Utskrift från gbg.yimby.se
....

Ta bilen till mataffären

 
Emmali Jansson (MP) är inte bara ersättare i Byggnadsnämnden. Hon har också en aktiv och intressant blogg, som vi skrivit om tidigare. Här skriver hon om externhandel:

Intresseorganisationen Svensk handel har gjort
en resvaneundersökning som utforskar hur folk tar sig till mataffären. Resultatet pekar på att de allra flesta tar bilen för att handla, framför allt till storhandlingen, där mest pengar spenderas. Enligt GP kommenterar Svensk handels vice vd, Yvonne Ingman, utredningen med orden "De föräldrar som fraktar hem alla förnödenheter till sina barn på bussen eller pakethållaren finns inte."

Jag undrar hur Yvonne Ingman tänker sig att alla föräldrar som inte äger någon bil gör när de handlar? Vilka slutsatser ska vi dra?

Enligt
en undersökning av handelns utredningsinstitut har de bostadsnära mataffärerna minskat i antal sedan externa stormarknader etablerats. Samma dokument refererar till tidigare undersökningar som visat att resan mellan hemmet och inköpsplatsen ökat och att transportmedlet bytt uts från gång och cykel till bil. Även om de kausala sambanden är oklara, så är trenden tydlig. I stället för att bygga ut fler externa köpcentran* borde vi satsa på att underlätta för de bostadsnära affärerna. Detta kan göras genom fysiska strukturer, att inte dela upp bostäder och handel, utan ha de i samma områden. Att satsa på god kollektivtrafik kan vara ett annat medel.

* I stället för försvåra för externhandeln i Sisjön där det har utvecklats ett olagligt externt handelsområde, föreslås byggnadsnämnden att på tisdag ändra detaljplanerna för att legalisera den externhandel (som visserligen rör mer sällaninköpsvaror än mat) som idag finns där. Vi i Miljöpartiet föreslår i stället att man ska utreda möjligheterna till att bygga in fler funktioner i området, gärna även bostäder, för att få ett större inslag av blandstad och mindre externhandel.
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Johannes Hulter (7 November 2009 10:46):
Mycket bra inlägg Emmali! Intervjun med Yvonne Ingman gav mig existentiella grubblerier - jag är ju bilfri förälder, så finns jag i verkligheten?
 0
Emmali (7 November 2009 14:05):
Nej, Johannes. Du är bara ett fantasifoster. Du och jag vet inte hur många tusen andra föräldrar lever endast i trädkramares drömmar.
 0
Mikael Kreutz (7 November 2009 15:21):
Fler bostäder i Högsbo och Sisjön låter som en bra idé – Gatunätet är ju uppbyggt som i kvartersstad!
 0
Erik Sandblom (7 November 2009 15:53):
Visst är det en god idé med mer blandstad i Sisjön.
 0
Johannes Hulter (7 November 2009 16:11):
@ emmali: Så då har äntligen den urgamla gåtan fått sitt svar: Vad kom först - bilen eller barnfamiljen?

Om jag inte missminner mig så var väl stadsbyggnadsambitionen för Högsbo industriområde från början att det skulle bli just blandstad. Men sen så dök möjligheten att bygga 421 upp och så cashade man in kortsiktigt istället.
 0
J E (7 November 2009 20:07):
Spela inte dum, ingen har sagt att alla tar bilen för att handla. Det står klart och tydligt "Resultatet pekar på att de allra flesta tar bilen". Att det sen finns en minoritet som inte tar bilen för att handla är inte så viktigt, majoriteten vill ha stormarknader som Coop Forum och ICA Maxi att handla på.
 0
Anna Eriksson (7 November 2009 20:36):
@J E: Nu är det väl ändå du som spelar dum! Hur kan du veta att majoriteten VILL ha stormarknader som Coop Forum och ICA Maxi att handla på? För väldigt många som bor utanför stan är det väl det som står till buds? Klart man hellre handlar på ICA Maxi än på en liten servicebutik när det ska handlas mat. Men där jag bor finns bra mataffärer på gångavstånd. Där handlas det friskt och inte är det många som hoppar in i en bil med sin mat sedan, nej de går hem, tänka sig.
 0
J E (7 November 2009 21:04):
Ännu en gång, ingen har sagt att alla handlar på såna ställen. Du och vissa andra handlar i mataffärer på gångavstånd, och många andra tar bilen för att handla. Dom flesta gör det för att dom vill göra det, folk är bekväma av sig. Där handlas det också friskt, om folk inte ville handla på såna ställen skulle man inte fortsätta bygga fler. Då skulle dom gå i back.
 0
Anna Eriksson (7 November 2009 21:16):
J E: Men om det inte finns några vettiga mataffärer på gångavstånd så har man ju inget val! Jag har i alla fall en ansenlig mängd vänner och bekanta som flyttat ut till villaområden och som beklagar sig över att man MÅSTE ta bilen när man ska handla såvida man inte vill promenera kilometer efter kilometer med sina matkassar.
 0
Anna Eriksson (7 November 2009 21:19):
Och om det vore så att så många såg tjusningen i att få köra bil till matvaruaffären skulle de ju inte gå att hålla liv i tre "riktiga" matvaruaffärer inom tre kvarters radie från där jag bor. Då skulle man ju ta bilen till köpcentra utanför staden bara för att man hellre gör det än går runt hörnet och handlar mat.
 0
Daniel Sjölund (7 November 2009 23:49):
Intressant att Yvonne Ingman förklarar varför kvinnor shoppar mer i stan och män mer på externa köpcentrum med att det beror på utbudet.

Jag tror att det lika gärna kan bero på att det är flest män som använder bil, cirka 60 %, och flest kvinnor som reser kollek-
tivt, 59 % till och från jobbet.
 0
Emmali Jansson (8 November 2009 00:30):
J E: Enligt GPs citering hade ju Ingman sagt att "De föräldrar som fraktar hem alla förnödenheter till sina barn på bussen eller pakethållaren finns inte." Det faktum att många handlar mycket mat på stormarknader gjorde alltså att hon helt bortser från de (föräldrar) som inte har bil, oavsett om bilavsaknaden är ett val eller inte. Skulle det finnas fler bra mataffärer nära där folk bor, vore ju det allra mest bekväma i de flesta fall att handla i den.
 0
Daniel Bergqvist (8 November 2009 11:54):
@ J E och Anna,
Vi kan väl säga såhär; den dagen boende i innerstaden måste ta bilen till stadens ytterområden för att handla mat befinner vi i oss i ett "krisläge". Att boende i de flesta villagetton måste ta bilen för att handla är givet och svårt att ändra på, desto viktigare är det att säkerställa befintligt utbud i innerstaden(!) och i samband med dess utbyggnad inkludera dylik handel i planskisserna. J E har rätt i att människan är bekväm av sig och har man tillgång till bil så accepterar en majoritet avståndet till mataffären. Det är viktigt att innerstaden marknadsför sina potentiella handelsplatser och påvisar nyttan av och kvalitén i att låta varorna komma till kunden istället för tvärt om!
 0
Daniel (9 November 2009 08:30):
Jag har ingen bil. Jag bor i närheten av wieselgrensplatsen och har därmed 3 mataffärer vid min spårvagnshållplats. Dessutom så finns det ett stor antal servicebutiker och dylikt i närheten. Men detta är en lyx som knappt folk i innerstaden har. Ställen såsom Kortedala (som har en affär vid varje hållplats) är inte vanliga i Göteborg. Det dom inte har det i områden såsom Torslanda får torslandaborna nästa skylla sig själva när dom vill bo så långt från varandra att ett kundunderlag inte finns för att ha butiker på gångavstånd.
Frölunda är väl också ett sånt område där 421 och Sisjön har förstört närhandeln i området för flera decennier framåt (om man inte river det där skitfula området. Sisjön har ju mindre existensberättigande än Backaplan för där är i alla fall avstånden överkomliga att gå, men i Sisjön så måste man ju ta bilen mellan olika butiker).
 0
Jan Jörnmark (9 November 2009 13:42):
Jag minns vad svensk mat kostade fram till 1992 när etableringen av nya matbutiker var mycket mer hårdreglerat än idag. Den bristfälliga konkurrensen gjorde dessutom att i princip alla livsmedelsaffärer stängde klockan 18. När man ibland lånade en bil fick man sticka ned till det legendariska Willys Cash i Kungsbacka där käket kostade 20%-30% mindre än på Linnégatan. Till sist hjälpte detaljregleringen fram till en populistisk rörelse som förde in Bert Carlsson i riksdagen.

Efter 1992-93 förändrades den här bilden, men det som hänt behöver också ses mot bakgrund av den starka ekonomiska tillväxt som karaktäriserat de sista 15 åren. Ett normalt bostadsområde i Göteborg har idag fler restauranger och mer diversifierade mataffärer med betydligt längre öppettider. Skillnaderna i prisnivåer som råder mellan t ex ICA Maxis på Mölndalsvägen och Domus Avenyn har accentuerats, och allmänt sett gör det att många av oss styr olika inköp till olika affärer. Vi har gått från det tidiga 1990-talets "one size fits all" till en betydligt större valfrihet.

Apropå 421 kan man ju säga att det enorma nya handelsområdet faktiskt gör det möjligt för de villaboende i Eklanda Hage att använda cykeln för att handla. Men det kan ju förstås vara lite svårt att frakta en storbilds-tv och en bal toapapper på cykel.

Skrev förresten en bok om PBL och detaljhandel 1998 som jag blev docent på. Rekommenderas för den som har någon dag över:

http:​/​/​sunda.​ub.​gu.​se/​cgi-​bin/​chameleon?​host=​localhost.​.​
 0
Joakim Bjerhem (9 November 2009 19:07):
Ja hela diskussionen ovanför om vilka som tar bilen och inte sitter ju just vi som medlemmar i Yimby inne med lösningen på? Vi vet ju att det är BEBYGGELSEN det beror på om vi behöver bil eller inte, och endast genom att förtäta bebyggelsen och blanda funktionerna så kommer vi runt problemet. Problemet är att det inte byggs så. Så långt gissade jag nog att vi var eniga.
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6715 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter