Utskrift från gbg.yimby.se
....

Platser och torg: Grönsakstorget

 








Det finns knappast några gurkor från Säve att inhandla på Grönsakstorget längre. Möjligen finns det några rödlöksröda plåtkärror från Torslanda uppställda. Man blir ändå lite hungrig när man hör det vackra namnet Grönsakstorget. Det är som att bita i en riktigt krispig gurka. Men jag blir alltid lika besviken när jag kommer dit och tvingas anpassa mig efter parkeringsplatssökande bilister som ska göra stan. För det finns inga grönsaker att köpa, möjligen finns det någon nermald i gatukökets vegburgare. För det är nog det närmaste man kommer en grönsak på den här platsen. Men å andra sidan, det står ju ingen drottning på Drottningtorget så jag ska kanske inte klaga för mycket.





Svårt att idag tänka sig hur livet på platsen var när detta foto togs. Handeln växer nästan samman med Kungstorgets.



År 1900 och år 2009. Nog kan jag tänka mig att kaféet, restaurangen och gatuköket skulle kunna tänka sig att ha servering på torget under årets varmare del. Varför inte en kafépaviljong.



Efter att befästningarna raserades anlades här en trädgård och 1876 omvandlades torget till ett centrum för handel av grönsaker, frukt och blommor. Det är väl kanske lite dumt att önska att det åter blev grönsakshandel här, då Kungstorget ligger en hörnspark härifrån. Kungstorget bör nog vara stans stora marknadstorg, ett torg som jag ska återkomma till i senare delar av denna torgserie. Inget torg förtjänar att vara uppställningsplats för bilar. För idag är Grönsakstorget inget torg, det är en parkerinsplats. Det är märkligt att staden har såpass lite stolthet att man låter ett centralt torg vara parkeringsplatser.








Bakom p-automaten rinner vattnet fortfarande.



Bara ett inkast från torget finns Södra Larmgatan och Victoriapassagen.



Vad kan man då göra med Grönsakstorget? För det första, ta väck parkeringsplatserna. Sedan återstår en mycket central plats att experimentera med. Enligt Wikipedia har det funnits förslag om att anlägga en fontän (1918). Ja varför inte, något liknande som vid Järntorget skulle kanske passa bra in här. Kan även tänka mig att man uppför vackrare kiosk- och gatuköksbyggnader än vad som finns idag. Även där kan Järntorgets fina kioskbyggnader vara en inspiration. När detta är klart så kommer kaféet och hotellet på platsen att ställa ut serveringar. Kanske vill kinesiska ambassaden öppna restaurang, då finns det plats även för dem.

Framtiden ser kanske rätt ljus ut ändå. En ny plan för upprustning av både Grönsakstorget och Kungstorget verkar vara under utredning enligt GP. Även organisationen Innerstaden Göteborg verkar vilja förändra situationen. "Vi vill gärna ha uteservering i stället för parkering på Grönsakstorget, säger Marianne Sörling på Innerstaden Göteborg."






Dagens torgyta (gult) är inte mycket att prata om. Önskvärt vore om inte allt men i alla fall mycket av platsen åter blev torg (blått).



Tidigare artiklar i serien: 
Platser och torg: Gustav Adolfs torg
Platser och torg: Drottningtorget
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Karl (24 Augusti 2009 02:11):
Ja, vad kan man säga utom att helt hålla med? Grönsaks"torget" är antagligen den sorgligaste öppna ytan i centrala staden idag. Men platsen har potential så det är bara att hoppas att vi kan få bort bilarna och göra något vettigt av torget istället.

Vad kommer förresten hända med kollektivtrafiken på Västra Hamngatan när Skeppsbroområdet blir klart? Kommer alla spårvagnar från city till Järntorget gå via Stora Badhusgatan framöver?
 0
Daniel Andersson (24 Augusti 2009 10:44):
Noterar att lokaler tillkommit mellan 1900 och 2009 i ett av husen, så all förändring har ju inte varit till det sämre.
En tillgång jämfört med tex Järntorget är att torget vänder sig mot söder.
Hpl Domkyrkan och Grönsakstorget ligger tätt. Toges Domkyrkan bort bleve det mer folk på Grönsakstorget. Annars är lite av ett problem att de naturliga flödena förbi torget är svaga. I nordsydlig riktning är Kungsbron och Magasinsgatan-Viktoriagatan mer naturliga stråk för gående än Raoul Wallenbergsgatan som korsar Alléstråket där det är som bredast. I väst-östlig riktning är Södra Larmgatan, Kungsgatan och Nya Allén mer naturliga gångstråk än de krokiga gatorna längs Vallgraven som mest används som P-plats.
Tänkbara åtgärder vore en gångbro mot Storan-Avenyn samt att ta till vara utblickarna längs Vallgraven för ett attraktivt flanörstråk. För att korta ner det upplevda avståndet till bebyggelsen söder om Alléstråket kunde ett hus byggas mellan Raol Wallenbergs gata och gångvägen mot Kungsbron. Det kunde vara P-hus i källare och kärna och med lokaler som vänder sig mot parken runt om. Taket kunde göras grönt och slutta mot marken i norr och söder så att man kan gå över det i en kontinuerlig parkmiljö.

Problemet är väl annars att torgens historiska användning till stor del försvunnit. Vill minnas att någon tidigare här på forumen föreslaget att tex Grönsakstorget kunde bebyggas.
En möjlighet vore att skapa ett väst-östligt stråken på diagonalen över nuvarande torg och bebygga trekanten söder om detta stråk. Det skulle ge en mer definierad rumslighet till torget. Eventuellt kunde en öppen yta lämnas i den östra delen för att bevara kontakten mot Vallgraven och Kungsparkens grönska.
 0
Sven R (24 Augusti 2009 23:17):
Daniel, jag tror att kommunen håller på att titta på en ny gångbro från Storan till Kungstorget. Lämpligtvis så görs även Millenieplatsen om så att många avenyflanörer känner sig lockade att svänga vänster.

Jag tänkte på det här med Grönsaker... Istället för att hänga upp sig på våra platsers historiska namn så borde vi se till de naturliga förutsättningarna idag. Grönsakstorget och Kungstorget ligger inte så himla bra till för livsmedelshandel egentligen. Men om Västlänken byggs så kommer Hagaparken att bli väldigt intressant p.g.a den nya stationen Haga. Man kanske borde bygga en underjordisk galleria ungefär så som de första planerna var för Odenplan. Sedan kan markytan ovanpå förvandlas till en hårdgjord torgyta med grönsakshandlare ungefär som på Hötorget.

För mig skulle det kännas som slöseri att gräva ner flera miljarder i en ny station utan att samtidigt ta tillvara potentialen till stadsutveckling detta ger. Som en del andra har påpekat så är Västlänkens ingen optimal storstadslösning eftersom de nya stationerna inte läggs på platser som tillåter tät storstadsmässig exploatering. Men om man iallafall kan lägga en del kommersiella lokaler under jord och en del mindre paviljonger + torghandel ovan jord så blir jag nöjd.
 0
Mikael Kreutz (25 Augusti 2009 00:16):
Håller med dig Sven R, men kanske inte just för själva Grönsakstorget. Nu kanske jag är helt ute och cyklar men är det inte en ganska markant stigning i från Vallgraven upp mot Allén? Skulle vara fräckt om en galleria anlades under parken mellan Vasabron och Rosenlundsbron. Anlita Wingårdh och be honom rita sitt mästerverk i Öijared i större skala. Rensa Grönsakstorget från bilar och; Voilà – Göteborg har fått ett nytt unikt stadsrum vid Vallgraven.

http:​/​/​www.​scandinaviandesign.​com/​arkitekturmuseet/​0​80​.​.​
http:​/​/​i660​.​photobucket.​com/​albums/​uu329/​paloh/​Picture.​.​
 0
J E (25 Augusti 2009 02:26):
Finns det inte tillräckligt med caféer och uteserveringar i city? Varför göra Grönsakstorget till ännu en i mängden?
 0
Sven R (25 Augusti 2009 04:51):
J E, alla platser är unika. Om man kollar på Grönsakstorget så har det en ganska intim skala, det är södervänt, det omges av vackra 1800-tals fasader, det ligger granne med ett hus fyllt av fikasugna studenter. Och det ligger i ett stråk utmed Vallgraven där det tidigare har funnits ett rikt folkliv med handel som artikeln visar. Helt klart finns det ypperliga förutsättningar för att en bilfri yta skulle kunna fyllas med folkliv här. I ärlighetens namn finns det inte speciellt många sådana torg Gbg. Harry Hjörnes plats är nr 1 för mig.
 0
Mikael Andersson (25 Augusti 2009 09:32):
Men Grönsakstorget ligger för nära ett annat torg som är både större till ytan och har en Saluhall nämligen Kungstorget.
Grönsakstorget kommer aldrig att kunna konkurrera som torg sett med Kungstorget om än möjligt för lärarstudenter (om de nu enbart vill fraternisera med andra lärarstudenter vid lärarhögskolan) som ligger nästgårds i gamla ursprungliga Sahlgrenska.
 0
Sven R (25 Augusti 2009 12:36):
Mikael, Jag tror inte riktigt på det. Torg behöver inte alltid massa besökare för att te sig levande, snarare är det vad som händer i kanterna som är det intressanta, de förbipasserande. Titta t.ex på Harry Hjörnes plats, även om det är folktomt mitt på så kan det ändå te sig levande tack vare de förbipasserande och torgets intima skala. Vi pratar om ett stråk Grönsakstorget - Basargatan - Kungstorget, och kanske även förlängningarna mot Rosenlund resp. Trädgårdsföreningen. Jag tror att det bara är en fördel att det redan finns andra befolkade platser på nära håll. Men ska en "makeover" lyckas så måste man ta ett helhetsgrepp, ändra användningen av en del lokaler mot gatan, bygga en del nya kiosker och basarlängor osv, använda träd och planteringar för att skapa tydligare rumsligheter. Det gäller att göra stråket lika attraktivt för flanörer som Vallgatan och Kungsgatan. Om man hade resonerat som du och J E, "det finns inte underlag till mer" osv så hade det inte funkat att göra om Vallgatan heller eftersom Kungsgatan ligger jämte. Men det blev ju en ganska trevlig gata trots allt.
 0
Hans Jörgensen (25 Augusti 2009 22:48):
Borde finnas utrymme för Grönsakstorget att vara något mer än en bilparkering, läget är lite för bra för det.
Tror alla torg kan komplettera varandra, utan att behöva konkurrera alltför mycket. Vilken roll tar Grönsakstorget? Gustaf Adolfs torg är mer officiellt och ett klassiskt "huvudtorg" (hindrar inte att det kan finnas mer folkliv och framförallt mer sittplatser och grönska). Götaplatsen kanske är ,eller kunde vara, en sorts arena för musik, kultur eller öppna utställningar med anknytning till verksamheterna intill. Järntorget är en skön mötesplats.
Harry Hjörnes plats inbjuder till att slå sig ner, äta dricka och spana. Och så vidare.
 0
Olle Jansson (26 Augusti 2009 15:38):
En viktig anledning till att torgen blivit parkeringsplatser är att de förlorat sin ursprungliga funktion. Vi bör kanske fråga oss i vilken mån vi behöver ha kvar alla av dem. Jag kan verkligen tänkta mig att bebygga delar av den yta som idag är parkeringsplatsen Grönsaktstorget för att skapa ett intimare plats likt Harry Hjörnes plats.

Sedan kanske en av de dominerande hyresgästerna inte direkt är inbjudande men det är en annan femma.
 0
Fredrik Wennström (28 Augusti 2009 15:13):
Att torget är fullt med bilar betyder helt enkelt att det finns ett behov att parkera. Det går inte att ta bort parkeringar ur centrum hur som helst och tro att det löser världsproblemen. Det skapar bara massa irritation och "söktrafik".
 0
Erik Sandblom (28 Augusti 2009 15:53):
Fredrik, behovet av parkering styrs av priset. Priset har dumpats generellt genom att man nekas bygglov om man inte bygger ett visst lägsta antal parkeringsplatser. Det är alltså en reglering som tvingar fram fler och billigare p-platser, och underblåser storskalig bilism.

Jag har skrivit en yimby-krönika om det här:
http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​20​0​9/​0​7/​kronika-​avskaffa-​parkerin_​.​.​
 0
Sven R (28 Augusti 2009 23:38):
Fredrik, jag håller med dig, man ska inte ta bort parkeringar hur som helst. Vissa har starka skäl att ställa bilen just där. T.ex företagare och rörelsehindarde. Då är det bra om inte alla platser tas bort, utan integreras i en snyggare disposition av torget. Dom bilarna kan stå där på särskilda tillstånd. Söktrafiken kan vi slippa helt genom att vanliga biobesökare vet att det inte finns någon parkering för dem. De allra flesta orkar ändå gå från Heden parkeringsplats. Kanske att Basargatan lämpar sig som gårdsgata?
 0
Daniel Andersson (29 Augusti 2009 00:37):
Studerar man 'plan till Göteborgs stads utvidgning' enligt beslut 1864
http:​/​/​en.​wikipedia.​org/​wiki/​File:​Expansion_​plan_​of_​Go.​.​
finner man ett antal skillnader från dagens utformning som kanske kan ge intressanta idéer:
*Kanalen i Västra Hamngatan går ut i Vallgraven i en sväng över torget
*Ingen gata eller bro där Raoul Wallenbergs gata går idag
*Istället går Korsgatan upp mot Nya Allén där den fortsätter som Aschebergsgatan
*En betydligt rakare förbindelse mellan Västra Hamngatan och Kungsportsplatsen (motsvarande Basargatan) då:
-Bågen på Kungstorget ligger något längre åt söder/är kortare så att det går att snedda rakt över i väst-östlig riktning
-Kajen går längre söderut vid dagens inbuktning i kajkanten vid Grönsakstorget
 0
Niklas Svensson (29 Augusti 2009 11:25):
@Fredrik: Håller med.

@Erik: Nej, behovet styrs inte av priset. Efterfrågan gör det. Det underliggande behovet av en vara/tjänst försvinner inte bara för att den blir dyrare (eller på annat sätt görs mer otillgänglig) så att efterfrågan minskar då färre finner utrymme att betala priset för den.

---

Jag tror inte Grönsakstorget har så bra förutsättningar att vara ett levande torg året om. De öppna vyerna mot kanalen och parken, vilket är närmare halva synfältet från mitten av torget, ger en tomhetskänsla och regn, vind och grådaskighet blir extra påtagliga (jämför Harry Hjörnes eller Järntorget som är omslutna av stad i minst 3 riktningar - de enda torg jag på rak arm kan komma på i den här stan som funkar året om). Västra Hamngatan är den enda gatan i det direkta närområdet som i viss mån har ett vardagsliv bortom sol och shoppinglördagar, men delen som ligger vid torget är en transportsträcka (hade kanske kunnat varit lite bättre om det inte vore för Sociala Husets avståndstagande ifrån gatan).

Jag tror på bebyggande. Som Olle skriver ovan skulle man kunna bebygga en del av torget, den som vetter mot kanalen, med en smal byggnad och således skapa ett litet intimit inneslutet torg av norra delen, ett sådant hade kanske kunnat funka.

Alternativt att inte göra något mer än en allmän mindre uppsnyggning - ska det vara tomt kan det lika gärna vara parkering till nytta för butiker, etc, samt inkomst till stadens kassa.
 0
Daniel Sjölund (29 Augusti 2009 22:01):
Ja, Olle och Niklas. Bebygg ytan.

Niklas: Varför håller du med Fredrik när Svens åsikt är klart mycket bättre eftersom han ger svaret på varför söktrafik uppstår: -Tron att det finns en parkering. ;)
 0
Niklas Svensson (30 Augusti 2009 13:09):
@Daniel S: Nja, "klart mycket bättre" är väl relativt varje bedömare. Jag håller ofta med Sven i liknande frågor, men framförallt var det inte i första hand specifikt nämnandet av söktrafik jag höll med Fredrik om utan hela hans tes - att det finns ett faktiskt behov som inte bara försvinner för att man tar bort p-platser, och att man inte löser alla problem genom att göra det (har överhuvudtaget svårt för det som brukar dyka upp som standardförslag 1A, dvs bort med bilarna till förmån för uteservering och mysigt utflyktsmål för lördags-shoppare/strosare, det Gbg saknar är stad som inte ligger öde till vardags - och i vardagen har de flesta en reell livssituation att hantera som inte innefattar så himla mycket mys, solande och kringstrosande).

Därmed absolut inte sagt att det inte kan finnas intressekonflikter ibland och saker som överviktar problemet med färre p-platser - tex anser jag att nya bostäder/kontor/lokaler på Grönsakstorget skulle väga tyngre, men att en tom mestadels oanvänd plats inte skulle göra det.
 0
Olle Jansson (30 Augusti 2009 13:32):
Nu behöver det kanske inte heller finnas ett definitivt motsatsförhållande mellan p-platser och exploatering av Grönsakstorget.

Att bygga garage under Kungstorget har ju kommit upp på förslag både en och två gånger. Att då passa på och placera parkeringsplatserna under mark är en möjlighet.

Då det numera finns parkering under Sociala huset tycks dylika lösningar inte vara någon teknisk omöjlighet.

Visst, parkeringsplatserna blir dyra att bygga. Samtidigt måste dock den kostnaden ställas i relation till markvärdet på den aktuella platsen, ett värde som i Grönsakstorgets fall torde vara högt.
 0
Mikael Andersson (30 Augusti 2009 18:34):
@Olle J, Anders Svensson skriver en intressant förklaring (på sin blogg zaramis) till Varför de borgerliga partierna förlorade i Göteborgs kommunval hösten 1976 om Kungstorgsdemonstrationerna:
http:​/​/​www.​zaramis.​nu/​blog/​20​0​6/​12/​varfr-​blev-​kungstor.​.​

Det valår som i övrigt gjorde just att de borgerliga partierna vann för första gången på 44 år, Sossarna satt i regeringställning oavbrutet dock några gånger i koalition med Bondeförbundet (numer Centern).

En som var med om Kungstorgsdemonstrationerna 1976 var Stefan Bydén som jag har varit och hört på om hans och hans kollegas Einar Hanssons visioner på Ekocentrum en onsdagskväll i Mars 2008 för ett framtida Göteborg som öppnar upp sina vattenvägar och kan bli Nordens Amsterdam.
De ingår i den koperativa Miljökonsultbyrån Melica.
http:​/​/​www.​melica.​se/​stefan.​htm

Så om man vill bygga nytt underjordiskt bilgarage i Kungstorgets närhet så kan man ju alltid höra sig för vad de som VAR MED då 1976 anser om liknande planer idag!
 0
Daniel Sjölund (30 Augusti 2009 22:36):
@Niklas: Jag är ganska säker på att om man hade följt upp vilka som valt att parkera på Grönsakstorget är givetvis skälet att det är de ska till området, men dock inte nödvändigtvis att de ska till fastigheterna som vetter mot torget. Torget är, för en bilist, bra att chansa på eftersom det finns många P-platser där och lätt att få en överblick om en plats är ledig.

Problemet med parkering på Grönsakstorget är ju också att du inte kan åka hem samma väg som du kom, utan hänvisas bort mot Kungsportsplatsen eller åt Domkyrkan till.

För att vara en myssatsning tycker jag att de nya gångfartsområdena fungerar mycket bra innanför Vallgraven. Skalan på gatorna innanför Vallgraven tjänar på det eftersom färre uppställda fordon på gatorna ger mer plats åt flanörer, budbilar/cyklister, sopbilar, varutransporter, cafégäster, sollapare, taxibilar mfl. Även tillgängligheten för bilisten har i någon sorts bemärkelse faktiskt ökat, eftersom gatorna är dubbelriktade och inte överfulla med bilar.

Såååååå döda är väl inte de gatorna till vardags? Och det var väl inte mer livliga när man fick låta ställa sin 10kvadratmeters plåtlåda på gatan i 9 timmar för att man skulle in och jobba?

Jag tror på att enbart tillåta 30 minuters- och boendeparkering på de kvarvarande "vanliga" gatorna innanför Vallgraven och hänvisa övriga parkerare till lättillgängliga P-hus utanför Vallgraven. Då blir man troligtvis av med söktrafiken och kan antagligen öka antalet P-platser i city totalt sett.

Det skulle vara "klart mycket bättre" enligt mig. ;)
 0
Olof Antonson (23 September 2010 02:01): Online
Med tanke på den pågående dialogen om Grönsakstorgets framtida funktion ( http:​/​/​sverigesradio.​se/​sida/​artikel.​aspx?​programid=​10​.​.​ ) så är det läge att damma av den här tråden.
 0
Krister Malmqvist (23 September 2010 08:21):
Handeln runt Grönsakstorget och Västra Hamngatan samt Kungsgatan närmast Järntorget har minskande omsättning. Även Avenyen och Lorensberg har minskande handel. En förskjutning av centrum har skett i riktning mot Östra Nordstan samt Östra delen av Kungsgatan-Östra Hamngatan. Det finns inga publikdragande gallerior runt Grönsakstorget. Vid etablering av station Hagakyrkan kan detta ev. ändras om en galleria byggs i anslutning till Station Hagakyrkan. Eftersom Kungstorget ligger alldeles i närheten finns nog ej behov av ytterligare yta för torghandel. Vid planering av framtiden för torget bör även station Hagakyrkan tas med i samma plan så att bättre förbindelse mellan den nya stationen och Grönsakstorget kommer till stånd. Allén är en barriär för gående/cyklister som måste åtgärdas.
 0
Olof Antonson (23 September 2010 12:55): Online
Är det önskvärt att bygga ännu en galleria? Gångfartsgatorna inom vallgraven är väl i stor utsträckning populära snarare för att de inte har det upplägget?

Jag tänker mig att man kunde bygga en gångbro bort mot stora teatern och flytta alla markparkeringar i området till ett underjordiskt garage där. För mig känns platsen runt teatern som en stor yta som ändå inte används till något vettigt i dagsläget (markparkering). Man skulle enkelt kunna svänga av från Nya Allén och parkera, för att sedan röra sig till fots.
Grönsakstorget kan troligtvis förtätas för att bli en mer intim plats, som vissa redan nämnt. Kungstorget - och kopplingen till Grönsakstorget - behöver också ses över. Eftersom stora ytor nu frigjorts finns det en hel del att experimentera med. Jag är lite inne på en sorts shared space-lösning med möjlighet till korttidsparkering på vissa ställen, men inte en regelrätt parkeringsplats som idag.

Jag ska försöka skissa upp en bild på hur jag tänker.
 0
Erik Sandblom (26 September 2010 18:23):
Kan man ha parkering på vintern och uteserveringar på sommaren?

Enligt parkeringsbolagets prislista är det ganska billigt med parkering i Göteborg, jämfört med den verkliga kostnaden enligt Malmös parkeringspolicy. Cirka 1000 kronor per månad centralt mot 1500-4500 kr/mån som är den verkliga kostnaden för garageplats.
http:​/​/​www.​p-​bolaget.​goteborg.​se/​hyra_​parkering/​Lediga.​.​
http:​/​/​sv.​wikipedia.​org/​wiki/​Parkeringsnorm
 0
Olof Antonson (26 September 2010 22:10): Online
Edit: tog bort mitt inlägg, handlade snarare om Kungstorget.
 0
Sven R (27 September 2010 01:59):
Erik, känner du till begreppet "alternativkostnad"?

http:​/​/​sv.​wikipedia.​org/​wiki/​Alternativkostnad

Om man vill beräkna "verklig kostnad" per p-plats på Grönsakstorget så måste man beräkna världet i en alternativ användning, t.ex vad en alternativ användning kan inbringa. Större bostads- eller kontorshus kommer inte att bli aktuellt, Grönsakstorget m.fl centrala platser kommer alltid att förbli öppna platser. Så parkering är helt klart den användning som genererar störst intäkter eftersom bara små kaféer, basarlängor och liknande kan komma i fråga.
 0
Olof Antonson (27 September 2010 16:07): Online
Samtidigt är det ett monument över bristande ambitioner. Hur är det ställt med vår stad om vi inte ens kan skapa värden (som överstiger en markparkering) i några av våra mest centrala platser?

Om allting handlar om att generera intäkter, varför inte låta Gustav Adolfs torg återgå till parkeringsplats?
 0
Erik Sandblom (27 September 2010 16:39):
Sven, "Så parkering är helt klart den användning som genererar störst intäkter eftersom bara små kaféer, basarlängor och liknande kan komma i fråga."

Jag hänger inte med, hur vet du att uteserveringar inte skulle dra in mer pengar än parkering? Som du ser på parkeringsbolagets hemsida så drar parkering in ungefär 500-1000 kr per månad och ruta. Varje ruta tar 25 kvadratmeter inklusive utrymme för att svänga i och ur den.
http:​/​/​sv.​wikipedia.​org/​wiki/​Parkeringsnorm
 0
Moa Kristiansson (27 September 2010 17:06):
Ja det känns ju helt orimligt att det mest lönsamma för attraktiva ytor mitt i centrum skulle vara parkering. Man skulle nog kunna dra in mer pengar om man "hyr" en parkeringsplats och står där och säljer saker. Även om man betalar tillstånd och allt vad det nu kan tänkas kosta att ha en liten korv-vagn eller ett litet fruktstånd.
(och då menar jag naturligtvis att det skulle generera skatteintäckter som är högre än intäckterna från en p-plats)
 0
Sven R (27 September 2010 22:49):
Erik, en p-ruta drag naturligtvis in betydligt mer än så. Om det kostar 20 kr/h 08-23 så kan man räkna med att en ruta drar in 280 kr/dag. Det blir 8400 kr/mån. Det finns 62 platser -> 520.000 kr/mån för hela torget om det alltid är fullbelagt (stämmer nästan). Vilket café kan drar in en halv mille på en månad?
 0
Erik Sandblom (27 September 2010 23:51):
Sven, jag kan inte så mycket om kaféekonomi men en korvvagn drar väl in mer än 280 kronor per dag? Men alla p-platser måste kanske inte tas bort.
 0
Sven R (28 September 2010 00:41):
Du behöver inte kunna kaféekonomi för att förstå att dina exempel är gripna ur luften. Eller föreslår du 62 st korvvagnar på torget?
 0
Daniel Andersson (28 September 2010 08:08):
@Sven: Den direkta ekonomin för olika typer av markanvändning är förstås viktig. Men det finns indirekta värden som också måste beaktas. Tex är betalningsviljan för att vistas i en park antagligen lägre än för p-platser (eller byggnader) på samma yta och få fastighetsägare vill betala mycket extra för högkvalitativ utformning/utsmyckning. Men en stad helt utan parker och med enbart intetsägande hus blir totalt sett mindre attraktiv.
Om p-platser lönar sig så bra för Grönsakstorget, vore ändå inte markparkering det mest logiska (rent ekonomiskt utan andra hänsyn), utan i såfall borde väl ett p-däck/p-hus byggas?
 0
Krister Malmqvist (28 September 2010 08:29):
Det fina med markparkering är att det är lätt att ta bort den om behovet upphör. Bygger man p-hus på Grönsakstorget är alla andra alternativ borta för alltid. Låt oss vänta till dess trängselskatten är införd. Då kanske behovet av p-platser i centrum minskar drastiskt.
 0
Moa Kristiansson (28 September 2010 08:51):
@Sven: Det förstår du säkert att tanken inte var att torget skall användas till försäljning av enbart korv, det var bara ett exempel på en användning av enbart en p-plats. Det finns säkert bättre användningar för platsen som skulle dra in betydligt mer pengar om det nu är enbart vinst man är ute efter.
Min tanke är att ett "torg" med sådant centralt läge och med den historian bakom sig borde kunna bidra mer till Göteborg än vad det gör nu. Sen behöver det inte vara endbart ekonimiskt.
 0
Sven R (28 September 2010 11:30):
Moa, håller med dig. Jag tycker också att Grönsakstorget borde användas bättre än idag (se mina första inlägg). Allt är inte direkt ekonomi.

Men om man ska tala direkt ekonomi så är bilparkering det mest lönsamma. Jag tror till skillnad från dig inte det är så lätt att få utomhusmarknader att funka. Inte ens på det centrala Kungstorget finns en speciellt levande marknad. Så om vi inte vill ha bilparkeringar så är alternativet för de flesta torg bara tomhet. Tyvärr.
 0
Fredrik (28 September 2010 12:03):
@Moa - Jag vill inte verka otrevlig men du behöver sluta drömma och vakna! Det är tur att det inte är människor som dig som styr stan. Ett stort torg? Skojar du? Välkommen till 2010!

Nej, lyssna på oss som vet bättre och tänk innan du levererar dina idéer nästa gång.
------------------------------------------
Bygg upp den gamla runda byggnaden igen och använd den som restaurang, caféstråk och några affärer. Det skulle bli ett mycket konkurrenskraftigt alternativ till avenyn!

Stäng även av trafiken så uteplatser kan vara ut mot kanalen utan biltrafik emellan. Bygg stort garage under nya allen!
 0
Olof Antonson (28 September 2010 12:14): Online
@Krister: Ja, vi får nog vänta och se. Att det skulle vara lätt att ta bort markparkering vet jag inte om det stämmer. Känns som vi har många "tillfälliga" parkeringar i stan som blivit permanenta :)


@Sven: Det finns risk för att det blir som du säger om vi bara tar bort bilarna och inte gör något annat av platsen. Men det känns så uppgivet - kanske rent av cyniskt - att bara låta alla dessa centrala platser upptas av parkering istället för utveckla dem som målpunkter i sig själva :/
 0
Moa Kristiansson (28 September 2010 12:36):
@Sven: Då förstår jag hur du menar. Och jag har inte sagt att just en utomhusmarknad är det enda tänkbara på grönsakstorget. Jag menar bara att parkeringsplater överallt där man kan tjäna pengar på det inte behöver vara den bästa lösningen. Men det behövs p-platser också, bara det är av rätt anledning.

@Fredrik: Jag har inte sagt att det ska användas som ett stort torg, du har nog inte läst så noga. Jag refererar till grönsakstorget som ett "torg" just därför att det heter grönsakstorget. Framtida användningen av det("torget") hoppas jag blir något mycket mer användbart än bara en stor torgyta.
 0
Matthias H. (28 September 2010 12:40):
Fredrik, som Moa säger får du nog läsa lite mer noga innan du uppmanar någon.
 0
Johannes Hulter (28 September 2010 12:51):
@ fredrik: Som sagt, läs mer noggrant och hyfsa tonen.
 0
Fredrik (28 September 2010 14:17):
@Moa
Med all respekt men vare sig det rör kungstorget eller grönsakstorget så kommer det inte fungera. Det är gulligt att du försöker men stadsplanering kanske inte riktigt är din grej.
 0
Patrik Höstmad (28 September 2010 14:37):
@Fredrik: Det är gulligt att du försöker vara med och debattera här på forumet men det kanske inte riktigt är din grej.

Varför skulle inte Grönsakstorget (eller del av det) kunna användas till något annat än markparkering?
 0
Johannes Hulter (28 September 2010 15:03):
@ fredrik: Återigen, hyfsa tonen!
 0
Moa Kristiansson (28 September 2010 15:18):
@Fredrik: Vad kommer inte funka? Det jag har gjort är ifrågasatt grönsakstorgets funktion som parkeringsplats, precis som författaren av artikeln och många av de som kommenterat också har gjort.
 0
Fredrik (28 September 2010 18:31):
@Patrik
Givetvis kan den det och det ser jag gärna men det var en plats för torghandel diskussionen gällde.

@Moa
Inga kommentarer
 0
Hannes Johansson (28 September 2010 19:43):
@Fredrik: Det är en tillräckligt stor utmaning att få folk att intressera sig för stadsutveckling utan att de som lockas hit ska behöva möta en massa osakliga personangrepp och nedsättande kommentarer.

Om du inte har för avsikt att ens läsa det som skrivs eller föra en diskussion, utan bara komma med förnedrande personangrepp, så har du nog skrivit färdigt här.

Kritik är alltid välkommet och granskande diskussioner är själva syftet med forumet. Tyvärr är det inte vad du ägnat dig åt i dina kommentarer.
 0
Daniel (29 September 2010 09:34):
Såsom grönsakstorget är nu så tycker jag personligen att man kan dra utvecklingen åt två olika håll.
Antingen gör man ett torg av torget. Kanske med ett rund kafébyggnad i mitten, eller kanske en smalare kafélänga/boutiquelänga/tingeltangellänge mot spårvagnshållplatsen med för att rama in torget (den får inte var för bred för torget ska fortfarande kännas som ett torg).
Eller så kan man likaväl bygga ett parkeringshus på platsen och fokusera mer på kungstorget.
Stackars bara dom som ska försöka ta sig ur det p-huset och ut ur stan :)
 0
Patrick (10 November 2016 11:14):
Nu har de gjort just detta: placerat en modern restaurang på Grönsakstorget. Stilmässigt harmonierar den inte med något på Grönsakstorget. Står man på spårvagnshållplatsen med samma namn, har det blivit svårt att se vare sig de äldre husen bakom restaurangen - eller uppleva hur själva Grönsakstorget hänger samman. Den kioskliknande byggnaden är nämligen, sin blygsamma yta till trots, kompenserad för detta höjdmässigt.Bisarrt nog är restaurangen den enda verksamhet som är frånvänd torgplanen.
 0
Patrick (10 November 2016 11:15):
Nu har de gjort just detta: placerat en modern restaurang på Grönsakstorget. Stilmässigt harmonierar den inte med något på Grönsakstorget. Står man på spårvagnshållplatsen med samma namn, har det blivit svårt att se vare sig de äldre husen bakom restaurangen - eller uppleva hur själva Grönsakstorget hänger samman. Den kioskliknande byggnaden är nämligen, sin blygsamma yta till trots, kompenserad för detta höjdmässigt.Bisarrt nog är restaurangen den enda verksamhet som är frånvänd torgplanen.
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.