Utskrift från gbg.yimby.se
....

Studiecirkel om Jane Jacobs

 
1900-talets främsta stadsteoretiker var en självlärd kvinna som hette Jane Jacobs. Hennes magnum opus - The Death and Life of Great American Cities - är den enskilt viktigaste boken om stadsplanering. Ska man bara läsa en bok om stadsplanering så är det den. I år är det femtio år sedan den publicerades för första gången. Det tänkte Yimby uppmärksamma genom att starta en studiecirkel om Den amerikanska storstadens liv och förfall här på vår hemsida.


Jane Jacobs

Under veckorna framöver så kommer vi att diskutera kapitlen i boken ett i taget. Alla som är intresserade är välkomna att delta. Det är bara att köpa (eller låna) boken, läsa och begrunda och sedan hänga på i diskussionerna. Boken finns att köpa i välsorterade bokhandlar eller på nätet, till exempel på bokförlaget Daidalos hemsida. Det går naturligtvis utmärkt att läsa den på originalspråk också, om man föredrar det.

Som en introduktion har vi fått tillåtelse att återpublicera arkitekten och urbanforskaren Jesper Meijlings porträtt av Jane Jacobs, som ursprungligen publicerades i programmet Obs i Sveriges Radio P1 den 23 maj 2006 med anledning av hennes bortgång.

Texten finns också, tillsammans med mycket annat spännande, att läsa på Jesper Meijlings hemsida.

Ekonomen Jane Jacobs

Där det enligt planen skulle finnas lyckliga människor var det folktomt, och nya butikscentra som borde blomstra stod outhyrda. Jane Jacobs gick till attack mot de storstilade projekten: för snart femtio år sedan revolutionerade hon synen på stadsplanering. Och ur sin kritik utvecklade Jacobs ett högintressant ekonomiskt författarskap. Den 25 april gick hon bort, 89 år gammal.

Jane Jacobs i radio WNYC, New York 1961:
I opened the New York Times one morning, and found that our own area of the West Village was going to have an urban renewal project in it. So I suddenly had to put into practice my own premises, that if anything was going to happen to reverse the way things were being done the citizens had to take some initiative and the citizens had to frustrate the planners.

Jane Jacobs talar på ett opinionsmöte hemma i stadsdelen Greenwich Village i New York i början av 60-talet. Medborgarna måste ställa sig i vägen för planerarna, säger hon – planerarna som vill skövla den levande stadsdelen för att bygga en motorväg rakt igenom. Men folket reser sig, anförda av Jacobs, och något oerhört händer, den idiotiska motorvägs- och skövlingsplanen går om intet. Ett stort mänskligt och ekonomiskt kapital räddas för framtiden i en av Manhattans mest vitala stadsdelar.

Anledningen till att folk lyssnade och planerarna lärde sig att darra när Jacobs reste sig var den märkliga bok hon gav ut 1961, ”The Death and Life of Great American Cities”, som fick enorm uppmärksamhet i USA. Nu har hon rest sig för sista gången, med en vecka kvar till sin 90-årsdag, som hon skulle ha firat hemma i Toronto i Kanada, för dit flyttade hon från sitt älskade New York redan 1968 när hennes son inte ville bli kanonmat i Vietnam, och hon själv och hennes man inte ville stödja det orättfärdiga kriget med sina skattepengar, och i Toronto rotade hon sig och fortsatte skriva. Ändå är det med Hudson Street i Greenwich Village i New York som hon förblir förknippad, för det var där hon skrev ”The Death an Life of Great American Cities”.

Vid de här åren i början på 60-talet kom flera böcker som skakade om och skapade helt nya debatter, till exempel Rachel Carsons Tyst Vår om miljöförstöring och Ralph Naders Unsafe at any Speed om bilindustrins cynism. Också stadsplaneringen var vid den här tiden en ännu inte ifrågasatt verksamhet, som skyddade sig själv med storartade myter och lögner, och den ögonöppnande boken på det området blev det Jane Jacobs som skrev. Men med skillnaden mot de andra författarna att hennes bok har blivit en högst levande klassiker, en text som man återvänder till och som får nya läsningar för varje generation.

Jacobs var inte en av planerarna och arkitekterna, hon kom utifrån, ursprungligen ända från Scranton, Pennsylvania, där hon hade börjat sin bana som radskrivare på lokalbladet. I början av 30-talet beger hon sig till krisårens New York, där hela Empire State Building står outhyrt och lägenheter är billiga, men jobben få. Jacobs slår sig fram som frilansjournalist, och driven av sin nyfikenhet hittar hon så småningom sin nisch i att skriva om stadens olika särpräglade näringsdistrikt och verksamheter. Hon bygger upp sin egen kunskap och sitt eget perspektiv på vad en stad är för något.

Efter kriget börjar Jacobs skriva i arkitekternas tidskrift, och konfronteras då med en helt annan syn på staden, som inte handlar om det som hon har iakttagit ute i verkligheten, människor och verksamheter och deras handlingsmöjligheter i en pulserande och producerande stad, utan som är helt upptagen med planerarnas och politikernas egna fantasier: storslagna byggnadsprojekt med stora tomma ytor och få höga hus i ensamt majestät, där planerarna har tänkt färdigt och inga människor behöver ha några egna planer längre, allt är slutgiltigt ordnat i de moderna stadssaneringsprojekten. En förfärlig massa människor, inte bara arkitekter och planerare, får för sig att det här är framtiden – inte minst i Sverige.

Jane Jacobs visar att det är idioti, på många sätt, men framförallt ekonomisk idioti. Men hon bygger upp sin argumentation utomordentligt skickligt, i stället för tråkiga ekonomiska resonemang berättar hon om staden, genom gatan där hon bor, Hudson Street, hur järnhandlaren öppnar sin butik på morgonen, människor som passerar igenom gatusträckningen på väg till arbetet, skolungdomarna som hänger framför husen på eftermiddagen, och allt vad denna gata och husen och lokalerna längs den gör för att alstra utrymme för verksamheter och deras korsvisa behov av varandra och människorna som bor och rör sig där, och hur de tillsammans också bygger upp en välfungerande urban trygghet tack vare den koncentrerade mängden sysselsatta och interagerande människor.

Allt det här målar hon upp – först mot slutet av boken visar hon mer abstrakt resonerande hur det här hänger ihop med en hel stads ekonomi och förutsättningar att utvecklas och förnya sig. Men ”The Death and Life of Great American Cities” är så tjock, så många läsare gitte inte alltid läsa ända fram till de sidorna, utan de fastnade för henne som den här poetiska gatulivsskildraren. Så redan från början blev hon attackerad och förlöjligad för något som man menade bara var nåt kvinnogrejs. Och det har hängt i på en del håll, Jacobs har också blivit omkramad som symbol för ett kvinnligt perspektiv som själv hon aldrig visade minsta lilla intresse för.

Det som verkligen intresserade Jane Jacobs var hur ekonomi egentligen fungerar. Nationer producerar ingenting, påpekade hon, det är städer och stadsregioner som producerar och handlar med varandra. Idag kan man läsa Jacobs spännande böcker om ekonomi och fundera över den explosionsartade utvecklingen av städer i Kina, och över frånvaron av utveckling i Afrika – kanske är det stora, urbana ekonomier som är den avgörande bristvaran där. Det vill säga: hennes texter har egen kraft att leva vidare, bland läsare som blir mer inspirerade än undervisade.

JESPER MEIJLING

Copyright: Jesper Meijling och Sveriges Radio AB


Alla inlägg i serien:
Studiecirkel om Jane Jacobs
Jane Jacobs: Förord
Jane Jacobs: Inledning
Trottoarens funktioner: Trygghet
Trottoarens funktioner: Kontakt
Trottoarens funktioner: Barnuppfostran
Parkens funktioner
Bostadsområdets funktioner
Vad som alstrar mångfald
Behovet av blandade primära funktioner
Behovet av små kvarter
Behovet av äldre byggnader
Behovet av koncentration
Några myter om mångfald
Mångfaldens självdestruktivitet
Gränser och deras vakuumzoner
Avslumning och förslumning
Gradvis förändrande pengar och omvälvande pengar
Subventionering av bostäder
Erosion av städer eller utgallring av bilar
Visuell ordning: dess begränsningar och möjligheter
Hur man räddar ett betongghetto
Att styra och planera stadsdelar
Vilken sorts problem en stad är
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
Denna artikel är publicerad både här och på Yimby Uppsala och Yimby Stockholm.
Kommentarerna nedan är från alla dessa siter.
 0
Jan Jörnmark (25 Augusti 2011 00:36):
Hon var störst, punkt, slut. Jag var en idiot som dröjde nästan ett decennium med att läsa henne från det att folk började rekommendera henne. Men läs henne på engelska och missa inte The Economy of Cities.
+1
Olof Antonson (25 Augusti 2011 01:49): Online
Trevligt initiativ! Jag har den engelska versionen, och den är ungefär 100 sidor tjockare vad det verkar (har själv inte läst den svenska översättningen [än]).

En asynkron diskussion i ett sånt här forum har fördelen att det går att återvända till frågeställningar och kommentarer allt eftersom, och vi får den pedagogiska dokumentationen på köpet: Om tre år kan en person som inte var med när det begav sig ändå ha nytta av de resonemang som fördes (under förutsättning att Yimby finns kvar ...).

Förhoppningsvis kan detta fortsätta vidare med andra böcker i framtiden. Sedan är det trevligt att de olika falangerna i Göteborg, Stockholm och Uppsala (förhoppningsvis fler med tiden) knyts ihop i dessa mer allmänna diskussioner.
 0
Hans Stålner (25 Augusti 2011 02:05):
Exakt! Håller med: verkligen störst! Jag hade turen att läsa hennes "magnum opus" relativt tidigt i livet.

Intressant grepp av Yimby med studier, ett kapitel i taget. Hoppas vi kan vrida och vända på texterna.
 0
Anders Gardebring (25 Augusti 2011 08:39):
Jan:
Håller på med the economy of cities just nu faktiskt. En klart intressant fortsättningsbok efter "death and life".
+1
Henrik Åsman (25 Augusti 2011 09:05):
Bra timing!

Köpte två böcker inför semestern (Jacobs och Triumph of the City: How Our Greatest Invention Makes Us Richer, Smarter, Greener, Healthier, and Happier av Edward Glaeser). Av någon anledning började jag med Glaesers bok och har därför Jacobs bok kvar oläst.

Klockrent!
 0
Patrik Höstmad (25 Augusti 2011 09:13):
Bra initiativ!

Har funderat tidigare på att läsa den utan att det blivit av. Nu har jag ingen ursäkt längre :)
 0
Patrik (25 Augusti 2011 10:04):
Kul! Var kommer diskussionen att ske? På vilken länk.
 0
Johannes Hulter (25 Augusti 2011 10:11):
Patrik: Som vanligt, i kommentarstråden till varje inlägg.
+1
Gunnar Einarsson (25 Augusti 2011 13:04):
Läste The Death and Life of Great American Cities häromåret och när jag hade slagit ihop boken gick jag prompt med i Yimby. Nuff said!

Lustigt nog var det dock inte stadsplanering i sig som gjorde att jag fick upp ögonen för henne - något jag i och för sig länge varit intresserad av - utan en djupdykning i Gothams kulturhistoria, och då menar vi alltså inte goternas borg vid Göta Älv utan det lite störe Gotham City vid utloppet av Hudson River. :p
+1
Alexander Åkerman (25 Augusti 2011 13:08):
Trevligt. Känns som ett logiskt nästa steg för YIMBY att ordna med studiecirklar och lite Jane Jacobs är en utmärkt början!
 0
Karl (25 Augusti 2011 15:56):
Bra initiativ! Finns det någon tidsplan för läsningen?
 0
Johannes Hulter (25 Augusti 2011 16:02):
Karl: Preliminärt kör vi ett kapitel i veckan. Vi tar det alltså i lugn och ro. Nästa vecka är det dags för förordet... :)
 0
Karl (25 Augusti 2011 17:46):
Låter utmärkt!
 0
Emanuel Alfredsson (25 Augusti 2011 21:03):
Har Jane några efterlevande man kan kontakta?
 0
Johannes Hulter (25 Augusti 2011 23:26):
Emanuel: Du får släktforska. :)
 0
JH (26 Augusti 2011 09:32):
Verkar vara en intressant bok. (Som fd boende i the Village, fem - sex kvarter ifrån Hudson St, borde jag väl verkligen läsa den...)
+1
Jan-Erik Brundell (29 Augusti 2011 07:43):
Kul, boken beställd!
 0
Magnus (29 Augusti 2011 20:18):
Boken är ju uppdelad i fyra delar (Part One-Four). Har ni tänkt att ta en del per vecka (ca 100 sidor)? Eller tänker ni er någon anan uppdelning?
 0
Johannes Hulter (29 Augusti 2011 20:31):
Magnus: Nej, ett kapitel i veckan. Det är 22 kapitel som är ganska korta.Vi tar det alltså i lugnt tempo och kommer hålla på ett tag (förmodligen in på våren 2012).
 0
Jakob Wilhelmsson (30 Augusti 2011 21:33):
Beställde boken direkt när jag såg detta. Bra initiativ! Jag beställde den svenska översättningen (av någon anledning). Är det ett problem? Tänker främst på om kapitlen är annorlunda eller om texten avviker mycket från den amerikanska versionen.
+1
Johannes Hulter (30 Augusti 2011 21:43):
Jakob: Bra! Jag tror inte de avviker alltför mycket, kapitelindelningen är hursomhelst densamma. Men vissa saker diffar. Översättaren pratar om "grönområden" där boken säger "open spaces" tex. Vissa kommer att läsa originalet och andra översättningen så vi kommer att kunna korrigera för eventuella diffar.
+1
Anders Norén (31 Augusti 2011 10:01):
Den svenska översättaren är tydligt präglad av 75 års svensk "stads"planering. Det märks till exempel genom att Jacobs ord "neighborhood" konsekvent översatts med "bostadsområde"...
 0
Anders Gardebring (31 Augusti 2011 10:57):
Att översätta "neighborhood" till "bostadsområde" som Anders säger är ju rätt illa... Hoppas att resten av översättningen är bättre! Själv läste jag den på engelska när det begav sig.
 0
Jakob Wilhelmsson (31 Augusti 2011 19:16):
Se där! Två exempel direkt där översättningen skiljer sig från orginaltexten. Boken landade i brevlådan idag, så det blir läsning på svenska med kritiska glasögon ;-). Bra att det verkar vara fler som läser på svenska.
+1
Johannes Hulter (31 Augusti 2011 19:34):
Jakob: Jag har bara läst den på svenska tidigare, men har bläddrat i den engelska. Ska passa på att läsa den engelska nu parallellt. Det finns alltid diffar i översättningar men det är också bra med översättningar eftersom man inte är lika säker på ett främmande språk som på sitt eget. Dessutom skulle nog många rygga för att läsa en tjock fackbok på engelska. Hursomhelst så ger det här möjlighet att fördjupa diskussionerna om olika begrepp etc. :)
+1
Anders Norén (31 Augusti 2011 21:30):
En anledning till varför det är bra med en svensk översättning var att boken var helt jävla omöjlig att få tag på i Sverige innan den svenska översättningen kom ut. Att svenska läsare efter 44 år (och jag själv efter tio år) äntligen fick möjlighet att läsa en av de flitigast citerade böckerna inom stadsplaneringskritik överstiger vida översättarens funktionalistiska indoktrinering.
 0
Max (3 September 2011 03:02):
Bara för att kolla... vad hade ni översatt "neighborhood" till? Grannskap? Kvarter? Inget av det låter helt klockrent i mina öron.
 0
Johannes Hulter (3 September 2011 09:24):
Max: "Grannskap" hade väl varit det mest betydelselika alternativet men det låter precis som du säger lite främmande. Det är väl i sig ett tecken på att den funktionalistiska indoktrinering som Anders pratar om har impregnerat hela vårt språk. Sådant måste man ta hänsyn till om man gör en översättning för att den ska bli begriplig. På det viset är vi alltid språkets fångar. Men det är ju också möjligt att ordet "bostadsområde" sakta kommer att försvinna om vi får mindre funktionalistisk planering.
 0
Olof Antonson (4 September 2011 13:32): Online
I en göteborgsk kontext skulle "neighborhood" även kunna vara en mindre stadsdel, typ Haga. Men, med tanke på hur omfattande den modernistiska planeringen är i våra städer, så vore det kanske mer rättvist att tala om hoods/hooden osv ...
 0
Erik Westberg (5 September 2011 21:30):
En teknisk sak om studiecirkeln. Allteftersom tiden går försvinner de tidigare lektionerna allt längre bak i arkivet vilket blir besvärligt både för nytillkomna som för den som vill minnas tidigare debatter. Kunde man inte tänka sig en särskild länksida som man kommer till via någon av länkarna längst upp på sidan?
 0
Johannes Hulter (5 September 2011 22:51):
Erik: Good thinking! Vi kommer att ha länkar till tidigare inlägg i slutet av inläggen. :)
+3
Jon Cederberg (22 Oktober 2012 11:03):
Faktum är att de svenska modernistiska stadsplanerarna åkte till New York i studiesyfte och faktiskt hade dess olika levande "neighborhoods" som ideal när man ritade förorternas grannskapsenheter. Man utgick från två helt ogrundade hypoteser.

Först att vi svenskar, som första och andra generations bönder, inte trivs i städerna och hellre skulle umgås i skogspartierna mellan förorterna sommar som vinter, dag och natt. En myt som fortfarande lever och förfäktas av i synnerhet välvilliga socialdemokrater, vänsterpartister och miljöpartister.

Den andra ogrundade hypotesen man utgick ifrån är att en helt väsensskilld stuktur skulle ge samma resultat i Sverige.

Jag kan förstå att man kan tro att en åtgärd skulle ge samma resultat på en annan kontinent och sen se det misslyckas, men Svergies förortsbyggande visar ett experiment där man förväntar sig få samma resultat med en helt motsatt åtgärd och sedan vägrar ta till sig misslyckandet.
+1
Göran Deurell (26 Oktober 2012 16:48):
Läste boken nu i somras, vek hundöron på nästan varje sida. Mycket intressant bok som gav mer äm vad jag trodde den skulle. Sista 10 sidorna har jag fortfarande kvar att läsa om. De kräver lite extra av en. Nämligen full koncentration och tid för reflektion. Har haft för mycket plugg för detta.

Var ska diskussionen hållas?
 0
Jon Cederberg (29 Oktober 2012 11:30):
@Göran, vi diskuterar här på nätet efter varje publicerat inlägg. En per kapitel.
 0
Rasmus Larsson (12 Maj 2013 21:28):
Skulle vara bra om denna första del kompletterades med en lista på alla delarna.

http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​11/​0​8/​studiecirkel-​om-​jane-​jaco_​.​.​

http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​11/​0​9/​jane-​jacobs-​forord_​110​2.​ht.​.​

http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​11/​0​9/​jane-​jacobs-​inledning_​110​6.​.​

http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​11/​0​9/​trottoarens-​funktioner-​tr_​.​.​

http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​11/​0​9/​trottoarens-​funktioner-​ko_​.​.​

http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​11/​0​9/​trottoarens-​funktioner-​ba_​.​.​

http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​11/​10​/​parkens-​funktioner_​1125.​ht.​.​

http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​11/​10​/​bostadsomradets-​funktione_​.​.​

http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​11/​10​/​vad-​som-​alstrar-​mangfald_​1.​.​

http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​11/​10​/​behovet-​av-​blandade-​prima_​.​.​

http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​11/​11/​behovet-​av-​sma-​kvarter_​114.​.​

http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​11/​11/​behovet-​av-​aldre-​byggnade_​.​.​

http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​11/​11/​behovet-​av-​koncentration_​1.​.​

http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​11/​11/​nagra-​myter-​om-​mangfald_​11.​.​

http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​11/​12/​mangfaldens-​sjalvdestrukt_​.​.​

http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​11/​12/​granser-​och-​deras-​vakuumz_​.​.​

http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​11/​12/​avslumning-​och-​forslumnin_​.​.​

http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​12/​0​2/​gradvis-​forandrande-​penga_​.​.​

http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​12/​0​2/​erosion-​av-​stader-​eller-​u_​.​.​

http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​12/​0​2/​visuell-​ordning-​dess-​begr_​.​.​

http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​12/​0​3/​hur-​man-​raddar-​ett-​betong_​.​.​

http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​12/​0​3/​att-​styra-​och-​planera-​sta_​.​.​

http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​12/​0​3/​vilken-​sorts-​problem-​en-​s_​.​.​
 0
Johannes Hulter (13 Maj 2013 00:19):
På Yimby Göteborgs inlägg i serien så ligger allihop i slutet av varje inlägg. :)

http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​20​11/​0​7/​studiecirkel-​om-​jane-​jaco_​.​.​
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter