Utskrift från gbg.yimby.se
....

Rädda Kinesiska muren!

 


Som vi skrev om i torsdags är Kinesiska muren hotat av rivning och byggnadsnämnden tar upp frågan imorgon tisdag klockan 10. Stadsbyggnadskontoret och fastighetsägaren Älvtranden Utveckling AB vill riva huset i och med att man förnyar och bygger upp det nya Skeppsbron. De flesta göteborgare verkar dock inte hålla med. Nu finns även en facebookgrupp för att rädda huset.

Vi tar kraftigt avstånd från att riva kulturhistoriskt värdefull bebyggelse. Bara själva byggnaden i sig är skäl nog att bevara, men det är egentligen inte den stora anledningen till att vilja bevara. Det är staden som drabbas mest och stadsmiljön blir lidande i framtiden ifall man river byggnaden. Det är ändå en del av Göteborgs innerstad vi pratar om här. De få gamla resterna av hamnkvarteren längs vår innerhamns kajer måste tas om hand med respekt. Man kan inte bara säga att det är för dyrt, komplicerat, försvårar för parkeringsgarage eller vad det än kan vara för något och sedan acceptera det rakt av. I så fall skulle väl hela Venedig falla som en porös spettekaka. Visst, det kanske kostar lite mer pengar att bevara men man lär vinna desto mer. Man kan väl ta intäkter från pariserhjulet eller något om det kniper.

I och med Kinesiska murenhuset har vi en rätt välkänd äldre byggnad (1914) med lite speciell karaktär. Något man borde se som en tillgång i ett område där det mesta är bortskövlat sedan länge. Kinesiska muren är inget problem, det är en möjlighet. Bara att putsa glasögonen och öppna ögonen. Här kan man ju faktiskt äta kakan, ha den kvar och lite därtill! 







Landets äldsta kinarestaurang.


Den goda staden är inte en stad som byggs, rivs och byggs upp igen. Vi drabbas ju inte direkt av danska krigsangrepp längre, vi borde då inte krossa vår egen stad i fredstid. Den bästa av städer byggs på hela tiden, där äldre byggnader renoveras och lever gott sida vid sida med nyare byggnader. Man ska behandla sin stad som sina nära och kära, vårda och stötta in i den sista av dagar.

Jag hoppas att man ska kunna promenera på det nya Skeppsbron och känna av att Göteborg inte byggdes 2014 utan har en lång och synlig historia. I den känslan är Kinesiska murenhuset en viktig pusselbit. Sedan om trottoaren blir ett par meter nedanför resten av staden eller om allting lutar likt tornet i Pisa, vad gör det egentligen? Det blir ju en historia i sig, det är sådant som gör staden speciell. Vad vore Pisa utan sitt lilla torn. Varför inte göra hela kvarteret Redaren (där Kinesiska murenhuset ligger) till ett udda och speciellt kvarter, något som det talas om bland göteborgare och besökare. Kvarteret är förresten redan speciellt, då vår stads store son Evert Axel Taube föddes här. Varför inte bygga upp hans födelsehus i vår tid? Ganska kul förresten att grannbyggnaden många år senare har fått smeknamnet Kinesiska muren med tanke på Taubelåten med samma namn. Bara en sådan sak!



Apotekarhuset i hörnet av Nordstan ger karaktär åt hela stadsmiljön.


Det är lite med Kinesiska muren som med Apotekarehuset i Nordstaden. Förutom likheter rent utseendemässigt så är båda resten av något större. Det vackra Apotekarhuset är en av få rester av det gamla östra Nordstaden men det ger idag käraktär åt hela stadsmiljön runt den delen av Brunnsparken/Drottningtorget. Likaså kan Kinesiska murenhuset och Merkurhuset (som förhoppningsvis inte är lika hotat) tillsammans med en intressant ny bebyggelse göra Skeppsbron till en estetiskt lockande stadsmiljö.


Se nu till att rädda Skeppsbron från att bli ännu ett saneringsoffer i vår kära stad. Nu har vi ju chansen att bygga riktig stad i centrala stan, vilket är fantastiskt roligt. Låt inget rivningsdamm skapa smolk i bägaren!



Glöm inte bort vår stadsvandring på älven ikväll,
där vi bland annat kommer att passera Skeppsbron. Samling prick kl 18.00 vid Rosenlunds färjeläge. Vandringen är som vanligt gratis men eftersom vi kommer att åka färja (älvsnabben) så kan det tillkomma avgifter från Västtrafik. Kom i tid, färjan lägger ut 18.06.

Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Hannes Johansson (3 Maj 2010 13:55):
Håller med fullständigt. Bevara nu någonting som faktiskt är värt att bevara, och som (åtminstone vad det verkar som) de flesta Göteborgarna vill bevara - inte bara de som bor där eller de som ritat huset. Kulturhistoriska värden och stadsbild har motiverat förhindrande av nybyggnation på i princip obebyggd mark så många gånger tidigare, hur kan man då rakryggad förespråka en rivning av en genuint kulturhistorisk byggnad som Kinesiska muren?

Jag tror att Skeppsbron skulle vinna väldigt mycket på ett bevarande, kanske inte i form av kortsiktig ekonomisk avkastning, men i kulturvärde och säkerligen skulle byggnaden hjälpa till att göra området mer eftertraktat och intressant, och därigenom blir kanske bevarande även ekonomiskt hållbart. En stadsdel vinner så oerhört mycket på att ha varierad bebyggelse och varierade funktioner, så gå nu inte totalsaneringens väg utan integrera denna gamla byggnad med de nya!
 0
Daniel (3 Maj 2010 14:39):
En risk med att riva huset och bygga nytt är också att då kommer folket uppe på otterhällan att tycka att det bara ska vara 3-våningshus som ska byggas där nere.
 0
Håkan Cullberg (3 Maj 2010 22:14):
"Kinesiska muren" är en tidstypisk byggnad för Göteborg, med stark identitet och som verksamt kan bidra till en samlad gestalt på Skeppsbron, vår stads nya hamnkvarter, som kommer att sjuda av liv och rörelse. Kvarteret bör naturligtvis fullföljas runtom och bli en del av nya skeppsbron. Byggnaden har ett riktigt tak, som saknas på de flesta nya byggnaderna utmed älvstranden. Det är viktigt att detta tak utgör likare för de övriga kvarteren som byggs här. Kv. Verkstaden har inte tidigare bebyggts med fullhöga kvarter, då Keillers verkstad låg här med sina låga verkstadsbyggnader. Keillers verkstad blev sedermera Götaverken och flyttade över till andra sidan älven. Idag finns bara reparationsvarvet kvar. Ett stycke av nutida Göteborgs historia.
 0
Patrik Höstmad (4 Maj 2010 14:04):
Jag hoppas att stadsbyggnadskontoret kan lär sig se värdet i att blanda gammalt och nytt. Inte bara för att bevara historiska intressanta byggnader, utan för just variationens skull: Inget hus som byggs idag kommer vara i närheten av att se ut som KM.
 0
Michael Hjortstierna (4 Maj 2010 14:15):
Jag är absolut emot en rivning men, vad finns det för chanser att rätta till sättningarna?
Både Kinesiska Muren och Merkurhuset har ju stora sättningsskador.
 0
Johannes Hulter (4 Maj 2010 15:05):
@ micheal: Anledningen till att Älvstranden Utveckling vill riva KM är inte sättningarna utan att man vill få plats med ett större parkeringsgarage under mark - http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​20​10​/​0​4/​alvstranden-​avveckling_​850​.​.​
 0
Johannes Hulter (4 Maj 2010 19:49):
Ärendet bordlades tydligen idag, vilket man får se som goda nyheter.
 0
Olof Antonson (4 Maj 2010 20:40): Online
Bra, vi får hoppas på det bästa :)

I och med att byggnaden blivit rivningshotad så har jag ägnat en hel del tid åt att verkligen titta på den, ungefär som man analyserar bilder inom semiotiken. Till skillnad från alla de byggnader som man bara passerar dagligen, eller ägnar några sekunder.
Mitt öga söker sig gång på gång till taket på byggnaden. Det är något med hur vinklarna möts tror jag; det känns som att man byggt in ett Glimmingehus på hörnet:
http:​/​/​www.​hovberg.​se/​resmi/​glimmingehus_​2maj.​jpg

En annan sak som jag tycker om är den låga delen av huset, den ser ut som ett litet barn som håller den massiva vuxne i hand, ungefär som gamla leksaksaffären Stor och Litens logotype.
 0
Daniel Bergqvist (4 Maj 2010 22:05):
En fråga till alla som lyfter fram KMs kulturhistoriska och arkitektoniska värde: hur stor del av dessa värden kan anses gå förlorade om man river huset och uppför ett nytt med identisk fasad?

@Johannes; p-garaget är naturligtvis det underliggande motivet men nivåskillnaderna och sättningsproblemen är naturligtvis adekvata problemkällor som rimligen bör beaktas i beslutsprocessen (frågan är väl i vilken grad dessa skall påverka beslutet)?
 0
Daniel Andersson (5 Maj 2010 00:59):
Man kan också ifrågasätta det vettiga med att låsa fast sig vid en lösning där man i stor skala tar in bilar en bra bit innanför Vallgraven. Jämför med Perukmakaren som känns lite sådär halvkul. (En del pakering till bostäder och Riverton är kanske rimligt)
Ett ordentligt P-hus bakom Folkets hus, rakt ovanför Götatunneln, med ca tio våningar (med lokaler i gatuplan) skulle kunna funka som en pendang till P-huset i Nordstan och på samma förnämliga sätt som det ta hand om trafiken direkt vid lederna utan att den leds vidare in i staden.
Vill man nödvändigtvis ha P-garage (känns mest dyrt i leran) borde ett par våningar kunna klämmas ner under Järntorgsgatan.
 0
Johannes Hulter (5 Maj 2010 08:48):
@ daniel b: Min främsta invändning är att man river ett fullt fungerande 7-våningshus från 10-talet för att få in mer p-platser och dessutom samtidigt som man exploaterar resten av området.

Daniel A. har redan beskrivit det osmarta med överkapacitet på p-platser (70% mot befintligt 25% p-plats/hushåll)

Varför totalsanering är osmart skrev jag om tidigare.

Eftersom man tydligen bara planerar 4-våningshus mot kajen (naturligtvis inklusive bullerhål) lär ju dessutom e-talet sjunka som en sten.

För min del får man gärna bygga i historisk stil när man bygger nytt (jfr Jakriborg) men när man väl river KM om 10-100 år så kan man ju lika gärna göra något annorlunda än en "identisk" kopia.
 0
Niklas Svensson (5 Maj 2010 10:16):
@Daniel A: Det där med att parkeringar klumpas ihop i stora p-hus vid lederna för att folk sen ska vandra vidare in på innerstadens i princip trafikrensade gator för mina tankar åt saker som SCAFT, funktionsseparation och evenmangsområde. Det är ett mycket bättre ideal tycker jag att trafiken, inklusive parkering, integreras i staden så finmaskigt som möjligt.

Däremot så finns det ju praktiska gränser för var och hur mycket man med rimliga medel/uppoffringar kan få in i ett närområde (gäller inte bara parkeringar utan vad som helst), och att riva ett fullt fungerande hus enbart för att bygga parkering under det känns inte motiverat (speciellt inte när det går att bygga tillräckligt i det direkta närområdet endå). Får man inga parkeringar under just det huset så tough shit, man kan inte få allt till idealisk planeringsteknisk perfektion i varje läge - man får inse att varje kvarter har sina förutsättningar (vilket i praktiken sällan leder till några egentliga problem om städer får växa organiskt kvarter för kvarter istället för genom områdesvisa totalsaneringar).
 0
Erik Sandblom (5 Maj 2010 11:30):
Är det inte i Las Vegas det finns kopior på pyramiderna och Parthenon?
 0
Daniel Andersson (5 Maj 2010 17:55):
@Niklas S: Visst innebär en central P-anläggning trafikseparering, men trafiken är separerad sedan länge genom Oscarsleden och nu cementerat med Götatunneln. Då är det, realistiskt sett, vettigt att utnyttja detta i vidare planering för att minska biltrafikens störningar. Sen kunde man önska att Oscarsleden omformades till stadsboulevard och att Götatunneln aldrig byggts/stängdes, då skulle jag kanske dela din uppfattning, men det händer troligen inte i närtid.
 0
Niklas Svensson (6 Maj 2010 10:09):
@Daniel A: Men då borde man väl inte fortsätta cementera trafiksepareringen ännu mer genom att planera ytterligare ett område efter samma devis nu när äntligen, för första gången på en vansinnig massa år, centrum ska utökas med några kvarter? Nu är det ju trafiken som vill till Skeppsbron-området det handlar om, dvs den som svänger av från de sedan tidigare trafikseparerade Oscarsl/Götat.

Istället för att alltid tala om "biltrafikens störningar" så borde man se vilka möjligheter och fördelar den för med sig - det handlar om stadsgator i blandstadsmiljö.
 0
Christer (30 Maj 2010 18:47):
Nya ägare av Restaurangen Kineseska muren nyligen,,Märkligt att någon vill ta över något som troligen skall rivas,,??
 0
Krister Malmqvist (2 Januari 2011 15:56):
Är beslut fattat om Kinesiska Muren skall riva eller bevaras? Har inte hittat något om detta på länge.
 0
Magnus M. (2 Januari 2011 20:37):
Ganska säker på att den räddades av byggnadsnämnden.
 0
Johannes Hulter (29 Juni 2011 18:09):
Älvstranden Utveckling konstaterar - med något tillbakahållen entusiasm - att det nu är bestämt att Kinesiska Muren ska stå kvar på Skeppsbron: http:​/​/​www.​alvstranden.​com/​forumroot/​aelvrummet-​kommen.​.​
 0
Mikael Kreutz (29 Juni 2011 18:25):
Success! :D
 0
Helio (31 Mars 2012 12:36):
Nu har vi startat en omröstning om Rädda kinesiska muren i Göteborgs historia grupp på Facebook. Gå med i gruppen och rösta

http:​/​/​www.​facebook.​com/​groups/​gbghistoria/​

Välkommen
 0
Johannes Hulter (31 Mars 2012 13:15):
Helio: Det är lugnt, i detaljplanen som är på utställning så bevaras både Kinesiska Muren och Merkurhuset: http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​20​12/​0​2/​alvstranden-​utvecklas_​1117.​.​

Så skicka gärna ett mejl till sbk med beröm... :)
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6739 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.