Utskrift från gbg.yimby.se
....

Central basar

 
Diskussionen om en centralt belägen marknadsplats eller basar har blommat upp igen så smått. Detta då majoriteten av kommunstyrelsen, S/MP/V, har föreslagit att man bygger en ny basarlokal i centrala Göteborg. Detta med stöd från EFS-rådet, läs mer om vad det är i den stora dagstidningens artikel.


I alla fall återstår ju då frågan om var denna basarlokal ska placeras, om man nu tänker att det måste vara riktigt centralt. Yimby har ju tidigare skrivit om behovet av marknadsplats och då publicerat några förslag på centrala platser som skulle vara lämpliga för ändamålet. Men vi kan väl blåsa av dammet och se vad vi har. Säkert finns det ytterligare bra platser?




Kungstorget.

Kanske det mest naturliga och populära alternativet vore att återuppbygga basarlängorna vid Kungstorget. På så sätt får man en supercentral marknadsplats och ett stort kundunderlag. Nackdelen är kanske att det blir dyrt, men det lönar sig nog i längden. Bland göteborgarna skulle nog idén gå hem bra, särskilt bland de som minns de gamla längorna, eller bland oss som gärna skulle se Kungstorget leva upp igen. Dessutom kan man bli kvitt bilparkeringarna på torget och längs kajen.




Excercishuset.

På Heden finns det gott om plats. Här finns så gott om plats att man skulle nog kunna bygga i stort vad som helst här. Själva Excercishuset är dock inte så stort, men med tillbyggnader skulle nog platsen fungera bra för en central marknadsplats. Vackert är det i alla fall.




Magasinsgatan.

På Magasinsgatan finns detta tomma gamla stall(?) som ser ut att passa bra som basarlokal. Dock är det för litet, men utanför finns en ödetomt som man skulle kunna göra något bättre av. Bygg ut detta och vi skulle ha en central basar med vacker lokal.


Andra platser som kan tänkas är någonstans vid Skeppsbron, Lagerhuset om inte Pustervik hade flyttat dit, Frihamnens gamla hamnskjul, friidrottshustomten bakom centralposthuset, någonstans i Kvillestan...vad mer?

En plats som nämns i GP är den gamla vagnhallen i Svingeln. Kanske är det inte så dumt? Dock inte supercentralt, men det kanske det inte måste vara. För övrigt anser vi att Kvibergs marknad bör vara kvar.
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Matthias H. (17 Februari 2011 14:34):
Vagnhallen Svingeln definitivt. Sprid spännande saker lite mer.
 0
Stefan Molnar (17 Februari 2011 15:22):
Håller med Matthias H, sprid gärna saker, vi behöver flera centrum i stan
 0
Matthias H. (17 Februari 2011 15:52):
Den delen av city utvecklas ju just nu väldigt mycket så det är klockrent tycker jag.
 0
JK (17 Februari 2011 17:45):
Jag håller med föregående talare, vagnhallen är en superbra idé, men jag skulle allt vilja se alla ovanstående platser utvecklas i en YIMBYitisk riktning. Parkeringshuset på magasinsgatan är det ju obegripligt att man inte gjort något kul med. Ruffig klubblokal a la Berlin kanske?
Kungstorget vore ju fantastiskt om man kunde rensa bort bort bilarna och bygga upp längorna. Det kanske inte finns underlag för basar, men tänk om ena längan kunde bli en enda lång bar? Det tror jag hade blivit riktigt fräckt.
 0
Emanuel Alfredsson (17 Februari 2011 18:43):
@JK: Ruffig klubblokal a la Berlin kanske?

Jag tänker mer på Heaven i London som har samma halvcirkelformade tak.
 0
Olof Antonson (17 Februari 2011 23:33): Online
Apropå basar så skrev Gert Gelotte om det för en tid sedan i GP, men då förlades den i Angered: http:​/​/​www.​gp.​se/​nyheter/​ledare/​1.​545673-​gert-​gelotte-​.​.​

Svingeln känns spännande. Det är intressant att jämföra hur annorlunda stadsmiljön kring Skansen Lejonet är från den vid Skansen Kronan. Det är tydligt att staden växt främst västerut, och att området bortom Posthuset kom att bli en sorts baksida, inklämt mellan tågspår och trafikleder. En basar är kanske just vad denna egentligen oerhört centrala plats behöver?
 0
Göran Åhman (18 Februari 2011 00:24):
I mitt drömscenario har vi självklart fler basarer spridda på olika platser i stan. När ni säger Svingeln är det den ga spårvagnshallen i N Gårda vid APgatan som avses då? Kungstorget är en självklarhet. Egentligen borde alla större torg/kollektivtrafikcentra ha en basar, men en mycket bra början är det oavsett placering.
 0
John Henriksson (18 Februari 2011 18:57):
Bor inte Ringlinjen i gamla vagnhallen? Det vore ju lite trist för stan om de försvann bara för att stan ska få lite fler kvadratmeter shoppingyta. En stad med så mycket oanvänd mark som Göteborg behöver inte flytta bort verksamheter pga platsbrist på väldigt länge med nuvarande låga byggtakt;)

Heden låter bättre. Bättre att använda lokaler som inte har nån verksamhet än att ta bort verksamhet som inte finns. Ett Excerishus med nybyggt annex skulle ge lite mer liv åt Heden än att bara vara en parkeringsplats. Dessutom kan man använda lite av alla öppna ytor till utemarknad eller andra aktiviteter under utesäsongen. Skulle ge mer liv.

Sen är frågan om en basar gör det lättare att göra idropttshall av hela Kviberg..
 0
Olof Antonson (19 Februari 2011 02:44): Online
Heden har otroligt stor potential också. Tidningarna skriver ofta om hur Avenyn skall räddas. Många beklagar sig över att utbudet är likriktat med stora etablerade butikskedjor. En basar hade varit en kontrast till detta, och ett bra första steg till att bebygga Heden.
 0
Gunnar Einarsson (19 Februari 2011 10:52):
Ändrar mig. Inlägg borttaget.
 0
Anton (19 Februari 2011 11:29):
För handlarna i Saluhallen är Kungstorgets parkering viktig. Att bygga bort samtliga parkeringsmöjligheter hade avsevärt minskat dess dragningskraft.
 0
Gunnar Einarsson (19 Februari 2011 11:51):
Ändrar mig. Inlägg borttaget.
 0
Gunnar Einarsson (19 Februari 2011 14:45):
Ändrar mig. Inlägg borttaget.
 0
Mats O. (20 Februari 2011 10:25):
Angående Gert Gelottes förslag i G-P om en skattefinansierad basar i Angered så upphör man aldrig att förundras över stolligheterna från företrädare för Godhetsindustrin.

Angered har redan ett alldeles utmärkt affärshus där det bland annat finns Systembolag, Ostaffär, Kryddor, Slaktare med både svenska och orientaliska specialiteter, med mera.
 0
karl (20 Februari 2011 13:14):
Ja, absolut.
men
går det kommersiellt? Såvitt jag vet är de enda saluhallsliknande anläggningarna i sverige som går riktigt kommerisellt bra Stora saluhallen på kungstorget och östermalmshallen i stockholm...?

bortsett det så tycker jag att basarlängorna på kungstorget borde, i någon form, uppföras ögonaböj. Oavsett funktion.
Den platsen behöver en inramning.
 0
karl (20 Februari 2011 13:18):
Parkeringsplatsen på magasinsgatan förresten....."Ödetomten"...

Har senaste åren använts till diverse marknader och event(med ett rätt kreddigt om än stundtals något bajsnödigt klientel) och är en plats, tycker jag, som har stor potential som minitorg, fungerar dessutom som framsida för ett flertal verksamheter och caféer.
Om oanvänd ful parkeringsplats ska exploateras där i krokarna anser jag att grönsakstorget/Raggaeturken-platsen bör ligga före i prioriteringslistan.
 0
Olof Antonson (20 Februari 2011 15:11): Online
@Anton: Samtidigt hade Kungstorget i sig blivit en bra mycket mer attraktiv plats utan markparkering. För egen del hade jag helst sett fler broar över till Kungsparken och något sorts underjordiskt garage där i anslutning till Allén.
 0
Göran Åhman (23 Februari 2011 11:16):
Jo tillbaka med Kungstorgets basarlängor och ner med parkeringen under jord. Säger jag trots att jag var med morsan och farsan och ockuperade Kungstorget när det begav sig på det glada 70-talet ;-)
 0
johanna (3 Mars 2011 16:03):
Det finns i dag planer på att bygga en basar i SKF's gammla fabriker, i och med att SKF's lämnar dessa och bygger nytt på andra sidan Säveån. Gammlestaden ligger visseligen inte så centralt.
 0
Olof Antonson (3 Mars 2011 17:24): Online
Men det finns även planer på att bygga nytt kring Gamlestadstorget. Blir väl en pendeltågsstation där? Jag tror stadsdelen kommer kännas mer central och stadsmässig framöver, så det kanske inte hade varit en så dum placering? Ligger ungefär mittemellan centrum och de nordöstra förorterna.
 0
Göran Åhman (3 Mars 2011 21:13):
Som sagt tycker inte man behöver ställa olika basarlägen mot varandra, det finns plats för fler, även om en stad av vår storlek självfallet inte kan svälja hur många som helst. Men basarer kan vara ett sätt att vända den destruktiva och tråkiga utvecklingen av utflyttning av handeln till externa lägen med dålig eller obefintlig kollektivtrafik.
 0
Jens Ekengren (4 Mars 2011 13:06):
Jag skulle vilja se en modell där det är innehavaren av basarens del som äger sin del (kanske smidigast genom att varje stånd följer med en andel av fastighetsbolaget). Ståndet/affären skulle inte gå att hyra ut i andra hand.

I min tanke leder det till ett smartare ansvarstagande, eftersom det går att spara på underhållet, men då sjunker värdet på den enga andelen, istället för att en extern aktör (tänk Boultbee) tar höga hyror utan att återinvestera. Den stora nackdelen som jag ser det är att det blir en högre tröskel för den som vill etablera sig i basaren.

Vad tror ni andra?
 0
Göran Åhman (4 Mars 2011 14:18):
Hur funkar nuvarande saluhall? Det är väl kommunen som äger och sen hyr ut. Ja varför skulle inte din modell funka, det är tröskeln då som sagt. Risken är att bara etablerade rörelser kan vara med. Varför inte fler basarer med fler finansieringsmodeller? Det viktiga är att man kan skapa nya arbetstillfällen. På köpet kan man samtidigt kanske ändra en och annans köpvanor och få fler levande stadsdelar. Rätt var det är har vi i den bästa av världar fått oss en stad som börjat vända skutan mot en hållbar utveckling.
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.