Utskrift från gbg.yimby.se
....

Skeppsbron på gång

 
Snart tre år sedan Götatunneln invigdes och den tunga trafiken leddes under jord börjar det äntligen hända saker på Södra Älvstranden. Man har börjat skissa på en detaljplan för området vid Skeppsbron som ska vara klar till sommaren. I förslaget kan nämnas att tre stadskvarter med bostäder, handel och kontor planeras längs Stora Badhusgatan, där även spårvägen dras.



Södra Älvstranden i framtiden?


Gatan är tänkt som områdets livliga huvudgata som förbinder Järntorget och Hamngatorna. Närmast vattnet skall det byggas mindre byggnader i olika utformning med till exempel restauranger och kaféer. Även ett bad framför Rosenlundsverket nämns. En ny knutpunkt i området bildas, Knutpunkt Skeppsbron, där spårväg möter älvsnabben och på sikt även skärgårdstrafiken. Längs kajen går ett gång och promenadstråk och för cyklister planeras en egen snabbfil genom det nya området.

Utvecklingen av Skeppsbron har än så länge varit något av en infekterad affär. Den öppna dialog med medborgarförslag som inledde processen uppfattades av flera deltagare och betraktare som en skendemokratisk manöver där en öppen debatt skulle rättfärdiga de beslut som redan fattats i slutna rum. Kritiken minskade inte heller när fyra arkitektförslag, med oklar koppling till medborgarförslagen, lades fram.

Nu har planen rört sig framåt. Möjligheterna att få igenom radikala förändringar minskar, men samtidigt börjar det bli lite tydligare vad det är som egentligen kommer att uppstå på Skeppsbron, ett steg bort från luddiga idéer - som ofta förvirrar snarare än klargör. I princip är områdets planstruktur klar, nu handlar det om att fylla strukturen med innehåll:

* att spårvägen mellan Järntorget och Lilla Torget skall gå i Stora Badhusgatan, göra en sväng ner på kajen vid Stenpiren med möjlighet att på sikt fortsätta mot Operan

* att Stenpiren utvecklas till en knutpunkt för kollektivtrafiken med enkla byten mellan spårvagn, buss och färja

* sju kvarter med ett så blandat innehåll som möjligt; Tre bostadskvarter med handel, caféer, restauranger etc i bottenvåningarna, ett kvarter med kontor (vid Merkurhuset) och ett kvarter med kontor och kanske hotell (den s k triangeltomten). De sista kvarteren är det befintliga Skeppsbrohuset samt Rosenlundsverket.

* de nya kvarteren skall vara stadskvarter. Det är angeläget med många bostäder för att bidra till liv och trygghet en stor del av dygnet. Både hyresrätter och bostadsrätter planeras.

* tre längsgående huvudstråk
- Stora Badhusgatan som stadsgata med handel och service. Alla trafikslag finns här med prioritet för gång- och kollektivtrafik.
- Ett inre stråk för cykeltrafik
- Kajstråket, ostört, trafikfritt, tillgängligt för alla för promenader och vistelse i stans bästa utsiktsläge. Byggnader på kajerna för verksamheter och service

* mindre parker (”fickparker”) och klimatskyddade sittplatser

* pirer/bryggor ut i älven från kajstråket.



Skeppsbrokajen i framtiden?

Man måste nog tänka igenom förslagt ett tag och smälta intrycken, men några positiva kommentarer kan man faktiskt ge redan nu. Först och främst att de trycker så pass hårt på funktionsblandning i byggnader och kvarter för att ge liv och rythm dygnet runt. Även om åsynen av vatten får Göteborgare att gå igång som Pavlovs hundar är dock läget inte helt oproblematiskt, vilket Norra Älvstranden visat. Vatten i sig är ingen garant för stadsliv.

För att blandstaden skall kunna leva behövs kvarter som är väl integrerade med sin omgivning och inte skärs av i återvändsgränder och enklaver av naturliga eller skapade barriärer. Även på Södra älvstranden, med sin närhet till centrum, finns det några sådana problem. Otterhällan är exempelvis något av en barriär genom sin höjd och sin gatustruktur. Vi får hoppas att även utsocknes orkar ta promenaden ut dit, men med spårväg torde det inte vara en omöjlighet och det kanske till och med kan bli lite flanerande på Norra Hamngatan som en positiv sideffekt.



Stora Badhusgatan i framtiden?

Närheten till vatten är mysigt när vädret är det rätta, men om målet är liv även i februari så är det kanske inte så värst attraktivt att lägga allt ut mot havet. Det är ett problem som emellanåt går att skönja på Eriksberg där lokalerna i hög utsträckning finns vid vattnet snarare än inne i bebyggelsen, en position som är något av en återvändsgränd nio dagar av tio i Göteborg. Därför är det upplyftande att se att den mer skyddade, bredare gatan - Stora Badhusgatan - med spårvagnstrafik även skall bli en gata med handel och service. Raka motsatsen till Västergatan i Annedal således.

Fysisk planering som inbegriper målet att skapa liv och rörelse utgår oftast ifrån antaganden om hur människor kommer att röra på sig. Dessa antaganden är inte alltid särskilt realistiska och resultatet blir inte alltid som man förväntat sig. Samtidigt måste vi utgå från någon sorts antaganden om hur folk kommer att bete sig.

Flexibilitet är en nödvändighet för att området skall få en lämplig mix av olika funktioner som också är föränderlig över tid. Att man även i fortsättningen kommer att kunna susa fram med sin cykel längst kajen (i vackert flaneringsväder a la arkitektbilder alltså - nio dagar av tio kämpar man la fram i motvind och regn) och att det finns en behändigt placerad hållplats torde i alla fall innebära att några besöker området.

Nu på måndag 23 februari så anordnar Älvstranden Utveckling ett lunchseminarium i Älvrummet om Skeppbron och planerna. Det bjuds på soppa och har ni inte sett den stora modellen i Älvrummet så är det väl värt ett besök bara det. Anmäl er i tid, antalet platser (och soppan) är begränsad.

YimbyGBG:s forum har diskussionen redan dragit igång...

Läs också:
YimbyGBG hos Älvstranden Utveckling
Den andra Hisingsbarriären
Mysiga, döda stad
Östra Kvillebäcken revisited
Yimbyträff I
Stadsvandring på Norra Älvstranden
Östra Kvillebäcken presenteras
Älvstranden Utveckling lovar bättring
Monolog Södra Älvstranden
Centrala Älvstaden och bilarna
YimbyGBG lämnar yttrande om Sannegården
Tankar kring Sannegårdens centrum
YimbyGBG lämnar yttrande om Östra Kvillebäcken
Älvstranden utvecklas
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Johannes Hulter (19 Februari 2009 18:35):
Jag blir väldigt positivt överraskad! Det här är mycket bättre än de trista arkitektförslagen. Minus för de tvångsmässigt uppbrutna kvarteren (what is that all about?) och den låga höjden. Jag menar 5 våningar... fem... kom igen nu!

Men annars kudos till ÄU - schabbla bara inte bort det här nu när nimbyanerna kommer rusande...

Anmäl er till lunchföredraget! Vi måste ge lite positiv motvikt, så att det inte bara är gnäll som hörs. :)

alvrummet@alvstranden.goteborg.se
 0
Johan (19 Februari 2009 19:31):
Var står det att bebyggelsen ska vara fem våningar hög? På skisserna över Stora Badhusgatan ser husen högre ut, och i GP står det "Hushöjden blir som resten av innerstan med sju-åtta våningar".
 0
Nicholas Lusack (19 Februari 2009 20:39):
Mycket bra förslag! Jag tror minsann att det finns några YIMBY:iter hos Norra Älvstranden ;)
@Johannes
Jag tror att det oftast beror på räddningstjänstens tillgänglighet till innergården som man numera lämnar ett öppet parti i kvartersstrukturen (rätta mig någon om jag är fel ute?)
 0
Daniel Sjölund (19 Februari 2009 20:41):
Det känns helt rätt. Göteborg är på gång, tycker jag. Förslaget känns väldigt mänskligt. Jag längtar redan på fortsättningen i liknande stil bort till operan, då får Göteborg ett nytt spännande stråk!

Okej. Vissa signaler på bilderna och skisserna är oroväckande. Johannes har redan nämnt några. Här kommer några funderingar till:

Badet ser ytmässigt väldigt litet ut. Har planerarna verkligen varit nere i Malmö och kollat hur mycket badbehov det finns i en stad?

Punkthuset på bilden ovan planeras bara bli 16 våningar högt. Lägg på minst 10 så kanske slipper ni höra mitt gnäll mer. Ett spännande försök skulle kunna vara att släppa höjden fri på den tomten för att se hur högt Göteborgaren vågar bygga.
 0
Daniel Sjölund (19 Februari 2009 20:47):
@Nicholas: Men det du säger innebär ju att vi aldrig mer kan bygga ett slutet kvarter i vår stad mer!?!
 0
Olle Jansson (19 Februari 2009 20:58):
Nicholas och Daniel S.: Låter märkligt. Det byggs som bekant några slutna kvarter på Eriksberg för tillfället och dessutom är en del av dessa halvöppna kvarter så avspärrade med trappor, stängsel och glassväggar att det är av marginell betydelse för räddningstjänsten.
 0
Jesper Hallén (19 Februari 2009 20:59):
Känns lite som att det ljusnar på stadsbyggnadshimlen över Göteborg.

Har aldrig hört det där med att hålet i kvarteren beror på räddningstjänsten innan, men det beror väl på att det aldrig byggs kvarter längre. Låter visserligen rätt vettigt om det stämmer, men lika vettigt låter det ju att ha en stor port som räddningtjänsten går in i, så man får ett slutet vackert kvarter. :)
 0
Nicholas Lusack (19 Februari 2009 21:12):
Jag kan bara hålla med om att det nästan känns lite irriterande att det lämnas en liten öppning. Den absolut största fördelen med helt slutna kvarter är ju att de boende får en "tyst sida", det bör tänkas på när man bygger så pass många bostäder samtidigt som man vill ha liv och rörelse = hög ljudnivå + buller på gatorna. Det innebär ju dessutom att man kan klämma in ytterligare några lägenheter och lokaler! Risken kan ju annars bli att gatulivet begränsas av att de boende vill ha lugn och ro. Jag efterlyser alltså att bostäderna utformas för att ta in så lite buller som möjligt. Detta är kanske en detaljfråga men det bör vägas in redan i detaljplanen.
 0
Hans H (19 Februari 2009 21:26):
Nicholas har säkert rätt i att räddningstjänsten har önskemål/krav om att kunna komma till med bilar, men på norra älvstranden håller de på att bygga några få helt slutna kvarter, så uppenbarligen är det inget absolut krav.

Och angående folkliv och så är det avgörande om området på andra sidan vallgraven västerut görs inbjudande, som är det stället i närområdet där det finns störst chans att locka förbi flanörer, konsumenter och ragglande partyprissar, jag antar att "de"/någon har planerat att konvertera parkeringplatserna där till mer inbjudande byggnader och på så sätt locka folk att ta klivet över Järntorget bort mot den udda änden på Kungsgatan och Skeppsbron.

Folkvimlet på Kungsgatan minskar ju som bekant markant där gågatan blir gata, så den vägen kommer inte folk gå, och området vid Packhusplatsen och Rosenlund är ju för närvarande ganska dött på verksamheter i markplan och därmed även på folk, så den vägen är det inte så många som kommer komma heller.
 0
Patrik Sterky (19 Februari 2009 21:41):
Bra förslag, klart bättre än arkitektförslagen! Välj nu bara snygga och passande material. Jag gillar framförallt de här små husen/(sjö-)bodarna som ligger längs vattnet. Bygg dem i gammal hamn och skärgårdsstil!

Höjden på fem våningar (?) kanske beror på att man fortfarande skall se den dramatiska höjdskillnaden mot bakomliggande bebyggelse? Tycker det är viktigt att det syns på något sätt.

Mig veterligen finns det framförallt ett krav från räddningstjänsten, i hus högre än 3 (eller är det 4) våningar måste samtliga lokaler/lägenheter ha tillgänglighet för räddningstjänsten. Kanske tänker man sig att bygga många små lägenheter så att alla inte får fönster mot yttersidan?

Innergårdarna som bildas, undra om man tänker sig dessa slutna med stängsel/staket likt husen mellan Värmlandsgatan, 3e och 4e långgatan? Hade kanske varit fräckt om de var öppna med en stor uteplats och restaurang inne på en innegård.
 0
Johannes Hulter (19 Februari 2009 23:31):
@ johan: Du har helt rätt, det står inget om fem våningar - jag har ingen aning om varför jag fick för mig det. :)

Ja, då är det väl bara höghuset som borde bli avsevärt högre, precis som Daniel säger.

All in all är det här förslaget alltså kanon...

Vi ses på lunchseminariet och firar :)
 0
Matthias H. (20 Februari 2009 08:10):
Jo, det ser ok ut. Ett klart fall framåt.
 0
Daniel A (20 Februari 2009 09:05):
Det ser ganska dött ut som förslag ovan. Man lägger in stråk såsom trappan till skräddaregatan och otterhällan men det är inga stråk som kommer att locka människor i massor.
Ingångarna till området kommer enbart att vara från packhusplatsen och esperantoplatsen. Och då blir ju frågan... varför ska man ta sig dit?
Är det för det fina promenadstråket? restaurangerna (som uppenbarligen kommer att påminna om det fina stråket som är mellan operan och kasinot)?

Jag kan faktiskt inte se nån anledning som särskiljer det här området från vissa andra som gör att jag som boende i annan del av staden vill röra mig i det område som föreslås nu.
Är lite besviken för att förslaget ovan får mig att hellre sätta mig på västra hamngatan då det är närmare för mig.
 0
Johannes Hulter (20 Februari 2009 12:36):
@ daniel a: Nja, det är väl svårt att flytta på Skeppsbron. Den ligger ju där den ligger. Jag har svårt att se hur man skulle kunna göra området mer spatialt tillgängligt än i det här förslaget.

Jag har inte superkoll på trafikströmmarna men nog är det ganska många som rör sig över Skeppsbron redan idag och med resecentrum, hotell, kontor, bostäder, caféer, restauranger etc så lär det ju knappast bli färre...

Jag kommer definitivt att ta vägen förbi i fortsättningen :)
 0
Daniel A (20 Februari 2009 13:42):
@Johannes.

Det enda jag ser i förslaget är en kopia av området http:​/​/​www.​hitta.​se/​LargeMap.​aspx?​var=​sj%f6porten, fast förlagt på fastlandet och med spårvagn istället för buss. Till och med gatustrukturen är näst intill identisk.
Jag vet att jag låter negativ, men jag har inte större förhoppningar än så. Man kunde slängt upp nåt publikt såsom ett humormuseum, teater eller något annat som fungerar som plåster. Se bara på hur skånegatan har livats upp på sistone.
Hotell fungerar inte som upplivare för om jag inte minns fel så ligger redan 2 hotell i området. Det är nog snarare så att det kan bli en rikemansenklav med dyra bostadsrätter.
 0
Patrik Sterky (20 Februari 2009 13:57):
Jag tror det kommer bli ganska mycket folk där. Därför att:

- Kungsgatan växer succesivt bort dit, och jag har för mig att asfaltssträckan vid Kaserntorget skall bli belagd med gatsten (gångfartsgata).

- Flertalet spårvagnslinjer, (gissningsvis 6, 11 och 3 och/eller 1), kommer trafikera sträckan med betydande restidsvinst mellan Brunnsparken och Järntorget. Hållplats vid Stenpiren.

- Stråket som blir från Järntorget kommer förhoppningsvis bli attraktivt.

- På sikt tycker jag man borde bygga om norra hamngatan till gågata (likt någon politiker skrev om i GP för en tid sedan) och ta bort busstrafiken. Ligger som bekant på solsidan. Det skulle ge ett mycket attraktivt gångstråk hela vägen mellan Brunnsparken och Södra Älvstranden!
 0
Jesper Hallén (20 Februari 2009 14:24):
Det är ju genvägen mellan Brunnsparken och Järntorget som blir den nya strömmen. Jag kommer tycka det är skönt att slippa åka vagnen från väster via Domkyrkan eller Valand för att ta mig till Centralstation till exempel. Förhoppningsvis kan det kunna bo och arbeta en del kul folk nere på Skeppsbron också som kan liva upp gatorna.
 0
Nicholas Lusack (20 Februari 2009 16:22):
 0
Nicholas Lusack (20 Februari 2009 16:34):
 0
Johannes Hulter (20 Februari 2009 18:47):
@ daniel a: Aha, du hade velat ha något mer tydligt "evenemang" där som målpunkt? Jag tror faktiskt inte det behövs, det här är en utökning och sammanläkning av den kontinuerliga stadsväven, den kommer att locka folk med mixen av utbud och för att det blir en skön gata att röra sig utmed. Jfr Linnégatan, inga superspeciella målpunkter (a la evenemangsstråket) men funkar för att det är riktiga, levande stadskvarter.

Som sagt, jag tror på det här, men framtiden får utvisa...
 0
Jesper Hallén (21 Februari 2009 00:58):
Sen kan det nog bli en del "evenemang" där nere så småningom också, även om stadsmiljön förhoppningsvis blir ett mål för sig. Till exempel så planeras det ju för att skärgårdsbåtarna åter skall utgå från Stenpiren. Det blir ju ett speciellt mål, om man vill ut till havs så att säga. Å det vill man ju, badar nog hellre ute i havet än vid kajen där :)
 0
Matthias H. (21 Februari 2009 23:52):
Som sagt det ser helt ok ut men jag hade föredragit detta http:​/​/​www.​skyscrapercity.​com/​showthread.​php?​t=​40​7764&.​.​ som Jonas lagt ut den 17:e

Jag har sett väggmålningen i en trappuppgång jag med men kommer inte ihåg var. För den är väl i en trappuppgång? Nån som vet? Helt fantastisk tycker jag den är i alla fall och säkert gjord för 70-80 år sen. Det var framåtanda det.
 0
Matthias H. (21 Februari 2009 23:54):
Gå längst ner på sidan så ser ni den.
 0
Jesper Hallén (22 Februari 2009 15:27):
Det där är ju min bild som jag la upp här för ett tag sen, den är tagen i trappuppgången på Kungsgatan 8. :)
 0
Joachim Jensen (22 Februari 2009 21:31):
Kommer många av er imorgon?
 0
Jesper Hallén (22 Februari 2009 21:33):
Jag kommer :)
 0
Matthias H. (22 Februari 2009 21:40):
Ok Jesper, sorry, när du säger det så har jag nog sett den här med men kom inte ihåg det, nu hade en lagt in den på på ovan länk så...

Återigen sorry
 0
Johannes Hulter (22 Februari 2009 23:21):
@ joachim: I'm there!
 0
Jesper Hallén (23 Februari 2009 00:58):
Matthias, inget att vara sorry för :)
 0
Patrik Sterky (23 Februari 2009 16:01):
Missade tyvärr, men hörde att tidplanen flyttats framåt =( och att spårvagnen skall börja gå först 2013. Husen blir troligen 7 våningar, likt övrig bebyggelse, bortsett från hotelltrekanten (16 våningar)?
 0
Ragnar Lind (23 Februari 2009 19:37):
Planen ser bra mycket bättre ut än de förslag som förut presenteratts. Bra att man skapar en "Linnégata" av Stora Badhusgatan och att spårvagnen går här i stället för längs kajen. Det här borde väl kunna bli en integrerad del av innerstaden? Men varför har det dröjt så länge, och varför skjuts tidplanen framåt hela tiden? Ska spårvagnen inte komma förrän 2013? Det låter ju som en evighet dit!
 0
Mikael Kreutz (23 Februari 2009 22:02):
Ragnar: Det har väll att göra med Västlänken? Ni som var där, vad pratades det om?
 0
Patrik Sterky (23 Februari 2009 22:48):
@Mikael: Västlänken har det inte med då den bara påverkar delen mellan Nordstaden och Kasinot. Jag tror snarare att planprocessen går fruktansvärt långsamt, och man måste ha gjort en hel del markarbeten (läs byggt de underjordiska garagen) innan spår och byggnader kan uppföras.
 0
Johannes Hulter (24 Februari 2009 00:18):
@ mikael: Där ser du, du borde följt med ;) Ska lägga upp en text om det snart...
 0
Sven Renquist (24 Februari 2009 01:50):
Det finns en sak jag inte är så övertygad om i förslaget. Arkitektförslagens öppna kaj har här krympts, man har lagt mindre hus mitt på kajen. Jag tycker det påminner om Lilla Bommens gästhamn med de gamla kajskjulen. Problemet där att kajen är ungefär lika bred på både fram och baksida. Det är oftast bättre att koncentrera trafiken till en sida eftersom hus tenderar att byggas med en trist baksida.

Så jag skulle nog hellre se att kajhusen flyttades ut mot kajkanten så att bara en genomgående träbrygga skiljde dem från vattnet. Vissa av husens övervåningar skulle t.o.m kunna byggas ut över bryggan och vattnet.

Då skulle också gatan mellan stadskvarteren och kajhusen bli mer som en boulevard. Jag tycker absolut att gatan ska tillåta biltrafik. Miljöer helt utan bilar riskerar att bli livlösa. Och det vore pest, det räcker med Eriksberskajen och Lilla Bommens sömninga kajer.

Patrik sa att skjulen borde byggas i gammal hamn- och skärgårdsstil. Ja, till viss del kan jag hålla med, den intima skalan och gyttrigheten är trevlig. Men jag fick direkt obehagliga vibbar av Klippans ångbåtsbrygga. Jag tror att man kan bygga en mycket intressantare miljö om man bygger påtagligt modernt med t.ex mycket glas.

Småbåtsmarinor bidrar ju inte riktigt till urban känsla heller. Förhoppningsvis så blir det skutor som man kan gå ombord på. En och annan caféskuta kanske?
 0
Jesper Hallén (24 Februari 2009 13:02):
Vad säger vi om Kinesiska Muren-huset då? I nuvarande förslag har man offrat det. Jag har mycket svårt för att gå med på att utplåna det faktiskt. Det är ju det huset som ger kajen sin tuffa karaktär i dagsläget.
 0
Johannes Hulter (24 Februari 2009 13:06):
@ jesper: Jag tycker definitivt att det ska bevaras om det är möjligt.
 0
Jesper Hallén (24 Februari 2009 13:10):
Allt är möjligt, det är ju så du brukar säga :)
 0
Johannes Hulter (24 Februari 2009 13:12):
@ jesper: OK, det är klart den ska bevaras! :)
 0
Hannes Johansson (24 Februari 2009 14:47):
Jag tycker inte man skall vara rädd för att tillåta lite höjd på några av byggnaderna här. Det planeras ju något högt vid Järntorget, vi har Läppstiftet på andra sidan, lite högre bebyggelse på gång vid Porslinsfabriken, och det har talats om att låta Frihamnen skjuta i höjden. Då skulle det ju inte inkräkta allt för mycket på stadsrummet om även ett par byggnader vid Skeppsbron skulle bli högre. Dessutom skulle det ju oskadliggöra energibyggnaden som "riktmärke".

Som alltid måste det ju dock göras på rätt sätt, så att det känns som en naturlig del av stadsbilden. I Sverige byggs ju alltid höga hus på värsta tänkbara sätt. Man har låg bebyggelse i omgivningen, på 6-7 våningar, och sedan smäller man upp en kolossal, rektangulär betongklump på 17 våningar som totalt bryter av mot omgivningen. Ofta är de dessutom fristående motverkar tätheten. Om folk drar likhetstecken mellan detta och höghus, så är det inte konstigt att många motarbetar höghusbyggnad. Men det behöver inte vara så.

Jag tycker gott att man kan tillåta byggnader på 20-30 våningar, förutsatt att de är estetiska och integreras i stadsbilden. Men, hur det än blir med höjden, så måste man verkligen infria löftena att bygga tät blandstad. Inte bara prata om det, och sedan göra motsatsen, som man brukar göra. Det finns gott om exempel på tät blandstad, till och med i Göteborg. Be beslutsfattarna åka till något av detta områden. Dessa är uppskattade områden i Göteborg, som ingen skulle vilja vara utan. Kunde de för 100 år sedan så måste det väl vara möjligt nu också.

Målsättningarna låter lovande. Se nu till att göra så också. Inte tvärtom, som vanligt. Och kom igång snart. Det känns inte okej att planprocessen skall vara färdig först 12 år efter att Götatunneln började byggas just för att frigöra dessa ytor. 12 år! Är det personalbrist på Stadsbyggnadskontoret, eller vad är det frågan om?
 0
Matthias H. (24 Februari 2009 21:13):
Jag la en kommentar till Johan Ekman på älvstrandens hemsida med tanke på de öppningarna i kvarteren som jag tycker är så fel.
 0
Matthias H. (24 Februari 2009 21:19):
Johan Ekman på Älvstranden nämner ljusinsläpp o utsikt som grund för öppningarna i kvarteren, pratade ni något om öppna kvarter vs slutna kvarter Olle, Jesper?

Kvarteren är ju inte fastställda men det är bara ofattbart att de argumenten fortsätter komma t o m i sådana här supercentrala lägen. Dessutom är Otterhällan rejält hög och kommer omöjliggöra solljus till de lägre våningarna. Eller?
 0
Matthias H. (30 Juni 2009 02:59):
Måste bara säga att jag kan inte släppa Whites förslag från 2005. Det kan vara det bästa som White gjort även om mycket är fel. T ex så ska kvarteren slutas men jag tycker om de triangelformade högre husen och den långa gatan med spårvagn upp mot Järntorget som dessutom förlängs med Landsvägsgatan, fri sikt ända uppe från Linnegatan.
http:​/​/​www.​alvstaden.​se/​images/​articles/​projektgrupper.​.​
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6712 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter