Utskrift från gbg.yimby.se
....

Det våras för lågbron

 


Den gamla Hisingsbron var en populär och låg bro.


GP skriver idag om Göta älvbrons ersättare under rubriken "Låg bro troligt alternativ", vilket är glädjande för alla oss som gillar lågbroar. Ur stadssynpunkt är lågbroar oslagbara i och med att den inte kräver stora trafikapparater och ramper på båda sidor älven. Dessutom går det smidigare att ta sig över, det är billigare att bygga och det blir antagligen även en minskad mental barriär mellan fastlandet och Hisingen. Eftersom stadens uttalade ambition är att knyta samman staden på båda sidor Göta älv är lågbron det perfekta medlet. Inte minst med tanke på framtidens utvidgning av den centrala staden, centrala Älvstaden.


Ur GP: 
"Bo Aronsson, avdelningschef på Göteborgsregionens kommunalförbund (GR), leder en grupp med representanter för Göteborgs Stad, Länsstyrelsen, Banverket, Vägverket och Sjöfartsverket som utreder frågan om brohöjd och trafikering av älven.

– Jag tror vi kommer att kunna enas om att det kan fungera med en lågbro i Göteborg och att det går att styra fartygstrafiken genom Göteborg till nätterna, säger han."


Låt oss hoppas att GP har rätt och att en riktig lågbro över Göta älv kan bli verklighet. Det skulle innebära ett stort steg i Göteborgs utveckling.

 



Tidigare i ämnet: 
Lågbroar, ja tack! 
Yimby Göteborgs yttrande om bangårds- och älvförbindelse
En ny Göta älvbro - stads- och trafikplanering
Bangårds- och älvförbindelse
YimbyTV om bangårds- och älvförbindelsens samråd
 

Förresten, nu på lördag är det åter dags för stadsvandring igen och Opaltorget står på programmet. Samling klockan 14 på Opaltorgets spårvagnshållplats. Väl mött!

Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Jimmy (12 November 2009 08:30):
Kul! Det hade varit trevligt om Göteborg kunde låta sig inspireras av exempelvis Budapest.
 0
Matthias H. (12 November 2009 09:52):
Eller Köln eller Prag eller ... jag det saknas inte städer att låta sig inspireras av. Bygg flera lågbroar!
 0
apan (12 November 2009 12:04):
Det hör inte hit, till den här inlägget, men jag har en fråga: varför har flertalet stadsarkitekter i Göteborg avgått i protest? Den ena efter den andra, vilket har lett till att Göteborgs kommun sedan 1999 inte längre har någon stadsarkitekt. Vad grundades protesten i? Jag har googlat, men har inte funnit svar. Kände sig stadsarkitekten överkörd, maktlös? Vad?

Jag är helt ny i dessa sfärer, så skicka mig gärna en länk eller en klar förklaring på varför dessa avgår på löpande band.

Hur vanligt är det förresten i dagens Sverige att en kommun står utan stadsarkitekt? Som lekman tänker jag att det borde få konsekvenser för stadsbilden? :-) Alltså, att det inte finns någon som har ett auktoritativt hököga över hur staden ser ut och byggs? (Tankar av en lekman alltså.)
 0
Johannes Hulter (12 November 2009 12:50):
@ apan: Såvitt jag förstått så har de känt sig överkörda. Arkitekten har skrivit om det här: http:​/​/​www.​arkitekt.​se/​s33889
 0
apan (12 November 2009 13:37):
Johannes: Alrajt. Hade läst den där redan. Men utan stadsarkitekt överlämnar man väl nästan helt stadsplaneringen till byggföretagen? Som förstås måste spela boll med gbg:s byggnadsnämnd(som dock står med rumpan bar, utan stadsarkitekt). Kan man säga att stadsarkitekten har avgått p.g.a politiska skäl? Där han har känt sig överkörd av att byggnadsnämnden hellre delar säng med de privata - vinstmaximerande - bolagen, än det allmänna? Vilket också löper parallellt i de politiska beslut som väljer att bygga 75% bostadsrätter vs 25% hyresrätter på Norra Älvstranden? I någon svensk variant av tyskarnas rassegregerade lebensraum. Något hårddraget.

I artikeln skriver de:

"Ronny Reinholdsson var stadsarkitekt 1984–1988. Precis som sin efterträdare slutade han i protest, eftersom han var kritisk till organisationsförändringen"

Men vad exakt var organisationförändringen? Har det någon koppling till PBL-modellen som tillkom 1987? Men det borde ju arkitekten som avgick 1999 ha vart högst medveten om innan han tog jobbet?

Hoppas att du eller någon annan kan bena ut begreppen för mig....
 0
Johannes Hulter (12 November 2009 13:47):
@ apan: Det är en viktig fråga du tar upp, men den är offtopic här - så starta gärna en tråd i forumet istället så lovar jag att ge dig ett långt svar (eller bli medlem och skriv ett inlägg om just stadsarkitekt-frågan). Oavsett hur du gör rekommenderar jag att inte blanda in tredje riket i detta, det har inget med saken att göra och bidrar inte till en god diskussion.
 0
Johannes Hulter (12 November 2009 13:51):
 0
apan (12 November 2009 13:55):
Nej, de har väl kanske inte med saken att göra, men ett sunt klassperspektiv har det dock. Ska starta en tråd i forumet! Tack för all hjälp.
 0
Erik Sandblom (12 November 2009 14:25):
Så länge broarna är öppningsbara så borde sjöfarten klara sig bra.

För kollektivtrafikens punktlighet är det bra med lite färre öppningar, och då kan det vara bra med den föreslagna tunneln Linnéplatsen-Masthugget-Lindholmen. Då får spårvagnarna en lite genare sträckning samtidigt som man kan köra lite fortare.
 0
A B (12 November 2009 14:54):
Alla Centraleuropesiska städer som nämns ovan är inte några hamnstäder i samma bemärkelse som Göteborg, och traffikeras mest av pråmar och flodbåtar, byggda låga för att klara broar. Det finns ett holländskt standardmått, tror jag.

Salzburg är en pärla också.
 0
Daniel (13 November 2009 08:48):
GP är negativ till lågbron på ledarsidan för det kommer att ta död på sjöfarten. Ett argument vi har hört förut.

Köln har inga direkta lågbroar. Deras mastodontbroar lockar inte direkt till promenader utan man tar hellre spårvagnen över.
Men Rotterdam och Erasmusbron är ett bra exempel på en livlig hamnstad och lågbro/mellanbro.
 0
Daniel Andersson (13 November 2009 09:45):
Länk till ledaren i GP 2009-11-13
Säg inte godnatt till älvtrafik
http:​/​/​www.​gp.​se/​nyheter/​ledare/​1.​248550​-​sag-​inte-​godn.​.​
 0
John T (13 November 2009 10:12):
Undrar om inte en jämförelse med St Petersburg är relevant här. Det handlar om en kuststad där det går en större flod/älv genom staden som leder till en stor sjö. På kartan ser man att båtar måsta passera minst 8 broar bara inom stadsområdet. Broarna ser ut att vara relativt låga med öppningsbar del. Vad jag hört fungerar det så att båtar får passera nattetid i kolonner. Precis som i Göteborg så ligger hamnen till största del ut mot havet. En titt på google maps visar på en hel del likheter, även om ryssarna har byggt sin stad något större och tätare..
 0
Bob Byggare (13 November 2009 10:43):
Ah, lysande! Jag tycker att Stora Nygatan påminner om St Petersburg i alla fall det man ser ur Bourne-filmen! :)
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6712 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter