Utskrift från gbg.yimby.se
....

Yimbyträff II

 
I solsken och i lagom kylig decemberluft samlades inte mindre än sexton yimbyiter för yimbyträff nummer två i söndags. Det var dags för stadsvandring i Södra Gårda, med anledning av det nya planförslaget för området. Vi utgick från Lisebergsstationen och gick längs Fabriksgatan.



Två av de fyra kvarter som ska ersättas med parkeringsgarage längs Fabriksgatan

Foto: Jesper H

Vi fick en guidad tur på en innergård mittemot det aktuella området av Olles bror som bor där och trivs utmärkt.



Olles bror beskriver området
Foto: Jesper H

Det är det sista helt slutna landshövdingehuskvarteret i Gårda. Där fick vi bland annat reda på att hyresgästerna har haft en form av rivningskontrakt ända sedan sextiotalet. Om detaljplaneförslaget går igenom och de andra husen rivs kommer detta att vara ett av de sista äldre kvarteren i Gårda.

Det andra kvarteret vi tittade på var ett av de som är tänkta att ersättas med parkeringsgarage.



Gård
Foto: Jesper H

Det var betydligt mer slitet, då ingen renoverat det på decennier. Även standarden är ett snäpp lägre, med toalett i trapphuset och dusch i källaren. Det var lite som att kliva rakt in i Birros sextiotalsvärld i Upp till kamp. De gamla Gårdakvarteren var förresten inspelningsplats för några scener ur nämnda serie, dock var E6:an i TV-serien utbytt mot Göteborgs hamn.



Trapphus
Foto: Jesper H



Trapphus
Foto: Jesper H



Gatumiljö
Foto: Daniel S



Gård
Foto: Daniel S



Port
Foto: Daniel S



Port
Foto: Daniel S



Port
Foto: Daniel S

Vandringen fortsatte i skuggan av motorvägen via diverse parkeringsplatser och parkeringshus till Gårdaskolan, där vi reflekterade över tanken att det 107:åriga huset och gymnastikhallen från 20-talet snart kan offras för att bli bussparkering. Idag håller ett flertal olika verksamheter till i lokalerna.



Gårdaskolan
Foto: Jesper H



Gymnastikhallen
Foto: Jesper H

Längs den för området mycket värdefulla men barriärsskapande Mölndalsån fortsatte sedan vår söndagspromenad. Här diskuterades att det kunde förtätas och snyggas upp. Även nya broar skulle kunna åka tillströmningen av människor till Gårda och kontakten med centrala stan skulle förbättras.



Åvägen
Foto: Daniel S



Mölndalsån med nya, högre och betydligt snyggare Opalen i bakgrunden
Foto: Daniel S



YimbyGBG på Åvägen

Foto: Daniel S

Alternativ till den föreslagna planen, som innebär att 105 lägenheter och ett antal lokaler rivs och ersätts med i huvudsak parkeringsgarage, diskuterades livligt under vandringen. Det handlade framför allt om att hitta alternativa lokaliseringar för de ca 650 p-platser som försvinner när Svenska Mässan bygger om parkeringsplan i Focushuset till mässhallar. En idé utgick från att parkeringen mittemot Valhallabadet skulle kunna bli parkeringshus, men nackdelen är att det skulle leda in mycket trafik långt in i området.



Parkering mittemot Valhallabadet
Foto: Daniel S

Ett populärt förslag var att bebygga tomten framför Focushuset med en högre byggnad som, utöver parkering, även skulle kunna innehålla kontor och lokaler i gatuplanet, vilket avsevärt skulle förbättra stadsmiljön i området. Även Lisebergs parkering på andra sidan gatan borde utan problem kunna exploateras ytterligare.



Lisebergsgaraget kan byggas på och stadsmiljön förbättras
Foto: Daniel S

Vi avslutade vandringen i det sk. Nimaihuset, beläget i ett av de rivningshotade kvarteren. Nimaihuset drivs av en grupp krishna-troende. Vi välkomnades varmt av några medlemmar och visades runt i de mysiga lokalerna och fick höra om deras verksamhet och erfarenheter av Gårda. De bjöd på rikligt med halava (mannagrynspudding) och grädde i det vackra "himmelsrummet" uppe i taket.



Nimaihuset
Foto: Jesper H



Himmelsrummet
Foto: Jesper H



Möteslokal i källaren
Foto: Jesper H

De trivdes bra trots den låga standarden (jämfört med Indien var det lyxigt fick vi veta...) och ville gärna vara kvar. Inte minst eftersom de inte har råd att hyra dyra lokaler. Att stor prisvariation är en fundamental del av ett fungerande stadsliv är ju ingen hemlighet för den som läst sin Jane Jacobs. Det är en förutsättning för att småskaliga och icke-kommersiella verksamheter ska ha en chans att finnas till.

Ett stort tack till alla som trotsade kylan och bidrog till en häftig upplevelse. Nu fortsätter diskussionerna om Södra Gårda i arbetsgruppen på forumet - den 13 januari ska vi ha ett förslag klart!
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Daniel (11 December 2008 11:55):
Jag vill bara påpeka ett faktafel.
Det är att "gårdaskolan" egentligen är gamla underåsskolan. Gårdaskolan låg på drakegatan.

Sedan är det synd att jag inte kom, hade släppt in er i skolan, och också den gamla grå fabriken.
 0
Johannes Hulter (11 December 2008 12:39):
@ daniel: Ja, jag har läst det någonstans tidigare. I förslaget till detaljplan kallas byggnaden dock konsekvent för Gårdaskolan, så det är nog bäst att använda den beteckningen även om den är felaktig. Förhoppningsvis får den stå kvar och kan då få sitt riktiga namn :)

Vi kommer säkert att återkomma till Gårda och ser fram emot att få en närmare titt. Du får hänga med nästa gång! :)
 0
Markus T (11 December 2008 12:55):
Det känns tyvärr lite som att man i det aktuella planförslaget gett upp hoppet om Gårda som något annat än ett parkerings- och verksamhetsområde. Givetvis beror det till stor del på att området varit starkt eftersatt under så många år nu och att det successivt avfolkats.

Lite kuriosa: I ett av de rivningshotade husen längs med E20 satt Siba-Vd:n kidnappad om någon minns den episoden för några år sedan. Om det finns något samband mellan denna händelse och husens nergångna skick kan väl få vara osagt, men man kan ju lugnt konstatera att om husen kan räddas så krävs en ganska rejäl upprustning.
 0
Johannes Hulter (11 December 2008 13:26):
Vi får hoppas att SBK:s fatalism inte smittar. :)

Jag tror det finns goda förutsättningar för levande blandstad i Gårda - ifall nån sätter fart...
 0
Erik Sandblom (11 December 2008 14:01):
Jag kunde inte komma så jag tackar extra för reportaget. Så roligt att ni blev så många!

Konstigt att kommunen hellre vill riva fina gamla hus än att öka höjden på Focushuset och Lisebergsparkeringen. Högre hus intill motorvägen borde ha fördelen att de dämpar bullret. Men det kanske handlar om skyddsavstånd till motorvägen och sånt, så att man inte vill ha kvar de gamla bostäderna där? De fina villorna på andra sidan motorvägen får inte bebos, tydligen på grund av den dålig luftkvalitén. Så de är omgjorda till kontor.
 0
Patrik Sterky (11 December 2008 23:58):
Synd att jag missade detta, hade vart riktigt kul och få en inblick i hur det såg ut förr i Göteborg.

På ett sätt tycker jag det är synd på de gamla husen, men jag tycker man till stor del redan förstört området (parkeringshuset, motorvägen, Focus etc). Då det inte är realistiskt och tro att motorvägen snart kommer flyttas eller överdäckas tycker jag förslaget att låta evenemangsstråket växa ner mot motorvägen är ganska positivt, däremot vet inte hur mycket mer parkering som behövs. Tänker man ersätta de förlorade platserna i Focushuset, eller passa på och bygga än många fler?
 0
Mikael Kreutz (12 December 2008 00:26):
Konsensus bland oss Yimbyiter var att det bästa vore om befintliga P-hus kunde växa på höjden.
 0
Jörgen Sundström (12 December 2008 12:11):
Vad håller dom på med? Lever dom kvar i 1960-talet eller? Man undrar ju. Var står politikerna i Göteborg i den här frågan? Det kan väl knappast finnas en total enighet bland politikerna för ett så dåligt förslag. Yimby GBG's förslag om att bygga på Focushuset och P-huset på höjden borde vara förstahandsalternativ. Eller också kanske man borde fundera på en alternativ placering av Svenska mässan. Jag har inte järnkoll på Göteborg men en alternativ placering borde ju inte vara helt onmöjlig om bara viljan finns. Hållfasthet/dimensionering kanske inte tillåter så mycket påbyggnad på Focushuset och gamla P-hus har ibland problem med sönderrostad armering. Som det här:
http:​/​/​www.​skyscrapercity.​com/​showpost.​php?​p=​27933536&.​.​
 0
Johannes Hulter (12 December 2008 14:23):
@ jörgen: De borgerliga verkar vara emot, de har iaf lagt ett yrkande att landshövdingehusen i Gårda ska skyddas i ÖP:n (vilket röstades ner i Byggnadsnämnden). Margot Ottoson som sitter för Vänsterpartiet brukar alltid vara emot sådana här rivningar och (v) sitter ju inte längre med i styret, så det är ganska öppet läge faktiskt...

Jag tror definitivt att det ska gå att lösa p-frågan inom planområdet utan att riva de gamla husen. Med rätt tänk tror jag att det tom kan bli en nystart för Gårda som en levande, blandad stadsdel. Det kan både Gårda och Mässan vinna på. :)
 0
Sven R (13 December 2008 03:28):
Jörgen, du föreslår alternativ placering av Svenska Mässan. Ok, som i Stockholm eller Köpenhamn då där mässhallarna ligger utanför stan? Låter som en usel lösning, att vi har arenor och hallar mitt i stan är det som gör att Göteborg får EU-toppmöten, sportmästerskap, konserter osv hit. Vi har en konkurrensfördel som andra städer är avundsjuka över.

Varför inte istället alternativ placering av landshövdingehusen? Rätt sak på rätt plats. Även om man renoverar upp de gistna husen så är det få som skulle vilja bo jämte E6:an. Och potentialen till att Gårda ska bli mer levande än idag är liten, stadsdelen är redan konverterad till kontorsstad och barriärer omger den.

Jag är lite förvånad över er nostalgiska inställning till det här. Ska man vara Yimby på riktigt så måste använda sin fantasi för att se framåt snarare än att bara blicka bakåt. Träkvarteren längs E6:an är redan förstörda och kommer aldrig att komma till sin rätt igen. Dom kommer bara vara en sorglig rest bland bulleskärmar och mässkomplex. En storstad på G visar inte upp avrivna gavlar mot sina besökare.

Jag är övertygad om att det går att bygga p-hus på de här tomterna som kan innehålla lokaler i gatuplan, vacker arkitektur mot E6:an och kanske även ett kontor i en höghusdel. Det går inte att bygga snyggt, modern och dyrt överallt i en stad, det är bara i några få punkter som det finns potential och ekonomi till det. Detta är en sådan punkt, låt oss utnyttja det!
 0
Johannes Hulter (13 December 2008 10:16):
@ sven: Jag håller med om att det är bra med mässan centralt. Inte minst eftersom det ger besökare goda möjligheter att välja andra transportmedel än bil när de ska dit. Vi skulle inte ha några allokeringssvårigheter alls om fler valde kollektiva transporter dit istället. Men nu vill man använda central mark till en väldig massa p-platser. Fine, då får vi försöka lösa det.

Husen är ju faktiskt populära, delvis på grund av sitt skick. Folk är olika, alla vill inte bo i nyproducerat.

Med inställningen att allt är kört ändå får man inte mycket gjort. Och definitivt inte något bra. Gårda kan mycket väl leva upp, allt som behövs är smart planering istället för usel planering (som de senaste 40 åren).

Du gillar inte husen. Vi är en del andra som tycker de är fina. Det är en subjektiv bedömning. Vad som är objektivt är att det är billiga hyresrätter och småskalig verksamhet som ska ersättas med p-hus, vilket inte är i linje med det blandstadsideal som Yimby strävar efter.

Det kan vara intressant att jämföra med Friggagatan. Där ersattes gamla verksamhetslokaler med nya lägenheter, ungdomsbostäder och nya lokaler. Det var jag för. Hade man bara byggt p-hus hade jag varit emot det.

En snygg fasad mot E6:an kan man ju bygga iaf, ja det tycker jag vi ska föreslå också. Det blir en bra bullerskärm för de boende.

Jag är helt övertygad om att vi kan lägga ett förslag som både utvecklar Gårda som tät blandstad OCH ger de p-platser Mässan efterlyser. Det låter väl roligt och bra? :)
 0
Matthias H. (13 December 2008 10:54):
Kanske är jag som en papegoja nu men är det helt uteslutet att kulvertera E6:an? En kulvertering skulle ju sätta husen i ett helt annat perspektiv. Även om det är jättejättedyrt att kulvertera och tekniskt svårt tror jag att staden har igen det i framtiden.
 0
Johannes Hulter (13 December 2008 11:33):
@ matthias: Jag är med dig och jag tycker definitivt att vi ska kolla på långsiktiga lösningar också. Men jag tror det är viktigt att visa att det går att hitta bättre lösningar inom planområdet och utifrån de givna förutsättningarna. Men med det sagt så tycker jag en kulvertering låter som ett mycket bra alternativ.
 0
Sven R (13 December 2008 11:55):
Kulvertering? I det här läget så är nyttan tveksam eftersom det bara är villastad på andra sidan leden. Mellan Svingeln och Olskroken skulle det vara bättre eftersom det finns ett flöde på tvären där.

Men tanken är ändå orealistisk eftersom trafiken skulle störas för mycket. Tänk dig själv vilka gigantiska köer det skulle skapa under byggtiden, kanske ett år eller så. Trafiken kan ju inte ledas på några alternativa vägar. Kolla hur trafiklösningen ser ut vid Tingstadstunnelns södra mynning, om man ska bygga om allt det där så kommer Gbg att lamslås.

Men kolla in tomten i Gårda där Skanska vill bygga ett höghus. På andra sidan E6:an är det ingenting byggt. Där skulle man kunna bygga ytterligare några höghus som skulle kunna bilda ett litet skyskrapskluster. Sedan förbinder man dem med en bred bro över till Gårda.
 0
Johannes Hulter (13 December 2008 12:00):
@ sven: Interesting, menar du mellan E6 och Valåsgatan?
 0
Sven R (13 December 2008 12:16):
Johannes: Ja, precis! Bilväg dit kan dras ifrån Ullevimotet. Sedan bygger man en bro eller till och med en överdäckning av E6 så att man får ett samband, främst för gångtrafik mellan "Skanska-kvarteret" och det nya "Gårda Skyscraper City". Låt säga tre fyra höghus får plats där.

Det skulle bli rena kontorhus och inte ge så mycket blandstadskvalitéer eftersom det bara blir en liten enklav. Men det skulle kunna bli ett trevligt inslag i stadsmiljön, när man åker på E6 så åker man rakt igenom klustret.
 0
Sven R (13 December 2008 12:17):
Med viss reservation för att det är brant berg...
 0
Olle Jansson (13 December 2008 12:37):
Får säga att jag håller med Sven R att det är lite mycket nostalgi över det hela. Husen är vackra i sitt förfall, det håller jag med om. Landshövdingehus kan till skillnad från betongförorter förtvina med en viss bitterljuv charm.

De två stympade kvarteren må få stryka på foten, men då gärna för något mer än en våning verksamhet och två våningar parkeringshus (det är la den där återkommande rädslan att bygga ett högre hus i befintlig bebyggelse som återkommer igen). Om det tvunget skall vara parkeringshus kan de la i alla fall vara så höga att de två norra kvartern kan räddas eller få en bättre utformning.

Jag efterfrågar ett högt exploateringstal!
 0
Johannes Hulter (13 December 2008 13:08):
@ olle: Jag tycker inte det handlar om nostalgi. Det var inte bättre förr.

Vad det handlar om är att förändra och utveckla ett område med en annan logik än totalsanering. Huruvida husen är fina eller inte kan vi diskutera i all oändlighet utan att komma fram till något. Det intressanta är de objektiva kvaliteter de har idag. Att det behövs arkitektonisk variation och stor prisspridning på lokaler/bostäder för att skapa levande områden är ju inget konstigt, läs Jane Jacobs. Här finns ju faktiskt chansen att skapa ett nytt blandstadsområde, med gamla hus som lever (och inte bara är rena Skansen).

Tänk vilken cool blandning av gamla göteborgska landshövdingekvarter med småskalig verksamhet, billiga lägenheter, ett nytt rejält exploaterat Focushus, bättre kopplingar till evenemangsstråket etc. Vi ska varken vara rädda för historien eller rädda om historien. Vi ska använda historien för att skapa en bättre och roligare framtid.

Jag tycker det vore mycket bra om Göteborg för en gångs skull testade att utveckla ett område utan totalsanering. Och vad är egentligen problemet? Att platta ut allt kan man ju göra när som helst, idag eller om tio år. Den möjligheten finns alltid kvar.
 0
Elisabeth (13 December 2008 13:17):
Hej!

Vill bara påpeka att en stor anledning till att staden vill ha bort boende i Gårda är för att det är så dåligt luftkvalitet. Halterna av NOx överskrider den lagliga nivån. Såklart beror det på E6 som dånar förbi... Men det är ingen självklarhet att E6 kommer vara lika hårt trafikerad i framtiden. I januari kommer kommunstyrelsen besluta om en stor utredning för hur trängselavgifter kan implementeras i Göteborg. Det kommer minska utsläppen av NOx och begränsa trafiken.

Så jobba på!

Och tänk på att parkeringsplatser är inte naturgivna. Måste det vara så många? Mässan kunde jobba hårdare på att deras besökare reser kollektivt. De är passiva i frågan nu.

Ha det fint
 0
Johannes Hulter (13 December 2008 13:32):
@ elisabeth: Sedan vi började bygga ut massbilismen efter andra världskriget så har man konsekvent anpassat samhället/staden/människorna efter bilen istället för tvärtom. Det kan man på goda grunder ifrågasätta. Men det är en mycket stor och långsiktig förändring att gå från gles bilstad till tät blandstad. För det krävs övergripande regleringar.

Ska man ge ett trovärdigt alternativ i det här enskilda fallet, inom förslagets ramar, tror jag det är viktigt att lösa parkeringsfrågan. Även om man på ett övergripande plan vill få ner bilismen.
 0
Johannes Hulter (13 December 2008 13:35):
@ olle: Apropå högt exploateringstal - då borde du väl digga Svens idé om ett skyskrapekluster i "Östra Gårda"? Jag tycker det låter prima. Det skulle verkligen bli en häftig port till GBG.
 0
Mikael Kreutz (13 December 2008 14:05):
Angående Sven's idé; Jag tror Örgryteborna kommer ha lite att säga till om det där...

Jag var i Focus parkeringshus igår, och jag har verkligen svårt att se hur det skulle kunna bli mässhallar med det låga taket och de ojämna golvet.
 0
Erik Sandblom (13 December 2008 17:41):
Jag instämmer i att man får utgå från att motorvägen och den dåliga luften blir kvar. Men på lång sikt finns det fler alternativ än att gräva ner och däcka över. I andra städer har man helt enkelt slopat motorvägar. Stadsdelen har då levt upp samtidigt som trafiken hittat andra vägar och människor fått nya beteenden.

I Seoul rev man en upphöjd motorväg 2004. Den ersattes av en bäck, Cheonggyecheon.
http:​/​/​www.​ecoprofile.​se/​10​0​2_​784_​Stadsmotorvagarna_​so.​.​

I San Francisco kollapsade motorvägen Embarcadero i en jordbävning 1989. Den återuppbyggdes inte utan ersattes av en boulevard med spårväg.
http:​/​/​www.​cnu.​org/​highways/​sfembarcadero

I Montreal ska den sexfiliga Bonaventure-motorvägen rivas och ersättas av en boulevard. Fastigheterna intill vägen ska exploateras.
http:​/​/​www.​ecoprofile.​se/​2_​1182_​Montrealmotorvag_​blir_​.​.​
 0
Jörgen Sundström (13 December 2008 22:55):
OK, jag kan också inse poängen med att ha kvar Svenska mässan på detta centrala läge. Håller med om att det är bra att satsa på Göteborg som Sveriges främsta evenemangsstad men det ska ju naturligtvis inte behöva ske till priset av en fulare och sämre stadsmiljö. Med Johannes och Yimby-GBG´s förslag skulle en utökad Svenska mässan istället kunna gå hand i hand med en vackrare och bättre stadsmiljö.

Jag kollade lite på Eniros utsiktsbilder för att få en bättre uppfattning av området. På sikt bör man göra något åt E6an. Motorvägar så centralt är dålig stadsplanering. Det här påminner mycket om Essingeleden i Stockholm som skär sönder Kungsholmen. Att gräva ner är väldigt dyrt och blir inte alltid så bra. Det blir ändå många ytkrävande och fula av- och påfartsramper till tunneln. Klara-tunneln i Stockholm är ju inte något att ta efter. Bättre då att göra om E6an till en boulevard som i Erik Sandbloms exempel ovan. Gärna i kombination med trängselavgifter. Även i Stockholm finns planer på att göra om en central motorvägssträckning till boulevard vid Liljeholmen. Lite av det syns i filmen på Yimby Stockholms hemsida: http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​0​8/​12/​om-​oversiktsplanen-​och-​st_​.​.​

Att bevara Landshövdinge husen här är inte "nostalgi". Tvärtom är det ett sätt att blicka framåt eftersom man då förstärker något som är bra. Nostalgi är däremot att vara fast i 80 år gamla funkisplaneringsidéal. Som i filmen på det här blogginlägget:
http:​/​/​fernqvist.​blogspot.​com/​20​0​8/​12/​futurama-​del-​ii.​.​.​
 0
Jesper Hallén (13 December 2008 23:30):
Men vart tar trafiken vägen om man gör om motorvägar till boulevarder? E6:an innehåller ju bl a trafiken mellan Norge och Tyskland. Det finns ju inte direkt alternativmotorvägar för dem.
Kulvertering är lockande, men jag tycker det finns betydligt värre ställen än Gårda som man borde kulvertera i första hand. Lundbyleden, Oscarsleden etc.
 0
Erik Sandblom (14 December 2008 09:26):
Jesper, genomfartstrafiken är inte så stor som man kan tro. Det är mest trafik i rusningstid vilket visar att mycket av trafiken är lokal. En del trafik går förstås kvar på boulevarden medan annan trafik kan ta vägen över Älvsborgsbron-Västerleden-Söderleden. Västerleden är ju delvis redan nedgrävd. Sen arbetar hamnen och Banverket m fl med att flytta över trafik till räls och sjöfart. Det ska bli en ny kombiterminal och mer och bättre kollektivtrafik.

Sen får folk nya vanor. När Älvsborgsbron smalnades av för reparationer i somras så blev köerna kortare än året innan. Folk lär sig!
http:​/​/​www.​ecoprofile.​se/​10​0​2_​983_​Smalare_​bro_​och_​kort.​.​
 0
Jesper Hallén (14 December 2008 11:17):
Bara det inte korkar igen Götaleden och Lundbyleden ännu mer:)
Ett annat ställe att göra boulevard på sikt är ju Götaleden genom Gullbergsvass när det bebyggs.
 0
Sven R (14 December 2008 11:53):
Vad innebär ordet stadsboulevard för er andra? För mig innebär det att man har korsningar i samma plan, dvs trafikljus, rondeller och övergångställen. Tänk er in i ett framtida scenario där viadukterna och broarna tvärs E6:an har rivits och man måste vänta vid övergångsställen för att ta sig från östra Göteborg in till centrum.... Nej, tanken är helt orealistisk. Stadsboulevarder har väsentligt lägre kapacitet än stadsmotorvägar. En konvertering skulle innebära ökade köer, längre restid och fler olyckor.

Acceptera istället att E6 är en stadsmotorväg och jobba med den typen av estetik. Det kan t.ex betyda fler skyskrapor i Gårda och Wingårdhsk futuristisk arkitektur, hus som kan uppfattas från vägen. Då blir Göteborg en rikare stad på arkitektoniska upplevelser.
 0
Sven R (14 December 2008 12:05):
Jesper, genom Gullbergsvass hoppas jag att de lägger leden i tunnel av två skäl. Dels för att leden ska bli snabb. Och dels för att den nya stadsdelen inte ska delas i tu av en starkt trafikerad gata. Jag tror inte tunnelalternativet är orealistiskt, SBK har iallafall skissat på det. Här finns det en tydlig stadsmiljövinst att göra genom att inte dra en stadsmotorväg, i E6:ans dalgång är däremot potentialen mindre.
 0
Johannes Hulter (14 December 2008 12:09):
@ sven: "Acceptera den föreliggande verkligheten", det låter bekant... ;)

Men skämt å sido så har du ju verkligheten på din sida på kort och kanske även medellång sikt vad gäller E6. Fast på lång sikt så tycker jag definitivt att vi ska arbeta mot att omvandla motorvägar och leder i staden till boulevarder.

Jag kommer att tänka på ett tidigare inlägg: http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​20​0​8/​0​7/​andr%E9s-​duany_​519.​html
 0
Jesper Hallén (14 December 2008 13:14):
Sven, håller med om tunnel som främsta val. De mest nödvändiga sträckorna att tunnelera är ju faktiskt inte i Gårda, utan kanske Gullbergsvass, Lundbyleden och genom Majorna.
 0
Erik Sandblom (19 Januari 2009 16:10):
Angående boulevard och E6
Nørrebrogade i Köpenhamn passeras av 115 000 personer varje dag. Det är 65 000 i buss, 33 000 på cykel och 17 000 i bil.
http:​/​/​politiken.​dk/​indland/​article574239.​ece
http:​/​/​www.​flickr.​com/​photos/​16nine/​296778390​4/​in/​set-​.​.​

Om alla hade åkt i varsin bil så hade det krävts en fyrfilig eller sexfilig motorväg! Det är lätt att räkna ut. Enligt tresekundersregeln ska man köra med tre sekunder mellan varje bil. Det blir 1200 bilar per timme och fil. Antag att all trafik sker under 16 timmar, mellan kl 06 och kl 22.

1200 bilar per timme per fil
7200 bilar per timme på en sexfilig motorväg
115 200 bilar på sexton timmar.

Vill man ha trafik 24 timmar om dygnet så räcker det med en fyrfilig motorväg.

Lilla Nørrebrogade, som är bara lite bredare än Fabriksgatan, är alltså nästan lika mycket trafikpulsåder som E6!
 0
Sven R (19 Januari 2009 16:52):
Jämförelsen känns inte helt klockren. E6 är ju en motorväg för genomfartstrafik. Du borde hellre jämföra med Köpenhamns ringled. Den är väl på sina håll åttafilig?
 0
Erik Sandblom (19 Januari 2009 17:21):
Jag tror inte genomfartstrafiken är så stor. Att trafiken är störst under rusningstid visar att trafiken ska till eller från lokala målpunkter. Om man tar Kungälvsleden som näraliggande exempel så är det 76 tusen fordon per dygn norr om Tingstadsmotet men bara 50 tusen fordon per dygn norr om Angeredsbron.
http:​/​/​www5.​goteborg.​se/​prod/​stadsbyggnad/​dalis2.​nsf/​v.​.​

(eller googla på "Fakta om vägnät och trafik" för att se PDFen)

Jag ser gärna att genomfartstrafiken går på järnväg. Sen finns också Söderleden-Västerleden-Älvsborgsbron-Hisingsleden som fungerar bra för genomfartstrafik.
 0
Richard Lj (23 Januari 2009 21:44):
Inte konstigt att värdena är så höga i Gårda när mätningsstationen ligger 2 meter från avgasrören från E6:an. Alla andra mätare i Göteborg ligger i bebyggda delar, utom just Gårdas...
 0
Johannes Hulter (25 Januari 2009 20:37):
@ Richard Lj: Det där var mycket intressant! Vore väldigt bra med källa på det, så att man kan använda det i argumentationen. :)
 0
Daniel (26 Januari 2009 11:31):
Mätstationen ligger i foten på gångbron vid Tritongatan. Och en avläsare sitter på skolan vänt mot motorvägen. det är inte exakta 2 meter, utan mer symboliskt uttryckt. den har legat precis brevid motorvägen förut innan man byggde in den.
 0
Johannes Hulter (26 Januari 2009 11:48):
@ daniel: Aha, men det måste väl sitta någon på Fabriksgatan också? Jag antar ju att värdena sjunker drastiskt med avståndet från vägbanan (varmluft stiger uppåt). Någon som har koll på sådant?

Om man bygger ett p-hus längs med E6:an enligt YimbyGBG:s förslag så borde ju nivåerna på Fabriksgatan sänkas ytterligare.
 0
Daniel A (26 Januari 2009 14:35):
Jag har inte sett någon mätare på fabriksgatan, utan jag tror att man sitter med sina buller och avgasmodeller och uppskattar en väldans massa.
Ert p-husförslag måste göra en otroligt massa bra för området jämfört med kommunens förslag. För jag betvivlar faktiskt fortfarande att 20 meter kan göra så stor skillnad mellan beboeligt och obeboelig miljö. Brf tornhuset i gårda har ju öppen väg mot motorvägen. Men det är väl skillnad på bostadsrättsföreningar och hyrgestgäster.
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5380 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter