Utskrift från gbg.yimby.se
....

Platser och torg: Drottningtorget

 

Drottningtorget i juli 2009.



Jag tänkte börja denna lilla torgserie med det stora rosa torget som möter alla som stapplar ut från Centralstationen. Kanske är detta det första som många ser av Göteborg. Detta är nog stans största torg, även om stora delar torget inte fungerar som just torg. För även om detta är ett av mina favorittorg i stan så finns det självklart en hel del att anmärka på. Men det är ju lite av meningen med Yimby, att vi ska anmärka och vilja rätta till små och stora saker som skulle kunna fungera bättre.

Drottningtorget är uppdelat av diverse barriärer som bussfiler, bänkrader, cykelparkering, parkeringsplatser och som alltid på göteborgska torg mängder av spårvagnshållplatser med tillhörande väntkurer. Den största av barriärer är dock Nils Ericsonsgatan/Burggrevegatan som smeker förbi som avgasfläkt alldeles utanför Centralstation och knipsar av torget från det nästan medeltidslika tågtemplet. Med risk för livet skyndar sena resenärer över gatan för att kanske hinna med sitt tåg. Kommer man från motsatt håll och ska ut på torget hör man någonstans där bakom trafikbullret musik från något dragspel eller så. För det är här som staden börjar och kanske är trafiken en viktig del av det hela. Men jag skulle ändå helst vilja att gatan gick en annan väg så att torget och Centralstation får mötas i symbios.



En inte så jätteskoj barriär mellan torget och Centralstation.




Torget tappar lite av sin storslagenhet av många små barriärer. Cykelparkeringar är positivt, men är verkligen de två bussfickorna vid Posthuset nödvändiga? De försvinner dock förhoppningsvis då huset blir hotell.



Drottningtorget är som en ö mitt i trafikspektaklet och nog är det också så, att det är trafikspektaklet som göder torget med människor. Inte är det många som stannar på torget, förutom de som sitter och solar sig på någon av de bänkar som är utplacerade. Eller de som stannar till vid pressbyrån, Tidpunkten eller kanske ska in på något av torgets alla hotell. För här finns ju anrika Eggers, Radisson, Europa och familjen Brandels oförlåtliga brott mot staden, Hotell Opera, något som Malin Lernfelt behandlade i en av sina bättre ledare. Men störst av alla blir det nya posthushotellet som vi tidigare skrivit om.



Kundvagn på vift längs det stenlagda tänkta gångstråket som går tvärs över torget. Till höger Hotel Eggers vackra rivieralika fasad.






Det gamla centralposthuset ska enligt planen bli lyxhotell. Men ännu står det öde med sin storslagna fasad med många postdetaljer. Klockan är här alltid tolv.



Bakom allt bröte skymtar det storslagna posthuset. Istället för att omringa torget för att skapa ett torgrum har man placerat ut allt på torget.



Det stora centralposthuset är storslaget och stolt, men det är svårt att se de bakom alla träd, busskurer och flaggstänger. Fasaden borde visas upp och ge torget den storslagna fond som det, med posthuset, centralstation och hotellet, faktiskt har. Man kanske kan fråga sig om staden behöver ännu ett storslaget torg, som Götaplatsen och kanske även Gustav Adolfs torg. Men med önskade förtätningar i området, det vill säga runt Nordstan och Centralhuset, Gullbergsvass och Hisingen så är Göteborg förtjänt att ha ännu ett storslaget riktigt torg. Så det krävs ju mer än att bara piffa upp själva torget. 




Möjliga förtätningsmöjligheter runt Drottningtorget som skulle göra torget än mer motiverat.



Gult fält är dagens torgmässiga yta, en ö i trafikhavet. Blå yta skulle vara att önska. Ett torg som når ända fram till Centralstationen och till Posthuset. Många skulle slippa att gå slalom mellan bilar och bussar för att komma ut på torget, som på bilden ovan.
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Erik Sandblom (27 Juli 2009 18:58):
Det var intressanta tankar och bilder! Jag läste att det ska bli en ny bussterminal där taxi idag finns, till höger om stationshuset på de gulblåa bilderna. Att helt stänga av Nils Ericssongatan känner jag mig kluven inför. Jag tycker man kunde göra om det till bussfiler plus två bilfiler med fartgupp vid övergångstället, som på Östra och Västra hamngatorna. Trafiken är som du säger en del av torget. Trafiken kan anpassa sig till torget istället för tvärtom.

Jag har aldrig tänkt på att Posthusets fasad göms undan. Du har rätt i att man borde framhäva den!
 0
Mikael Kreutz (27 Juli 2009 19:29):
Instämmer till 100% Jesper.
 0
Daniel Bergqvist (27 Juli 2009 19:50):
Ja här finns det verkligen behov av att låta trafiken anpassa sig till torget. Kanske räcker det med gatsten/kullersten istället för fartgupp.
Bra illustrationer Jesper!
 0
Johannes Hulter (27 Juli 2009 20:06):
Fint inlägg Jesper! Jag håller med övriga, trafiken ger liv och puls, det gäller bara som Daniel säger att låta trafiken anpassa sig till torget. Dam-torget i Amsterdam skulle kunna vara en god inspirationskälla: http:​/​/​media-​cdn.​tripadvisor.​com/​media/​photo-​s/​0​1/​1c/​4.​.​
 0
Mikael Andersson (27 Juli 2009 22:46):
Bra illustrationer Jesper!

Men fastigheten med gult tegel som SJ har som administrationsbyggnad idag mellan Taxiområdet och Snabbspårets kurva förbi Göteborgs Postens fastighet, om denna fastighet utmed Burggrevegatan revs så skulle Snabbspåret kunna ha en direktförbindelse utmed Burggrevegatan mellan Taxiområdet och sidan av gamla fina Posthuset.


-Jag skulle helst också vilja se en byggnation av en biltunnel under järnvägsspåren så att ALL biltrafik som idag körs på Burggrevegatan förbi Drottningtorget helt kunde försvinna till fördel för Spårvagnar och fotgängare till/från Centralstationen.

När nu hotellmagnaten Petter Stordalen bygger om gamla Posthuset
så kommer detta fashionabla hotell få sin huvudentré i mitten av fasaden som vetter mot Drottningtorget (vilket är anledningen till flytten av busslinjerna som idag trafikerar Drottningtorget till ny bussterminal på baksidan av gamla Posthuset).

-Jag undrar hur många bussresenärer som kommer att finna sig i att tvingas springa mellan Drottningtorget och bussterminalen bakom gamla Posthuset?!

Om man förhindrar snabba byten mellan olika trafikslag för kollektivresenärer så tenderar de att hellre ta bilen än att resa kollektivt!
 0
Niklas (27 Juli 2009 23:32):
Tack för de fina bilderna. För visst är det så att ni har fina torg i Göteborg (som självklart kan göras bättre). Som Stockholmare är det någonting man ibland kan sakna. Jag kan rekommendera en titt på finländska städer. Även mindre städer håller sig stolt med ett riktigt torg att samlas kring.
 0
Matthias H. (28 Juli 2009 09:46):
Mikael, har du tittat in i den fastigheten som ligger mellan Taxiområdet och kurvan? Den är lite pampig faktiskt. Jag vill nog ha kvar den även om den ligger lite ivägen.
 0
Mikael Andersson (28 Juli 2009 12:31):
@Mattias H, SJ:s administrativa fastighet mellan Taxiområdet och Göteborgs Postens fastighet är ej lite i vägen utan MITT i vägen för om Snabbspåret skulle kunna få en rak dragning mot Drottningtorget.
Närmaste järnvägsspår bakom denna SJ fastighet kallas för städspåret där man snabbt städar ur pendeltågen emellanåt.Städspåret skulle också likaväl kunna elimineras och använda ett stickspår i andra änden av Centralstationen bort mot Kruthusgatan.

Det är riktigt dåligt att Göteborg ej kan erbjuda utsocknes resenärer resande in till Göteborg torrskodda byten mellan tåg och spårvagnar.
Om biltrafiken på Burggrevegatan förbi Drottningtorget försvann ner i en biltunnel under järnvägsspåren så att det blev helt bilfritt för genomfartstrafik förbi Drottningtorget då skulle också delar av Burggrevegatan bredvid gamla anrika Posthuset kunna bli gräsbeklätt t.ex på Snabbspårets spåryta.
Gröna ytor finns det ytterst lite av i denna del av centrala Göteborg.
 0
Johannes Hulter (28 Juli 2009 12:59):
@ mikael: Gröna ytor finns det ytterst lite av i denna del av centrala Göteborg.

Du menar bortsett från Trädgårdsföreningen?
 0
Matthias H. (28 Juli 2009 13:54):
Hmm, håller med om att det borde gå att ordna så att torrskodda byten borde kunna göras. Men beträffande gröna ytor har vi snarast alldeles för många inne i centrala Göteborg. Det är väl lite grand vår tanke att staden ska förtätas och att vi satsar på några fåtal riktiga parker som t ex Trädgårdsföreningen som Johannes nämner.

Alltså jag älskar gräsklädda banvallar men helst mellan städer, mitt i stan vill jag att det ska vara mer urbant.
 0
Erik Sandblom (28 Juli 2009 15:09):
Varför är Trädgårdsföreningen avgiftsbelagd? Den om något borde ha nolltaxa :) Det kanske inte behövs så mycket staket heller, och så kunde man ha några gång/cykelbroar över vallgraven. Man skulle kunna göra Alléstråket lite mer stadsmässig också, gärna med långsammare och färre bilar.
 0
Matthias H. (28 Juli 2009 16:38):
Förstår inte heller varför den är avgiftsbelagd, hur dumt som helst är det.
 0
Erik Sandblom (28 Juli 2009 16:44):
Dom kanske ville "få bort" alkoholisterna därifrån. Men de kastade nog ut barnet med badvattnet i så fall.
 0
Mikael Andersson (28 Juli 2009 21:10):
@Mattias H, jag avser gräsbeklädda ytor (läs:gräsmattor) som behövs mellan alla asfaltsbeklädda urbana ytor i en stad.

Vet du inte om det att det är på grund av alla asfalterade ytor som det blir mycket översvämningar i våra städer när det regnar mycket eftersom asfalt ej absorberar vatten som gräsytor och andra ytor gör som ej är asfaltsbeklädda.
 0
Mikael Andersson (28 Juli 2009 21:14):
@Erik S, Trädgårdsföreningen är inhägnad eftersom den är ursprungligen som det låter en -förening.
Trädgårdsföreningen skulle knappast få ha sina små pietetsfulla hus kvar om det vore ej inhägnat område.
Många tycker ju numer att det är extra roligt att slå sönder sådant som DE själva inte äger.
 0
Daniel Andersson (29 Juli 2009 00:57):
Det är ju inte så länge sen Drottningtorget byggdes om och stramades upp en hel del. Innan dess var hela torget präglat av trafikapparaten. Några 'crazy' idéer: Posthuset skär av stråket Norra Hamngatan-Odinsgatan på ett mycket olyckligt vis. Detta stråk är den naturliga pendangen till Avenyn med Odinsplatsen som motsvarigheten till Götaplatsen. Posthusets entréer ligger mot sidorna, så att öppna en port genom huset mitt på långsidan borde kunna vara möjligt. Där kunde spårvägen ledas för att sedan fortsätta längs Odinsgatan respektive via snabbspåret. Stampgatan skulle då befrias från spårvägen.
Många tycks störa sig på trafiken på Burggrevegatan. Ett alternativ till Bangårdsviadukt kunde kanske vara en upphöjd väg i Ullevigatans förlängning längs Slussgatan och sedan i en slinga norrut över Drottningtorget och sedan västerut ner mot Nils Ericsonsgatan. Under den upphöjda vägen kunde en reinkarnation av den igenlagda delen av Vallgraven emanera,
typ: http:​/​/​www.​nakasendoway.​com/​images/​1-​68-​3.​jpg , eller så kunde man nyttja den till en förbindelse där man kan gå torrskodd mellan tåg och spårvagn :). Slussgatans funktion som infart till området innanför Vallgraven kunde tas över av Stampgatan med en ny Drottningbro mot Stora Nygatan.
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6734 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Uthyrningsdel
21 April 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Att gräva upp Västra och Östra Hamnkanalerna?
2 September 2021 13:18 av Michael Dundee