Utskrift från gbg.yimby.se
....

På g i gbg

 



Lite lätt brutalt har dessa stora huskroppar vuxit fram ur askan från de gamla funkislängorna. Gaturummet har åter slutits och höjden på de nya husen skapar en mer storstadsmässig atmosfär, vilket många gillar. Jag har alltid gillat Friggagatan/Odinsgatan för dess ständiga liv, mycket tack vare den täta bil- och busstrafiken. Nu försöker man dra ner på trafiken, vilket nog skapar en lugnare miljö och uppskattas av de boende. Bussarna kör numer på baksidan av dessa nya huskroppar, snacka om trist bussträcka. Lite synd då en busshållplats vid till exempel Odinsplatsen saknas.

Byggnadernas utformning är väl inte den roligaste, men med väl tilltagna lokaler i bottenplan får man väl vara hyfsat tillfreds ändå. Men det skulle väl varit vackrare med lite mer variationsrikt fasadliv, varför inte lite Miamiansk art-deco eller nåt?



Art-decofasad i Miami, USA.




Varför dessa arkader har byggts i de nybyggda bottenvåningarnas hörn är väl ett litet mysterium. Här kunde man ju låtit lokalytan ha nått ända till trottoaren tycker jag.







Från före detta Biker Street till stans nya hotellstubbe som växer upp ur Posthusets bakgård. Fasaden börjar ta form och ska bestå av skiffer och koppar. Jag tyckte att det såg ut som plåt (!) först men gick fram och kände på en leverans av fasadsten och det var bara en synvilla. Det var väl blankheten som gjorde det.






Exakt ett år kvar till öppning enligt hotellets egna denräknare. Frågan är vad som kommer hända med den stiliga frisörporten. 


Något jag har svårt att smälta är att huvudingången på det nya Posthuset är så assymetriskt placerad. Varför inte i mitten? Resten av den pampiga fasaden mot Drottningtorget är ju helt symmetrisk. Arkitekter verkar ha mycket svårt att underkasta sig symmetrins underbara värld.
Sen kanske det bara är jag som har svårt för detta, många tycker säkert att det är snyggt.


Illustration: Semrén + Månsson


Hur svårt kan det vara?


Slutligen en titt på ett annat nybyggt hus, Johannahusets ersättare mitt i Brunnsparken. Byggnadsstilen som är helt ny och typisk göteborgsk kallas luftslott.


De nya hyresgästerna som flyttade in 2010 uppges vara mycket nöjda och glada.

 

 

Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Olof Antonson (27 Januari 2011 18:19): Online
Ja, dessa luftslott är vid sidan av landshövdingehusen vårt bidrag till arkitekturhistorien :D
Det är intressant att det står inflyttning 2010 ... Frågan är vad som har hänt? Brunnsparken är dock ett estetiskt haveri i sin helhet. Jag skäms varje gång jag åker förbi, skäms för att det är något av det första turister skall behöva se av vår stad, att traumatiseras av detta förkroppsligande av kitsch och dåligt omdöme.

Beträffande Posthuset så hade en centrerad öppning gett en annan balans i denna monumentalbyggnad. Värdigt och lugnt ligger den där och tar hela blickfånget i anspråk. Den högerställda varianten ger ett oroligt intryck som närmast ser ut att vara på väg någonstans. Samtidigt markerar den en skiljelinje mellan det gamla och det nya. Jag upplever det dock som att man distanserar sig från originalbyggnaden lite väl mycket. Det är inte helt olikt en parodi, där Posthuset ses som så hopplöst omodernt att man har svårt att förhålla sig till den på ett allvarligt sätt. Att närma sig byggnaden från ett klassicistiskt perspektiv vore nog yrkesmässigt självmord, i alla fall i dessa dagar. Sedan håller de på att sätta in nya fönster längst upp. Frågan är om de kommer byta ut samtliga, för att ytterligare distansera sig från den gamla strama och återhållsamma 20-talsklassicismen?

Kul att det händer något dock. Även om det mesta, som sagt, utgörs av luftslott.

Fina bilder :)
 0
Johannes Hulter (27 Januari 2011 20:26):
@ jesper: Jag tycker du är liiiite snål mot den nya husen på Friggagatan. :) Hade det här varit standard i GBG hade vi kunnat coasta. Kolla gatuplanet, det är helt fantastiskt... :) De har tom fått in en schysst restaurang (om man får tro GP) - Wood.
 0
Ola E (27 Januari 2011 21:51):
Ja, visst skulle vi kunna konstatera att husen på Friggagatan är bland det minst dåliga som byggts i Göteborg på ett par decennier? Utan att överdriva. :P

Apropå det förresten, "En annan sak som gjorde projektet betydligt dyrare än planerat var att Stigberget fastighetsutveckling gick miste om 55 miljoner kronor i statligt investeringsstöd. Detta berodde på att en granne överklagade bygget som därigenom fördröjdes."

http:​/​/​www.​gp.​se/​bostad/​inredningarkitektur/​1.​529999-​n.​.​

Ruttet.
 0
Daniel H (27 Januari 2011 22:30):
Det senaste jag hörde om brunnsparken är att den ska rustas upp, någon folkpartist motionerade om detta och verkar ha fått bra mottagande.
@Johannes, wood är helt ok. klart värt ett besök.
 0
Fredrik R (27 Januari 2011 23:04):
Luftslottet som inte sprängdes, eftersom det aldrig byggdes.
 0
Fredrik R (27 Januari 2011 23:11):
När det gäller Brunnsparken håller jag med Olof. Det är helt sanslöst att Göteborgs mest centrala plats (knutpunkt för nästan alla spårvagnslinjer och huvudingång till Nordstan) tillåts se så bedrövlig ut. Bygg om de värsta fasaderna, byt ut det fula gruset mot i stort sett vad som helst och in med lite mer grönt.
 0
Olof Antonson (28 Januari 2011 00:19): Online
Ja, Brunnsparken var oerhört vacker en gång i tiden. Tragiskt: http:​/​/​static.​panoramio.​com/​photos/​original/​41848712.​j.​.​

I bakgrunden tornar "Arkaden" upp sig ...

http:​/​/​www.​szmediabild.​se/​fotografi/​goteborgshistoria.​.​.​
http:​/​/​www.​e-​pics.​ethz.​ch/​index/​ETHBIB.​Bildarchiv/​imag.​.​

Lägg märke till att det är samma arkitekt som ritat huset i Annedal, Louis Enders. Det intressanta är ju att arkaden aldrig färdigställdes, eftersom det skulle finnas en motsvarighet på andra sidan gatan. Tekniskt sett var det alltså aldrig någon arkad. Men Arkadens pendang kom istället att uppföras i en något omarbetad version (enligt Garellick) på Packhusplatsen: http:​/​/​static.​panoramio.​com/​photos/​original/​5625671.​jpg
Tur var väl det, annars hade de säkert rivit det huset med. Tänk om den hade färdigställts, och inte fördärvats, vilket annorlunda stadsrum vi hade haft då ... Pärlor för svin ...

Nä, Brunnsparken ger jag inte mycket för. Sedan att den på andra sidan flankeras av Nordstans huvudsakligen vulgära fasader gör inte saken bättre. Från att ha varit närmast kontinentalt vacker, så framstår platsen idag som något "fuskbyggarna" från tv4 hade gjort bättre.
 0
Johan Zandin (28 Januari 2011 03:56):
@Daniel
Ja, vi rödgröna i Byggnadsnämnden hade iaf inga invändningar. Vi ville bara passa på att samtidigt förbättra för cykeltrafiken mellan Drottningtorget och Brunnsparken. (Vilket inte är helt lätt, så kom gärna med bra förslag där.)
 0
Matthias H. (28 Januari 2011 09:56):
Olof, ja gamla Arkaden och gamla Grand Hotell som vi pratat om nyss i en annan tråd är de värsta rivningar rivningarna som gjordes på två enskilda byggnader. Hade jag fått bestämma och om de som beslutade detta fortfarande levde hade jag velat sätta dom i fängelse på riktigt...
 0
Daniel (28 Januari 2011 09:58):
Brunnsparken var ett väldigt dåligt jobb gjort av någon landskapsarkitekt (har för mig att det var landskapgruppen). Man ville ge en känsla av park när man tog bort stenbeläggningen och la dit sanden. Problemet var bara att dom som gjorde förslaget, och dom som bestämde att det skulle genomföras uppenbarligen inte har haft så mycket kontakt med verkligheten för det fanns en viss charm i stenen, men dagens underlag är hemskt.
 0
Daniel (28 Januari 2011 11:17):
För övrigt så är arkader något konstigt påhitt som inte passar i dagens samhälle. Dom pelare vi ser på bilden kommer ju människor att revirpissa på flera gånger varje helg. Finns det några arkadpelare utomhus som det inte pissas på? För övrigt så undrar jag om ritningsprogrammen bara klarar av att rita räta vinklar. Nu är det ju iofs lite mode att allt ska placeras osymetriskt på fasaderna, men undra om folk inte kommer att tycka om några år att det ser kaotiskt ut och man kräver att husen byggs om. det postmodernistiska hade lite konstiga fasader men det fanns i alla fall en röd tråd i det, men idag så ser det ut som arkitektens 3åring satte sig vid datorn och placerade om alla fönster.
 0
Mats O. (28 Januari 2011 11:34):
Nya hotellet på Drottningtorget ser kul ut. Troligen mycket beroende på Petter Stordalen som tänker lite utanför boxen... Roligare än alla trista Scandic Hotels
http:​/​/​no.​wikipedia.​org/​wiki/​Petter_​Stordalen
 0
Ola E (28 Januari 2011 12:04):
@Daniel
Att fönstren på huset närmast Svingeln (det med burspråken) är så pass assymetriskt placerade har faktiskt en rimlig förklaring. Det är fönster från golv till tak i princip, vilket innebär att det blir andra brandkrav. Hade man då placerat fönster rakt över varandra så hade man fått ha en helt annan säkerhetsklass på glasen.
 0
Daniel (28 Januari 2011 12:15):
@Ola
Fast nu bygger man assymetriskt överallt. Det gula huset, det bruna huset, Hotell Post.
 0
Jesper Hallén (28 Januari 2011 14:17):
Johannes: jo men jag tycker att husen är rätt så fula, sen har de ju andra kvaliteter som maffiga lokaler, vilket är bra. Men utformningen är ju faktiskt trist!

Sen är ju frågan om vad som är viktigast, innehåll eller fasad? Båda! :)
 0
Ola E (28 Januari 2011 16:50):
@Daniel
Absolut, och jag håller helt med, det är sällan vackert. Jag ville bara påpeka att arkitekten ibland faktiskt gör saker av rationella skäl, även om det sällan märks. :P
 0
Göran Åhman (29 Januari 2011 00:55):
Arkitekter är inga rationella människor ;-) Skämt åsido, men ibland kan jag nog hålla med om att form går före funktion, helt i onödan. Nu har jag inte studerat planritningar mm men posthuset känns onekligen som ett offer för detta.
 0
karl (31 Januari 2011 00:07):
Tja daniel.
Angående symmetri så är ju smaken som baken.
Assymetrisk fönsterplacering kan ju, förutom då som ett utslag av arkitekters dumhet, också vara resultat av t ex. interiören.
Jag kan nog tycka att det är mer relevant att placera Fönster(ljusinsläpp, utsikthål) på platser där de gynnar Planen än att benhårt följa exteriörens symmetri som enda riktmärke.
 0
Olof Antonson (31 Januari 2011 00:30): Online
Är det verkligen en smaksak? Symmetri skapar en balans i gestaltningen (jag tänker mest på placeringen av posthusets port). Asymmetri är fördelaktigt om man vill skapa ett oroligt uttryck, eller någon sorts rörelse (reta ögat). Men är det eftersträvansvärt i en klassicistisk monumentalbyggnad som Posthuset?

Beträffande fönsterplacering så kan jag förstå, men samtidigt så kommer 99.9% av alla stadens människor inte besöka lägenheten; de flesta kommer uppleva byggnaden från utsidan. Jag är osäker på om gestaltning från insidan och ut är rätt väg att gå.
 0
Daniel (31 Januari 2011 08:31):
Här kommer man in på klassiska funktionalistiska filosofier. Många hus på landet är asymmetriska men ändå kan husen upplevas som snygga och välbalanserade. Rådhuset i Göteborg har ju en sida mot kanalen som är förskjuten och det syns inte. Många landshövdingehus har ju placerat fönster efter insidan. o.s.v. T.ex. husen runt Godhemsgatans Hållplats eller Underåsgatan. Men skillnaden är att man har en fasad som väger upp det oroliga i fasaden. Funkishus med fönster placerade hur som helst har inget som väger upp det oroliga och ger därför ett stört intryck.
 0
Johannes Hulter (31 Januari 2011 09:38):
Olika arkitektoniska gestaltningar skapar förstås olika estetiska intryck hos människor men det finns ju inget enkelt orsakssamband. Sedan är det ju inte bara symmetrin (som i sig själv kan vara nog så komplex, många "assymetriska" fasader är egentligen symmetriska) som spelar in utan även komposition, proportioner etc.

Men visst känns det som om man ofta "gömmer undan" entréerna nuförtiden, det är väl en del av insidans och ekonomins herravälde över utsidan och offentligheten i vår tid. Tankarna går osökt till nya "Grand Hotel" Opera... http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​20​0​8/​0​9/​stadens-​historia-​hotell_​54.​.​
 0
Olof Antonson (31 Januari 2011 14:39): Online
Att reducera detta till något så trivialt som smak är att säga att allt är lika mycket värt. Det är ett av grundproblemen, och det urvattnar allting! Det finns vissa saker som vi är präglade av eftersom vi föds in i ett sammanhang där någon tänkt innan vi kastades in i denna värld, särskilt inom arkitektur (men det förkastar vi såklart, och likt Ikaros vill vi flyga högre, mot solen). Vi läser från vänster till höger. Vi kan vila i det. När så något bryter mot det - medvetet eller omedvetet - märker vi det. Åhrén var ju i alla fall ärlig och menade på att arkitektur var som bäst när man inte lade märke till den, men detta handlar snarare om rena provokationer: "Vi placerar dörren här för att reta ögat, alla kommer lägga märke till den eftersom vi med [ont] uppsåt låtit placera den 'fel'". Ungefär som att man skulle riskera att undgå en monumentalbyggnad när man spatserar lite käckt förbi? Jag förstår inte, snälla upplys mig.
 0
Olof Antonson (4 April 2011 16:20): Online
Vid planket till "luftslottet" såg jag idag från vagnen att de ändrat till "inflyttning 2012".
 0
Jesper Hallén (12 April 2011 23:55):
Ja jag såg det också häromdagen. Vi får allt ligga på för att det ska hända saker!
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter