Utskrift från gbg.yimby.se
....

Stad eller vad på platsen för Synvillan

 
En stor artikel i onsdagens GP beskriver den stundande omvandlingen av området som fram tills för några år sedan var Radio- och TV-huset, strax söder om Delsjövägen i Örgryte. Hos kommunen går planprojektet under namnet Stora Torp. Till synes förvånande är det Älvstranden Utveckling AB som leder arbetet med vad som i artikeln kallas den unika älvstrandsmodellen.

Platsen är givetvis långt ifrån älvstranden men har tillkommit ÄU genom en bytesaffär med SVT där de fick den gamla Synvillan i utbyte mot Hasselblads bättre begagnade kontorshus på norra Älvstranden (vår vän Jörnmark har fotat och berättat om både Synvillan och Hasselbladshuset).
 


Planområdet
 
Den unika älvstrandsmodellen, som i fallet med södra Älvstranden innebar att medborgare engageras i olika grupper för att lämna så kallade medborgarförslag innan fyra arkitektkontor fick komma med sina förslag, har i detta fall gjorts mindre unik och mer effektiv genom att hoppa över det där första steget.

Istället har tre arkitektkontor fått tävla om hur det vill planera området och NCC, Skanska, HSB och ÄU själva har bjudits in som byggherrar. Det vinnande förslaget har presterats av det danska kontoret Vandkunsten.
 
Området kan inte erbjuda nya boende någon spektakulär vy över vatten, vilket annars brukar vara ett argument för att köpa bostad på norra Älvstranden, men har trots allt en bra läge för den som vill sälja lägenheter med sköna, gröna ord.

Det ligger precis vid Delsjöområdet och det är samtidigt nära in till centrum med spårvagnshållplats precis i närheten. Bebyggelsen i omgivningen består dels av villaområden men kanske framförallt rader av limpor kringslängda på gräsytor från sent 1940-tal eller måhända 1950-tal.
 
Förankringen ut mot leden Delsjövägen är tämligen typiskt för områden planerade under de senaste 60 åren eller så; gräsytor används för att separera spårväg, bilväg, gång- och cykelväg samt hus ifrån varandra för att skapa den slags anti-urbana miljö som kan vara mysigt ungefär tre månader om året men övriga nio månader, plus de dagar som det regnar under de fina månaderna, oftast upplevs som blåsigt, menlöst ingemansland.
 
Vad är det då de danska arkitektkontoret planerar för oss (för övrigt inte så långt till Danska vägen...)? Om man nöjer sig med artikeln och den information som finns tillgänglig på Göteborgs hemsida får man använda sig av sin fria fantasi. Det som står är att det blir 400 lägenheter, varav en fjärdedel hyreslägenheter. Inga ord om några andra funktioner således.
 
En kremlologisk tolkning av den knapphändiga informationen på Göteborgs hemsida ger oss dock att ÄU och SBK i nyspråks-triumf ändå kan utmåla detta som ännu mer blandstad i Göteborg. Det står nämligen att det är gångavstånd till Gårda köpcentrum (alltså Focus-huset).

Jag skulle nog säga att 1,2 kilometer fågelvägen och därtill under E6:an är en lite väl optimistisk tolkning av ordet gångavstånd. Med både någon slags radhus och lägenheter, varav en del är hyresrätter slår blandstadsmätaren på SBK troligen i taket.
 
För att få oss någon bild av hur det faktiskt skall se ut får vi istället leta oss till tecknarstugan Vandkunstens hemsida, där vi faktiskt kan hitta en karta och några illustrationer av hur dessa tänker sig att området skall se ut.
 
 

Vandkunstens förslag (klicka för större bild)

I grunden är det tre typer som de slänger ut i Örgryte. Först någon slags kubistiska radhus närmast (om nu närmast är ett bra ord) vägen, där ingångar och liv skall vändas inåt och väggar ut mot Delsjövägen och en väl tilltagen separerande gräsmatta i första hand är till som bullerskydd.

Därefter nio lammellhus i park in mot parken i sån där skön, eftertraktad Bergsjön-stil. Slutligen, öster om Alfred Wigelius väg, slängs ett slutet kvarter med innegård upp på en gräskulle, omgiven av gräsmattor och med en spektakulär vy över... Delsjövägen.
 
Personligen kan jag inte säga att jag är direkt imponerad. Nu är detta i och för sig endast en idéskiss och förslaget skall bland annat ut på samråd så att de boende på andra sidan Delsjövägen kan beklaga sig över att deras utsikt förstörs i och med att ett övergivet, stort kontorshus rivs och ersätts med nya bostäder.

Då det är troligt att Vandkonsten kommer att fortsätta med projektet i en övergripande roll och det egentligen inte finns några klara intressen emot utformningen är det dock, enligt min bedömning, troligt att det är något i den här stilen som i slutändan kommer att förverkligas.
 


Annan bild på Vandkunstens förslag
 
Felet, enligt mig, är att förslaget i hög utsträckning försöker ta in fördelen med närheten till Delsjöområdet (varför man nu vill bo i hus i park när man bor nära en park förstår jag dock inte riktigt). Det är snarlika tankegångar som format många av våra miljonprogram. Problemet är att förslaget inte försöker göra något av den andra tillgången - närheten till Delsjövägen. Här har vi alltså en plats som har god tillgång till staden i övrigt.
 
Det bor människor på andra sidan Delsjövägen, det finns spårvagnshållplats precis jämte, det är bara en kilometer till Örgrytemotet och dessutom cykelavstånd (och gångavstånd, om man inte har tunga matkassar) till Korsvägen och Liseberg.

Nu är detta endast att betrakta som ett sätt att få boende att ta sig bort, inte som en möjlighet för andra människor att komma dit (dessutom inbjuder ju inte precis planen utomstående till Delsjöområdet). Att då så tydligt och i ett tidigt skede distansera sig från detta är faktiskt slöseri av vårt stadsrum.



Framtidens Delsjövägen - levande blandstadsmiljö?
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Daniel (10 Juni 2009 15:43):
Det kanske är en vision som är över vårat förstånd?
Den där innestadsgatan var lite kul, men övriga bilder undrar jag verkligen vad som menas.
Jag tror och tycker att detta område hade varit en jättekul grej att ha i typ Svenljunga där radhusen är vända mot skogen, men här, njae, njä, är detta verkligen det bästa hittills? Var dom andra såpass mycket sämre? vad är det för hushöjd som är vald egentligen?
Jag vill dessutom anmärka att lamellhusen är i fel vinkel. Hur blir det med solen? Klarar dagens arkitekter ingenting?
 0
Johannes Hulter (10 Juni 2009 16:10):
Bra inlägg Olle! Nu frågar man sig bara hur hög p-normen i detta "ekologiska" område är (det ska ligga en enorm p-källare under tydligen) och vad de två fristående lokalerna mitt inne i området ska användas till (tvättstugor?). Ett stort plus dock för att de integrerat två förskolor i bebyggelsen.

Sedan är det ju kul att de föreslår ett slutet kvarter (helt isolerat för sig själv på en gräsmatta förvisso...). Enligt SBK är det ju omöjligt att bygga genomgående lägenheter i ett slutet kvarter [sic!]: http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​20​0​9/​0​4/​sbk-​svarar-​om-​sannegarden_​.​.​

Men danskarna kanske har kommit på ett sätt... :)
 0
Johannes Hulter (10 Juni 2009 16:23):
@ daniel: Om lamellhusen:

Tolkning 1: Husen är snedställda mot skogen för att "öppna för passager" och göra naturområdet "tillgängligt" och "öppna det" mot omgivningen etc.

Tolkning 2: Alla lägenheter måste få utsikt mot skogen, eftersom det är det som är the selling point här (jfr vattnet på N:a Älvstranden, tex Sannegårdshamnen). Det är en del av "Älvstrandsmodellen", det gäller att skapa en hög och jämn prisnivå på lägenheterna.
 0
Patrik Sterky (10 Juni 2009 16:39):
Hehe, lagom sarkastiskt. Jag tycker strukturen verkar lite tråkig då möjligheterna är mycket goda så nära skogskanten. Antar att vallen mot bilvägen är till för att alla skall slippa se och höra bilvägen på samma sätt som att alla skall se skogen och njuta av dess tystnad!

Däremot vet jag inte om jag tycker området som trots allt ligger en bra bit från stadsbebyggelsen lämpar sig för kvartersstad, tror området i så fall skulle behöva vara mycket större för att av egen kraft attrahera lokal verksamhet.
 0
Hans H (10 Juni 2009 16:57):
Monoton enhetlig arkitektur? Check!
Gles bebyggelse? Check!
Menlösa gräsmattor? Check!
Buller från trafikled i hela området? Nä (*redigerat*)
Funktionsseparererat? Check!
Trafikseparerat? Check!
Total avsaknad av butiker och stadsliv? Check!

Lustigt nog var området närmare blandstad när tv-huset låg där än med den nya planen. Jag förutsätter en P-norm på över 1 per lägenhet, annars hade i alla fall jag inte bosatt mig där.

Jag hade inte väntat mig mycket av området, det ligger ju till större delarna i en återvändsgränd utan genomfartstrafik och det är ju bara området intill trafikleden som skulle kunna tänkas få butiker. Men resultatet var lite värre än jag hade förväntat mig.

*liten redigering i efterhand* Vallen framför området bör åtminstonde ta bort en del av trafikbullret.
 0
Anders Gardebring (10 Juni 2009 17:15):
Inte ens om jag får betalt skulle jag vilja bo där. Det här var dåligt till och med för att vara segregerad bilstad. Och då är det ändå det vinnande förslaget i en arkitekttävling!
Man häpnar.

Olle:
Lysande nedmonterat som alltid. Älskar din "lätt sarkastiska" ton :)
 0
Daniel Andersson (10 Juni 2009 17:17):
Bäst förutsättningar för lokaler borde vara vid korsningen mellan Bögatan och Delsjövägen där också hållplatsen ligger. Vägen mitt i området leder upp till Delsjöns badplats så den har också ett naturligt flöde. För att öka integrationen med omgivande bebyggelse skulle gångvägen i väster kunna fortsätta över spårvägsspåren och på en bro över Delsjöbäcken. En gångväg utan onödiga höjdkillnader snett genom området från dess nordvästra ände mot Torp vore också bra. Med en gångförbindelse mellan gångvägen i väster och huvudgatan inne i området samt en 'genväg' söder om den mellersta lamell-längan finns en sådan väg redan på skissen, men den borde annonseras tydligare i utformningen. Detta borde kunna skapa ett visst genomflöde i området.
 0
Daniel Bergqvist (10 Juni 2009 17:20):
Märkligt. Jag todde först att man hade bytt inriktning för att efter saneringen splittra upp tomten till villatomter med fritt val för köparen att själv designa sin egna Örgrytevilla i funkisstil, men ack. Möjligen hade jag trott på några byggnader likt övriga 40/50-talshus i området med adderade modernistiska effekter som balkongräcken i glas och gemensam pol.
Varje gång jag ser sådana här förslag gör jag en piruett i ren glädje över att själv bo i klassiska stadsmiljöer. Kul att det finns individer som resonerar annorlunda och väntar på att få flytta in denna miljö för 1 miljon per rum.

Stadsliv finnes på andra sidan om spårvagnsspåren, två butiker och en liten kiosk. Dessvärre tror jag inte det finns underlag för mer handel i området.
 0
Johannes Hulter (10 Juni 2009 17:42):
Håller med Daniel A om flödena.

Det är ju ingen som förväntar sig downtown Manhattan här men lite Majornaaktigt hade ju funkat. Exploateringen hade ju kunnat vara väldigt mycket högre utan några problem, då hade man också fått lite bättre underlag för några mindre butiker och lite annan verksamhet, plus fler hade fått någonstans att bo.
 0
Mikael Kreutz (10 Juni 2009 17:47):
Jösses...
 0
Daniel Bergqvist (10 Juni 2009 17:59):
Äh, vad säger ni om att flytta landshövdingehusen i Gårda till denna plats?
Två flugor i en smäll. För att få ekonomi i det hela kan vi ju komplettera med moderna hus i liknade stil :D
 0
Fredrik Larsson (10 Juni 2009 18:11):
The horror! The horror!

Sjukt misslyckat förslag på så många olika sätt. Ytorna är såpass stora så det borde finnas rum till att bygga flera kvarter. 7-8 våningar högt så har man skapat underlag till ny handel/kontor/verksamhet också. 13 min från brunnsparken så är det ett fantastiskt läge med fin natur bara någon minut bort.

För att inte bara vara gnällig så gjorde jag ett eget föslag också (väldigt genomarbetat i paint)
Innan:
http:​/​/​img197.​imageshack.​us/​img197/​4716/​synvillaninnan.​.​

Efter:
http:​/​/​img197.​imageshack.​us/​img197/​580​7/​synvillanefter.​.​
 0
Olle Jansson (10 Juni 2009 18:25):
På både den första och framförallt den andra bilden som är tagna från Vandkunsten går det att, på danska, läsa sig till lite om vilka tankar som ligger bakom grunden till lamellernas placering och så. Jag tycker inte att jag behöver ta upp allt sånt i artikeln - det blir tjôtigt nog som det är.

Nåväl! Nä, det är klart att vi inte kan förvänta oss någon Broadway i Öregryte men det är ju inte precis som att det här förslaget lämnar några som helst möjligheter att nu eller på sikt skapa något annat än exklusiv bostadsenklav. Då det fram till relativt nyligen fungerat att ha en större arbetsplats där så skulle det ju inte vara omöjligt att ha det igen. Platsen ligger som sagt bra till med goda kommunikationer och det är la bättre med kontorshus som bullerskydd istället för den där menlösa vallen som det ju i någon form redan finns mängder av vid avsides villa- och radhusområden. Vallen ut mot vägen är la precis lagom avvägd i storlek för att det i framtiden inte skall gå att bebygga remsan med någon och det är la inte direkt lämpad för picknick, när man dessutom bor nära Delsjön.
 0
Daniel Andersson (10 Juni 2009 18:46):
Med en byggnad mot Delsjövägen skulle man kunna ha gräs på taket med en minigolfbana, något i stil med klubbhuset vid Öijareds golfbana, som samtidigt marknadsför området och dess närhet till golfbanan i Delsjön.
http:​/​/​scandinaviandesign.​com/​arkitekturmuseet/​0​80​5/​80​.​.​
 0
Niklas Svensson (10 Juni 2009 18:49):
"Med denne disponering afskærmes grundens udearealer og samtlige boliger mod støj...". Ganska uttryckligt att målsättningen är att bygga ett isolerat inåtvänt bostadsområde, för det är väl den enda tolkningen av att inte bara alla bostäder utan även samtlig utomhusarea i markplan ska vara skyddad från ljud?
 0
Daniel Andersson (10 Juni 2009 19:16):
@Niklas:
'Støj' bör nog översättas 'buller', inte 'ljud' i detta fall.
Att de har som primär målsättning att avskärma buller känns troligare än att målsättningen är att "bygga ett isolerat inåtvänt bostadsområde". Att det kan bli konsekvensen är en annan sak, men man behöver inte i onödan tillskriva folk avsikter de sannolikt inte har. Hade de haft den avsikten borde de tex inte ha några gångvägar ner mot Delsjövägen.
 0
Daniel Bergqvist (10 Juni 2009 19:36):
Korrekt. Syftet med vallen är att avskärma buller. Däremot har danskarna missuppfattat nödvändigheten (rent juridiskt) att pressa ljudnivån till 55dbA (röda linjen i ett av tvärsnitten). Området klassas faktiskt som "innerstad" och därmed är det möjligt att gå runt lagen om 55dbA för nybyggen om man kan garantera en sida med ljudnivån 45-50 dbA eller lägre (i detta fall sidan mot skogen). De första huskropparna skulle alltså kunna placeras betydligt närmare Delsjövägen (max 65dbA) om de hade en sådan struktur att alla lägenheter hade sin "tysta sida" á 45dbA eller lägre. Varför inte belägga de högre husen närmare vägen och "villorna" invid skogskanten?

Sedan är det knappast så att man medvetet har som avsikt att skapa en segregerad bostadsenklav bara för att planområdet ligger i Örgryte. Ytan är extremt eftertraktad och oavsett vad som byggs eller vilka upplåtelseformer som gäller kommer lägenheterna gå åt som smör. Till det riktigt positiva hör att parkeringarna till stor del hamnar under markplan.
 0
Niklas (10 Juni 2009 20:40):
Felet är väl att man låter en enskild arkitektfirma stå för egen stadsplanering.
Låt istället stadsplanerarna göra detta jobb och sedan låta arkitekterna underordna sig den övergripande strukturen.

Det bästa bullerskyddet är väl slutnakvarter? Då får man dessutom en tyst sidan mot gården. Det blir ett himla ståhej och debatt så fort det byggs antydan till stad. Var är protesterna mot detta missfoster? Uppmärksammas det i media öht?
 0
Daniel Andersson (10 Juni 2009 22:48):
Något som slår mig när jag studerar Delsjöområdet är att tillgängligheten med kollektivtrafik är sådär - via hållplatserna längs 5:ans spårväg och bussen vid Spåntorget - samtidigt som det för biltrafiken finns ett flertal vägar in i området med parkeringar i direkt anslutning till målpunkter som Delsjöbadet, Skatås, Delsjökolonin och Härlanda Tjärn. En tänkbar framtida utveckling vore att renodla den bilfria karaktären inne i området och flytta parkeringarna i anslutning till omgivande vägar. Då vore en utökning av nuvarande parkering vid TV-huset det naturliga alternativet för angöring till Delsjöbadet. Det skulle dessutom kanske göra platsen livligare än förslaget ovan...
 0
Niklas Svensson (10 Juni 2009 23:04):
@Daniel A:
Den enes buller den andres ljud och omvänt. Jag väljer att kalla det ljud i aktuellt fall oavsett vad regelverket kallar det.

Av utomhusarealen är det mesta faktiskt offentlig plats. Har man som mål att offentligt utrymme i området är buller/ljud-avskärmat på bekostnad av dess tillgänglighet för allmänheten, ja då är det IMO högst sannolikt att man faktiskt har för avsikt att skapa ett inåtvänt område där även offentlig plats helt anpassas för de boende. Hade det enbart varit fråga om att bullerskydda bostäderna hade det funnits många alternativ som varit betydligt mer öppna mot omvärlden än detta.

Att man lagt två smala gångpassager genom den ett våningsplan höga vallen, passager som inte leder till något annat än till bostäderna innanför och inte heller utgör någon genväg eller liknande för de som ska någon annanstans, tror jag knappast är för att välkomna icke-boende utan snarare att de är avsedda för de boende själva.
 0
Niklas Svensson (10 Juni 2009 23:05):
@Daniel B:
Det är inte alls självklart att man inte har som mål att skapa isolerade bostadsenklaver. Det är inte det minsta underligt att man i så många aspekter som möjligt vill anpassa efter de tänkta slutkunderna. Men det behöver inte vara det bästa för resten av oss, och det är därför vi har ett planmonopol som (åtminstone i teorin) ska se till att samhällets allmänintressen också tas till vara.
 0
Aron (10 Juni 2009 23:09):
Inget ont om vandkunsten nu! Det finns idag mycket få arkitekter med deras gedigna kunskap om boendemiljöer kombinerat med ett så starkt socialt patos, vågar jag säga..
Snarare är väl frågan felformulerad, och som vanligt kommer man tillbaka till grundproblematiken; stadsplaneringen i Göteborg sköts enligt älvstrandsmodellen = noll funktionsblandning, noll transparens, bara särintressen. (och "dålig luft", buller mm)
 0
Johannes Hulter (10 Juni 2009 23:25):
@ aron: Kan du tipsa om något projekt som du tycker är mer representativt för Vandkunsten?
 0
Mikael Andersson (10 Juni 2009 23:34):
-Jag anser att byrån Vattenkonst:en har lyckats bra med sitt förslag till flerfamiljshus på Synvillans tomt.Om man nu skall ha postfuturistiska huskroppar med platta tak i svenskt klimat.
Fast jag anser att det är synd att man river Synvillan som är en tidlös byggnad, verksamheterna i Brew house på Åvägen i Gårda
hade hade kunnat få än större lokaliteter i gamla Synvillan.
Synd att inga Kulturinstitutioner i Göteborg får vara eviga.
-Jag saknar dock husfasader med grönt så att de smälter in bättre mot omgivande Delsjöskog.Gröna fasader i stil med svenska Vegtech http:​/​/​www.​vegtech.​se
 0
Johannes Hulter (10 Juni 2009 23:50):
@ mikael: De ska eventuellt ha sedumtak så det är väl ett steg på din väg :)

Det arkitektoniska uttrycket har jag inga åsikter om, mer än att det ser väldigt "holländskt" ut för min amatörblick. Det är planeringen jag bekymrar mig över...

Jfr med Habitat67, spännande (på den tiden iaf) arkitektur men extremt traddig funkisplanering. Eller varför inte Docklands i Amsterdam - massor av roliga och smarta arkitektoniska lösningar men återigen extremt traddig funkisplanering (funktionsseparering och bilberoende).
 0
Nicholas Lusack (10 Juni 2009 23:54):
Jag tycker inte att man bör diskutera slutna kvarter för denna fastighet. Jag tillämpar tänket "rätt byggnad på rätt plats". Torp/Kålltorp är en mkt eftertraktad stadsdel i dess nuvarande utformning med utströdda punkthus. Det skulle te sig ytterst märkligt med att bygga en ö av slutna kvarter i detta område. I övrigt präglas området av öppna ytor mellan huskropparna och jag vet av erfarenhet (har själv bott 8 år i området) att det är mycket uppskattat att känna närheten till skogen via gluggar i omkringliggande bebyggelse. Själva poängen med att bo i denna stadsdel är att ha skogen inpå knuten samtidigt som du åker vagn till Avenyn på ca 10 min. Jag kan inte hitta några starka argument (förutom möjligtvis buller) för att bygga slutet här.

Arkitektoniskt sett kan man ju diskutera smak hit och dit.... Personligen drar jag en suck av lättnad, det finns hopp om att den klassiska "absoluta skolådearkitekturen" är på väg att övergivas i Göteborg. Det är ju fullständigt revolutionerande (för bostadsbyggande i gbg) och ett stort steg på vägen i att öka den arkitektoniska mångfalden i stadsbilden.

Bryt upp det föreslagna slutna kvarteret så att man fortfarande kan skymta slottet Stora Torp mellan husen, huset är i min mening en stor arkitektonisk tillgång i området som inte förtjänar att döljas bakom en kvartersvägg..
 0
Den Tjocke Konsulten (11 Juni 2009 00:01):
Verkar fint och trevligt, nära stan för mig som cyklist men ändå god potential för att kunna få ha det lugnt och tyst.

Affärslokaler inne i området tror jag inte på, de skulle inte bära sig och istället stå tomma. Möjligen kontor i bottenplan.

Jag tycker ni är överdrivet negativa, alla vill inte bo och leva majorna-style!
 0
Daniel Bergqvist (11 Juni 2009 00:39):
Jag håller till viss del med Nicholas. Området har egentligen inget behov slutna kvarter. I området prioriteras det fria luftrummet och närhet till naturen. "Hus i park" blir faktiskt en bra övergång mellan Örgryte trädgårdsstad och naturreservatet. De gamla 40/50-talshusen längre bort på Delsjövägen är kanske inte helt i sin tid, men de fick ju för inte så länge sedan ett modernt tillskott som kom att samspela riktigt bra. Inspiration? Se länk: http:​/​/​www.​nyahem.​skanska.​se/​rdn_​files/​projects/​delsjo.​.​

Däremot tycker jag att det är värt att skissa på hur det skulle kunna se ut med en tätare stadsdel med hus i 3-4 våningar.
 0
Johannes Hulter (11 Juni 2009 00:43):
@ den tjocke konsulten: Om du gillar monofunktionella bostadsenklaver så är det bara att gratulera, det är nämligen det som byggts i flera decennier. Jag betvivlar inte heller att det finns efterfrågan på den typen av boende, däremot betvivlar jag att staden är i behov av fler inåtvända bostadsenklaver i centrala områden.

Förhoppningsvis kommer många att cykla (precis som du), men det ser inte riktigt ut som om SBK räknar med det (om man tittar på p-lösningarna för området).
 0
Johannes Hulter (11 Juni 2009 09:08):
@ nicholas/daniel b: Huruvida kvarteren ska vara slutna eller brutna kan man diskutera, det finns för- och nackdelar med allt.

Att slutna kvarter inte "passar in" i området är ett rent subjektivt argument, jag tex tycker att det skulle passa in utmärkt, det skulle bidra till en varierad och intressant stadsbild. Men där tycker man väl helt enkelt olika beroende på tycke och smak.

Att sikten från Delsjövägen hindras av slutna kvarter stämmer, men det gör den ju av ljudvallar också. Det är dessutom rimligt att siktlinjer bryts av i en stad. Men på plussidan så får man ju också mycket mer att titta på i en stad. Skillnaden är att man får röra sig för att få syn på det.

Slutna kvarter skapar dessutom större förutsättningar för prisvariation inom kvarteren (pga skillnader i utsikt). Men det är förstås bara ett argument om man vill öka chansen till social blandning - vilket kan behövas i det här området...

Det är också ett enkelt sätt att höja exploateringen (alternativt får man fyrdubbla höjden på lamellerna). Enligt den områdesvisa beskrivningen av Örgryte som SBK gjort finns det få områden kvar för exploatering - (sök på: Örgryte beskrivning pdf, det går ju inte att länka SBKs sidor som ni vet...)

Oavsett om man håller med om det eller ej så finns det få okontroversiella områden kvar för exploatering i Örgryte. Jag håller därför med Daniel B om att man ska passa på att exploatera mer när man nu har chansen.

Till sist, oavsett om man bygger slutna eller brutna kvarter så hade jag velat se en bättre kontakt mot gatorna och större funktionsblandning. Det här området ingår så vitt jag vet i Mellanstaden, varför inte följa ÖP:s riktlinjer för Mellanstaden? Bara en tanke... :)
 0
Olle Jansson (11 Juni 2009 09:22):
Den tjocke konsulten et al.: Nä, jag förslår väl inte affärlokaler inne* i området**. Det är klart att det bara är återvändsgränder som inte i sig själv har goda möjligheter att fungera. Alla vill måhända inte bo i Majorna*** och jag har då verkligen inget emot åt att området en bit in från Delsjövägen blir en lugn och trygg oas för de boende. Kritiken är i första hand riktad mot hur ytan längst med Delsjövägen slösas bort som jordvall! Tänk Änggården minus Dag Hammarsköldslededen (och arkitekturen), med en port in i ett lugnt område.

---
* Just ordet inne får i detta sammhang en viss betydelse då det antyder att det finns ett ute; det är frågan om en enklav.

** området betyder att det är monofunktionellt != blandstad.

*** Utan istället i mijöer som Bergsjön, vi ser ju var efterfrågan är störst.
 0
Daniel (11 Juni 2009 09:25):
Jag bara måste säga en sak till, och det är att det här området (mellan E6, E20 och RV40) består ju bara av bostäder.
Det är iofs lite verksamheter på Olskrokstorget och Redbergsplatsen samt även härlanda fängelse och enstaka skolor men i stort sätt fritt från arbetsplatser. Det finns ett kontorshus med ett dussin anstälda på Töpelsgatan, men undra om inte området som ska bebyggas hade tjänat på att ha ett mindre kontorshus eller ett blandhus mot gatan (med dagens regler om flera ägare på samma hus så borde det var lätt att fixa). Och bara för att vara traditionell så kan man fixa det i samma stil som på Bögatan eller Wingårdsgatan. Eller varför inte införa samma sorts blandstad som vid Lagmansgatan om man vill ha både flerbostadshus och villor.
Mycket trevligare och mer stadslikt område än Bergjöarkitektur.
 0
Daniel (11 Juni 2009 09:34):
För övrigt vill jag bara elakt säga att dom som vill bo i skogen så finns Härryda kommun på andra sidan Delsjön eller Bergsjön alternativt Slätta Damm. Man kan inte bo i en gles stad och kräva att utbudet är stort som i en storstad för det kommer det inte att finnas kundunderlag till om man inte vill ha offentligt stödda affärer. Vill man ha det glest mellan husen så får man också räkna med att utbudet av varor och tjänster är mindre. Området runt Synvillan är byggt när det inte var helt onormalt med en 3barnsfamilj i en etta. Att standarden numera leder till att det är en människa i en etta bidrar till att kundunderlaget minskar och blir c:a 25%. Tänk om detta tänkandet spred sig till hela staden. Då skulle det inte bli mycket kvar av Göteborg.
 0
Johannes Hulter (11 Juni 2009 10:46):
@ olle: Absolut, jag hade gärna sett Änggårdens övergripande planstruktur + de föreslagna husen anpassade till den strukturen + lite fler hus + några lokaler mot Delsjövägen (kontor, butik, café etc.). Det hade blivit finfint.

Änggårdens (och Kungsladugårds) stadsradhus är för övrigt bra förebilder för urbana radhus. Nu kom jag att tänka på YimbyGBG:s yttrande för Marconigatan - vad hände med det projektet?

Jfr: http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​20​0​8/​0​9/​yimbygbg-​lamnar-​yttrande-​_​.​.​
 0
Johan K. Sch. (11 Juni 2009 10:51):
För att säga något snällt om Vandkunsten tycks de i alla fall veta hur man ritar en hel fyrsidig polygon; inte alla arkitekter som klarar det i dag.

Men hörni, hur gör vi något konstruktivt av vårt missnöje?

Och skulle man inte som i tråden om Park Allé bjuda in arkitekterna att delta i diskussionen här på Yimby? Och varför inte bjuda in Älvstranden och SBK också? Det vore intressant att höra hur de motiverar sina ställningstaganden.
 0
Johannes Hulter (11 Juni 2009 11:37):
@ johan: Låter som en bra idé! Skicka en epost till Vandkunsten vetja! Något säger mig att vi kommer att höra av SBK och ÄU snart...

Det finns säkert sympatiska aspekter av det här projektet som vi missat, enligt uppgift är ju Vandkunsten kända för sitt sociala engagemang. Kanske har man pressat priserna på hyresrätterna för att få en social blandning i området?

Ni som vet får gärna höra av er! :)
 0
Jan Jörnmark (11 Juni 2009 13:34):
Man har ju faktiskt sett sämre än det här. Vi får hoppas att dom inte börjar devalvera förslaget i alla fall.
 0
Olle Jansson (11 Juni 2009 15:45):
För att nu försöka ge lite konstruktiv förslag som samtidigt inte ändrar allt för mycket i förslaget så skulle jag vilja att de flyttar in allt en bit så att det finns utrymme att få in tre hus mellan ingångarna i jordvallen. På dessa tre tomter kan det byggas tre- eller fyravåningshus med kontor/lokaler (eller kanske bostäder) direkt i anslutning mot cg-banan och grösremsan mellan cg-banan och vägen kan göras om till besöksparkeringar.

Med lite andra verksamheter i områden skulle Delsjövägen bli lite mer inbjudande, måhända en tvättmaskinsförsäljare som lyser upp fram till tidig kväll en trist och grå oktoberkväll och med kontorsslavar så kanske det finns folk nog på dagen för en lunchrestaurang/pizzeria som givetvis skulle gynna alla.

Egentligen berör/påverkar ju en sådan ändring inte den exklusiva bostadsenklaven så värst. Det skulle fortfarande inte vara en plats jag vill bo på (vad jag efterfrågar byggs inte längre) men det blir i alla fall inte fullt lika vedervärdigt tråkigt och öde för mig när jag åker förbi.
 0
Daniel Andersson (11 Juni 2009 16:19):
Anledningen till att området lätt kan komma att bli en enklav är till stor del Delsjövägens utformning som trafikseparerad led. En alternativ lösning enligt skiss skulle kanske kunna ge mer rörelse i området:
http:​/​/​img189.​imageshack.​us/​img189/​8811/​tvhuset.​jpg
rött streck = väg/gata som stänges för biltrafik
turkos streck = ny gatudragning
grönt streck = gatu/spårvägsbro utformad som landskapsbro så att naturen under kan sparas/återställas med genomgående gångstråk.

För TV-hus området skulle, förutom närheten till skogen som framhävs i liggande förslag, närheten till grönområdet längs Delsjöbäcken samt ett möjligt levande stadsrum längs det genomgående stråket kunna framhävas. Den skissade lösningen borde också öka underlaget för affärer, inte minst de befintliga vid Bögatan/Skillnadsgatan.

Med denna lösning kan dessutom tillgången till grönstråket längs Delsjöbäcken förbättras i området väster om TV-huset. Norr om Olbersgatan till Munkebäckstorget kan Delsjövägen/Munkebäcksgatan ges stadsgatukaraktär med spårvägen mitt i gatan och bebyggelse mot gatan. Stora områden där Delsjövägen går idag skulle kunna bebyggas.
 0
Daniel Bergqvist (11 Juni 2009 18:46):
@Daniel A; Spännande att du ritar om gatustrukturen - det föder nya idéer. Som jag uppfattar dig vill du även flytta på spårvägen och lägga denna längs med (i) den nya gatan? Tror tyvärr inte det är en så realistisk idé. Banan är nyligen renoverad och att flytta spårvägen från frigående bana till stadsgata sänker effektiviteten.

-----
Om man vill exploatera i så stor skala som det är tänkt förstår jag inte varför man anser sig behöva lägga så mycket krut på att inte referera till omgivningen. Inspireras ingen av omkringliggande kvarter? Skanskas nya hus passar riktigt bra in i området. Annars gillar jag Olles förslag med att helt enkelt komplettera förslaget med ytterligare lägenheter mot Delsjövägen. Till sist: givetvis är det bra med idéer som minskar upplevelsen av en isolerad bostadsenklav - men det låter lite som att exklusiviteten är ett problem? Andelen hyresrätter är betydligt större än vad jag förväntade mig med tanke på det eftertraktade läget.

Det tyngsta argumentet för en tätare stadsel på denna plats borde vara att infrastrukturen redan finns och ej behöver byggas ut - och därför skall man också passa på att bygga mer än vad som är planerat. En ren bonus!
Hus i park: http:​/​/​danielbergqvist.​wordpress.​com/​files/​20​0​9/​0​6/​tvt.​.​
...eller varför inte en "blandning": http:​/​/​danielbergqvist.​wordpress.​com/​files/​20​0​9/​0​6/​tvt.​.​
...att bygga ut villastaden är kanske inte vad Yimby förordar så det är väl ingen idé att ta en skärmdump :) Ps. Anledningen till varför det är Älvstranden Uteckling AB som är en av huvudmännen är för att de äger det bolag som i sin tur äger marken + gamla TV-huset.
 0
Daniel Andersson (11 Juni 2009 19:26):
Daniel B:
Nej, idén är inte att flytta spårvägen, inte förbi TV-huset i alla fall. Även en GC-bana längs spårvägen/bäcken hade jag tänkt mig ha kvar.
Min utgångspunkt var först hur kombinationen bäck, spårväg, gata, bebyggelse kunde integreras bättre. Försökte då komma på liknande ställen. Göteborgsvägen mellan Mölndals Bro och Lackarebäcksmotet/Bifrostgatan är ett sådant ställe. Bitvis känns den trevligare med verksamhet mot gatan där spårvägen går i mitten, samt en GC-bana direkt mot ån på gatans andra sida. Dock tror jag det blr svårt med utrymme om Delsjövägen skall 'gränsla' befintlig spårväg, och att flytta spåren blir dyrt. Så jag tror inte det fungerar särskilt väl här. Dessutom är ju stadskaraktären mer öppen än tex längs Göteborgsvägen i Mölndal.
Alternativet blev att försöka hitta en klassiskt 'effektiv' gatustruktur med så korta sträckor som möjligt som inte angör några fastigheter utan bara går genom park-/naturområden, samtidigt som gatunätet ger god tillgänglighet. Det var tanken bakom skissen.
Längre norrut (norr om Olbersgatan) skulle spårvägen kunna läggas mitt i gatan. Där blir också stadsstrukturen mer klassisk. Angående hastighet är det i slutet av respektive linje så det borde inte vara så kritiskt.
Att flytta in trafiken på lokalgator är ju väldigt mycket mot traditionell modernistisk planering, så jag tror inte på nåt översvallande gensvar. Ur buller- och säkerhetssynpunkt kan det tänkas vara en nackdel även om hastigheterna borde sjunka när gatorna är mindre. Praktiskt borde det dock funka, störst tveksamhet rör Danska vägen mellan St Sigfrids plan och Bögatan där kapacitetsproblem inte kan uteslutas.
Annars är den tvåfiliga Delsjövägen en förhållandevis trevlig trafikseparerad led. Jämför tex med Kortedalavägen/Almanacksvägen som på sträckorna Lars-Kaggsgatan-Regementsvägen samt Tideräkningsgatan - Januarigatan har samma trafik (10000-11000 fordon per dygn).
 0
Johannes Hulter (11 Juni 2009 19:47):
@ daniel a+b: Gillar era idéer här! Daniel B, din andra skiss "blandskissen" tycker jag ser utmärkt ut. Man kan väl tom tänka sig att sprida ut lite radhus närmast skogen.

Jag tror vi har början på ett riktigt fint yttrande här... :)
 0
Johan K. Sch. (11 Juni 2009 20:22):
@Johannes: Så, har bjudit in danskarna att delta.
 0
Hans H (11 Juni 2009 20:31):
För att göra området till ok, istället för "ganska tråkigt" behöver man möta upp delsjövägen med fastigheter med lokaler i bottenplan, det skulle dels göra området längs med vägen betydligt trevligare och livligare och skulle dels fungera som en barriär för ljud...fast en trevlig barriär istället för en jordvall. Men man behöver även bryta monotonin som nio likformade hus uppställda bredvid varandra ger, bygger man områden där allt ser likartat ut blir resultatet trist.

Och som Niklas säger är det nog ett misstag att låta en enskild arkitektfirma rita upp hela området, och ett bättre recept borde vara att skissa upp tomter där man sätter upp lagom strikta krav på fastigheter som får uppföras på varje tomt (exempelvis borde ett minimikrav vara att fastigheterna på tomterna längs med delsjövägen skulle ha en viss mängd lokaler i botten och att de ligger i anslutning till vägen) och att byggherrar får utforma fastigheterna efter eget val därefter.

Ur ett blandstadsperspektiv är förslaget som beskrivs i artikeln ett nerköp iom att de arbetsplatser som området hade tidigare med tv-huset byts ut mot ett nästan renodlat bostadsområde. Resultatet blir ökad pendling och ökad trafik.

Men självklart kommer detta området bli eftertraktat oavsett utformning, som alla andra områden i Göteborg som är närmare än 5 km från centrum. Men det går att utforma personligare, mysigare och rationellare område än vad hus-i-öde-gräsmatta ger.
 0
Ragnar Lind (11 Juni 2009 22:00):
Oh, dessa svarta fasade, igen och överallt! De utlöser SDSUSHBIA-reflexen, i alla fall hos mig. Estetiken är väl ändå viktig?
Daniel B:s "blandning" ser bra ut. Gärna lite "Majorna-aktigt", skulle fint komplettera den småskaliga 40-talsbebyggelsen i omginvningen.
 0
Jesper Hallén (11 Juni 2009 23:14):
Ragnar, Ja estetiken är väl mycket viktig, det är ju den som talar utåt så att säga. Det är nog få som bryr sig om funktionen om utsidan ser illa ut.
Kan tycka att det är synd att slänga upp massa svarta lådor som ser ut som östra sjukhuset i en annars fin miljö. Många hade nog önskat att det småfula synvillan skulle ersättas med vackrare skapelser. Precis som man hade önskat sig vackrare skapelser på platån vid historiska Färjenäs, som nu är bebyggt med fyrkantiga grå bunkrar.
 0
Daniel Bergqvist (11 Juni 2009 23:49):
@Johannes: vad kul att mitt spontana ritande föll dig i smaken! :) Det kan i alla fall fungera som en idéspruta till ett yttrande. Slutna kvarter närmast vägen som successivt "luckras upp" ju närmare skogen vi kommer tycker jag passar in mycket väl och fyller mångas behov! Förutsättningar finnes för publika miljöer mot vägen och fridfulla kvarter mot skogskanten. Hur man väljer att placera husen är en annan femma men jag tror verkligen på den beskrivna uppdelningen.

Här finner ni mer info om programförslaget från 2007:
http:​/​/​www.​alvstranden.​com/​images/​uploads/​File/​StoraTo.​.​

...och här kommer ett annat mycket intressant tjänsteutlåtande om varför man valde Vandkunstens! Man skriver bland annat: "Den omgivande stadsdelens planering och bebyggelse som tillkom på 1940- och 50-talen anses höra till de bästa miljöerna i Göteborg".... ...."I förslaget skisseras vissa bostadslösningar med för svenska förhållanden ovanlig disposition. De olika hustypernas egenskaper ger förutsättningar att attrahera olika hushållstyper. Dessa idéer kan ge området unika kvaliteter och värden som sannolikt skulle röna stort intresse på bostadsmarknaden."
http:​/​/​danielbergqvist.​wordpress.​com/​files/​20​0​9/​0​6/​sto.​.​
 0
Daniel Andersson (12 Juni 2009 01:09):
Daniel B: Intressant info.
När det gäller kontakten med Delsjövägen verkar det som att Vandkunsten bara har tolkat skrivningar i programförslaget:
-bebyggelsens relation till Delsjövägen
En viktig utgångspunkt är den nya bostadsbebyggelsens förhållande till Delsjövägen. De befintliga bostadsområdena från 40-talet ligger längs Delsjövägen med stora klippta gräsytor i varierande storlek med träd och planteringar mellan sig och vägen. På andra sidan ligger också Delsjöbäcken längs med Delsjövägen. Delsjövägen upplevs som grön och vidsträckt. Det finns också en viktig förutsättning för nybyggda bostäder vad det gäller buller från trafik. Delsjövägen har sådan trafikintensitet att risk för bullerstörning föreligger
...
Avståndet till Delsjövägen bör särskilt studeras och bebyggelsen bör orientera sig så att tyst sida skapas innanför.

Dock verkar inte bedömningsgruppen till fullo uppskattat Vandkunstens tolkning:
Den nya bebyggelsen ger en viss rytmisering av sträckan mellan de utskjutande vegetationspartierna mot Delsjövägen. Atriumhusens strikta gräsvall mot vägen saknar dock den bearbetning som skulle göra den till en tydlig del av det gröna ”brättet” utefter vägen.
Detta framgår åter då bedömningsgruppen nämner möjligheter till ökad exploatering:
Vandkunstens förslag med 355 bostäder bör vid en bearbetning kunna ökas något. Exempelvis genom ytterligare ett lamellhus på höjden i sydväst, en extra våning på några av lamellhusen och en påbyggnad av vallhusen till större andel i två plan. Det senare skulle också minska intrycket av slutenhet mot norr som följer av den gröna vallen. ”Brättet” som kännetecknar Delsjövägens sydsida bör vava förebild för vallens bearbetning varvid de låga husen också bör exponeras mer mot norr.
Det slutna kvarteret uppskattas inte heller till fullo av bedömningsgruppen:
Karréen ger det mindre delområdet i öster en egen karaktär men kräver mer bearbetad gestaltning för att stämma med platsen.
Detta preciseras senare:
En utveckling av karréens utformning med större öppenhet mot söder och mindre ”borgkänsla” är väsentlig för att den ska bli den tillgång i stadsdelen som den har potential till.
Ja hur kan danskarna föreslå ett slutet kvarter, känner de inte till svensk tradition?

Historisk karta över området (.djvu)
Situationskarta i 3 delar öfver Örgryte Socken i Säfvedals härad och Göteborgs län; Sammandragen från äldre kartor år 1908 af A.A. Rönnbäck II delen
http:​/​/​search.​arkivnamnden.​org/​repository/​kartor/​oster.​.​
 0
Erik Sandblom (12 Juni 2009 07:10):
Många kloka synpunkter. Några tillägg:

* Det finns redan en del butiker och restauranger i korsningarna Bögatan (norra sidan) och Olbersgatan (båda sidor). Det kan man komplettera med fler lokaler i närheten.
* Femmans spårvagn ska förlängas till Östra sjukhuset, så det vore bra om spårvagnarna kan köra minst lika fort som idag. Man kan minska bullret genom att lägga gräsbanvall.
* Delsjövägen bullrar inte så mycket att det behövs bullervall. Enklare att sänka farten till 40 eller 30, och kanske flytta den närmare spårvägen. Vägen leder "ingenstans" så trafiken är nästan säkert lokal.

Jag tycker det är ett fint område idag även om en del av gräsmattorna är lite väl stora. Kan man inte odla annat än gräs (och p-platser)?
 0
E K (12 Juni 2009 11:34):
Jag förstår inte varför man skulle behöva ha så stor respekt för Delsjövägen att man måste skydda bebyggelsen bakom en vall? Det är inte E6:an vi pratar om utan en väg med en trafikmängd som motsvarar Linnégatan. Delsjövägen är ungefär hälften så belastad som Artillerigatan i Gamlestaden, där bostäder finns i direkt anslutning till vägen. Precis som Erik S skriver så leder Delsjövägen ingenstans, och en sänkning av den tillåtna hastigheten vore utan tvivel det bästa sättet att skydda människor från eventuellt buller.

Varför inte hämta inspiration från de trevliga kvarteren vid Munkebäckebäcksgatan, som ju är en fortsättning på Delsjövägen med samma mängd trafik.

Daniel B:s förslag med "blandning" ser för övrigt mycket bra ut!
 0
Hans Jörgensen (13 Juni 2009 21:32):
Gör danskarna parodi på svensk stadsbyggnad här?
Kan bara bedömma utifrån vad som visas på grafiken.

Vem vet vad Bengt Wilhelm Carlberg hade tyckt, en stadsarkitekt som flyttade in nästgårds på Lilla Torp 1772.

Förslag: Området kan kallas Svenneborg (med blink till Stora Torp, jordvallen, borgen på gräskullen med mera)

Tyvärr är det svårt för mig att inte bli lite raljant vid denna läsning.
 0
Matthias H. (13 Juni 2009 22:37):
Jag läste detta någon dag innan Olle skrev om det och var inne på Vandkunstens hemsida. Danskar o Danmark hyllas internationellt för sitt byggande. Va?

Det här är så ofattbart dåligt så det inte är sant. Vad är det som händer egentligen i Göteborg? Sen vi i Yimby har kommit in på banan tycker jag bara att alla detaljplaner o förslag som SBK, arkitektbyråerna och byggbolagen kommer fram med bara blivit sämre och sämre. Det är precis som att alla dessa människor som arbetar med planering är här inne på yimby och läser och bestämmer sig för att göra precis tvärtemot det vi diskuterar. Det är en gåta.
 0
Johannes Hulter (6 November 2009 08:42):
Planen är nu på väg till samråd. I byggnadsnämnden yrkade Miljöpartiet på en urbanisering av planen:

För att få ett levande område där blandstaden eftersträvas ser vi att det krävs vissa ändringar i den föreslagna detaljplanen. Att ha en bullermur utmed vägen tror vi skulle försämra upplevelsen för de som rör sig utanför området, framför allt för cyklister och fotgängare. vi vill istället att det förläggs flerfamiljshus utmed Delsjövägen samt att dessa får lokaler med direkt anknytning till vägen. Husen skulle utformas på ett sätt som förbättrar ljudkvaliteten i området. Detta skulle dessutom få till effekt att området upplevs som mer levande och att Delsjövägens karaktär som genomfartsled skulle minska.

Vi tycker också att det är synd att förlägga så pass många lamellhus i området, då detta är den dominerande hustypen i närmiljön. Det vore mer intressant och givande för området att testa någon annan sorts hus, exempelvis mer kvarter, vilket även skulle leda till en bättre ljudmiljö.

Husen byggs vid ett område nära kollektivtrafik och med ett mycket gott cykelläge till de centrala delarna av kommunen. Vi vill därför att områdets p-norm minskar.

Med anledning av ovanstående yrkar vi

Att p-normen minskar till 0,5

Att inga bullermurar tillåts

Att flerfamiljshus förläggs utmed och i direkt anslutning till Delsjövägen

Att utformningen av husen ses över, framför allt avseende möjligheten att bygga fler kvarter och färre lamellhus.


Mycket bra yrkande av MP. Emmali har skrivit klokt om detta på sin blogg: http:​/​/​emmalijansson.​blogspot.​com/​20​0​9/​10​/​miljopartiet.​.​

De blev dock nedröstade...
 0
Ragnar Lind (6 November 2009 21:13):
Är det för att "bevara områdets karaktär", som man sväljer denna plan. TV-huset var fult, alltså måste man bygga något ännu fulare. Betongförort mitt i stan, miljonprogram...
Det saknas ord... Inte ur någon synvinkel kan det här vara något bra. Den sista bilden är en ren dystopi. Själv kommer jag att undvika att passera platsen i framtiden.
Det är bra att i alla fall miljöpartiet har reagerat. Men alla andra?
 0
Johannes Hulter (13 November 2009 08:34):
Vi tar fram ett yttrande om detta: http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​forum/​thread.​aspx?​id=​154&

Det är också samrådsmöte måndag den 23 november kl 17:30 - 19.00 i Traktören på Stadsbyggnadskontoret. Gå dit och säg vad ni tycker på ett trevligt sätt!

Om ni vill så kan ni hänvisa till Miljöpartiets yimbyistiska yrkande:

För att få ett levande område där blandstaden eftersträvas ser vi att det krävs vissa ändringar i den föreslagna detaljplanen. Att ha en bullermur utmed vägen tror vi skulle försämra upplevelsen för de som rör sig utanför området, framför allt för cyklister och fotgängare. vi vill istället att det förläggs flerfamiljshus utmed Delsjövägen samt att dessa får lokaler med direkt anknytning till vägen. Husen skulle utformas på ett sätt som förbättrar ljudkvaliteten i området. Detta skulle dessutom få till effekt att området upplevs som mer levande och att Delsjövägens karaktär som genomfartsled skulle minska.

Vi tycker också att det är synd att förlägga så pass många lamellhus i området, då detta är den dominerande hustypen i närmiljön. Det vore mer intressant och givande för området att testa någon annan sorts hus, exempelvis mer kvarter, vilket även skulle leda till en bättre ljudmiljö.

Husen byggs vid ett område nära kollektivtrafik och med ett mycket gott cykelläge till de centrala delarna av kommunen. Vi vill därför att områdets p-norm minskar.

Med anledning av ovanstående yrkar vi

Att p-normen minskar till 0,5

Att inga bullermurar tillåts

Att flerfamiljshus förläggs utmed och i direkt anslutning till Delsjövägen

Att utformningen av husen ses över, framför allt avseende möjligheten att bygga fler kvarter och färre lamellhus.
 0
Lars J (3 Januari 2010 10:56):
Området Kvarteret är gräsligt måste jag säga. Dessutom kunde de utgått mer från den äldre arkitekturen i Örgyte istället för att bygga Synvillan II.

Lars J
 0
Johannes Hulter (3 Januari 2010 11:08):
@ lars j/sofia: Vi har diskuterat det i vårt yttrande: http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​20​0​9/​12/​yttrande-​over-​stora-​torp_​7.​.​ Läs gärna det!

ps. Och använd gärna en enda pseudonym, det underlättar diskussionen. :) ds.
 0
Kurre Larson (15 Januari 2010 08:47):
Skall tänka på det till nästa gång Johannes:)
Skämt åsido, vilka ändringar tror du kommer att göras i planering?
 0
Johannes Hulter (15 Januari 2010 10:08):
@ kurre: Förhoppningsvis följer de vårt yttrande. Det enklaste vore väl att bara byta plats på radhusen och lamellerna, samt flytta fram allt 20 meter mot Delsjövägen och sedan bygga enkla lokalytor mellan lamellhusen, istället för bullermur.
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5380 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter