Utskrift från gbg.yimby.se
....

Krönika: Urbanisering på landet?

 
Det finns många missuppfattningar om vad för sorts stadsbyggande som Yimby eftersträvar. Ofta får man frågan om man är höghusfundamentalist eller slutna-kvarter-absolutist. För att motbevisa detta kommer jag i denna text att ta mig an ett lite annorlunda ämne som kanske avviker lite från tidigare perspektiv.

Min personliga tolkning av Yimby grundar sig i att en stadsmiljö ska tillåtas att vara variationsrik utan alltför stor likriktning och ett tillmötesgående av olika perspektiv när man slår samman stadens totala innehåll. Vissa människor förbehåller sig dock rätten att vilt protestera mot vissa former av byggande. Det är inte ovanligt att höra: "Sånt ska vi inte ha i Göteborg, det hör inte hemma här".

Personligen så skulle jag aldrig våga tala för en hel stadsbefolkning och lägga mina egna värderingar som stadsnorm. Tyvärr är detta vanligt och starka röster överröstar dem som egentligen inte delar samma syn på tillvaron. Inte helt förvånande är det oftast samma personer som har en oförmåga att definiera vad de egentligen själva vill ha, ofta är det väl en mentalitet av "Det är bra som det är, varför ska vi krångla och hitta på konstigheter" som är det sammanhållande för dessa individer.

Senaste exemplet som jag kommer ihåg var under ett medborgarsamtal i min relativt nya hemkommun Lerum då jag fick höra en intressant kommentar angående ett nybyggnadsprojekt som håller på att färdigställas i Hallsås i Lerum. Flerbostadshusen är ritade av en dansk arkitekt och projektet refereras till som "Svävande hus mitt i naturen". En äldre kvinna på mötet grymtade fram:

-Varför gör de på detta viset? Svävande hus, vad ska det nu vara bra för? Kan de inte stå på marken?



"Svävande hus" utanför Lerum

Jag hade stora svårigheter att dölja mitt leende, inte för att jag tyckte att kommentaren var dum, tvärtom så beundrar jag människor som uttrycker sin egen åsikt. Hon uttryckte bara sin egen verklighetsbild på ett för mig mycket underhållande sätt. Nä, den kvinnan skulle minsann aldrig bosätta sig i något så dumt som ett svävande hus och därmed basta!

Personligen har jag varit optimistisk till projektet då arkitekturen framhävs i projektet. Exploatören vill spela på känslan av att de boende kommer att dricka sitt kaffe mitt ibland trädtopparna, kul, inspirerande och lite annorlunda tycker jag.

Nog om detta, detta var en introduktion till vad jag egentligen skulle vilja debattera om nämligen bristen på urbanisering och centralisering i satellitområden kring (i detta fall) Göteborg. Jag vill börja med att definiera satellitområden som kommuncentra eller större förorter på dagspendlingsavstånd ifrån Göteborg, exempelvis: Lerum, Floda, Kungälv, Kungsbacka, Angered, Torslanda, Mölnlycke osv.

Utan dessa samhällen skulle Göteborg vara en fattigare stad både befolkningsmässigt och vad gäller storstadsområdets variation. Vad som ofta diskuteras i detta forum är hur externhandeln ökar bilberoendet och minskar utbudet i Göteborgs innerstad. Då ska jag bara upplysa om att detta är en värre i en förort. Måhända att de flesta skulle förkasta alla former av kvartersbygge i en förort till Göteborg, man har ju ändå sökt sig till landet just på grund av den lite glesare bebyggelsen.

Det som dock oftast är dilemmat är att det bilfria alternativet omöjliggörs även om du skulle bo i samhällets absoluta centralpunkt, dvs vid en centrumbyggnad, nära pendeltågsstationen osv. Många samhällsfunktioner ligger utspridda och bilen blir det naturliga tvångsmässiga valet när ärenden eller nöjen skall utföras. Men det finns undantag.

Vissa exploatörer har insett hur många vi är i Sverige som vill bo i en levande stadsmiljö oavsett samhällets storlek. Det finns bra exempel på både äldre och helt nyskapade samhällen i närheten av en storstad som lyckats skapa mysiga, trygga, attraktiva urbana miljöer som blivit goda konkurrenter till storstadsalternativet. Jag vill först och främst ge ett exempel i Göteborgs närområde: Alingsås.



Alingsås - mer än potatis

För boende i framförallt östra Lerum är denna småstad på ungefär lika stort avstånd som Göteborg. Trots att Göteborg är en storstad med ett bredare sortiment vad gäller butiker, restauranger, kaféer osv så väljer väldigt många att åka i motsatt riktning mot den mindre staden. Personligen väljer jag numera oftast det senare då jag insett att Alingsåsarna verkar mer Yimbyfierade än självaste Göteborgarna.

Välskötta gamla stadskvarter, oftast i trä med innergårdar som oftast består av kaféverksamhet eller liknande. Oftast lokaler i bottenplan och bostäder och lokaler ovan detta. Nyligen byggde man ett shoppingcentrum mitt i denna kvartersidyll som jag tycker blev ganska lyckat. Detta Alingsås nya köpmecka som kallas för Storken är ett hett alternativ vare sig man reser med bil eller med apostlahästar.

Ett annat alternativ finns i Skåne, jag talar naturligtvis om Jakriborg. Ett helt nytt samhälle som skapats så gott som ifrån scratch på skånska Pampas mellan Malmö och Lund. Detta minisamhälle har ett eget torgrum, bageri, restaurang (som inte är snabbmat) mm och en pendeltågsstation som skyms bakom en bullerskärm.

Husen är uppförda i gammal Hansastil där det absoluta fyrkantsmönstret för gator och skolådeformen för husbyggnader har övergetts för en mer inspirerande fantasifull inriktning. En riktig feelgood-känsla infinner sig när man strosar omkring på smågatorna och insuper den för Sverige mycket annorlunda stadsmiljön.

 

Jakriborg i Hjärup utanför Lund

Området är bilfritt och de boende samt besökarna (det kommer turister ifrån utlandet till Jakriborg!) tvingas lämna sina bilar vid parkeringsplatser utanför "stadsmuren". Nu är ju jag själv inte emot bilar men detta är ett gott exempel på att vi människor anpassar oss och kan anstränga oss att gå 50 m till bilen om det innebär att vi får bo i fin Hansastad.

Dessa två exempel får stå modell för vad jag alltså vill lyfta fram: Centralisering av verksamheter i småsamhällen och en tätare centrumbebyggelse där arkitekturen gärna får ha historiska anspelningar. I Floda som jag själv engagerar mig för skulle jag vilja se sammanhållande centrumbebyggelse med arkitektur som anspelar på det gamla Brittiska industriarvet (byggnader såsom Hillefors Grynkvarn vid Säveån skulle kunna stå modell). Jag väntar fortfarande (efter 7 månader) på svar ifrån Lerums kommun på mitt yttrande till den nya detaljplanen...


 
Författaren gillar fasaden på denna byggnad - Hillefors grynkvarn vid Säveån

Med tätare samhällen, stora som små, så ökar förutsättningarna för spontana möten. Dagens samhällsstruktur medför att vi träffar kollegor på jobbet men nästan aldrig vår granne, eftersom det saknas naturliga mötesplatser. Jag ser fram emot den dagen jag kan gå ner till mitt lokala stadscentrum och strosa mellan tegelfasader i gammal stil och äta glass med mina barn och vänner eller kanske ta ett pass på det lokala gymmet, för att sedan sätta mig på det lokala vattenhålet för en törstsläckare. Oavsett aktivitet så skulle jag i alla fall känna tryggheten och glädjen av att finnas i samma stadsrum som mina medmänniskor…
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Johannes Hulter (8 Maj 2009 16:18):
Intressant perspektiv Nicholas!
 0
Mikael Kreutz (8 Maj 2009 16:48):
Mycket bra krönika Nicholas, jag håller med dig om Alingsås — Potatisstaden? Nejdå, Mönsterstaden!
 0
Matthias H. (8 Maj 2009 17:36):
Kungsbacka funderar febrilt på vad man ska göra, den lilla innerstaden är jättemysig och de nya kvarteren söder om denna innerstad har blivit riktig lyckade. Det som behövs är att bygga ihop Kungsmässan med innerstaden. Det skulle innebära att lite park (som inte används) och en stor parkering behöver bebyggas plus att man måste riva en eller två gamla rivningsfärdiga villor och bygga in stadshuset i detta på ett bra sätt. Naturligtvis måste det bebyggas med kvarter med verksamheter i bottenvåningarna och lägenheter ovanför precis som de nya kvarteren söder om innerstan.

Men när man för två år sen byggde igen ett hål mellan innerstaden och Kungsmässan, Svedbergska tomten tror jag den hetER, vad byggde man då? Jo naturligtvis två punkthus som inte ger tillbaka någonting till staden. Det hade kunnat bli så bra intill Kungsbackaån men det blev skrutt. Och det gjorde man trots att man byggt de nya kvarteren söder om innerstan som är så bra.

Förhoppningsvis väljer Kungsbacka rätt väg framöver men dom kanske skulle bevhöva lite yimbyhjälp.
 0
Patrik Kjällgren (9 Maj 2009 01:32):
Det tycks ändå finnas lite av en trend i rätt riktning... Som Mathias skriver om Kungsbacka och du om Alingsås... Med Trollhättan på G finns det "ännu en" satellitstad till Göteborg. Som tidigare resident i Mölnlycke måste jag säga att man lyckats relativt bra med omvandlingen av centrum där också. Från plåtlådor till lägenhetshus med lokaler i bottenplanet, utbyggnad av biblioteket med fler kringverksamheter o.s.v.
Tyvärr har man i utkanten av centrum slängt upp ett 55+ boende med stora parkeringsytor runtom som senaste bit...
Men överlag har ändå centrum där gått mot att bli mer stadsliknande.

Jag tror även att denna utveckling skulle förstärkas i och med en utbyggnad av pendeltågskapaciteten, speciellt i Mölnlycke där pendlingen, trots Boråståget, i princip sker rakt av via buss. Med en pendeltågsstation (som används) skulle det bli än attraktivare att bygga i området. Men givetvis borde man kanske uppmärksamma utbyggnaden i dessa områden mer, då det för många finns klara fördelar med att bo en bit utanför, men fortfarande i närheten av olika affärsverksamheter och service.
 0
Ragnar Lind (9 Maj 2009 10:53):
Här är jag med helt: Bygg vackra stadscentra i kringkommunerna! Jag håller med om att i Mölnlycke har man lyckats riktigt bra. Där har man faktiskt skapat i alla fall ett embryo till stad. I Floda finns väl något liknande, men i mindre skala. Det borde inspirera fler.
Det här är ju ett resultat av 90-talets tankar om stadsbyggnad. Tyvärr har väl trenden vänt. Numera är det ju trend med punkthus (eller svävande hus) med svarta fasader...
 0
Mikael Andersson (9 Maj 2009 10:56):
Sverige är det land i världen som har flest antal köpcentra i förhållande till befolkningens storlek.Köpcentra där man förväntas ha bil för att kunna konsumera.Satellitstäder är byggda efter att vara lika perifera som köpcentra.
Det som jag anser är något unikt med Göteborg är att varje förort är som en egen liten stad ta Frölunda Torg eller varför inte mer centrala Olskrokstorget.Om man jämför Göteborgsområdet med en rad satellitstäder med Öresundsområdet.Så är Göteborgsområdet efter i utvecklingen av tågförbindelser.Fast jag har på Sydsvenskans hemsidor läst i vintras att 90% av alla resor över Öresundsbron görs av svenskar i främst Skåne.Blekinge kustbana är numer elektrifierad från Kristianstad till Karlskrona så blekingebor lär snart också bli tågpendlare över bron.
Skånetrafiken med dess Pågatåg har också varit framsynta med möjligheten att kunna ta med cykeln på Pågatågen (när det ej är rusningstrafik).För hur är det med möjligheten att kunna ta med sin cykel på motorvagnstågen i Göteborgsområdet?


I lilla Landskrona införde politikerna ett intressant grepp när Västkustbanan för 5-6 år sedan fick en ny sträckning precis öster om Landskrona, i stadens utkant.
De lät köpa in moderna Trådbussar från Mercedes-Benz så nu körs trådbussar på den c:a 3km långa sträckan mellan gamla Järnvägsstationen och det nya Resecentrumet.

När Falkenberg också fick ny anslutning till Västkustbanan i mitten av juni 2008 så valde den tyvärr inte moderna trådbussar utan istället vanliga bussar.

När jag fick vetskap om ny sträckning för Västkustbanan för 3-4år sedan så skrev jag ett brev till politikerna i Falkenbergs kommun och föreslog att Varför inte följa Landskronas exempel med moderna trådbussar?
Mellan den gamla järnvägsstationen och det kommande nya Resecentrumet invid den kommande sträckningen av Västkustbanan.

Västtrafiks styrelse har i vartfall deklarerat att de skall främja tågförbindelser framför busstrafik för framtidens kollektivtrafik i Västra Götalands Län.

Apropå vurmen för Hansastads inspirerade Jakriborg i Hjärup (på den västliga delen av Hjärup väster om Västkustbanan) så förstår jag inte alls detta känslobaserade vurmande!

En vän till mig som tidigare bodde i Lund, hade en idé om att flytta dit men jag avvärjde honom att göra så.

För är man småbarnsförälder (som min vän i Lund,numer boendes i Växjö) är då kommer man att vara ständigt livrädd för vad barn och särskilt småpojkar kan hitta på när Västkustbanans tåg körs med hög hastighet förbi Jakriborg.

För det enda som skiljer Jakriborg från Västkustbanan är en betongvägg!

Jakriborg ligger dessutom på en av Sveriges absolut mest bördiga åkermarker.
Om Jakriborg ändå hade legat på ett område som finns i en dalsänka eller någon annanstans på avstånd från högtrafikerad järnväg eller motorväg då hade jag mer kunnat förstå vurmen för Jakriborg.
För har man besökt Jakriborg som jag har gjort så är man antingen mer avog (som jag)till konceptet och dess placering efter ett besök eller så är man än mer förtjust i konceptet.

Men har man som jag som boendes i Hjärup cyklat i novemberblåsten från Lund till Hjärup (Hjärup är Pågatågens andra hållplats efter Lund mot Malmö) så är man inte alls så förtjust i hög bebyggelse.Flertalet hus i Jakriborg är 3-våningshus som gör att det troligen blåser än hårdare runt husknuten i stormvindarna i November än runt hus som är 1-planshus.
 0
Ragnar Lind (9 Maj 2009 11:49):
Är Frölunda torg stad? Jag upplever ingen stad där.
 0
Olle Jansson (9 Maj 2009 13:11):
Ragnar Lind: Enligt SBK:s operativa definition är Frölunda torg dynamisk blandstad.
 0
nekav (9 Maj 2009 18:50):
Angående de "svävande platta kartong husen":

Jag tycker man kan öva prickskytte med golfbollar på dom.
Otroligt fula, en arkitekt för mej är inte att bygga fyrkantiga platta kartonger, men jag är egentligen mycket öppen för olika stilar, om dom är mer tilltalande. Men klart man har olika smak.

Nicholas Lusack:
" Tyvärr är detta vanligt och starka röster överröstar dem som
egentligen inte delar samma syn på tillvaron. "

Ja, det verkar som nån slags grupp med makt gör saker utan att vilja veta att det finns många i landet som även vill ha t.ex skyskrapor.

"Det är bra som det är, varför ska vi krångla och hitta på
konstigheter"

Det är många som anser att skyskrapor är konstigheter men jag tycker t.ex att det är en konstighet att det verkar finnas nån osynlig regel som säger att de flesta hus ska ha en grå bottenvåning som standard. (eller hela huset grått - scary)

Är det bara jag som går med på roligare färger på bottenvåningen?

ja ,alla har juh olika smak och det i sig bevisar att vi borde ha nått för alla, kanske även en stor gata i las vegas stil med alla lampor,neon och ljus, varför inte!

http:​/​/​www.​atpm.​com/​9.​12/​vegas/​mgm-​grand.​shtml
http:​/​/​www.​flickr.​com/​photos/​vajra/​13370​11472/​
http:​/​/​www.​flickr.​com/​photos/​vajra/​13370​11580​/​in/​photo.​.​
 0
Mikael Andersson (10 Maj 2009 12:00):
Angående föregående inlägg kommenterade de "svävande husen i Lerum" som Nicholas Lusack beskrev.

Svävande huskroppar,anser jag, skulle passa bättre ovan en vattenfond t.ex i Bohuslän.
Nordiska Akvarellmuséet i Skärhamn,har ju låtit uppföra ett antal kuber till hus invid havet avsett till stipendiater som skall bo invid Akvrellmuséet i Skärhamn under ett par månader.
Dessa kubformade stipendiat bostäder ligger vackert precis invid havet.Visserligen ligger ju också Akvarellmuséet också precis invid havet fast det är ju inget som man tänker på när man besöker själva muséet.

Fast har man ingen bil så är det besvärligt att ta sig till detta Akvarellmuséum med bussar.

Svävande huskroppar gör sig bäst, enligt mitt förmenande, invid en vattenfond,tänk huskroppar som står på ben i vatten!

På Eriksberg i Göteborg, så finns det numer stora kvadratiska lägenheter ovanpå ett bilgarage (nära där Friskis&Svettis har lokaler).
-Jag var där för ett par veckor sedan och anslogs av hur dessa lägenheter stod på betongfundament som vilade direkt på taket till detta 3-vånings bilgarage.

Annars så är Arkitekturen i Sverige sällan särskilt uppfinningsrik i förhållande till sin omgivning.

Gert Wingårdh ritade Öijareds golfklubbs klubbhus med en Green på taket står sig bra fortfarande i att vara nyskapande i förhållande till husets omgivning.

-Jag som inte spelar golf men tycker om Öijareds golfklubbs klubbhus just för att det ligger i en så naturskön omgivning.

Vad vi sällan tänker på när hus Arkitektritas är att människans ögon har många fler receptorer för gröna nyanser än för andra kulörer.
Så träd med gröna blad särskilt lövträd och annan grönska inverkar lugnande på oss människor.

Så huskropparna borde oftare vara grönfärgade!
Eller ha väggfasader med gröna växter.

Något att tänka på för ökat välbefinnande för storstadsbor.
 0
Nicholas Lusack (10 Maj 2009 18:24):
@Matthias
Kul parallell, ska bli spännande att se hur Kungsbacka tar vara på sitt historiska byggnadsarv i framtiden. Personligen tycker jag att ett samhälle av Kungsbackas storlek skulle kunna ha ett större sammanhängande centrum. Men Kungsbackaborna får givetvis göra som de tycker e bäst :)

@Patrik
Sant att Trollhättan och för den delen Vänersborg håller på att bli fullvärdiga satelitstäder till Gbg. Men...jag tycker att dessa städer i förhållande till sin storlek har ganska utvecklade centrum, kanske på grund av det historiska avståndet till Gbg som för tillfället håller på att förkortas mha projekt Banaväg (Trollhättepaketet).

@Ragnar
Har efter det att jag skrev krönikan fått hör från flera håll att Mölnlycke ryckt upp sitt centrum på sistone, tyvärr kan jag dock inte säga att Floda C är speciellt attraktivt. Det finns ett visst utbud fördelat i bottenplan på 4 punkthus men i övrigt så består de centrala delarna främst av parkering, sly, skräpig återvinningsstation samt en stor grusplan med en pizzeria i mitten (god pizza). Nytt planförslag är dock på gång då kommunen insett att det finns en stor potential för området då det trots allt bor ca 8000 personer i Floda (Wikipedia...). Får väl se hur det blir...

@nekav
Inget tvivel om vad du tycker ;)
Det är väl tur att ingen tvingar dig att bo i en svävande fyrkantsbox, mer kul för dem som gillar konceptet dock.
Vilken boendeform föredrar du själv?

@Mikael
Sist men inte minst, Mikael.
Ang Jakriborg: Inget projekt är fulländat till allas smak, den är ju som baken -delad. Det finns i alla fall många som tycker att området är attraktivt och bosatt sig där...
Jag vill återkomma till variationsargumentet, olika boendeformer berikar och förhoppningsvis hittar alla det som tilltalar respektive individ. Men...det byggs i dagsläget lite för likriktat och utan hänsyn till långtidsperspektivet. Jag kan inte säga att det är speciellt mycket "feelgood" med blåsiga öppna ytor mellan punkthus.....
 0
Mikael Andersson (10 Maj 2009 20:03):
Jakriborg, är ett väldigt blåshål trots att det ej består av Punkthus utan av sammanhängande huskroppar.
Men så ligger det där i utkanten av lilla Hjärup söder om Lund mot Åkarp och Malmö.
Jakriborg blir ett blåshål eftersom det ej finns någon skog eller träddungar i utkanten av denna kopia av en Hansastad.
Bakom en Betongmur dundrar alla tåg förbi som skall norr om Malmö och Ystad.Det är bara Pågatågen som stannar vid perrongen
alla andra tåg dundrar förbi.
Ingen bra miljö för småbarnsföräldrar särskilt inte för föräldrar med småpojkar som gärna leker lite mer utmanande än flickor.Godståg till hela övriga Sverige dundrar också förbi.

Bröderna som äger Jakriborg, det är ett byggföretag som de äger som först köpte marken och senare kom på tanken att bygga en kopia av en gammal Hansastad.
Vad dessa bröder nu heter.
Jakriborg, har ju fått en del Arkitektpriser men intressant Arkitektur och omgivande boendemiljö är två vitt skilda ting.

I stil med de som endast åker till Hammarkullen för att årligen se dess omtalade Karneval men aldrig har varit där på andra tider.
 0
Nicholas Lusack (10 Maj 2009 21:03):
Mikael,
Point proven: du gillar inte Jakriborg..

Du har en intressant poäng när du tidigare skrev:

"Svävande huskroppar,anser jag, skulle passa bättre ovan en vattenfond t.ex i Bohuslän. Nordiska Akvarellmuséet i Skärhamn,har ju låtit uppföra ett antal kuber till hus invid havet avsett till stipendiater som skall bo invid Akvrellmuséet i Skärhamn under ett par månader"

I Göteborg pratar man alltid om att komma närmare hamnen och vattnet. Det skulle vara intressant att få se en monumental byggnad som använder hamnbassängen för att demonstrera göteborgarens ständiga önskan att komma närmare vattnet. Kanske delvis på pelare i vattnet som du föreslår?
 0
nekav (11 Maj 2009 00:18):
Nicholas Lusack:
Jag ber om ursäkt att jag skrev en "elak" kommentar!
Jag föredrar färgglatt område gärna med rejäla höghus.
typ som på länkarna.
Jo som jag sa... jag är egentligen mycket öppen för olika stilar, om dom är mer tilltalande. SÅ JAPP, jag accepterar defintivt att folk vill bo även så... tycker för övrigt att själva ideen om pelare kan fungera.

Jag gillar i princip allt annat du har skrivit som jag läst.
men det är klart, detta är juh yimby...
 0
Olle Jansson (11 Maj 2009 11:29):
Även om jag kan tänka mig att de svävande husen är lockande i teorin tror jag tyvärr att realiteten inte kommer att bli lika kul. Ena sidan kommer snart att förstöras av tråkiga parkeringsplatser medan skräp kommer att samla sig under husen där snart gräset dör. Men, men - vill de bygga något sådant i utkanten av en ort så.

Problemet blir la sedan när skogsdungen skall huggas ner tiotalet meter bort för att bygga ett villaområde för andra människor som vill ligga ytterst mot naturen. De boende i det flygande huset protesterar högljust och i slutändan får vi ännu några hektar dåligt nyttjad impedimentskog mellan några sprawl-områden.

Urbanisering i kranskommunerna har dock i övrigt en chans att genomföras på ett bättre sätt än i Göteborgs kommun. Orterna är fortfarande så små att alla kan och vill tränga ihop sina hus nära järnväg/motorväg och kan därigenom skapa ett naturligt centrum samtidigt som just naturen kommer nära. Avstånden blir korta och det går fortfarande att ta sig till tågstationen utan bil (som du la gör, Nickholas). Trädgårdstaden/grannskapsenheten när den kan fungera hyfsat. Trädgårdsområden i Göteborgs kommun, såsom Hildedal, Älvegårdsäng, Eklanda eller Amhult lyckas inte uppnå dessa kvalitéer.
 0
Patrik Sterky (11 Maj 2009 12:18):
Svävande hus skuggar området, så gräset under huset kommer snart att dö. Jag tycker därför detta framförallt bör byggas ut i vatten, där man kan skapa fräcka lösningar. I övrigt tycker jag inte bottenplan bör vara mindre än övriga våningsplan, som t ex vid Rosenlund, då det ger en väldigt tråkig stadsmiljö.

Vad gäller Alingsås och deras nya lilla köpcentrum, byggt i passande stil, så bör Kungsbacka ta en ordentlig titt på detta så att man inte bygger en byggnad i modern stil mitt på torget!
 0
Nicholas Lusack (11 Maj 2009 13:06):
@Olle
Lerum har ett ganska bra system med matarbussar som är direkt synkade med pendeltågen, där kan jag bara berömma kommunen. Ifrån stationen tar det sen ca 23-25 min till gbg central, det skulle vara intressant att jämföra med hur lång tid det tar att åka kollektivt från trädgårdsstäderna som du nämner ovan dvs genomsnittlig km/h. Antar att pendeln vinner överlägset.
 0
Daniel (11 Maj 2009 13:07):
Om jag inte minns fel så har det varit en bestämmelse i Lerum (som har tagits bort dom/det senaste åren/året.
den var ganska enkel och löd somså att inget hus får vara högre än stadshuset i Lerum.
Därför så hur mycket man än tycker om vissa hus såsom Hillefors grynkvarn som faktiskt är riktigt snygg så har det funnits en kommunal bestämmelse om att liknande hus inte har fått byggas för att dom har varit för höga.
Ett fel nu när bestämmelsen är borta är att om man ska bygga 4-våningshus i Lerum så blir det bara punkthus. Och hur kul är det? Jag har tom hört att vissa kommuner utanför göteborg vill gärna behålla sin bilburna befolkning i villa då det har väldigt många ekonomiska fördelar (man slipper lokaltrafik, och man slipper fattiga). Andra städer såsom Alingsås är väldigt trevliga och man föredrar att vistas i dom (ex varför ska man åka till lerum om man inte bor där?)
 0
Johan K. Sch. (12 Maj 2009 10:05):
Om Jakriborg: Att man parkerar bilen utanför området och sedan förväntas gå till fots genom det -- det låter som klassisk svensk miljonprogramsstadsplanering. Yimby-haram, inte sant?
 0
Mikael Andersson (12 Maj 2009 22:52):
@Nicholas
-Jag har inget emot Hansastaden i miniatyr Jakriborg arkitektoniskt sett.Men jag ogillar placeringen i Hjärup och synnerligen dåligt för alla smbarnsföräldrar där Västkustbanan ligger med endast en betongvägg emellan Jakriborg och Västkustbanan.Tänk,om Jakriborg hade legat i Genarp eller i det lummiga Höör.Genarp är ett litet samhälle nordost om Lund på närmare 20km avstånd mest känt för att konfliktforskaren Vilhelm Agrell bor där.

-Jag har faktiskt skrivit ett brev (snigelbrev) till byggföretaget som äger Jakriborg (för snart två år sedan)med en idé om Jakriborg nr:2 i Grandalen utmed R40.
Men det går förstås bara att realiseras efter Götalandsbanan har blivit en realitet.Eftersom Kust-till-Kust banan idag mellan Hindås och Härryda kör i denna granskogsdal.
Fick aldrig något svarsbrev så de tyckte säkerligen att det var en dålig idé.
 0
Mikael Kreutz (26 Maj 2009 04:10):
 0
Joakim Bjerhem (9 November 2009 19:53):
Mikael Andersson - din kommentar att Jakriborg är särskilt olämplig för pojkbarnsfamiljer är tyvärr för dum för att inte kommenteras även om detta forum handlar om stadsplanering. Jag antar att du aldrig hört talas om Madicken och Pippi Långstrump heller. Man kan ju hoppas på en aning mer seriösa argument i stadsplaneringsdebatten i fortsättningen.
 0
Mikael Andersson (10 November 2009 11:39):
@Joakim Bjerhem, din kommentar att min kommentar om Jakriborg är särskilt olämplig boendemiljö för småpojkar är för dum för att kommenteras ser jag som ett rent pejorativ!

Du,har förstås själv aldrig bevistat Jakriborg eftersom hade Du gjort det så hade du förstått min invändning mot att bo i Jakriborg (I västra änden av Hjärup) med småbarn och särskilt småpojkar (som bevisligen leker farligare än småflickor).
 0
Johannes Hulter (10 November 2009 11:47):
@ Joakim/Mikael: Såja, nu tar vi i hand och slutar bråka! :)
 0
Undrande Johan (12 November 2009 16:09):
Jakriborg är ett populärt område som dessutom är ganska barnvänligt. Därmed inte sagt att alla områden måste vara 100% barnvänliga för att få byggas. En mångfald måste få existera. Förslaget att förlägga ett "Jakriborg två" långt ute i skogen är bara trovärdigt om platsen är väl kollektivtrafikförsörjd. Avstånden har stor betydlse. Ett problem med Stor-Göteborg är att många platser tvärtom har bristande allmänna kommunikationer (både bostadsområden och områden med många arbetsplatser) vilket bidrar till Göteborgsområdets höga bilanvändning.
 0
Mikael Andersson (12 November 2009 17:49):
@Undrande Johan,
ett "Jakriborg två" som jag har i brevform förmedlat till Jakri AB för drygt ett år sedan, där min tanke var att när Götalandsbanan är en realitet då kan nuvarande krokiga järnvägsbanan Borås-Göteborg trafikeras av Duospårvagnar då det finns en rad mindre samhällen utmed denna järnvägssträcka som hamnar helt vid sidan av Götalandsbanan.Grandalen där R40 går på en betong- och en stålbro över,där Rävlanda samhälle är till höger om R40 vid Grandalsmotet(från Göteborg sett) och Hindås ligger på en distans om 5km till vänster om R40 broarna över Grandalen.

Vad gäller Jakriborg idag, så känner du möjligen till att Staffanstorps kommun (som Hjärup är en del av) och Burlövs kommun (som Åkarp är en del av) har avtalat med Banverket om att bygga ytterligare två järnvägsspår mellan strax söder om Jakriborg till Burlöv genom Åkarp.
Dessa två kommande nya spår, ett på var yttersida om existerande dubbelspår kommer att krävas för framtidens utökade spårkapacitet till/från Öresundsbron genom Citytunneln som invigs den 10 December 2010.
Tågtrafiken genom Hjärup och förbi Jakriborg kommer intensifieras kommande decennier och bli än mer intensiv när Fehmarnbeltbron är färdig islutet av 2017.
Så länge som det ej blir någon HH-tunnel så kommer alla tåg söderut rulla förbi Jakriborg ner mot Malmö och kontinenten.
 0
Ragnar Lind (3 Juli 2010 22:32):
För någon månad sedan var jag i Mölnlycke. Det var positivt. Där finns faktiskt en - om än liten - rätt livaktig stadskärna med varierande bebyggelse och lokaler i bottenplan. Kulturhus och bebyggelse som vänder sig mot ån, där det bland annat finns grönsakshandel, café och restaurang. För 15 år sedan fanns ingenting av detta. Man kan hoppas att utvecklingen fortsätter, en del ytparkeringar tas bort, och att ett parkeringshus integreras i en kontorsbyggnad, och att Biblioteksgatan blir lite längre. Råda torg har däremot hamnat lite i "bakvatten", där finns nu en del tomma lokaler.
Mölnlycke fick ett hedersomnämnande som "Årets stadskärna" år 2007.
Ja, detta är väldigt positivt. Tyvärr har inte andra kranskommuner låtit sig inspireras: I Partille byggde man ett "Allum" i en svart låda, och i Mölndal planeras något som liknar en flygplatsterminal mitt i stan.
Men i Mölnlycke vill man annorlunda, det finns hopp om framtiden..
 0
Joachim (3 Juli 2010 23:25):
Som boendes i Härryda numera så vet jag att Mölnlycke förbereder för ännu mer av denna goda vara med kvarteren V och VI:

V:
http:​/​/​www.​harryda.​se/​download/​18.​2fe0​ef83121cbb74d478.​.​

VI:
http:​/​/​www.​harryda.​se/​download/​18.​3b7fcee0​12932430​1be8.​.​
(som förvisso är en lamell, men hjälper till att rama in Råda torg)

Från vad jag vet så är det ett uttalat mål av kommunen att satsa på tätorternas centrum utefter nåt slags småstadsideal, istället för stora köptempel. Positivt hursomhelst!
 0
Mikael Kreutz (4 Juli 2010 00:31):
Japp Mölnlycke centrum är nice, var på kommunhuset i veckan som gick och såg då att dem hade överklagat Landvetter Park. Hoppas det går igenom, tillsammans med förtätning av Landvetter centrum, Airport City, och utbyggnaden av Mölnlycke företagspark kan Göteborg få en mycket mer värdig entré från öst. Kudos till Härryda kommun!
 0
Ragnar Lind (4 Juli 2010 12:00):
Jaså, de svarta fasaderna skall göra sitt intåg i Mölnlycke också! Fast kanske det inte stör helheten, något enstaka fult hus kan man kanske stå ut med. Vad beträffar Mölnlycke "park", så ser jag hellre att kontoren läggs centralt och bidrar till vitaliteten och stadslivet där. Utspridning av kontor i naturområden långt från allt är egentligen inte roligare än utspridning av bostäder långt från allt. Jag ser gärna skog från motorvägen tills man möter staden Göteborg i Kallebäck.
 0
Joachim (4 Juli 2010 12:55):
Jag håller med dig. Hade gärna sett att de kunde ta efter Kista lite, fast med större blandning.
Men enligt Härrydas nya översiktsplan så planeras även bostäder precis bredvid teknikparken runt Lilla Hålsjön.

Utöver det så planerar även Härryda ett helt nytt samhälle mellan Mölnlycke och flygplatsen (strax söder om Landvetter), då man vill försöka lobba för en pendeltågsstation härute när Götalandsbanan dras. Detta samhälle ska vara ungefär lika stort som Landvetter.
 0
Mikael Kreutz (4 Juli 2010 13:30):
Ragnar: Förutom Cochlear så är ju nästan all verksamhet i företagsparken tillverkningsindustri och distribution. Knappast något som är önskvärt inne i city om man inte vill ha en stadsbild liknande Gullbergsvass.
 0
Krister Malmqvist (4 Juli 2010 14:36):
Var i Smögen nyligen. Tänkte då på skillnaden mellan Smögen och Norra Älvstranden. I Smögen är det en enda röra av små byggnader.
Mycket folk överallt. På Norra Älvstranden är det Höga byggnader men inget folk någonstans. Vad är orsaken?
 0
Niklas Svensson (4 Juli 2010 15:53):
@Krister:

Anledning 1: Smögen är en sommarturistort. Åk dit i oktober och gör en ny bedömning av hur mycket folk det är överallt. NÄ är också till stor del byggt efter sommarsolsdrömmar, fast den lilla tid sommarsolen förärar oss med sin närvaro är väldigt många invånare någon annanstans, exempelvis i Smögen.

Anledning 2: NÄ är byggt som en förort, stora ytor utan naturliga flöden av människor och trafik, ingen gatumiljö som lockar ut människor från sina TV-soffor eller folk från andra stadsdelar. Att det är så glest mellan offentliga platser (jag vet att gräsplättar och halv-gårdar mellan punkthus, gator med mur-väggar alt neddragna persienner i bottenvåningen, odyl rent tekniskt är offentlig plats, men uppfattas inte direkt så) gör att det inte är attraktiva affärslägen - det behövs korsbefruktning från flera aktörer nära varandra för ett gott klimat för näringsetableringar. Sådant får man inte när det ligger enstaka små lokaler inklämda här och där med långa avstånd sinsemellan.

Anledningen är inte den jag får känslan att du fiskar efter (men kanske misstolkar jag dig), att det är små hus och gullpluttig småstadsidyll som är receptet för stadsliv. Av sådant får man i bästa fall dragspels-liv (allt-eller-inget, främst beroende på om folk är lediga och på vädret)
 0
Krister Malmqvist (4 Juli 2010 16:16):
Kommer själv från mindre ort i Småland (Huskvarna) 6 km till Jkpg centrum. På 1960 talet fanns fortfarande fungerande centrum där med 2 biografer, Butiker av alla slag. Fungerande stadsliv med både villor och hyreshus i kvartersstruktur. Numera har Huskvarna och Jönköpings centrum deklinerat och mesta handeln sker i externa köpcentrum (f.d A6) samt före detta Jkpg flygfält. Affärerna i Huskvarna Centrum är nedlagda förutom livsmedelsaffärer. Även bifograferna och övr. gemensamhetsanläggningar är indragna. Endast fotbollsplaner och vissa frikyrkor återstår. Det var alltså bättre förr!
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6712 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter