Utskrift från gbg.yimby.se
....

Torsdagstips

 
Lite tips på intressanta saker som händer imorgon, torsdag 22 april: 


"Framtidens stadsmiljöer - för vem och på vilka villkor?"

Medverkar gör bland annat Johannes Åsberg från Yimby Göteborg. Kl 15.00-17.00 på Stadsmuseet, Wallenstamsalen. En del av Vetenskapsfestivalen.




Stadsvandringen "Centrala Hisingen - övergivna platser i förvandling"

Jan Jörnmark leder en stadsvandring i en stadsdel i förändring. Arrangör är ABF. Samling på Kvilletorget kl 18.00




Till sist en bild från gårdagens paneldiskussion på Chalmers där Daniel från Yimby deltog. Samtalet handlade om boendesituationen för unga och hur man ska gå till väga för att lösa problemen. Detta är även ämnet för den stora tävlingen för arkitektstuderande, Hemuppgiften.






Boka förresten in torsdag 29 april i era kalendrar. Då planerar vi en älvstadsvandring där vi kommer att ta en närmare titt på våra älvstränder.
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Anders Gardebring (21 April 2010 22:24):
Publikens jubel! :)
 0
Jan Jörnmark (22 April 2010 11:47):
Bra fart här!
Hoppas ni kommer till Kvilletorget ikväll.
Själv missar jag tyvärr den 29e.
 0
Olof Antonson (22 April 2010 13:36):
Det skall bli intressant :)

Edit angående stadsvandringen:
Det var som Egyptens gräshoppor vid Kvilletorget, helt makalöst mycket folk. Fast det som tog priset var nog vid Wieselgrensplatsen när det kom en fiskmås och gjorde sina behov mitt i folkklungan.

Det kommer bli riktigt intressant att följa utvecklingen på Hisingen.
 0
Johannes Hulter (23 April 2010 10:21):
Det var roligt på seminariet också. Efteråt kom en äldre dam (80+) fram till mig och sa: "Jag har inte internet så jag säger det till dig direkt, jag tycker att man ska bygga ett Manhattan i Gullbergsvass, om det går med grundförhållandena, det borde ni arbeta för".

Och det lovade jag förstås att vi skulle göra... :)
 0
Johannes Hulter (23 April 2010 10:22):
Är det någon som har foton från Jörnmarks massvandring förresten, jag har bara hört rykten om woodstock-liknande scener... :)
 0
Jan Jörnmark (23 April 2010 10:29):
Ligger uppe i min Facebook profil. Min kompis och webkille Axel fotade alltihop.

Skriver dessutom klart det nya kapitel 6 för Övergivna Planer nu också. Uppe på siten på måndag.
 0
Hannes Johansson (23 April 2010 12:16):
Seminariet var ganska roligt också. Jag funderade på det Moa pratade om, angående att det är ganska relativt vad som är "den" goda staden, och hennes ifrågasättande av en enkelspårig debatt. Jag tycker att man måste kunna komma fram till vissa objektiva mätdata och måldata som man kan vara överens om är "goda" eller "hållbara". Till exempel: koldioxidutsläpp går att mäta, och det finns ganska bra modeller för hur de påverkar klimatet. Nog måste man anse att de flesta är överens om att minimera koldioxidutsläpp? Trafikolyckor kan man också mäta, nog måste de flesta vara överens om att de är önskvärda att minimera? Rent generellt: nog måste de flesta vara överens om att minimera städernas negativa hälso- och klimatpåverkan? Då måste det ju också gå att mer eller mindre precist analysera effekterna av olika stadsbyggnad på dessa parametrar. Vidare kan man ju mäta ekonomiska effekter. Och man vill väl minimera bostadsbristen, antar jag? Jag tycker att Moas resonemang verkade flyta ut och bli ganska absrakt och verklighetsfrånvänt.

Sedan angående kommentaren att man i Varberg har cykelavstånd till det mesta även om man inte bygger tätt och högt: jo, men Göteborg är inte Varberg, Göteborg har 500,000+ invånare. Och det är väl ingen som önskat att man skall göra varje stad i Sverige till en stor, tät blandstad? Dessutom skulle det knappast vara hållbart om hela Sveriges befolkning spreds ut i städer som är såpass små att man kan behålla cykel- och gångavstånd till det mesta utan att bygga tätt - då skulle vi ju få en väldig massa städer utspridda, och hur miljövänligt skulle det vara att försörja alla dessa småstäder? Och finns det inte behov och önskemål om att ha större städer där det finns ett utbud av aktiviteter som kanske inte skulle kunna frodas i mindre städer som Varberg? Ja, då måste man ju planera dessa större städer efter storstadens förutsättningar.

Men det var intressant, och jag tycker Johannes gjorde bra ifrån sig :)
 0
Rickard Nordin (23 April 2010 12:43):
Vilken tid den 29:e?
 0
Johannes Hulter (23 April 2010 12:49):
@ hannes: Var du där? Varför kom du inte fram och hälsade? :)

Håller med om det du säger och det var det jag försökte få fram till henne också. En viktig funktion hos demokratin är förvisso att olika "röster" får höras, att det finns utrymme även för de mest okonventionella åsikter. Men att upplåta plats åt alla möjliga åsikter är ju inte demokratins och den politiska offentlighetens enda uppgift.

En annan lika viktig uppgift är ju att också låta dessa åsikter brytas mot varandra i en rationell diskurs, så att man kan komma fram till gemensamma ståndpunkter (konsensus) om gemensamma beslut. T.ex. vilken stadsutveckling vi ska ha.

Avfärdar man all konsensus som "hegemoni" så omöjliggör man den uppgiften. Om Tunströms (och Bradley mfl) tes bara är att man ska tillåta olika åsikter så har hon förstås rätt men då är det ju samtidigt en ganska banal ståndpunkt. Om hennes tes å andra sidan är att man inte ska tillåta konsensus så har hon fel (förutsatt att man vill ha en fungerande demokrati).
 0
Daniel Sjölund (23 April 2010 12:50):
@Rickard Nordin: Vi återkommer om det, men efter arbetstid är det.
 0
Hannes Johansson (23 April 2010 13:07):
@Johannes: Jo, jag var där och lurade - kanske ovanligt tyst för att vara ung och arg ;) Fick rätt bråttom iväg efteråt, men jag lovar att hälsa nästa gång!

Och ja, jag håller med dig. Om vi ska sitta och debattera idéer i all evighet och analysera begrepp, så blir det nog inte mycket stad byggt - varken av förortskaraktär eller tät blandstadskaraktär.
 0
Olof Antonson (23 April 2010 13:36):
Jag tycker det var lustigt det där med behovet av nya begrepp. I Sverige går vi ju generellt mot att försöka beskriva saker i sådana ordalag att vi tror att en försköning av ett fenomen, själva symptomet, skulle råda bot på orsaken: Karl-Lennart, 82 år, är inte blind, han har en funktionell synnedsättning (eller nåt i den stilen). Ungefär som att det skulle förändra någonting, Karl-Lennart kan inte se lik förbannat.

Vem lurar vi egentligen?
 0
Johannes Hulter (23 April 2010 13:38):
@ hannes: Självklart ska vi sitta och debattera idéer i all evighet och analysera begrepp - det är ju dessutom kul! Men vi ska inte bara göra det. Samtidigt ska vi utifrån rådande (och rationellt grundade) konsensus försöka bygga det samhälle vi ska leva i.
 0
Hannes Johansson (23 April 2010 14:48):
Touché :)

Men det handlar ju om prioriteringar också. Och jag tycker nog att en diskurs om begrepp och idéer ändå måste vara underordnad strävan efter konkreta resultat. Men naturligtvis måste både och finnas.
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5491 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter