Johannes Hulter (29 November 2008 13:45):
@ sven r: Det senaste halvseklet har vi byggt upp vårt transportsystem på massbilism, det är varken socialt, ekonomiskt eller ekologiskt hållbart. Nästa halvsekel får vi ägna åt att avveckla massbilismen. Ett bra sätt att börja är att skära ner p-platserna.
 0
Erik Sandblom (29 November 2008 19:08):
Biltätheten i Göteborg har minskat från 374 per tusen invånare 1990, till 357 idag.
http:​/​/​www.​ecoprofile.​se/​posts.​asp?​forum_​id=​&topic_​id=​.​.​
 0
Patrik Sterky (11 Mars 2009 08:22):
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.