Utskrift från gbg.yimby.se
....

Shared Space

 
Shared Space är ett nytt sätt att arbeta med trafik i staden som bryter med funktionalismens separeringsparadigm. Genom ett helhetstänkande kring transporter och det sociala livet i stadsrummet skapar man säkrare, effektivare och mer attraktiva trafiklösningar. Det tydligaste exemplet på Shared Space här i Göteborg är förstås våra många gångfartsgator, ett experiment som slagit mycket väl ut.

Det är ett sätt att återuppfinna stadsgatan, som den såg ut innan SCAFT och andra liknande modernistiska planeringsidéer slog igenom.

Här är en pedagogisk introduktionsfilm i två delar som beskriver Shared Space:

Del 1



Del 2

Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Johan Andersson (25 September 2009 13:26):
Tyvärr blir reaktionerna väldigt häftiga när Shared space-lösningar kommer på tal. Det är utrop av typen "det blir ju kaos!" och "det är ett under att inga allvarliga olyckar skett" trots att det är dokumenterat att både säkerhet och framkomlighet förbättras.

Idén strider både mot sunt förnuft och JAG-SKA-FRAM-tänket som kommer så fort vissa sitter bakom ratten. Eller styret, för den delen. I Uppsala har vi en cyklist-förening för de som ser rött när folk går på gatorna, som kräver separerade expresscykelbanor rakt genom stan...
 0
Erik Sandblom (25 September 2009 18:48):
Visst är shared space en bra lösning eftersom det låter trafikanterna själva lösa trafikproblemen. Det farliga är inte att ta bort regleringarna, det farliga är att ge vissa trafikanter frisedel att köra på enligt principen "men jag hade ju grönt".

Shared space funkar bra på Skvallertorget i Norrköping:

DN: Norrköping prövar märkeslöst i liten skala
http:​/​/​www.​dn.​se/​nyheter/​norrkoping-​provar-​markeslost-​.​.​

DN: En förrädisk trygghet
http:​/​/​www.​dn.​se/​nyheter/​en-​forradisk-​trygghet-​1.​389128

http:​/​/​www.​skl.​se/​artikel.​asp?​A=​45813&C=​6836

Johan Andersson, varför är det dåligt med "separerade expresscykelbanor rakt genom stan"? En "expresscykel" kör kanske 25-30 km/h. Om bil- och busstrafiken tilldelas körfält och där tillåts köra 30 km/h så är det ingen som anmärker på det. Varför är det dåligt när cyklister håller 30 men okej när bilister håller 30?

Cyklister är inte farliga, de står för 0,3% av påkörningar med dödlig utgång.
http:​/​/​www.​ecoprofile.​se/​posts.​asp?​forum_​id=​&topic_​id=​.​.​

En viktig anledning till att gående och cyklister kommer i konflikt är att gång- och cykelbanorna kläms ihop alltför trångt. Om fotgängarna och cyklisterna fick mer plats, motsvarande en bilfil, så skulle problemen minska påtagligt. Man skulle till och med kunna hålla 30 km/h på cykelbana utan problem.
 0
Johan Andersson (26 September 2009 11:28):
Erik: Jag klagar inte på cykling i sig eller ens cykelbanor. Det jag ogillar är cyklister (och bilister) som blir förorättade när de inte kan hålla maxfart och till och med kan tvingas väja eller sänka farten för att någon korsar gatan. Jag cyklar gärna och ofta och uppskattar de få shared space-liknande avsnitten i Uppsala. Tyvärr gör inte alla cyklister det, utan vissa vill ha just separerade cykelbanor rakt igenom.
 0
Olle Jansson (27 September 2009 00:46):
Även om jag emellanåt är lite skeptisk till dikotoma beskrivningar av verkligheten tycker jag verkligen att filmerna gör en bra poäng över de två funktioner - transporter och möten - som är vitala för vårt gatuplan och hur SCAFT och liknande system helt och fullt har separerat dessa två funktioner.

Det är denna överdrivna separering som skapar gator i boendemiljöer som i praktiken uppmuntrar folk att bete sig som idioter. Kommer ihåg farterna längst de separerade matargatorna in till parkeringsplatserna när jag bodde i exempelvis Länsmansgården som var separerade från hus och andra transportsätt på det sättet att det uppmuntrade till att gasa på i en miljö som anses vara barnvänlig.

I det perspektivet är det förstås inte konstigt att småbarnfamiljer i Hammarkullen blir oroliga för tanken på fler gator ( http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​20​0​9/​0​7/​den-​olosliga-​ekvationen-​i_​.​.​ ) men det finns faktiskt andra sätt att hantera trafik och göra gatorna till en plats för möten, kommunikation och handel.

Gillar också hur det pratas om att det är viktigt att behandla människor som medborgare och inte som idioter. Som cyklist kan jag emellanåt bli frustrerad av byfånar som ställer sig mitt på cykelbanan men minst lika ofta är det irriterande hur jag och bilister måste stå still var för sig och anpassa oss efter en maskin eller skylt som skall berätta för oss hur vi skall göra.
 0
Niklas W (27 September 2009 11:46):
Själv tycker jag det mest optimala är systemet man använder vid Västra Hamngatan/Domkyrkan. Två upphöjda bussfiler i mitten med hållplatser. En fil i vardera riktningen för bilar, med hög upphöjning vid övergångsställena. Inga rödljus? Vet att någon skrev om detta nyligen i forumet. Hade nog varit den bästa lösningen vid Drottningtorget och huvudentren till centralen.
 0
Henrik (10 Oktober 2009 23:43):
Dock har ju detta en hel del nackdelar, prata med funktionshindrade så ser man varför det här inte är eftersträvansvärt ur allas synpunkt.
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6715 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter