Utskrift från gbg.yimby.se
....

Program för Heden/Avenyn

 


Byggnadsnämnden fattar idag beslut om programmet för Heden/Avenyn, vilket vi skrivit om tidigare här på YimbyGBG. Det kommer snart ut på samråd, under december kommer det att finnas utställt på Stadsbiblioteket i två veckor. Samrådet sträcker sig fram till och och med februari. Någon mer specifik plan kommer tidigast om ett år.



Heden är ett särskilt känsligt kapitel här i Göteborg och det är nog många som slipat knivarna och är beredda att kasta sig över förslaget. Att Stadsbyggnadskontoret är rejält strykrädda är förståeligt. Programmet är också mycket allmänt hållet. Egentligen är det bara några mycket lösa riktlinjer som föreslås.













Man förordar fler bostäder, möjligtvis längst kortsidorna av Heden. Man vill ha fler parkeringsplatser men mindre ytparkering. Man antyder att spårvägen bör vara kvar på Avenyn, att tvärgatorna bör bli gångfartsgator och att Södra Vägen ska bli ett tydligare cykelstråk. Att programmets vision illustreras med en bild av Magasinsgatan kan tänkas ge en fingervisning om vad planerarna är ute efter.

Så här låter visionen:

Programarbetet bygger på visionen om hållbar utveckling i linje med Kommunfullmäktiges budgethandling för 2008. Göteborg ska utvecklas till en hållbar stad som sätter människan i fokus. För en hållbar stadsutveckling måste staden byggas så att människor trivs och vill bo och leva i den. En utveckling av Heden- och Avenyområdet ska genomsyras av åtgärder som gagnar ett hållbart samhälle. Det ska vara en framgångsfaktor som bidrar till att stärka varumärket Avenyn och regionkärnan. Hållbar utveckling utgår ifrån tre dimensioner, en social, en ekonomisk och en ekologisk. Alla tre måste uppfyllas för att en hållbar utveckling skall uppnås.

Social dimension

Programmet ska:

- ge förutsättningar för en attraktiv mötesplats och utreda om hur man kan utveckla och upprusta Heden- och Avenyområdet så att det blir mer levande och tryggt året runt ska främja en ökad integration och mångfald
[sic].

Ekonomisk dimension

Programmet ska:

- ta tillvara exploateringsviljan och balansera de olika intressen som finns i området, boende, rekreation, handel och kultur.
- stödja etablering av fler branscher vilket gynnar hela Göteborgsregionen.
- verka för en ökad tillgänglighet till handel, verksamheter och boende i området, med kollektivtrafik och ärendeparkering.

Ekologisk dimension

Programmet ska:

- verka för en stadsmiljö med livscykelperspektiv.
- planera för ett byggande med varaktiga material och energisnåla lösningar utreda möjligheten till minimerade transporter avseende handel och service i området.

Det är dock uppenbart att programmet inte lever upp till sin vision på en del viktiga punkter. Integrations- och mångfaldsaspekten behandlas exempelvis inte. Det nämns i visionen men inte någon annanstans i programmet. Det är också svårt att se vilken hänsyn man tagit till den ekologiska hållbarheten när man har ett sådant starkt fokus på fler parkeringsplatser. Programmet kan förhoppningsvis ändå bli en god utgångspunkt för en rejäl diskussion i Göteborg. Om inte annat finns en fin historisk beskrivning av området som kan inspirera. Förhoppningsvis vågar de som deltar i den kommande diskussionen vara lite mer konkreta än Stadsbyggnadskontoret. Förr eller senare måste man ju ändå bli konkret och då är det ju bra om man har diskuterat igenom olika reella alternativ ordentligt.

