Utskrift från gbg.yimby.se
....

Gammelfunktionalism

 
Storbritanniens New Towns gav inspiration till de grannskapsenheter som kom att byggas i stor skala i Sverige under efterkrigstiden. Här ser vi en propagandafilm från 1948 producerad av det engelska Informationsministeriet (COI) som beskriver fördelarna med den nya stadsplaneringen (tipstack till Karl Staffle). Lägg märke till att huvudpersonen Charley tar sig fram på cykel. Det är också intressant att notera argumenten som framförs mot förtätning (genom att bygga på höjden):

Voice: I say move out - make a fresh start.

Chairman: STOP! Don't do something you'll be sorry for later. Come back and let's think it over. If we're to make room for everyone without spreading out we must build upwards.

Voices: "Don't be silly, I'd never get the pram
[barnvagn] up there." "Here hold on - what about my garden." "You've ruined my favourite pub, sir."

Chairman: Alright, alright, no skyscrapers.


Och så gick det som det gick...

Charley har varit en återkommande figur i COI:s informationsfilmer under årens lopp. Under 70-talet skulle han dyka upp i form av en klok katt under vinjetten "Charley says..." och sedermera bli samplad av the Prodigy.  I samband med COI:s 60-årsjubileum gjordes många av dess informationsfilmer tillgängliga på webben. Titta och njut...

ps. Missa inte Jan Jörnmark idag på Älvrummet 18:45 ds.




Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Jan Jörnmark (24 September 2009 10:19):
Den här filmen är fantastisk. Apropå Johannes kommentar om Älvrummet ikväll - det här blir det sista föredraget om Övergivna planer, och jag lovar att ge det ett annorlunda stuk jämfört med Röda Sten.

Dessutom, helt OT: GP valde ut Katarina Wikars och mig som ett av de mest spännande seminarierna på bokmässan. Seminariet om vår nya bok Atomtorg, Porrharar och Hitlerslussar är i morgon kl 14, och sedan kör vi en vända nere på Avalon kl 16. Ni är varmt välkomna då med, om ni orkar med mig två dar på raken. Katarina är också med, och hon är dessutom snygg att se på.
 0
Olle Jansson (24 September 2009 17:37):
Det är la snarare så att han cyklar in till pendeltågstationen som sedan tar honom till jobbet på en timme eller så, efter ett byte till tunnelbana.

Att han la bara ser två andra personer, en bil och inget annat på sig väg genom den öde förorten till stationen känns dessutom trovärdigt.
 0
Karl Staffle (26 September 2009 00:33):
Olle Jansson: Tanken med New Towns var även att de skulle vara självförsörjande, dvs det skulle som filmen visar finnas moderna industrier som skulle försörja alla i den nya staden med arbete. Hur Charley bodde i den gamla staden visas inte, men han tar bussen till arbetet och i "New town" cyklar han till den nya industrierna. "There should be no more than five minuites from home to work" som de säger i filmen.


F.ö. gillar jag bussresan i början: Charley klagar på röken (nu skall det sägas att brittiska industristäder år 1948 var ungefär så som filmen visar, smog tog då och då livet av folk innan koleldning förbjöds i öppna spisar). Å andra sidan: Bredvid Charley sitter en man och röker, vilket ser mer ut att kväva Charley mer än kolröken utanför bussen - Otänkbart idag att någon skulle röka i en buss. De viktorianska husen som man ser är inget som idag får en att tänka på slumboenden. Scenen på planeringskontoret där de beskriver stadens historia är ochså intressant, som de säger "innan industrialiseringen var det en liten idyll". Fast de använde säkert floden som verkar finnas där som avloppsdike så jag tippar på att det kunde vara ganska vidrigt i den staden redan innan den industriella revolutionen kom.
 0
Olle Jansson (26 September 2009 11:16):
Karl Staffle:
Visst, tanken är förstås att Charley skall bo och arbeta på samma plats. En hedervärd tanke. Efter en, i stads- och samhällsplanering, kort tid av strukturomvandlingar och förändringar på arbetsmarknaden kommer dock såväl Charley som många andra att få pendla. Fördelen med hans stad torde dock vara att pendeltåget fungerar som ett bra alternativ till bilen (jämför Lerum med Torslanda i dagens Göteborg).

Sedan är idealiseringen av den förindustriella staden väldigt typiskt och vittnat på New Towns starka koppling till Ebenezer Howard och Garden City Movement. Dagens (läs: dåtidens) smuts, alienering och klassamhälle poängteras medan det förindustriella samhällets stagnation och förtryckande sociala kontroll idealiseras med ord som stabilitet och gemenskap.

Vi ser detta i det som i Sverige kallas grannskapsenheter där människor inordnas i byar i staden (ofta omgivet av motorleder för att skapa gemenskap genom barriärer). Ett föga lyckat tilltag som sällan ger byns fördelar men trasar sönder staden.

Har skrivit en del om denna olyckliga dikotomi mellan Byn och Staden i i Staden och Hildedal 1 och 2:
http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​20​0​9/​0​8/​staden-​och-​hildedal_​734.​ht.​.​
http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​20​0​9/​0​8/​staden-​och-​hildedal-​2-​-​-​t_​.​.​
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6712 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter