Utskrift från gbg.yimby.se
....

Krönika: Evighetsmaskinen

 
Med stort intresse jag följde jag förra veckans uppblossande debatt om Skanstorgets framtid. Johannes artikel här på Yimby fick ju en snabb efterföljare på Arkitekturs blogg. Vid det här laget har det visat sig att Skanstorget inte bara är en ”känslig plats” utan också ”som bakgård och oordnad plats har sina kvaliteter, både arkitektoniskt och socialt…”.  Entusiasmen för torget blev till och med så stor att någon omedelbart ville bjuda in till pristävling för att gestalta om det bortglömda torget. Min nyfikenhet väcktes, och när jag tog del av Länsstyrelsen utmärkta skrift om Riksintressena i Göteborg visade det sig att Skanstorgets hade betydelse också för Riksintresset. I kapitlet som behandlar Haga-Masthugget kan man läsa att: "Ett dominerande inslag i miljön är försvarsanläggningen Skansen Kronan med omgivande park i områdets bergiga södra del. Framträdande öppna platser är Järntorget, Pusterviksplatsen och Skanstorget." På två ställen i skriften framhålls också att Hagas återstående äldre bebyggelse till stor del är koncentrerad mot det öppna torget.



En oordnad plats med oanade arkitektoniska och sociala kvaliteter…

Eftersom jag bodde och/eller arbetade vid torget i stort sett oavbrutet mellan 1979-2004 blev jag naturligtvis lite rörd av torgets oväntade popularitet. Jag hade i flera decennier alla möjligheter att iaktta det känsliga torget, och såg i stort sett aldrig något mänskligt liv därinne, förutom promenaderna till parkeringsautomaten. Kommer till och med ihåg hur torgets funktion en gång fick en pregnant sammanfattning i julkalendern, när Hebbe noterade att Albert hade ”stölit den vita köksfärgen när dom målade om parkeringsrutorna på Skanstorget”.



.…en toalett med en siktlinje…

Men jag insåg ändå att jag kanske hade missat något fundamentalt, och beslöt mig därför att ta med kameran för att följa Skanstorget under två eftermiddagar. Ni kan se vandringen på bilderna här, och min gamla bild av Skanstorget som en stadsbyggnadsmässig dystopi har sannerligen inte rubbats. Här möts Annedal, Vasastaden och Haga i en total tomhet. I mitten av det ”riksintressanta” torget finns en isolerad gräsplätt som omringas av buskage och bilar. Det isolerade läget gör att inte ens parkbänkssocieteten sitter här särskilt mycket, för det är trevligare att läska näbben uppe på Skansen Kronan. Den isolerade plätten attraherar istället främst hundälskare. Jag brukar se mycket äckel när jag fotograferar ruiner, men de möglande hundskitarna på Skanstorget var femstjärniga.



....hade Paul McCartney bott i Göteborg hade”Lovely Rita, Meter maid” skrivits som en hyllning till Skanstorget…

Träffade en hundägare därinne i gräsplätten och frågade honom om han sett något folkliv på torget. Det visade sig vara en annan inbiten Skanstorgskämpe, och han mindes att det fanns en Shellmack på torget i början av 1980-talet, som småkillarna brukade pumpa bollarna på. Dessutom mindes han en episod i torgets historia som jag hade glömt: runt millennieskiftet satte kommunen upp en Half-Pipe inne i den isolerade gräsplätten. Torget fylldes snart med liv, rörelse och tjoanden , till de omgivande boendes stora förtrytelse och obehag. De klagande fick snart sin vilja igenom, och den störande skate-anläggningen fraktades bort. När så Skanstorget blivit av med sina två sista förbindelser med omvärlden återgick platsen till sitt normala komaliknande tillstånd.



.…på de härliga parkbänkarna riskerar man inte längre att störas av skatarnas tjoanden…

Sedan hade jag turen att träffa min vän Ebba på torget. Träffade henne första gången när jag gjorde ett besök vid Uno Ranch ockuperade villa i somras. Hon stod och målade på de fönsterlämmar som ockupanterna hade skruvat bort, och ända sedan dess har jag varit ute efter någon av hennes suggestiva målningar som handlar om vår tids problematiska stadsutveckling. Nu fick jag äntligen tillfälle att hänga med upp till Ebba, vilket gav mig både en annorlunda vy över torget och en möjlighet att köpa en fantastisk tavla.



.…trots buskagen kan hundarna njuta av en riksintressant utsikt när de uträttar sina naturliga behov…

Väl hemkommen genomför jag några databassökningar som bekräftar att det sällan händer något nytt under den göteborgska stadsplaneringssolen. I en insändare i GP 2004 noterade en företrädare för en av omgivningens intresseorganisationer att:

På senaste tiden har man diskuterat Skanstorgets /…/ framtida utformning. Som gammal (Kommendantsängsbo) känner man väl igen diskussionen om torget. Skanstorget var en fråga som ofta var på tapeten under 1970- och 1980-talen. Några av standardförslagen var att ”gräva ner” bilarna under torgytan och att återskapa lite av torgets gamla funktion som marknadsplats, exempelvis genom att uppföra en ny saluhall på torget. Förslaget med en saluhall föll på att intresset för en sådan inte var tillräckligt stort och sedan saluhallen Briggen skapades är det ekonomiska underlaget för en ny saluhall mindre än någonsin. Förslaget att bygga parkeringsplatser under torget strandade alltid på ekonomin…


Sedan övergick debattinlägget till att argumentera mot återbebyggnandet av Skansberget – alltså de rivningstomter som Länsstyrelsen i sin skrift märkligt nog kallar för ”park”.



.…Ebba inspekterar Skanstorgets hängande trädgårdar…

Så där har vi hållit på några decennier och sådär kommer vi att hålla på några decennier till, inne i den evighetsmaskin som går under namnet ”Svensk stadsplanering”. Själv kan jag tycka att det vore trevligt om Skansberget återbebyggdes i gammal stil, och om den ökade tätheten kunde skapa ekonomiskt underlag för nedgrävda p-platser och någon form av marknadsplats (kanske saluhall) på Skanstorget. Men jag inser fullt ut att sådana förändringar inte kan göras så länge vi har det lagsystem som vi har idag. Varje försök att bygga på torget skulle fastna på att ”siktlinjer” förstördes mot Skansen Kronan, och/eller att den riksintressanta originalbebyggelsen i Haga förlorade sin ”naturliga” omgivning. Till dessa hinder kommer alla de grannar som skulle förlora sin utsikt och dessutom störas av pålande och byggande i åratal framöver.



.…hennes köksfönster flödar över av riksintressen, vilket kommer att skydda mot oönskade grannar i många decennier till…

Men under alla dessa decennier kommer vi i alla fall att kunna skryta med att ha två av landets mest riksintressanta hundtoaletter här i rikets näst största stad. Till glädje för den strida strömmen av kulturturister är ”skanstorgstoaletten” och ”skansparkstoaletten” dessutom placerade med ett mycket bekvämt promenadavstånd från varandra.



.…en fråga som söker sitt svar.
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Hannes Johansson (29 Mars 2010 01:16):
Ja, vad kan man säga. Det är fullständigt bortom sans och balans. Om de ändå hade talat ur skägget och berättat om sina verkliga motiv, så hade man kanske kunnat få till en ärlig diskussion om vad vi önskar med staden egentligen: gigantiskt museum eller levande stad?
 0
Olof Antonson (29 Mars 2010 01:45):
För varje dag som går så förstår jag mindre och mindre. Tror jag spenderat för mycket tid på att debattera med neandertalarna på GP.se





Intressant läsning som alltid, Jan.
 0
Jan Jörnmark (29 Mars 2010 11:19):
Olof, Hannes: Håll ut! Nätet står för kunskap och fri information, och därför finns det hopp.

Och det blir ofta intressant om man följer Ronald Coase och Joseph Schumpeters stora insikt(er): beskriv verkligheten som den ser ut på riktigt. Har man tur kan man till och med hitta en snygg tavla.
 0
KENNETH INSULAHN (29 Mars 2010 17:10):
Fina bilder på Haga med omnejd kära gamla Skanstoget som borde få en uppröstning av något slag
 0
Erik Sandblom (29 Mars 2010 17:20):
Varför inte ett runt hus mitt på torget, med lokaler i gatuplan, ungefär lika högt som husen på Linnégatan? En pendang till Skansen Kronan. Perfekt ju!

Övre Husargatan kan få en bussgata mitt på, med en hållplats vid Skanstorget.
 0
Jan Jörnmark (30 Mars 2010 10:01):
Man kan sannolikt uppleva det jag skriver om Skanstorget, Heden och Asfaltverket som dystopiskt, men det är inte alls mitt mål. Jag vill egentligen bara belysa hur dagens lagstiftning ger utrymme för en mängd möjliga utfall, hela vägen från nybyggnadsförbud till detaljplaner som skulle kunna klämma in 500-800 lägenheter på Skansberget och Skanstorget.

Självklart blir sedan processen mot byggstarten en förhandlingsprocess, vilket gör att man gärna slänger in saluhallar, extravåningar och parker i ett inledningsskede, för frågan blir ju vilka bondeoffer som behöver göras på vägen. Eftersom Skanstorgs/Skansbergs projektet under sina långa resor mot eventuell byggstart även kommer att möta till exempel Friggagats- eller Södra Älvstrandsprojektet, kommer dessutom kompromisser mellan de olika projekten och allianserna att ske, vilket gör att beslutsgången egentligen är oförutsägbar.

Att hela den här situationen gör att mängder av aktörer anser att de har rätt att tycka till är självklart, och intressegrupper och mediabilder kan sedan användas för att motivera beslut som egentligen handlar om någonting helt annat. Dessutom gör de utdragna processerna att det till sist finns dussintals olika möjliga lösningar - som snart sagt "alla" kan anse att dom har förslag till ytterligare förbättringar på. Titta på Stockholms sluss: till slut urartar alltihop i att tidningarna har omröstningar, men frågan är om de som röstar ens vet vilka förslag dom röstar på.

Man kommer på ett naturligt sätt att eftersträva kompromisslösningar som är så lite synliga som möjligt, men i många fall kommer den totala paradoxen att uppstå: investeringar i byggnader och nya stadsplanelösningar kommer i hög grad att styras av slumpen och de tillfälliga opinioner som råder vid beslutstillfället.

Vilket naturligtvis gör att ytterst få kommer att vara nöjda med slutresultatet.
 0
Fredrik R (30 Mars 2010 16:14):
Nu bestod väl Jespers inlägg om den fulfina staden snarare av hans egna åsikter än av Yimbys, men när de här båda inläggen kommer direkt efter varandra kan jag ändå inte låta bli att göra följande reflektion:

Varför är innergården i Östra Kvillebäcken fulfin men de slitna parkbänkarna vid Skanstorget bara fula?
 0
Olof Antonson (30 Mars 2010 17:19):
Bra fråga, Fredrik.

En spontan tanke är att innergården vittnar om mänskligt liv av något slag, medan parkbänkarna berättar om avsaknaden av det. Båda platserna är väl inte undersköna. Kvillebäcken är ju numera utraderat, och bilden kommer väl därför ett lite nostalgiskt (i brist av bättre ord) skimmer, medan Skanstorget vittnar om en oförmåga att göra någonting alls, en uppgivenhet.

Det är något med Skanstorget som får mig att tänka på gamla bensinmackar längs landsvägen, men där man dragit en ny motorväg några kilometer bort och ingen längre hittar dit.
 0
Johannes Hulter (30 Mars 2010 17:55):
@ fredrik: Smaken är som bekant subjektiv - jag personligen tycker både Kville-innergården och Skans-bänkarna är fina. Jag vet inte om Jan tycker de är fula heller (vad säger du Jan?).

Men för mig är det skillnad på att tycka ngt är fint och att kräva att det ska bevaras till varje pris. Allt kan vara fint eller intressant, skönheten/det intressanta ligger i betraktarens öga.
 0
Magnus M. (30 Mars 2010 19:35):
Jag tror jag har gått förbi skanstorget några tusen gånger, men har ALDRIG sett att det finns en "park" i mitten. Så uppenbarligen är det något som brister i planeringen, eller är det min uppmärksamhet? ;-)
 0
Jan Jörnmark (30 Mars 2010 20:41):
Magnus M: Du har en jättepoäng, och det var ungefär den som triggade igång mig när jag läste att Skanstorget var en "bakgård och oordnad plats (som) har sina kvaliteter, både arkitektoniskt och socialt".

Jag bodde/arbetade verkligen vid torget i 25 år med kortare avbrott. Det blir cirka 8000 dagar. Under denna tid kan man räkna med att jag passerade Skanstorget cirka 2 ggr/dag. Det blir i runda tal 16 000 passager. Under hela denna tid kan jag inte påminna mig att jag var inne i ringen mer än EN gång innan jag tog de här korten.

Jag kan knappt komma på ett enda minne från Skanstorget under alla dessa år, och då har jag ändå gjort socialt sett småintressanta grejer på många märkliga ställen i denna stad. Undantaget är Skanstorget, och det gör att jag alltid kommer att undra vad orden "bakgård och oordnad plats (som) har sina kvaliteter, både arkitektoniskt och socialt" egentligen innebär.

Faktiskt ser man en annan intressant sak när man iakttar torget som jag gjorde när jag fotograferade: folk gick i hög grad runt Skanstorget, ute på kanterna. Det är som att bilarna och hundtoaletten repellerar mänskligt liv.

Och apropå Fredriks fråga: parkbänkarna befinner sig faktiskt i ett tillstånd av lätt förruttnelse. Jag vet inte vad det är egentligen, men jag röstar inte på "arkitektoniska och sociala kvaliteter."

Nu ska jag kolla på Färjestad.
 0
Johannes Hulter (30 Mars 2010 20:54):
Det är just förruttnelsen som gör dem till ett stilrent vanitas-motiv. Fint och tankeväckande tycker jag.

Men ska staden vara ett kuriosakabinett för just min personliga smak? Nej.
 0
bob (31 Mars 2010 00:25):
En stor påkostad arkitekttävling (riktig, ej parallellt uppdrag) där man tar tag i linnéplatsen-husaregatan-skanstorget, i nån sorts helhetsperspektiv kanske skulle göra susen.


(Eller inte. Vi är ju i göteborg..)
 0
Matthias H. (31 Mars 2010 09:27):
Arkitekttävling behövs ej. Låt oss på Yimby fixa detta. Resultatet kan inte bli bättre än så.
 0
Jan Wiklund (31 Mars 2010 21:10):
Återigen ett exempel på den totala alienation som råder mellan det som skulle kunna kallas allmänheten och dem som har makt/resurser att bygga.

I viss mån är den naturlig, men inget säger att det är en naturlag att alla ska ta för givet att vad som än byggs blir dåligt och därför spjärnar emot. Men så är det. Ett resultat av dåliga erfarenheter, antagligen. Det mesta av det som har byggts de senaste 50 åren är ju ingen höjdare direkt, ur stadsmiljösynpunkt.
 0
Daniel (1 April 2010 09:54):
Jag måste säga att då alla som bor i området kommer att ha olika åsikter om torget, särskilt blandat med att vissa vill ha bilparkeringar och andra torghandel, så kan man nog bara säga att om man jämnar hela skiten med marken och bygger upp ett 5 våningar högt parkeringshus på torget så blir nog fler människor nöjda än missnöjda.
Anledningen till att jag faktiskt tycker detta är att det finns många torg runtomkring som är bättre, det är ingen som hittar detta torg bredvid stadsmotorvägen, och faktiskt så är det så att det gnälls alltid på att parkeringsplatser saknas och ingen bryr sig om den här platsen som verkar vara hämtad från Backaplan. Bygg ett parkeringshus och satsa hellre resurserna på annat såsom Linneplatsen, torgplatsen framför västra hagaskolan, järntorget eller varför inte grönsakstorget och kungstorget. Man kan också slänga upp någon kafépavaljong i Haga Kyrkoplan.
Detta med saluhall är inte alls förankrat i verkligheten. Det finns inte den köpkraften med tanke på att det finns 2 saluhallar till inom gångavstånd.
 0
Jan Jörnmark (1 April 2010 12:57):
Jan W: Jag tycker det är värt att fundera över protesterandet, för det enorma egenintresset förtigs ofta. Dessutom domineras nästan alltid rapporteringen runt sådana här saker av en mycket skev mediabild, inte sällan med inslag som gränsar till desinformation.

Kollar man på Skanstorget-Skansberget har jag förstahandsinformation, eftersom jag inte bara satt i en styrelse en av brf:erna på Kastellgatan när planerna började diskuteras, och sedan haft kontakt med boende i området. Därför vet jag också att protesterna ofta rört sig om rent egenintresse - som en bekant till mig sade när han pekade ut genom fönstret: "tror du jag vill bli av med den här utsikten"?

Och sedan har vi då den skeva bild som kommuniceras. I den skrift om riksintressena som Länsstyrelsen gett ut kallas Skansbergets södra del för "park" trots att den till övervägande del består av rivningstomter, och i september 2001 kallades Skansberget för "en värdefull park" på ledarplats i Göteborgsposten. Några dagar senare skrev en av stadens mest kända författarinor en krönika i samma tidning: "Vi beundrar Skansberget med Skansen Kronan. Det är bäst att passa på, för nu har Byggnadsnämnden beslutat att bebygga berget så man inte kan se det historiska fortet med dess folkkära park. Vill man se en fästning kan man väl ta en bussresa till alperna."

Några år senare skriver den av tidningens ledarskribenter som hårdast profilerat sig på stadsbyggnadsfrågor om Skansbergsområdet: "I vissa fall kan det därför kanske vara bra att fundera över vad som händer när man smäller upp hundratals studentbostäder på platser där barn tidigare åkt pulka och gamla damer rastat sina hundar. Man kanske har tillgodosett en grupps önskemål om att få en plats att ställa sin säng, men man har försvårat för andra att bo kvar och leva ett drägligt liv i centrala Göteborg."

Det hör då till saken att planeringsområdet bestod av terrasser som varit bebyggda mellan 1900-1967, och som man omöjligen kunde åka pulka på. Däremot finns en uppskattad pulkabacke på den andra sidan av Skansen Kronan, som det aldrig varit tal om att bebygga. Missuppfattningar om detta kunde istället garanterat driva på opinionsbildningen. De gamla damerna med hundar är också ytterligt sällsynta, för det är synnerligen svårt att ta sig fram bland trappresterna i det vildvuxna och nedgraffade ruinområdet.

I april 2007 skriver samma ledarskribent att "Parkmiljön vid Risåsgatan nedanför Skansen Kronan skall offras för bostadsrätter och studentbostäder (vad spelar historia för roll?)." Man kan återigen göra noteringen att "parkmiljön" består av nedgraffade terrasser och att den dessutom under i stort sett hela 1900-talets historia var bebyggd.

Och det har aldrig varit tal om att bebygga något annat än dessa rivningstomter.
 0
Erik Sandblom (1 April 2010 14:47):
Daniel, "Bygg ett parkeringshus och satsa hellre resurserna på annat såsom Linneplatsen, torgplatsen framför västra hagaskolan, järntorget eller varför inte grönsakstorget och kungstorget."

Om man bygger hus i ett så bra läge som Skanstorget, så blir det väl ändå ett skapande av resurser? Det har visst funnit hus där förut och då får man ju in hyra, fastighetsskatt, osv. Då blir det inget nollsummespel.
 0
Daniel (7 April 2010 08:49):
@erik

givetvis ger ett vanligt hus mervärde, men samtidigt så kommer dessa parkeringsplatser som är där nu att försvinna. Det kanske låter som en bagatell men rörelsen "Rör inte min parkeringsplats" är ganska stark i centrala Göteborg. Det är kanske 100 parkeringsplatser på torget. Dom tar man inte bort hur lätt som helst utan ramaskri i lokalpressen och demonstrationer. Ett alternativ är ju att göra bottenvåningen (eller dom två nedersta våningarna) till kommersiella lokaler och kontor, för att sedan bygga på parkeringsplatser ovanpå.

Men i alla fall så är önskedrömmar såsom en saluhall inte realistiskt. det kanske går bra i början under nyhetens behag, men sedan kommer det inte att bära sig. Det bor för få människor i området för att täcka 3 saluhallar inom gångavstånd.
 0
Jan Jörnmark (8 April 2010 09:34):
Nu har vi ju fått två Skanstorgstrådar, men om den här är inriktad på problem kan jag ju bara göra en enkel reflektion: läser man den här pdf:n om riksintressen i Gbg

http:​/​/​www.​lst.​se/​NR/​rdonlyres/​E0​E9971D-​4A8E-​4B66-​B76B.​.​

och dessutom tar hänsyn till den erfarenhet vi fick av de misslyckade försöken att återbebygga Skansberget är det lätt att inse at det kommer att ta decennier innan några hus kan byggas på Skanstorget.

Jag kan rentav tycka att det är märkligt att någon vill lägga energi på att starta en såpass hopplös process. Det blir ju oändligt mycket mer kostnadseffektivt att strössla ut punkthus på gamla fotbollsplaner vid Kviberg. Tänk er alla de timmar som lagts på SBK sedan 1970- och 80-talen på Skanstorget och Skansberget och som hittills resulterat i absolut ingenting.

Men vi har att göra med ett systemfel, för svårigheterna med att planera Skanstorget är som vi vet minst av allt unika. Jag arbetar just nu lite grand med att förbereda min stadsvandring på Centrala Hisingen den 22 april. Stötte då på följande citat av SBK:s områdesansvarige för Hisingen från febrari 1998:
"Det som gör centrala Hisingen särskilt spännande är att det är ett område som aldrig blir färdigt. Det finns ständigt initiativ till nya förändringar. Att på ett tryggt och trivsamt sätt kunna gå och cykla mellan Wieselgrensplatsen, Backaplan och Kvilletorget är angeläget. I den något
optimistiska sinnesstämning vi har i dag känns inte den tidpunkten särskilt avlägsen."

Tolv år senare konstaterar vi att vi har en bit kvar till dessa djärva men till synes ouppnåliga mål.
 0
Gunnar Einarsson (29 December 2010 18:33):
För Skansberget ser jag ett i mitt tycke självklart alternativ. De gamla substruktionerna längs Risåsgatan finns ju kvar! Alltså skulle exakta kopior av de gamla vackra landshövdingehusen som okynnesrevs 1967 kunna återuppföras, fast med modern standard förstås och måhända mer varierad planlösning.
Att planerna hittills ständigt har strandat och fått en armé av nimbyiter emot sig är ju på sätt och vis inte särskilt märkvärdigt. Vem vill ha en hoper punkthus insprängda i berget längs Risåsgatan? Inte jag i alla fall.
Återuppförda, urtjusiga landshövdingehus i ett slags unikt kulturbyggnadsprojekt däremot, det torde innerst inne tämligen få vilja motsätta sig.
 0
Matthias H. (30 December 2010 14:23):
Bra förslag Gunnar.
 0
Gunnar Einarsson (30 December 2010 23:58):
Tack! :)

Efter lite efterforskningar i arkiven visar det sig att jag långt ifrån är ensam om idén. Roligt!
http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​20​0​8/​0​6/​skansberget_​50​5.​html

Kanske rent av något för Yimby Göteborg som helhet att ställa sig bakom?

Lade för övrigt märke till idag att parkeringen bakom "Villa Ideborg" ju egentligen är en tomt där det har stått ännu ett landshövdingehus. Att lessna på köer till Systemet kan ibland vara upplysande. :)
 0
Jan Jörnmark (10 Januari 2011 14:41):
Ja, den där tomten bakom Ideborg har jag också tänkt på många gånger. Den här stan är remarkabelt full av rivningstomter.
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.