Utskrift från gbg.yimby.se
....

Vad ville man bygga 2010?

 
Snart börjar ett nytt år och det har blivit dags att utvärdera året som gått. Precis som förra året tar vi en titt på de detaljplaner som varit ute på samråd. 2009 räknade vi även med de detaljplaner som låg ute när året började men för att undvika dubbletter tar vi denna gång endast med de planer vars samråd startade 2010.

Vi har gått igenom kommunens lista över detaljplaner som finns på Stadsbyggnadskontorets hemsida. Efter att ha räknat bort övergripande program, planer utan bostäder, planer för gruppboenden etc. och andra specialfall har vi fått en lista på tio stycken detaljplaner för sammanlagt ca 1000 bostäder. Tre av tio ställde krav på funktionsblandad bebyggelse, vilket är en något större andel än föregående år.

Två av planerna (Angereds Centrum och Avenyn) innehöll dessutom klassisk kvartersstad, vilket procentuellt sett innebär en avsevärd uppryckning från föregående år (från 4 till 20 procent av planerna). Förhoppningsvis är det en trend som håller i sig.

Men det verkligt anmärkningsvärda är kanske det låga antalet bostäder för året. Enligt Länsstyrelsens prognoser så kommer Göteborgs stad att behöva ca 2500 bostäder per år, bara för att hålla jämn takt med inflyttningen. Ska man dessutom börja minska den kraftiga bostadsbristen så kommer det behövas mer än så. Yimby förutsätter att antalet planlagda bostäder ökar dramatiskt till nästa år, i linje med den politiska majoritetens vallöften.

Såhär ville man bygga 2010:




Amiralitetsgatan
40 bostäder
Krav på funktionsblandning: JA




Angereds Centrum
500-600 bostäder
Krav på funktionsblandning: JA




Avenyn
100 bostäder
Krav på funktionsblandning: JA




Dunderstigen
3 bostäder
Krav på funktionsblandning: NEJ




Flogenvägen

2 bostäder
Krav på funktionsblandning: NEJ




Mandolingatan

150 bostäder
Krav på funktionsblandning: NEJ




Solstrålegatan
35 bostäder
Krav på funktionsblandning: NEJ




Trälåsvägen
35 bostäder
Krav på funktionsblandning: NEJ




Tunnlandsgatan

80 bostäder
Krav på funktionsblandning: NEJ




Vrångö
7 bostäder
Krav på funktionsblandning: NEJ
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Jan Jörnmark (27 December 2010 10:47):
Tack för sammanfattningen. Och du har rätt: det var sannerligen inte mycket. Eftersläpningen mot Stockholm riskerar att acclerera.
 0
Daniel (27 December 2010 13:29):
Dom där villatomterna i skärgården kan man ju förstå att det inte blir funktionsblandning då transporter av varor blir väldigt svårt. Kanske på solstrålegatan också, men mandolingatan och Tunnlandsgatan borde nog kunna ha något blandat.
 0
Johannes Hulter (27 December 2010 16:41):
@ daniel: Visst, villorna på öarna är ju en marginell grej som man kan bortse från. Men vad gäller de lite större projekten så tycker jag det är viktigt att redovisa. Naturligtvis skulle det bli svårt att fixa funktionsblandning på t.ex. Solstrålegatan. Men då tycker jag man bör fundera över om det är ett bra läge att exploatera. Man kanske skulle satsa mer i lägen där det finns förutsättningar för funktionsblandning...
 0
Gunnar Einarsson (27 December 2010 17:03):
Villor på Brännö spelar mig ingen roll, inte så värst heller funkisförtätning i redan förstörd husiparkmiljö långt borta (Mandolingatan, Angered m.m.), men bygget på Amiralitetsgatan hoppas jag verkligen inte blir av. Synd på funktionsblandningen möjligen, men ingen nyfunkis i Majorna, tack!
 0
Hans Jörgensen (27 December 2010 22:21):
Att området intill Angered C är husipark stämmer väl inte, Gunnar. Snarare är det det närmsta kvartersstad som jag kan se har byggts i modern tid i gbg, även om den inte blivit fulländad.
Utan att känna till historiken för Angered C närmare, kan man tänka sig att det är ett försök till klassisk kvartersstad, kanske som en reaktion i slutet av 70-talet på tidigare miljonprogramsbebyggelse och kritiken av rivningar av äldre kvartersstad.
Förvisso verkar kvarteren närmast centrumet mest bestå av bostäder men det finns även verksamheter, tyvärr inte koncentrerat till gatuplanet. En och annan restaurang/krog finns ändå i gatuplanet ungefär som en förlängning av inomhus-centrumet. Har också noterat att ett av kvarteren (inte 100% slutet) tycks ha en del som är ett 'landshövdingehus', fast den är också utan lokaler vad jag sett.

Från bilden i inlägget om de nya projekten ser det ut som man fortsätter på kvarteriseringen. Gott alltså att man väljer bort husipark på dagens parkering.
 0
Johannes Hulter (27 December 2010 22:25):
@ hans: Instämmer. Om ni klickar på projektnamnen så kommer ni till respektive projekts sida hos SBK och kan läsa mer...
 0
Gunnar Einarsson (27 December 2010 22:25):
@ Hans: Nej du har väl rätt. Tänkte mest på förortsmiljöer (såsom Rannebergen, Gårdsten och Lövgärdet) i största allmänhet, inte specifikt på Angereds centrum. Och förslaget är ju relativt sett ganska bra.
 0
Mikael Kreutz (28 December 2010 00:47):
Gunnar: Hela kvarteret vid Amiralitetsgatan är ju i samma stil som det nya som ska byggas, huset kommer ju inte kännas främande precis. Tycker själv att det är ett bra exempel på förtätning i halvcentralt läge.
 0
Daniel (28 December 2010 09:06):
Det dumma med områden såsom Solstrålegatan, är att det inte kan kompletteras. Det är väldigt populärt att bygga villaområden i stråk med likadana hus, där gatnätet sedan inte kan kompletteras. Allt för att förstärka känslan av vi-och-dom.

Backatorp, S:t Jörgen, Gerrebacka m.m. Jämför dom med t.ex. Aröds Ängar där dom blev tvungna att anpassa sig till omgivande kvartersgatnät. Men som sagt så borde dom övriga områdena i väster ha lite potential för att bygga annan verksamhet. Kanske något företagshotell. Framför till din byggnadsnämndsledamot att dom helst borde slopa parkeringsnormen. Det går att påverka och jag har fått positiva signaler om att vissa är beredda att sluta med dessa krav.
 0
Gunnar Einarsson (28 December 2010 11:21):
Mikael Kreutz: Det handlar alltså om funkishusen mellan Bangatan och Djurgårdsgatan, ser jag nu. Tja, med tanke på läget och att det egentligen bara handlar om tillbyggnad av redan befintlig, luftlandsatt funkis så må det väl vara hänt.
 0
Krister Malmqvist (29 December 2010 08:28):
Skicka ut SBK till Gröna Vallen i Kungsladugård för besiktning av trevlig blandstad!
 0
Jan Jörnmark (30 December 2010 09:48):
Man kan ju fundera över 1000 bostäder, varav hälften i ett nytt område som känns rätt osäkert (vem vill bygga ett höghus i Angered).
Nej, det är inte mycket och leder väl egentligen bara till att satn sprids ut ännu mer ner mot Kungsbacka. Förutom, förstås, att Stockholm kommer att dra ifrån ännu lite mer.
 0
Matthias H. (30 December 2010 14:28):
Bygger dom mycket i Stockholm? Med tanke på de smått otroliga siffrorna varje år vad gäller befolkningsökningen i Stockholms län så verkar det som dom gör det. Men jag tror inte att så värst många av deras detaljplaner heller är stadsmässiga, jag tror att våra yimbyitkollegor däruppe också upplever en hel del frustration. Däremot så verka det vara mindre problem att bygga högt där. På Kungsholmen har några ordentliga höghus tillkommit på senare tid, alltså inte bara 16-17 våningshus som är kutym här i Göteborg.

Känner inte Göteborgspolitikerna till Stockholmsregionens befolkningsökningar tro? Det är ju i sådana fall oerhört dåligt.
 0
Gäsper 69 År (2 Januari 2011 07:18):
Det är inget fel på sovstäder! Tyst och lugnt. Inne i centrum vågar man ju inte gå ut efter mörkrets inbrott.
 0
Hannes Johansson (2 Januari 2011 11:38):
@Gäsper: Du har en väldig tur som har de preferenserna, eftersom att större delen av Göteborgs bostadsbestånd ligger just i sovstadsområden. Värre är det för de många människorna som vill eller behöver bo i en stadsmässig bebyggelse, för där motsvarar tillgången inte efterfrågan på långa vägar.
 0
Johan Zandin (11 Januari 2011 00:51):
Det största problemen på Brännö och Vrångö är nog inte bristen på verksamhetslokaler, utan att man bara vill bygga villor i områden med stor brist på hyresrätter. (Men skulle man åtgärda det är det ju lättare att få in lokaler också.)
 0
Johannes Hulter (11 Januari 2011 09:22):
@ johan: Precis. Jag valde att ta med även villorna fast de är en obetydlig del. För formens sak hade jag även med "krav på funktionsblandning".
 0
Palle_P (17 Januari 2011 11:17):
Finns det någon intressant historik om Angered som förklarar hur man tänkt när Angereds centrum utformades, med förortsöar som satelliter på armlängds avstånd i förhållande till centrumet? Har noterat att det finns en Angereds stadspark i Angered. Kan detta vara en ledtråd till den eventuella tanken att förtäta mellanrummen successivt och göra nordöstra Göteborg till någon sorts självständig stadsbildning?
 0
Daniel (17 Januari 2011 14:24):
@Palle

Angered byggdes som en egen ABC-stad där man började att bygga utifrån för att sedan arbeta mot Angered Centrum. Sedan visade sig att denna mastodontplan egentligen var övermäktig och det är därför man har 6-filiga vägar i Angered och en bro mot Volvo och en snabbbana för spårvägen. Det skulle gå en mot Olofstorp också men så långt har dom inte komma. Angered skulle vara en framtidsstad, inspirerad av engelska satellitstäder. Angered är byggt för 100000 invånare, men huserar bara 40000.
 0
Matthias H. (17 Januari 2011 16:07):
Jag tror att Angereds tilltänkta dimension var ännu större än 100000, snarare över 150000. Det skulle bli en jättesatellit. Det finns en tråd här nånstans som tar upp detta Palle_P. Kartan som gjordes på 60-talet visar ett kusligt stort Angered, försök hitta tråden och då kan du också se denna karta.
 0
Mats O. (17 Januari 2011 17:55):
Veidekke bygger kvartersstad i Angered ?

http:​/​/​veidekkebostad.​se/​angeredcentrum/​
 0
Olof Antonson (17 Januari 2011 18:05): Online
Angereds Centrum invigdes inte förrän 1978, alltså långt senare än de andra, och det märks att det var storslagna visioner som hade kommit av sig lite. Tanken var väl att det skulle motsvara Frölunda Torg.
 0
Ragnar Lind (18 Januari 2011 11:23):
Jag tror det är bra att skapa stadsmiljöer i förortsområdena, i förlängningen kan de bli delar av en flerkärnig stad. Angered, Frölunda, Högsbo mfl. Att då bygga mer förort på Mandolingatan kan då ses som ett misslyckande. Vad gäller den hemska extremfunkisen på Teatergatan och i Majorna måste jag säga NEJ. Bygg gärna, men måste det se ut så här?
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.