YimbyGBG tar naturligtvis sitt ansvar för detta. Vi har redan öppnat upp en arbetsgrupp på forumet, gå in där och diskutera hur du tycker vi ska utveckla Heden/Avenyn.
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
mhean (18 November 2008 07:36):
Undrar vad ni andra tycker om att dra spårvagnen rakt över Heden från Vasagatan bort genom Bohusgatan till korsningen vid Ullevi. Skulle inte det öka flexibiliteten avsevärt i spårvägsnätet inne i stan? Det skulle d v s avlasta Brunnsparken ytterligare och göra det enklare att dra om linjer vid olyckor, evenemang etc. Har haft den tanken länge men verkar vara rätt ensam om den.

Annars ska jag fundera o skriva lite djupare på forumet tänkte jag.
 0
mhean (18 November 2008 07:58):
Äh, måste skriva av mig. Jag vill att Heden bebyggs i sin helhet i ett första alternativ. Kristinelunds-, Vasa-, Stor, Hedås- och Wadmansgatan förlängs rakt över Heden, därigenom skapas ca 12 kvarter. Något kvarter i mitten kan tas bort för att skapa ett torg/piazza med kanske en stor fontän eller vad vet jag på. Hotell Liseberg kan ställas på höjden istället ihop med några till hus i det hörnet, jag menar Opalen byggs just nu på så ett kluster av höghus där skulle funka.

Jag tror Göteborg behöver ett helt bebyggt Heden, tillskottet av lägenheter och folk skulle centrum må bra av. Självklart ska alla kvarteren ha verksamheter i bottenvåningar och kanske någon våning till. Ett kvarter skulle kanske t o m kunna vara ett varuhus. Ville inte stan få hit ett engelskt varuhus eller något sådant och lägga det så att det blir naturligt att gå från Avenyn till Korsvägen? Det skulle väl då kanske passa bra i hörnet av Engelbrektsgatan och Södra Vägen.

Jag vill inte se någon halvmesyr så utifall inte Heden ska bebyggas i sin helhet så är mitt andra förslag att lägga ner Allén och Parkgatan i tunnel och göra en park av Heden och då bygga ihop den med Trädgårdsföreningen. Då skulle parken t o m bli såpass stor så att man kan klara av sina jogginrundor där. Ifall Heden görs om till park tycker jag att man kan ta bort allt grönt i övriga Allén och bygga där istället ända från Avenyn bort till Hagakyrkan. Mysiga kvarter skulle kunna byggas ända ner till Vallgraven längs hela den sträckan (oj kom jag in på fel spår nu hehehe).

Dessa förslag skickade jag till SBK för 4 år sedan. Med dessa förslag blir jag nu kanske idiotförklarad här....
 0
Daniel (18 November 2008 09:03):
Hela området kommer att bli en halvmessyr för att tillfredsställa alla människor, allt från konservativt lagda som tyckte det var bättre förr, och därför ska heden se ut som det alltid gjort, till dom som vill se ny verksamhet där.
Arkitektkontoret som ritade Gärdsås kommer väl att få ha ett finger med i spelet. Likaså Wingårdh men inte dom som ritade Landala. I alla fall så kommer detta antagligen att leda till såna saker med utseende såsom det nya stadsbiblioteket.
Och snälla, tyck inte att förslaget ser snyggt ut. Det är en direkt kopia Stenafastigheters kontor vid fiskekyrkan.

Jag hade sett nåt "spektakulärt". I dag kan man välja nästan vilka former man vill på husen. Varför inte bygga nåt/några hus med organiska former på Heden. Det behöver inte vara slutna fyrkantiga kvarter och block, utan kanske mer som markörer med omgivande park. Och kan man välja vilka färger man vill, varför ska man då välja vitt, offwhite och dylika färger. Man kan kolla på färgskalorna från sent 1800-tal för att få området att passa in färgmässigt. Och sedan gäller det att få förslagen att se ut som om det passar in i området i morgon också, inte bara idag. För det var det många arkitekter gjorde när dom ritade vissa hus på avenyn. Det var snyggt då, men nu är knappt så att förorterna begåvade med såna fula hus.
 0
Nicholas Lusack (18 November 2008 13:59):
@Mhean - Bravo!
Tycker om ditt sätt att resonera, du bryter mot invanda tankesätt på ett kontroversiellt men acceptabelt sätt. Att byta plats på grönytor som Heden/Allén är ju otroligt kontroversiellt men något som aldrig ens har diskuterats. Det är sådana här drastiska förslag som verkligen får igång kreativa dialoger där Hedenförespråkarna (dvs att Heden kvarstår i dagens utformning) tvingas motivera dagens (icke)utformning -omvänd bevisföring med andra ord.

Johannes,
Håller helt och hållet med ditt resonemang, skulle dock vilja ha ytterligare ett "viktigt hörn" nämnligen hörnet södra v./Engelbrekt. Avenyn känns idag stympad av att man kan se fåren beta på Pampas (läs Heden) i gluggarna mellan kvarteren. Anser annars att det viktiga hörn som du anger har en mycket viktig central del i utformningen. Rätt utformning på denna plats kommer att höja Bältessännarparken och öka rums-/stadsparkskänslan.
 0
mhean (18 November 2008 14:31):
Nicholas, tack.

Tittar man på kartan så tycker jag nämligen att det ser ut som att tillskottet på park (genom att Heden görs om till park) överstiger det gröna man förlorar på att ta bort allt grönt mellan Avenyn och Hagakyrkan. T o m den som blir mest arg på mitt förslag skulle kanske kunna tänka efter en extra gång då.

Men alltså mitt första alternativ är att bebygga Heden.
 0
Johannes Hulter (18 November 2008 15:25):
@ nicholas: Skisserna är inte mina utan kommer direkt från programmet. Det är alltså Stadsbyggnadskontorets skisser. Ska kanske förtydliga det i texten.

Mitt personliga förslag hittar du här: http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​20​0​8/​0​8/​kronika-​heden-​och-​tiden_​53.​.​
 0
Johannes Hulter (18 November 2008 16:20):
Personligen har jag ju ingen användning av den nuvarande Heden och skulle inte ha något emot att den täcktes med kvarter (som mhean föreslår). Men även om man gjorde det, så skulle jag inte vilja att man byggde allt på en gång. Hellre som man gjorde back in the days, låt kvarteren växa fram under årens lopp.

Och i så fall bör man börja med stråken (omgivande gator och Vasagatans förlängning) och parkeringsplatsen. Efter ett par år skulle du då ha ungefär det jag föreslog i mitt gamla inlägg: http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​20​0​8/​0​8/​kronika-​heden-​och-​tiden_​53.​.​

Därefter kan man ta ställning till om man vill fylla igen hela Heden. Jag tycker dock att man bör ta hänsyn till alla dem som faktiskt använder och älskar det öppna Heden. Gör man riktiga stadsgator av stråken runtomkring kan man låta Heden vara park/idrottsmark. Får man bort hemska Lisebergshotellet blir det ju tom mer parkmark efteråt.
 0
Mikael K (18 November 2008 16:50):
Hoppade nästan upp i taket av glädje när jag såg "Kv Stenhammar handel/kontor". Det är det hemska parkeringsgaraget bredvid Lorensbergsteatern, den plats i stan som jag alltid har önskat skulle bebyggas med något annat än just ett fult P-hus.
 0
Sven R (18 November 2008 17:04):
Jag gillade både Wingårdh och Gunnar Anjous förslag. Man skulle kunna tänka sig en slags kombination av dem, bygg stadskvarter på halvan som ligger mot Trädgårdsföreningen och behåll halvan mot söder öppen för sport och tillfälliga evenemang. Och i hörnet där hotell Liseberg ligger skulle man kunna bygga en skyskrapa.

Men jag tycker också det vore synd att bebygga Heden på ett sätt som gör att inget mer kan byggas där sedan, det är en unik resurs i en storstad att ha en så stor öppen yta ett stenkast från huvudgatan. Man bör alltid spara lite mark för framtida muséer osv.

Jag håller med Daniel om att vissa byggnader på Heden gärna kan få vara organiskt formade och mer solitära i sin placering. Kanske dessa framtida "kulturhus" kan vara spektakulära och solitära. Och lämpligen placeras längs med Vasagatans förlägning, då kommer gatan (gärna med spårväg) att kantas av täta stadskvarter på norra sidan och solitära hus på södra sidan.

Hmmm... nu när jag tänker på det... det är ju faktiskt så det redan är på Vasagatan... Institutioner som Röhsska, Universitetet, Handels ligger alla på södra sidan av Vasagatan i karaktäristiska hus.
 0
Sven R (18 November 2008 17:23):
En sak till... Heden bör få ett stort underjordiskt p-garage som möjliggör att man tar bort gatuparkering och p-hus i en stor del av innerstaden. Jag tittade precis på en karta och såg iallafall tre p-hus kan rivas och ersättas med nya hus för bostads/handel/kontor. Det första är p-garaget jämte Lorensbergsteatern (som Mikeal K nämner ovan), p-huset på västra sidan av Heden och P-huset vid "Öster om Heden" längs med Skånegatan. Alla de här platserna skulle kunna leva upp med riktiga hus istället.
 0
Olle Jansson (18 November 2008 17:42):
Jag måste säga att jag är en av de mer reaktionära personerna i denna fråga. Det är platsen för den första fotbollsmatchen enligt associationsreglerna i Sverige. Hade Karl XII stigit av och pinkat hade platsen varit nationell helgedom sedan längre, men nu är det förstås "bara" sport. Jag tycker mig ana en nedvärderande diskurs från diverse kulturkoftor som - tämligen stereotypt - pekar ut Heden som en blåsig plats som "ingen" använder (läs: det är ingen "kultur" där).

Jag ser ett värde i att det finns en plats för breddidrott centralt i staden och inte bara gömda i ogästvänliga skogspartier i ytterområderna. Dessutom är det bra med en flexibel yta centralt som kan användas till andra evenemang.

Däremot inte sagt att marken inte kan utnyttjas mycker mer effektivt och ge plats till några kvarter.
 0
Martin Nilsson (18 November 2008 20:09):
"Jag vill att Heden bebyggs i sin helhet i ett första alternativ. Kristinelunds-, Vasa-, Stor, Hedås- och Wadmansgatan förlängs rakt över Heden, därigenom skapas ca 12 kvarter. Något kvarter i mitten kan tas bort för att skapa ett torg/piazza med kanske en stor fontän eller vad vet jag på. Hotell Liseberg kan ställas på höjden istället ihop med några till hus i det hörnet, jag menar Opalen byggs just nu på så ett kluster av höghus där skulle funka.

Jag tror Göteborg behöver ett helt bebyggt Heden, tillskottet av lägenheter och folk skulle centrum må bra av. Självklart ska alla kvarteren ha verksamheter i bottenvåningar och kanske någon våning till. Ett kvarter skulle kanske t o m kunna vara ett varuhus. Ville inte stan få hit ett engelskt varuhus eller något sådant och lägga det så att det blir naturligt att gå från Avenyn till Korsvägen? Det skulle väl då kanske passa bra i hörnet av Engelbrektsgatan och Södra Vägen."

Håller med Mhean till 100%!
 0
Mhean (18 November 2008 21:55):
Johannes, hoppas du inte tycker att jag tagit mitt förslag från ditt som du länkar till, jag skrev om detta i februari t ex på skyscrapercity.com;

http:​/​/​www.​skyscrapercity.​com/​showthread.​php?​t=​40​7764&.​.​

Mitt förslag till SBK 2004 involverade även en förlängd Storgatan via bågen bakom bensinmacken vid Hedendomen bort till Fattighusån och t o m över den (beslut var då ännu inte taget om Gamla Ullevi skulle ersättas), kvarter över Fattighusån (med nedgrävd Ullevigata) med anslutning till Barnhusgatan och de övriga gatorna på Gamla Pripps-tomten ända bort till Skånegatan, ett utbyggt Ullevi med 70-80000 platser med flyttbara läktare för Allsvenskan och skjutbart tak samt att finansiering för det kunde komma genom markförsäljningen.

Annars Olle, jag har spelat massa boll på Heden men tycker ändå att det är en skamfläck för Göteborg. Jag skrev till SBK att dom kunde flytta fotbollen till Frihamnen, nu verkar ju i o f sig det bebyggas inom en inte alltför lång framtid men då kanske Ringön kunde bli föremål för 6-8 planer tills det planläggs. Det lär ju dröja. Ringön är såpass centralt att jag tror många skulle acceptera att sticka dit istället för Heden.

Hehehehe, vettvilling tänker nog några av er nu.
 0
Sven R (18 November 2008 22:03):
Mhean, jag tycker inte att Allén ska bebyggas. Jag tycker den är något av det mest karaktäristiska vi har i Göteborg. Redan innan jag flyttade när jag besökte Göteborg som barn så tyckte jag det var så läckert och storstadsmässigt att flerfiliga gator gick rakt genom en park.

Och det är väldigt unikt att en storstad har behållit sin vallgrav så intakt som Göteborg har gjort. Många av Europas större städer har haft vallgravar men oftast är de helt omgivna av hus eller igenfyllda. Genom att utsidan av vallgraven består av natur och insidan av stad så bevaras den historiska kontinuiteten.

Dessutom är det ju snyggt med med park, vatten och 1800-tals hus ihop. Runt Heden däremot så är staden mycket nyare. Det är logiskt att ny arkitektur byggs där.

Och barriärproblemet är mycket större vid Heden än vid Allén. Men icke desto mindre så är alléns barriäreffekt något som man skulle kunna försöka lösa. Nu jobbar ju SBK på att bygga fler gångbroar över vallgraven. Mycket bra! Bredda gångstråken genom parken med snygg plattläggning och bättre belysning. Och bygg sedan några uppglasade restaurangpaviljonger vid dessa stråk, ungefär som i Kungsträdgården. Potentialen finns att göra Allén befolkad även på kvällar eftersom den omges av stad på alla håll.

Jag tycker nog även att Trädgårdsföreningen bör bli öppen hela året runt utan entréavgift så att en bro kan byggas mellan Stora Nygatan och Trädgårdsföreningen. Det stråket kan sedan leda vidare genom parken in i det nya Heden.
 0
Jesper Hallén (19 November 2008 00:40):
En del av Alléområdet där man däremot skulle kunna bebygga är den mittemot Rosenlund. Där är det i dag bara parkeringsplatser och en gammal bensinmack.
 0
Johannes Hulter (19 November 2008 00:40):
@ mhean: Nej nej, jag ville bara få dig att gilla mitt förslag genom att visa att det liknar ditt. De är ju väldigt olika på ytan. :)
 0
Sven R (19 November 2008 01:16):
Jesper, helt sant. Där borde man göra en extreme makeover på båda sidor Vallgraven.
 0
Daniel S (19 November 2008 22:18):
Om man nu ska ta och flytta bollplanerna föreslår jag att man däckar över E6/E20 mellan Gårdamotet och 100m norr om Willinsbron och placerar dem uppe på.
På det sättet binder vi ihop Lunden, Olskroken, Redbergslid, Bagaregården och ännu fler stadsdelar öster om stan med själva city samtidigt som vi lösgör dyr attraktiv tomtmark mitt inne i Göteborg.
Göteborg måste bryta de motorvägsbarriärer som byggdes på 60-talet. Detta skulle kunna vara en början..
 0
Mhean (19 November 2008 23:23):
Daniel S, det är ju mycket intressant med en överdäckning men om det ska vara fotbollsplaner vet jag inte. Det finns ett program nu för Södra Gårda, kanske det hade kunnat få leva kvar och växa genom en överdäckning...

Johannes, nytt uppdrag eller? hehehehe
 0
Jesper Hallén (19 November 2008 23:39):
Överdäckning av samtliga innerstadsmotorleder vore en bra grej att utreda i långa loppet. Olskroken/Lundbyleden/Oscarsleden/Majorna etc
 0
Mikael Kreutz (20 November 2008 02:12):
Jag har länge velat se en överdäckning vid Olskroken, det skulle i princip innebära att stadskärnan sträckte sig ända till Redbergsplatsen. Viket förhoppningsvis skulle innebära att Örgryte och Härlanda skulle förtätas, och att spårvagnsnätet skulle expanderas till Partille.
 0
Mikael Kreutz (20 November 2008 09:10):
Anneli Hulthén brassar på ordentligt i TV4s Nyhetsmorgon; På frågan om hur Göteborg ser ut om 20 år så svarar hon att -"Vi har redan passerat 500 000, men om 20 år ska vi vara minst det dubbla". Låter trevligt det, bara att börja bygga den täta levande staden!

Jag måste också tillägga; På frågan om vilket typ av människa hon är svarar hon -"tvåbarnsmamma som cyklar till jobbet"
Reportern -"Ja men på ett mer personligt plan?"
Hultén -"Ja, det är en grön cykel..."
 0
Johannes Hulter (20 November 2008 09:33):
Överdäckning låter spännande, men E6/E20 ligger som tur är en bit från Avenyn/Heden. Starta gärna tråd i forumet under Örgryte. :)

@ mhean: Jo, det börjar bli en del nu... BTW, jag väntar fortfarande på dina kommentarer om Åby Stallbacke. ;) Jag har lagt upp det på forumet...
 0
Patrik Sterky (20 November 2008 16:33):
När man bebygger, eller sparar delar av Heden för framtida exploatering (så jag ser det), så borde man delvis fokusera på områdets uppgift som koppling mellan Avenyn och Evenemangsstråket.

Jag föreslår även att man tänker noga på hur kopplingen skall se ut och föreslår att man bryter "rutstrukturen" med en snedgata (gång, eller gångfartsgata) från hörnet södra vägen/vasagatan till engelbrektsgatan/sten sturegatan. På så sätt skulle man skappa en mycket naturlig koppling till Evenemangsstråkets mest centrala del, dit folk rör sig även när det inte är stora evenemang, dvs Bergakungen och skateparken. Bygg en kvartersstruktur där man satsar på att få affärer, restauranger och caféer i bottenplan.

Spårvagnen tycker jag borde flyttas från avenyn till södra vägen, och så borde man skapa en stor hållplats i området mellan avenyn, allen och södra vägen likt K2020 förslaget kombinerat med tvärgående linjer i allen (slipper gå i Brunnsparken) och får bra koppling i stråket Avenyn-Haga (Västlänksstationen) och Järntorget. Skulle kunna vara en busslösning, till en början. Det är ett tvärgående flöde med dålig trafik idag, och som kommer få än sämre när vagnarna börjar gå på södra älvstranden.
 0
Sven R (20 November 2008 17:25):
Patrik, jag håller med dig. Spårväg hela vägen i allén tycker jag är en spännande tanke. Visserligen är det praktiskt att alla linjer möts i Brunnsparken men det är ju en getingmidja med kapacitetsproblem. Med spårvagnar i allén så skulle områdena utanför Vallgraven kunna leva upp mer än idag. Det skulle uppstå en potential till att skapa mer handel i t.ex Vasastaden som till stor del är ett dött bostadsområde och det skulle ge underlag till trevlig blandstad på norra sidan av Heden.

Göteborgs centrum är lite speciellt eftersom de finns några få starka stråk som dränerar resten av innerstaden på liv. Avenyn-Fredsgatan-Nordstan. Oftast hoppar man av spårvagnen någonstans på denna linje och promenerar sedan längs med den. Det borde vara ett mål att utveckla fler befolkade stråk. Allén tror jag kan spela en nyckelroll här.
 0
Sven R (20 November 2008 17:35):
Hmmm... jag skrev "några få starka stråk som dränerar resten av innerstaden på liv". Det kanske är ett diskutabelt påstående. Man kan ju likaväl säga att de starka stråken befruktar omgivningen eftersom de drar till sig mycket folk och köpkraft till centum. Men nu när vi vet att centrum har så stor dragningskraft på folk så kan vi ju försöka sprida ut dom lite så att centrum som helhet blir mer attraktivt. Förbättra befruktningen så att säga! :-)
 0
Daniel S (20 November 2008 17:58):
@MHean: Jag har för dålig kunskap om man får bygga bostadshus på en överdäckning (explosionsrisk tankbilar tex.) därför föreslår jag fotbollsplaner alternativt park (ekodukt). Men din idé att låta det befintliga Gårda smyga sig närmare leden låter ju väldigt intressant.

@Patrik: Bravo! Bravo! Visst ska vi ha en Broadway i Göteborg!
Skulle vi inte kunna låta ditt stråk korsas av en axel från Lorensbergsteaterns entré-Södra Vägen/Engelbrektsgatan-Stensturegatan/Bohusgatan? I krysset skulle en mycket trevlig torgyta kunna bildas med något för Göteborg så ovanligt som husfasader runtom och inga parkeringspaltser. (Tror faktiskt bara att det är Harry Hjörnes som har den typen av rumsbildning i denna stad. (!?!))
 0
Nicholas Lusack (20 November 2008 17:59):
Liten observation....
Var e tjejernas röst i den här diskussionen??

Kom igen tjejer!!
;-)
 0
Sven R (20 November 2008 19:57):
Patrik, jag säget som Bill Clinton gjorde i Berlin, "alles ist möglich!!!"
 0
Mhean (20 November 2008 21:24):
Dom sneda gatorna som Patrik och Daniel S tar upp låter kanon, det går ju ändå som jag tycker att bygga riktiga slutna kvarter men dom kommer få lite olika former. Ett öppet torg/piazza som tar bort ett kvarter är jag som sagt jättepositiv till. Torget kan t o m vara runt ja.
 0
Patrik Sterky (21 November 2008 15:53):
@Sven R: Gällande spårvagnstrafik i Allen, och att alla linjer (utom 8) idag möts i Brunnsparken. Att man låter alla linjer mötas i en punkt i mitten är typiskt för mindre städer. I större städer blir passagerarflödena så stora att man istället fokuserar på att många linjer skall ha bytesmöjligheter mellan varandra. Detta är ett koncept som bl a var mycket populärt i Östeuropas tunnelbanor, t ex Prag. Där har man tre linjer som möts med en hållplats mellanrum likt en triangel i mitten, på så sätt behålls de goda bytesmöjligheterna men man får inte så stora problem med passagerarströmmar. Jämför med Sthlm där man snart kommer har tre tunnelbanelinjer och pendeltåg i olika plan ovanför varandra i t-centralen, med ett extremt fokuserat passagerarflöde.

Med det menar jag att alla linjer varken bör eller behöver angöra Brunnsparken. Linjer i Allen skulle bli mycket snabbare och gå genom centrum utan tvära kurvor (hög medelhastighet). Med bra stationer i Allen (Avenyn, kanske Vasaplatsen, Hagakyrkan (västlänken) och järntorget) skulle stora delar av centrum nås med snabba genomgående linjer med bra bytesmöjligheter.
 0
Daniel S (21 November 2008 16:46):
@Sven och Patrik: Håller med er om spårvagnstrafik i allén.
Detta kanske är ett bra ämne för en ny tråd på vårt forum? Så kan vi utveckla dessa tankar..
Kan man inte flytta ner bilarna i allén 1 våning (överdäckning även här)?
Kan man inte låta spårvagnar gå ovanpå den överdäckning där trafiken går från Järntorget till centralen?
 0
Johannes Hulter (21 November 2008 17:35):
@ daniel: Good thinking! Lägg upp det under Spårvagnar...
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6734 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Uthyrningsdel
21 April 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Att gräva upp Västra och Östra Hamnkanalerna?
2 September 2021 13:18 av Michael Dundee