Utskrift från gbg.yimby.se
....

Science café: Den hållbara staden

 
Under våren har det anordnas något som kallas för Science Café i Göteborg, ett samarbete mellan Göteborgs Stadsmuseum, Älvstranden Utveckling och Vetenskapsfestivalen med syftet att skapa dialog med och mellan medborgare kring ett givet tema. På onsdagskvällen smög jag ner till Älvrummet och lyssnade på det tredje fiket med titeln "Den hållbara staden". Hållbart är ett ord som ligger i tiden, det torde inte ha undgått någon. Inom stadsplanering talas det nu mycket om såväl socialt, ekonomisk och ekologiskt hållbar planering.



Denna kväll var det dock hållbarhet i ordets ekologiska (och ursprungliga?) betydelse som stod på dagordningen. Huvudtalare var John Manoochehri, hållbarhetsdesigner från KTH som talade om hållbar utveckling och livsstil (även intervjuad av GP). I allmänhet ses staden som en resursförbrukare vars ekologiska fotavtryck vida överstiger det fysiska rum som den tar upp för sina byggnader och vägar. Denna täthet är dock något som kan vändas till en fördel - Exempelvis Manhattan uppfattas av många som en stor miljöbov men man kan också vända på det och tänka på all natur som sparas genom att människor inte brer ut sig (Johannes Åsberg är inne på detta spår) och miljöer blir inte nödvändigtvis mer miljövänliga för att vi sprider ut byggnaderna bland gröna gräsmattor (så kallade "naturplåster").

Manoochehri menar att det går att titta på miljöpåverkan på olika sätt och försöker beskriva detta med tre olika analysnivåer. Först har vi objekten; en miljöklassad bil är bättre för miljön än en gammal rishög. Från detta perspektiv är det frågan om ingenjörskonst och är måhända tekniskt men också i princip väldigt begripligt och konkret. Det är givetvis inte helt nytt, till exempel på 1970-talet spreds en frenetisk iver att tilläggsisolera för att spara energi, även om det mestadels handlade om pengar i oljekrisens spår snarare än mijöhänsyn, och numera handlar det mycket om så kallade passivhus. det är ekonomiskt vettigt och dessutom bra för miljön.

Sedan har vi beteende, vi får alla hela tiden höra hur vårt beteende är viktigt för hur vi påverkar miljön. Problemet med det senare, enligt Manoocherhi, är det i realiteten är svårt att ändra folks beteenden utan andra insatser. I mångt och mycket går uppmaningar till ändrat beteende ut på att vi skall ha mindre av allt, vilket är föga uppmuntrande och rätt trist. Vidare är det fullt möjligt att det i realiteten inte går att ändra sitt beteende, bor man i en gles, funktionsseparerad bilstad så går det kanske inte att agera på något annat sätt och då är det även svårt att verkligen leva mer miljövänligt. Det är exempelvis tveksamt om det i realiteten är hållbart om vi bygger ut en gles stad av passivhus varifrån vi alla åker med våra miljöklassade bilar.

Lösningen för att komma runt problemen och förena miljösmarta objekt med mänskligt beteende står att finna inom systemperspektivet, enkelt uttryckt hur vår tillvaro kan organiseras (både offentligt och av privata akörer) så att den blir bättre för miljön. Manoochehri menar att det är inom detta område som det behöver tillkomma nya, kreativa idéer och därigenom skapa ett beteende inom samhället som är mer miljövänligt. Ett idag existerande system är bilpooler som under rätt förutsättningar är både bättre ur en miljösynpunkt och dessutom billigare än att äga sin egen bil (om man nu inte kan leva helt utan bil). Liknande sätt att tänka torde gå att applicera på andra behov (måhända hög tid för tvättstugornas revansch?). Med smart utbyggda system kan vi få samma välstånd som innan fast vi som grupp i realiteten behöver mindre saker. Det krävs dock en sådan möjlighet för att människor i gemen i realiteten skall kunna ändra sitt beteende och för att få till stånd dylika lösningar behöver intressenter, politiker och företag skapa nätverk och samverka (två andra av vår tids nyckelbegrepp) för att få till stånd miljösmarta system.

Efter detta släpptes ordet fritt. Ett koncept som snart togs upp var frågan om stadens täthet. Är det så att en tät stad är en nödvändighet för att kunna få tillstånd miljömässiga systemalternativ? Någon Lerumsbo framförde frågan om det inte var så att det gamla sättet att planera in städer var och är mer ekologiskt hållbart än efterkrigstidens sätt att planera. Nja blev svaren på frågorna från såväl huvudtalaren som representanter från SBK. Täthet är bra, men endast till en viss gräns (en gräns som dock Göteborg i allmänhet torde vara långt ifrån) och de menade att det gick att få till miljömässigt bra lösningar med olika former av typologier.


Urbant griseri i Högsbo

Vad som de däremot höll för positivt och viktigt för en bättre stadsplanering var ett ökat inslag av flexibilitet. Manoocherhi slängde exempelvis fram idén att om man har en parkeringsplats som i praktiken är tom efter klockan fem på kvällen skulle det med vara lätt att konventera parkeringsplatserna till en idrottsplats under kvällen (lite ljus och några korgar så har man en basketplan). Liknande idéer som jag själv kom på utifrån samma tema är kvälls- och nattmarknader, vilket dock kanske är svårt i realiteten - parkeringsplatsen torde ju inte vara tom av en slump. Då vi kan göra om staden för Göteborgsvarvet så är det förstås inte en omöjlighet. På samma sätt kan många parker och grönområden, som idag är allt för monofunktionella (för att de ofta inte ens är användbara grönområden utan impediment i och kring trafiklösningar) och skulle kunna användas bättre och mer (dessutom går det att ha en grön, tät stad om man tänker lite utanför konventionella ramar). Ja, vi får här inte glömma bort de bökande grisarna nära Högsbo Kyrka, världsberömda i hela Göteborg.
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Johannes Hulter (14 Maj 2009 11:53):
Fint referat Olle! Men hur menar SBK att en miljömässigt hållbar villamatta ser ut? Eller ett funktionsseparerat skivhus-område i skogen? Det är ju precis som du säger, när det gäller hållbarhet måste man ha ett makroperspektiv - det är väl jättebra om det finns miljöcertifierade helikoptrar men som masstransportmedel funkar det ju inte.
 0
Olle Jansson (14 Maj 2009 12:13):
På dessa frågor måste jag säga att svaren var en smula luddiga. Luddigt är för övrigt ett ord som på ett bra sätt sammanfattar kvällen.
 0
Nicholas Lusack (14 Maj 2009 12:53):
Jag måste beundra din skandinaviska kylighet och förmåga att kontrollera dina känslor Olle.

Jag har befunnit mig i upplösningstillstånd sedan vetenskapskaféet (ja det heter så på svenska och låter då mindre sexigt). Att både föreläsare och kommunföreträdare presenterar detta ämne är i sig något positivt men sällan har jag sett mindre förberedda anförare. Låt gå för att John vill köra den "slappa" stilen genom att anpassa nivån till "vanliga medborgare". Vad som dock störde mig (och fortfarande stör mig) är att det inte fanns någon tillstymmelse till en göteborgsstrategi. Föreläsningen låg under vissa tillfällen på en "Bolibompanivå" där fundementala hållbarhetsbegrepp ska redas ut för den vanliga dödliga medborgaren. -Kom igen Gbg! Ni kan inte maskera och försöka finta bort befolkningen med dåliga politiska finter som denna. Detta får för mig en omvänd effekt när en känsla av att vara undervärderad och marginaliserad i stadsbyggnadsdebatten, ni har ju ändå bestämt er för en strategi! Många uttryckte sin frustration genom frågor angående södra älvstranden eller att helt sonika lämna seminariet, personligen valde jag det senare när seminariet nådde bottennivån: I korta drag drog det akademiska käbblet igång igen Chalmers vs KTH samtidigt som moderatorn likt förskolemodell delade ut lappar för någon sorts pedagogisk utvärdering.

Detta seminarium personifierade för mig detta gigantiska avstånd som bevisligen finns mellan politikernas visioner och deras lama kraft att implementera dessa i verkligheten.
DET BEHÖVS EN TYDLIGARE STRATEGI OCH LEDNING AV STADSUTVECKLINGEN I GBG!!!!
 0
Johannes Hulter (14 Maj 2009 13:02):
@ nicholas: Aha, nu blir jag nyfiken! Din reaktion låter väldigt bekant, så har jag känt många gånger i liknande sammanhang. Kan du inte beskriva mer i detalj vad som saknades/slarvades med?

Ja, och så är jag förstås nyfiken på CTH-KTH-beefen... :)
 0
Nicholas Lusack (14 Maj 2009 13:44):
Ja Johannes, kanske ämnet förtjänar en egen krönika i framtiden...
 0
Olle Jansson (14 Maj 2009 14:45):
Tror du skulle känna ungefär så här om du varit där, Johannes:
http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​20​0​8/​10​/​diskussion-​utan-​deltagare_​.​.​

Ang. akademiskt käbbel så kan det ju vara roligt - inom den akademiska världen. Tror inte övriga medborgare är är så värst imponerade av name-dropping och det skapar definitivt inte ett inbjudande, öppet debattklimat när en person i publiken går till angrepp.

I kombination med ett anförande som näppeligen bjöd upp till åsikter och debatt blev det minst sagt segt. Passade på och gick runt och kollade på lite andra grejer, drack mer kaffe, tog en andra bulle...
 0
Nicholas Lusack (5 Juni 2009 11:29):
Här är ett exempel på lite mer "hands on", ett exempel på förebyggande klimatanpassning i GBG, intressant tycker jag.
http:​/​/​www.​vartgoteborg.​se/​prod/​sk/​vargotnu.​nsf/​1/​tema.​.​
 0
John Manoochehri (30 Juli 2009 03:39):
Hej fina er,

Det är John här, föreläsaren själv. Bättre sent än...you get the idea. Kanske ingen lyssnar på detta nu i alla fall.

1. Mitt updrag var inte att jobbar analytiskt eller kreativt på Göteborg specifikt; och om skulle jag ha gjört så, jag skulle har varit mycket bättre betalt!

2. Idéen i princip var att samla ihop publikens idéer, och stimulera diskussion, och jag skulle stå där bara som bollplank eller sånt. Men både ämnet och samanhanget var mycket dåligt för det, så jag fick forsätta med mer prat än jag var helt beredd för.

3. Om det var ett luddigt sätt på min insats, det vär för tre skäl: a) skulle vilje prova ett nytt analysramverk; b) hur tekniskt kan man bli på ett "Science //Café//"; c) det finns /inte/ tillräckligt konkreta exemplar av projekt som byggas på system-perspektiven. Jag är intresserad själv på flummiga "holism, all-is-one" bullskit, men ramverket där man har fysiskt effektivitet på den ena sidan och beteende på den andra...och och specifika idéer på system i mitten...detta är tekniskt korrekt.

4. Visst är allt politiskt. Men om ni tror att en eller flera Science Café evenemang skulle påverka något...har ni rätt fel.

Om du vill har någonting mer specifikt från mig, bjuda mig in till något på GBG snarast. Eller kom till detta:

http:​/​/​www.​kth.​se/​student/​kurser/​kurs/​AD2840​

Tack, John
[hålla kontakt via http:​/​/​resourcevision.​se]
 0
John M (30 Juli 2009 03:42):
Oi då...menade att jag är INTE intresserad på flummiga saker. Okej?!
 0
Johannes Hulter (30 Juli 2009 14:42):
@ john: Hej och välkommen till Yimby!

Jag förstår inte riktigt vad du menar på punkt 3. Men punkt 1,2 och 4 förstår jag. Även om jag tycker det låter lite trist att utgå från att man inte kan påverka något med ett föredrag. Det tror jag man kan. Om man gör det rätt. :)

Hur som helst så låter det du jobbar med väldigt spännande, tråkigt att jag missade ditt föredrag. Hör gärna av dig om du har vägarna förbi Göteborg igen!
 0
John Manoochehi (2 Augusti 2009 01:19):
Quicker and surer in English, for me.

If I take a hit for my presentation, I could say that in a 15 minute show - all I was offered, as a speech - I was trying out a new way of describing my analysis framework, and maybe it was smudgy.

More concretely, my key area of technical and design focus is how you design cities for low-impact lifestyles. And what I mean by this is not asking people to privately share stuff with neighbours, or just be nice, or sit in the park rather than do stuff. I mean, the spatial, organisational and physical design of e.g. commercial vehicle-sharing systems, at large scale. This is 'system design' of a non-flummigt sort, and, alas, it is very new. So to describe it runs the risk of being luddigt within a 15 minute slot, but it's the holy grail of sustainable living (efficient access to goods, rather than wasteful ownership). When you add into that other systemic approaches - such as fjärrvärme - which (now you can see the broader approach in the speech, see the summary above) is neither an object approach, nor a subject approach, then it /really/ runs the risk of becoming luddigt, because a vehicle-share 'system' and a district heating 'system' are very different 'systems'.

One questioner asked about this, and I said he was correct: but the point of the speech was to make one simple point. That sustaniable cities are more than just about green inputs (resources, energy), and 'green' behaviour (less of everything): they are mainly in fact about super-efficient system design in ways that are not well represented in theory or practice. (At least in urban design: if you look in technology, cloud computing is a good analogue for service-based living that reduces the need for one-or-more-of-everything-for-everyone in the city.)

Finally, the event was a Science Café - and my knowledge of that format, and what I was told, was that it was for the public, not revolutionaries like you guys!, nor experts like some others who weren't happy.

As I say, give me a better platform, with more opportunity to research the situation not just seed a discussion, and I'll play again.




Mainly though,
 0
Olle Jansson (2 Augusti 2009 10:34):
Yes, it seems to work better in english. So let me reply with my own Kurt Olsson-english.

Don't take my critique the wrong way. I thought the concept of thinking about systems rather than objects or behavior was very interesting and worthwhile.

It's, at least from my viewpoint, understandable that it's a very hard task to present and elaborate on this in not much more than 15 minutes and do so for a crowd of people of all sorts, the so called 'public', without being very preachy.

However, I think that both the so called 'public' and us 'revolutionaries' would have enjoyed it more if you had elaborated the concept with more concrete but eye opening examples of new systems. That's at least how I remember it now, a few months later.

As a side-note, what really annoyed me about the evening was the person that thought it was a good time to turn the presentation into academic polemic name-dropping competition. That wasn't enjoyable for this 'revolutionary'.
 0
Johannes Hulter (2 Augusti 2009 11:37):
@ john: Well, I wasn't even there, so now I'm really looking forward to hearing you the next time. :)

As Olle is saying, your systems-approach seems very interesting - somehow I imagine that that's what our Yimby-take on urban plannng is all about aswell. I guess I'll have to wait until your next presentation to find out.

Lastly, we're not "revolutionaries" - we're reformists. :)
 0
Erik Sandblom (2 Augusti 2009 17:38):
Ett spännande exempel på systemperspektiv är lånecyklarna Vélib i Paris. Där finns drygt 20 000 lånecyklar som används till i genomsnitt 10 resor om dagen. Det blir tvåhundratusen resor om dagen, faktiskt fler än de 187 000 resor som görs varje dag med blå linjen i Stockholm! (Källa Fakta om SL och Länet 2007)
http:​/​/​www.​ecoprofile.​se/​posts.​asp?​forum_​id=​910​&topic_​.​.​

Det kan vara spännande ur göteborgsperspektiv. 35% av göteborgarna cyklar minst en gång i veckan och 30% cyklar lite mer sällan. Kanske kan lånecyklar bidra till att sällancyklister väljer cykeln lite oftare, t ex till jobbärenden på dagen, eller om man känner sig osäker på vädret. Då kan man återlämna cykeln och ta taxi eller åka kollektivt på vägen tillbaka.
http:​/​/​www.​ecoprofile.​se/​posts.​asp?​forum_​id=​&topic_​id=​.​.​
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6739 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.