Utskrift från gbg.yimby.se
....

Lånecyklar i Göteborg?

 


Lånecyklar i Stockholm


Johnny Bröndt (M), vice ordförande i Västtrafik skriver idag på GP Debatt att Västtrafik borde ta initiativ till ett lånecykelsystem liknande det i Stockholm:

Det pågår mycket arbete för att öka kollektivtrafikens marknadsandel i Göteborg och Västra Götaland. För att uppnå detta kan man göra på flera sätt. Det viktigaste sättet är att Västtrafik erbjuder en produkt som gör att många tycker att det är naturligt att åka mer med oss och låta bilen stå. Detta kräver lyhördhet för kundernas behov, innovativt tänkande och ibland oväntade grepp.

En sådan innovativ tanke är att kombinera kollektivtrafik och cyklar. Västtrafik har under året fattat beslut som gör det möjligt att ta med sin cykel på våra tåg, detta räcker dock inte. Vi måste kunna erbjuda cykeln som ett naturligt komplement till våra resor.


Huruvida Västtrafik är rätt organisation att styra upp ett sådant system kan man ha olika uppfattningar om, men själva idén som sådan är utmärkt. Lånecykelsystemet i Stockholm har varit en stor framgång och göteborgare borde vara minst lika kapabla att hantera ett sådant arrangemang som våra vänner 08-orna. Ett pålitligt och smidigt lånecykelnät över staden skulle innebära mindre trängsel, bättre luft och skulle göra det ännu mer attraktivt att bo i stan utan bil, vilket i sin tur skapar större utrymme för stadsmässig förtätning.
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Stefan Molnar (2 November 2009 14:54):
Intressant! Att alltid ha en cykel nära till hands borde absolut öka incitamenten till att cykla. Att istället för att stå och vänta på en vagn bara hoppa på en cykel, låter finemang.

Men hur skulle detta funka i praktiken när det gäller själva lånandet av cykeln? jag menar, för att undvika att folk stjäl cyklarna? Hur funkar det i stockholm?
 0
Olof Antonson (2 November 2009 16:22):
När jag var i Köpenhamn för fem år sen fanns det redan då massvis med lånecyklar runt Rådhuspladsen. De satsar stenhårt. Jag gillar också deras system med att ha cykelbanor som löper längs med, mellan gatan och trottoaren.
 0
Niklas (2 November 2009 18:16):
Det är jättebra om det integreras med den övriga kollektivtrafiken, så att man kan låna med sitt månadskort.
 0
Theodor Adolfsson (2 November 2009 19:05):
Stefan: Cyklarna är fastlåsta och man måste registrera sig för att få vara med och använda dem. Man får då ett kort som kan låsa upp en cykel i taget och man måste lämna in den i något lånecykelställ inom tre timmar.
 0
Erik Sandblom (2 November 2009 19:49):
Lysande!

Byten är och förblir kollektivtrafikens akilleshäl. Att kombinera resan med cykel i ena änden, eller båda ändorna, är ett lysande sätt att komma förbi detta hinder.

Jag håller med Niklas, det måste vara enkelt och smidigt för resenärerna. Låt cyklarna lånas via Västtrafikkortet!
 0
Stefan Molnar (2 November 2009 20:51):
@ Theodor - ok, tack!

@ Niklas - ja, västtrafikkortet, bra idé!

Skulle va bra om kan cykelhjälm kunde ingå i lånet ;)
 0
Björn Felten (23 November 2009 03:31):
I bilismens högborg, USA, har man i flera städer börjat förse bussarna med cykelhållare i fronten (för att föraren skall se när någon står där och donar med sin hoj).

Att ta med sig cykeln på bussen är gratis, och inte nog med det, den gäller även som färdbevis, så att själva bussresan också är gratis.

Visst hade väl det varit något för Västtrafik att titta på?
 0
Olle Jansson (23 November 2009 11:45):
Västtrafiks inställning till cykeln är la vad jag märkt av det rakt motsatta. Människor som försökt ta med en cykel på spårvagnen - i de två fall jag upplevt det hade i alla fall ena punktering - har irriterad spårvagnsförarna som sagt åt dem att omedelbart ta av cykeln.

Nu kan man ju i viss mån förstå detta då cykeln tar en hel del plats. Däremot har det båda gångerna jag betraktat detta skeende varit gott om plats på vagnen. Nog kan man tycka att det vore OK så länge det inte är till besvär.

Denna inställning leder dock till att saken beror på personligt omdöme och eget ansvar, något som är bra så länge folk faktiskt tar eget ansvar. I viss mån kan jag förstå att Västtrafik inte litar på att deras resenärer är mogna det ansvaret.
 0
Niklas S (23 November 2009 17:24):
Cykeln måste integreras med kollektivtrafiken. Kom igen nu Västtrafik, lös det här! Fort!
 0
Niklas (23 November 2009 18:15):
Gbg har ju kustklimat och därmed kortare vintrar. Borde klimatmässigt vara perfekt för ett sådant system.
 0
Erik Sandblom (23 November 2009 19:59):
Även i Stockholm är det tillåtet om sommaren att ta med cykeln på vissa bussar. Men det är lite mer komplicerat än den amerikanska modellen, eftersom föraren måste sätta fast cyklarna, och de sitter dessutom på bussens baksida. Troligen av säkerhetshänsyn, men det gör ju allting betydligt mer komplicerat och tidsödande.
http:​/​/​www.​ecoprofile.​se/​150​0​_​1340​_​Snart_​tillatet_​med_​.​.​
 0
Aron (24 November 2009 19:21):
Jag bor f.n i Århus, Danmark, och här finns ett väl utbyggt lånecykel-system. Givetvis inga fantastiska cyklar, men de flesta är iallafall växlade osv. Hursomhelst; de är låsta vid särskilda stolpar med ett kundvagns-liknande system, och allt man behöver är en 20krona, som man sedan får tillbaka när man låser cykeln igen...!
 0
Björn Felten (25 November 2009 05:09):
Vanliga krokar, som på bilden på ecoprofile.se-länken, är i alla fall betydligt smartare än de komplicerade ställ som man tydligen använder i USA. http:​/​/​www.​youtube.​com/​watch?​v=​j2rQCvoBVjk

Stället/hängaren skall naturligtvis sitta i fronten, men det är säkert som Erik gissar, ett slags -- missriktat -- säkerhetstänk ("inte skada fotgängare om man kör på dem").
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6712 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter