Utskrift från gbg.yimby.se
....

Yimby på Melicafé

 

Johannes talade på nystartade Melicafé


YimbyGBG var i måndags inbjudna till det nystartade Melicafé som anordnades i Café Hängmattans trevliga lokaler. Bakom arrangemanget stod konsultföretaget Melica. Från oss på Yimby talade Johannes om fördelarna med riktigt blandstad ur flera perspektiv. Han berättade även om vårt arbete i Yimby och om vad och hur vi vill påverka i planeringen av staden. Förhoppningsvis bidrog det till att några fler fick upp ögonen för oss.

Andra inbjudna var Elisabeth Undén från Urban Laboratory Gothenburg, Jonas Åker Zeander från trafikkontoret, Stefan Bydén från Melica och Gustav Sjöblom från Svenska Naturskyddsföreningen.




Fullt hus på Hängmattan


Tanken med Melicafé är att publiken ska ställa frågor till de inbjudna talare och utifrån det skapa en bred debatt. Nu blev det inte någon jättedebatt om något speciellt då alla var inne på ungefär samma linje. Kanske inte så märkligt då de flesta åhörare som inbjudna talare har något sånär liknande grunduppfattning om hur vi vill bygga den hållbara staden. En innovativ idé vore ju att bjuda in debattörer med olika åsikter och tankar.
Det pratades om vem som staden är till för, om bilens roll i staden och varför vi inte bygger stadsdelar som människor vill bo i. Om de populäraste delarna av stan är av typen Vasastan, Linnéstan och Majorna, varför då inte försöka bygga nya stadsdelar i samma anda? Elisabeth Undén tog upp stadsodlingen och att det inte är en motsättning mellan tät stad och egenodlad potatis. Odlingslotter inne i den täta staden har vi ju diskuterat på Yimby förut.


Johannes drar en vits


Något som det inte blev någon större debatt om var spårtaxi, som det dock pågick en dov liten kampanj för under kvällen. Fast ärligt talat, vad är grejen med spårtaxi? Någon får gärna förklara varför det är en så bra lösning i stadstrafik. Jag kan tänka mig att det kan fungera bra i mindre skala på en flygplats, nöjesfält eller sjukhus. Men knappast i en seriös storstad som Göteborg vill vara.
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Daniel Bergqvist (3 April 2009 13:08):
Spårtaxi kan vara intressant i glesa stadsdelar utanför staden för att minska en barriärstruktur (jämför med spårvagn), eller över älven. Möjligen finns behov på större företag/sjukhusområden/stora lärosäten etc... ...men i stadsbilden hör konceptet inte hemma. Fult och synnerligen oproportionerligt stor satsning i förhållande till dess kapacitet.
 0
Olle Jansson (3 April 2009 13:14):
Det skall la tilläggas att cykel vid ett antal tillfällen framhävdes som mänsklighetens främsta uppfinning; det var nog ingen biltät församling på plats.

Sedan, angående den där spårtaxin och användningsområden, skulle det inte kunna testas i miniskala för att lösa p-problematiken runt Svenska Mässan? P-hus byggs exempelvis på Lisebergs södra parkering etc sedan går det att ta spårtaxi upp till Mässan.
 0
Matthias H. (3 April 2009 13:15):
Ja, spårtaxi kan inte vara lösningen för en storstads kollektivtrafik, inte en chans.

Annars kanske det tills nästa möte på kaféet hade varit intressant att höra någon från vardera SBK, Älvstranden och byggnadsnämnden d v s tre organ som samtliga har Husiparktänket och Corbusier som sina ledstjärnor.
 0
Daniel Bergqvist (3 April 2009 13:24):
#Olle; kreativ idé! Så länge inte Liseberg skall fullfölja sina planer söderut (äger inte de marken?). Men spårtaxibanan smälter säkert in på ett ypperligt sätt genom dess färd över lekplatsen och in i mässan! :)
 0
Johannes Hulter (3 April 2009 14:18):
@ jesper: Kul att se det från andra hållet. Vad var det för vits jag drog?

@ olle: Utmärkt idé! Tänk vad kul om Mässan/Liseberg satsade på spårtaxi/järnväg istället för bilar, bilar, bilar.
 0
Daniel Sjölund (3 April 2009 15:15):
@Daniel Bergqvist: Inte ö v e r älven utan http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​20​0​9/​0​1/​spartaxi-​i-​goteborg_​624.​ht.​.​
;)

Så ni fick ingen förklaring varför ett större spårtaxisystem är en bra lösning i Göteborg? Synd.
 0
Daniel Bergqvist (3 April 2009 15:25):
# Daniel S,
De ritningar som finns på en spårvagnstunnel under älven bygger på en maximalt tillåten lutning på 4 % vilket är svårt att få till. Men kanske kan din konstruktion tillåta en lutning på 20%? :)
 0
Daniel Sjölund (3 April 2009 16:33):
@Daniel Bergqvist: Ja, 20% lutning klarar nog en sådan lösning. Det blir ju lite som en liftkorg i en tunnel.

Det hade varit spännande att skissa på det och ta reda på vad ett sådant system skulle kosta...
 0
Jesper Hallén (3 April 2009 16:36):
Johannes, minns inte men det var nog skoj. Kom inte på nån bättre bildtext :)
 0
Matthias H. (4 April 2009 23:53):
Ber om ursäkt för mitt inlägg ovan som jag skrev för att provocera fram kommentarer från någon av grupperna jag nämnde. Det blev för tyket.
 0
Martin Nilsson (6 April 2009 11:27):
Spårtaxi kombinerar det sämsta av två världar: bilens (i praktiken) låga kapacitet och stora utrymmeskrav och spårtrafikens höga investeringskostnader och inflexibilitet.
 0
Daniel A (7 April 2009 11:28):
Jag ska slänga in en kommentar och ta upp ämnet gräsmattor framför hus. Har fått en bra förklaring om varför man har det.
Dels är det för att man ska få avstånd till husen och inte se in så tydligt, men också för att ett avstånd till husen gör att statusen på husen stiger. Nu har det i.o.f.s. gått inflation i gräsmattor framför husen vilket leder till att statuskänslan försvinner (jämför om alla hade ägt varsin porsche). Jag tror dock inte arkitekter har förstått att statuskänslan har försvunnit. Vi normala människor tänker miljonprogram, arkitekter tänker linnegatan. Fan skippa dom menlösa gräsmattorna och släng in trädrader om det ska vara grönt.
 0
Olle Jansson (7 April 2009 11:35):
Daniel A.: Ja, det är ju en anledning och ibland är detta givetvis berättigat. Dock är detta oftast kombinerat med att fönsterna ligger en halv våning upp, vilket troligen är mer effektivt (jämför mina bilder från Örebrogatan för en tid sedan http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​20​0​9/​0​1/​aterbesok-​pa-​orebrogatan_​6.​.​ ) och med kombinationen blir det lite av hängslen och livrem samtidigt.

Var för några månader hos en bekant i Tynnered - ett skräckexempel på hur dåligt detta kan kombineras. Han hade la både ock men gräsmattan utanför fönstret sluttade uppåt mot gatan så insynen var lika "god" som annars. Sedan hade de ju kunnat vara någon status om dessa gräsmattor istället användes som uteplatser och trädgårdar för de boende. Men så är det sällan och om så är fallet har de oftast bara en trist uteplats ut mot samma gräsmatta.
 0
Johannes Hulter (7 April 2009 11:39):
@ daniel: Ja, så går det när man bara bygger bostäder (och därför har lägenheter i bottenvåningen). Det har nog inte så mycket med status att göra utan är bara ett sätt att göra bottenlägenheterna lite mindre odrägliga. För att få sålt bottenlägenheterna får man avskilja dem från gatan med en menlös gräsmatta, eller ännu värre - med buskar. Jag tror inte arkitekterna tänker så mycket när de lägger in dem, det är nog en ren ryggmärgsreflex från Chalmers.
 0
Markus T (7 April 2009 13:06):
Ett intressant exempel på detta är från Alingsås där fyra punkthus som är under byggnation i kv Hjulet precis utanför stadskärnan har väckt viss indignation. Två av husen ligger ganska tätt mot gatan som är relativt livligt trafikerad. Fönstren på våning etts lägenheter ligger i god siktlinje från gatan och för att skydda sig mot insyn och buller togs ett tilläggsbeslut i KF om att ändra detaljplanen genom att lägga en mur (!) utmed gatan. Resultatet har blivit att man lyckats skapa ett kvarter som effektivt avskärmar sig från övriga staden och som enbart parasiterar på platsens utmärkta läge. Ett litet "gated community" alltså. Så kan det gå när man inte tänker efter före.
 0
Daniel A (7 April 2009 15:50):
@johannes.

Man tänker inte precis som du säger och det är reflexmässigt att man strör ut dessa gräsmattor, men det är reflexmässigt tänkande om avstånd, patriciervillor och annat gulligt. För även hus som inte har lägenheter i botten, utan lägenheter en halv trappa upp, eller har en korridor på bottenvåningen så slänger man fortfarande ut gräsmattor. Frågan är om inte tomterna uppenbarligen är för stora :) Jobbar på Gårda och där har ju planteringar och gräsmattor spridits ut överallt och som exempel så har hus på vädursgatan verkat tagit avstånd från fabriksgatan med gräsmattor och buskar utan någon egentlig mening. Undra om inte utbildningen hos våra arkitekter är för dålig. Det är som att utbilda sig till modeskapare där saker också ska vara fräckt i första hand och sedan kanske det blir en bonus om det är effektivt och praktiskt.
 0
Johannes Hulter (7 April 2009 17:17):
@ daniel: Du har övertygat mig. :)

Frågan är nu hur man får bort den där ryggmärgsreflexen.
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6712 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter