Utskrift från gbg.yimby.se
....

Skeppsbron drar igång

 


Skeppsbroprojektet
ser ut att bli en formidabel succé, trots en svajig start med den skandalomsusade "medborgardialogen". Samrådet har inletts och det arrangeras massor med aktiviteter i anslutning till detta. Imorgon den 8 oktober t.ex. kan intresserade få höra mer om planerna i Älvrummet då Älvstranden Utveckling bjuder på soppa och presenterar förslaget.

Ett besök på Älvstranden Utvecklings sida om projektet rekommenderas varmt. Här finns en interaktiv karta över området, informationsfilmer mm. För Göteborgs urbanister, ett hårt prövat släkte, är det en njutning att ta del av planhandlingarna.

Att höghuset inte får bli högre (som Miljöpartiet ville), att framtiden för Kinesiska Muren och Merkurhuset fortfarande är oklar, att man föreslår bullerhål i kvarteren och att det planeras för upp till 1000 p-platser i källargarage är förvisso smolk i glädjebägaren. Men det finns fortfarande tid att fixa till de missarna.

Planarkitekterna och de andra inblandade har hursomhelst gjort ett fantastiskt arbete. Om ambitionsnivån bibehålls och planerna förverkligas kommer det att sättas en ny och högre nivå för stadsplanering i den här stan.

Förhoppningsvis blir stadsutvecklingen på Skeppsbron vägledande för kommande projekt på båda sidor älven. Det är så här det ska göras. Måndagen den 12 oktober är det samrådsmöte i Älvrummet - gå dit och lovebomba!

YimbyGBG har förstås redan satt igång sitt samråd...
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Bob (7 Oktober 2009 18:35):
Hoppas bara att flera olika bygg/fastighets/arkitekt-företag får varsin tårtbit att uppföra även inom kvarteren, så man slipper sån där fake-subkvartersindelning med puts i olika färger.

Det rör ju sig i och för sig bara om tre kvarter, men det kan ju vara en bra övning inför framtiden..
 0
Imponerad (7 Oktober 2009 19:43):
"Bullerhål"! Fantastiskt! Det ordet ska jag viska i journalisters öron när de sover.
 0
Johannes Hulter (7 Oktober 2009 22:24):
@ bob: Det verkar faktiskt som det rör sig om olika fastigheter + olika byggherrar per fastighet. Kolla info-filmen där planarkitekterna snackar. Det är väldigt roligt att man uppenbarligen har kört hardtalk med byggarna den här gången. Mer sådant i framtiden tack...
 0
Johannes Hulter (7 Oktober 2009 22:26):
@ imponerad: Gör det! :)
 0
Mikael Kreutz (8 Oktober 2009 01:05):
Imponerad: På Älvstranden Utvecklings hemsida kallas dem "urbana fönster"...

Garaget har jag inget emot, bättre att gömma bilarna under marken än att fylla gatorna med dem. Men nedfarterna får absolut inte placeras i gaturummet som det illustreras på hemsidan, och det finns liknande skräckexempel i Göteborg (östra sidan av GP-huset t.ex). Garageport in i en vägg - Problemet löst.
 0
Mikael Andersson (8 Oktober 2009 09:00):
Äntligen kan Skeppsbron bli den flanörgata som göteborgarna är värda då staden är en Hamnstad där aktiviteter vid hamnen tidigare enbart har varit av ekonomisk art.Se gamla fotografier över hur det såg ut på Skeppsbron tidigt 1900-tal!

Stenpiren kan med hjälp av att Spårvagnarna får spår i dess omedelbara närhet bli ett Nav för resande av spårvagn/buss/Älvsnabben och den nya Gång- och cykelbron över Göta Älv.
Dessutom i Hamnmiljö.
Jaså, Miljöpartiet motsatte sig en skyskrapa på Skeppsbron, intressant info för mig inför kommande val!
 0
Johannes Hulter (8 Oktober 2009 10:09):
@ mikael: Javisst, mycket trevligt!
Jag var visst otydlig med miljöpartiet - det var de som var för en skrapa.
 0
Joachim Olausson (8 Oktober 2009 10:49):
Denna planen är en positiv överraskning och jag kan definitivt klara mig utan ett höghus om det byggs på detta sätt på fler håll i stan istället
 0
Fredrik Wennström (8 Oktober 2009 12:47):
Jag tror det kan bli jättebra. Och som sagt, det är väl bättre med 1000 p-platser under mark istället för ovan!?
 0
Johannes Hulter (8 Oktober 2009 13:02):
@ mikael/fredrik: Jag tänkte mer på själva p-normen. Att utgå från att upp till 70% av hushållen ska ha p-plats, när mer än 70% av hushållen i centrum faktiskt saknar bil, tycker jag är konstigt. Varje p-plats kostar dessutom pengar (ett par hundratusen) som hamnar på lägenhetspriset, vilket påverkar den social blandningen i området.

Jfr: http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​20​0​9/​0​7/​kronika-​avskaffa-​parkerin_​.​.​

Parkeringsnormen är förresten på tapeten ikväll när kommunfullmäktige diskuterar den nya parkeringspolicyn: http:​/​/​www5.​goteborg.​se/​prod/​Intraservice/​Namndhandlin.​.​
 0
Mikael Kreutz (8 Oktober 2009 13:32):
P-arken med 400 parkeringsplatser försvinner ju, plus en hel del parkeringsplatser som sprider ut sig på dagens asfaltsöken. Det finns många företag som säkert kommer vilja ha förhyrd parkering, dessutom Riverton plus ett eventuellt nytt hotell vill säkert ha lite platser i garaget. Och kommunen ser nog gärna också att det finns allmänna parkeringsplatser tillgängliga. Så jag tror knappast att det kommer finnas parkeringsplatser över till 70% av hushållen.
 0
Johannes Hulter (8 Oktober 2009 13:40):
@ mikael: Kanske det, jag bara citerar vad som står i den aktuella detaljplanen (s 24).
 0
Daniel Bergqvist (8 Oktober 2009 13:45):
Läs gärna debattartikeln i dagens GP ang. p-platser i city. http:​/​/​www.​gp.​se/​nyheter/​debatt/​1.​219820​-​sluta-​jaga-​bi.​.​
Med tanke på antalet p-platser som kommer att försvinna samtidigt som antalet bostäder och kontor ökar, är det svårt att argumentera emot ett underjordisk p-garage. Kommer verkligen 70% av hushållen i området erbjudas p-platser?
I övrigt är artikeln i GP en dyster läsning.
 0
Johannes Hulter (8 Oktober 2009 14:20):
@ daniel: Enligt detaljplanen har man lagt sig på 0,5-0,7 i p-norm för bostäderna. Utöver detta tillkommer alltså p-platser för handel, kontor + kompensation för parkering som försvinner. Personligen tycker jag det är viktigare med besöksparkering än boendeparkering i det här väldigt centrala läget (som kommer att ligga precis vid en knutpunkt för kollektivtrafiken nota bene).

Att planera för en överkapacitet på uppemot 40 procentenheter tycker jag är en konstig prioritering. Det finns ju faktiskt gott om attraktiva kvarter i Vasa, Linné etc, som inte har underjordiska garage.

Tycker precis som du att debattartikeln är dyster läsning - men kanske av andra anledningar...? ;)
 0
Karl (8 Oktober 2009 15:38):
Debattartikelns författare har fått saker och ting om bakfoten. I verkligheten är det ju oftare så att man åker bil om man kan, och kollektivt om man måste (d.v.s. om man inte kan köra bil).

Det är det som är problemet, inte antalet p-platser.
 0
Daniel Bergqvist (8 Oktober 2009 16:16):
@Johannes: precis som du skriver kommer området få mycket goda kollektiva anslutningar vilket bör minska kravet (behovet om man så vill) på x p-platser/lägenhet. Samtidigt är det "kapitalförstöring" från kommunens sida att tillhandahålla (plats för) alla trafikslag. Kollektivtrafiken är dyr men är på lång sikt en mer hållbar lösning än fler p-platser. Därför bör de p-platser som kommer inrymmas i det underjordiska garaget endast tillfalla de boende, samt gäster till hotellet. Byggherrarna borde kunna se poängen med att inte investera i en kvot över 0,5; dels pga kommunala anslutningar, dels pga minskat behov av bil i centrala stadsdelar. Frågan är hur mkt priset per lägenhet egentligen påverkas av möjligheten till boendeparkering?

Angående artikeln; dyster läsning på så sätt att skribenterna dels har en övertro på "den gröna bilismen", dels tror att "innerstadsbilen" är en fröjd för de boende trots att allt fler lider av buller, dels att gående och cyklister i allt för stor utsträckning får betala för bilens konsekvenser i innerstaden. Däremot ger jag dem rätt i följande: det var bedrövligt att bygga NGUllevi utan garage, samt behovet av att etablera bättre p-möjligheter invid större transportleder (till dessa bör också boende hänvisas om byggherrarna inte vill uppföra egna boendeparkeringar vid nyexploatering).
 0
Johannes Hulter (8 Oktober 2009 18:32):
@ daniel: Aha, ja då är vi nog mer eller mindre överens. :)
 0
Johannes Hulter (8 Oktober 2009 19:07):
Följ parkeringsdebatten i Kommunfullmäktige på närradion just nu: http:​/​/​www.​gnf.​nu/​
 0
Karl (8 Oktober 2009 23:16):
Det hade varit coolt ifall man rusta upp Floating Sea Palace (Drakbåten) och den kunde vara en del av kajstråket!
 0
Fredrik Wennström (12 Oktober 2009 13:12):
Angående bilinnehavet i innerstan: Där jag bor är p-normen 0.65 platser/lgh. Det räcker inte på långa vägar kan jag meddela. Var snälla och sluta att påstå att p-platserna på något sätt är "påtvingade" de boende. Det är flera som står i kö, eftersom det inte finns boendeparkering i området/stadsdelen. Hälsningar från en boende i Kv Venus (N Gårda).
 0
Hannes Johansson (9 November 2009 10:28):
Nimbyismen låter inte vänta på sig, mer än 5 våningar är såklart otänkbart:

http:​/​/​www.​gp.​se/​nyheter/​goteborg/​1.​245478-​skeppsbron-​.​.​
 0
Daniel Bergqvist (9 November 2009 17:11):
Bostadsrättsinnehavarna på Skeppsbron förstår tydligen inte att ägande i alla former innebär ett risktagande? Om det nu blir så att de som mejlat GP mister 5000 kr/kvm efter nybyggnation får de väl stå sitt kast, ta skeden för vacker hand och erkänna sin misslyckade investering? Bostadsrätter är inte förskonade från ekonomisk succession och förtjänar inget inflytande över stadsplaneringen.
Som vi alla vet är det sannolikt att värdena stiger i takt med att området blir mer attraktivt, vilket det sannolikt kommer att bli!

Sociologen som intervjuas av GP är ett dystert kapitel; noll förmåga att tillämpa korrekta frågeställningar. Hon verkar inte förstå att "ALLA" med fast inkomst kommer erbjudas att hyra/köpa en lägenhet i området! Det som avgör är hur många kvadrat man har råd med.
Men hon får ett nytt försök, alla har ju en tendens att färgas av sin yrkesroll istället för att se till helheten. Hoppas hon inte jobbar som konsult...
 0
Krister Malmqvist (11 Mars 2010 08:28):
Varför händer inget med detta projekt?
 0
Sven R (11 Mars 2010 13:15):
Krister, enligt Älvstrandens hemsida:

"Detaljplanen för Skeppsbron var på samråd mellan 30 september - 10 november 2009. Alla synpunkter ställs nu samman i ett nytt, bearbetat förslag som beräknas ställas ut någon gång under 2010."

Man får nog ge sig till tåls. Det är ju ändå ganska många byggherrar som ska raggas osv. Kanske arkitektkontoren redan sitter och ritar på husen.
 0
Krister Malmqvist (10 November 2012 13:37):
Har något ytterligare hänt med planerna för Skeppsbron?
 0
Hans-Olof Hansson (11 November 2012 13:58):
De flesta länkar i artikeln tycks ha upphört att fungera. Verkar som om kommunen bytt publiceringssystem för webben, eller nått.

Jag googlade upp några av planerna för skeppsbron:

- Spårväg Skeppsbron:
Planen är laga kraftvunnen (2012-06-20). Detta innebär att planen är gällande.
http:​/​/​goteborg.​se/​wps/​portal/​invanare/​bygga-​o-​bo/​komm.​.​


- Detaljplan för Skeppsbron m.m. inom stadsdelen Inom Vallgraven
med tillhörande miljökonsekvensbeskrivning (Borde vara denna detaljplan som avses ovan)
http:​/​/​goteborg.​se/​wps/​portal/​invanare/​bygga-​o-​bo/​komm.​.​


Citat från hemsidan
Vad händer just nu?

Byggnadsnämnden beslutade den 2 oktober 2012 att föreslå kommunfullmäktige att anta detaljplan för Skeppsbron m.m. inom stadsdelen Inom Vallgraven.


Aktuell tidplan

Planprocessen
Samråd: Fjärde kvartalet 2009
Utställning: Första kvartalet 2012
Antagande: Första kvartalet 2013
Laga kraft: Första kvartalet 2013
Byggstart:
Inflyttning:



Fort går det verkligen. Inte. Man blir så ledsen. Man får i alla fall vara glad för det mycket lilla att spårvägsbygget har vunnit laga kraft. Nu gäller det bara att starta det.
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6712 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter