Utskrift från gbg.yimby.se
....

Rulla ut rutnätet!

 


Idag skriver jag i GP att vi behöver ta tag i planeringen av Centrala Älvstaden. Omgående. Det är inget fel i att visionera, fantisera och drömma. Tvärtom. Det ska vi göra. Men vi ska inte tro att vi först kan visionera, fantisera och drömma i ett par decennier och sedan planera och bygga. Vi måste göra det samtidigt.

Det händer nämligen saker hela tiden, även om vi låtsas som om vi hade all tid i världen att filosofera och känna efter. Jag nämner några konkreta saker i artikeln, som Göta Älvbron eller Masthuggskajen. Men det finns många fler. Det framtida Göteborg beslutas och byggs redan idag. Vi gör redan idag vägval som sätter fysiska ramar för framtiden. Låt oss då göra det medvetet och utifrån en långsiktig plan.



Karta över Göteborg 1921, framtida stadskvarter är redan utmärkta.

Ett enkelt sätt att göra det är att upprätta en stadsplan, vilket vi på Yimby har tjatat mycket om. Rulla ut rutnätet. Använd samma gatubredder (ca 10-50m), fastighetsytor (ca 500-1500kvm) och kvartersytor (ca 3000-10000kvm) som i den befintliga innerstaden och lägg fast några enkla tumregler (som t.ex. mängden lokalyta/fastighet). Bra, nu har vi helt plötsligt en stadsplan!

Med en stadsplan har vi också någonting att anpassa oss till när vi slänger ut infrastruktur över Centrala Älvstaden. Risken är annars att vi blir tvungna att anpassa den framtida staden till den infrastruktur vi har slängt ut.



Det finns redan konkreta idéer för Frihamnen...


Stadsplanen behöver inte vara ristad i sten. Den kan justeras allteftersom. Men den ger politiker, planerare, forskare, exploatörer och debattörer - ja, kanske till och med en och annan vanlig medborgare - något konkret att hänga upp sina visioner och fria fantasier på. Lägg ut ett provisoriskt rutnät, justera om det behövs och bygg allteftersom det finns intresse och möjlighet. Låt staden växa fram emergent.

Det här kommer jag att prata med den ansvarige projektledaren Bo Aronsson om på ett internt seminarium som Trafikkontoret anordnar nu på tisdag. Det ska bli intressant. Jag får återkomma med rapport.



Redan idag händer det dock roliga saker för den stadsplaneringsintresserade. Klockan 12:30 är det samling för årets cykeldemonstration i Bältesspännarparken med budskapet "Göteborg måste ta sitt klimatansvar". Parollerna är: 

- Det är i strid med klimatpolitiken att bygga Marieholmstunneln
- Bygg ut kollektivtrafiken – inte bilismen
- Trängselavgifterna till kollektivtrafiken

Senare på kvällen firas det på båten RioRio i Rosenlund. Det som skulle bli en stödfest har nu istället blivit en segerfest. Hotet mot båten är nämligen undanröjt. De ansvariga politikerna har funderat igenom det hela en extra gång och kommit fram till det kloka beslutet att RioRio får ligga kvar.

Det är bara att applådera de engagerade människor som kämpat för båtens överlevnad och politikerna som prestigelöst valde att tänka om när man hade tagit ett förhastat beslut. Det lovar gott för Göteborg.

It’s party time! :D


Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Hansson (17 September 2011 10:07):
Intressant artikel om vikten av att komma igång med stadsplaneringen av Älvstaden men även av Nya Gullbergsvass. För den senare så har planen att förhålla sig till Västlänken och den nya Göta älvbon. Bebyggelse har dock alltid att förhålla sig till infrastruktur så det är inte dåligt att tänka ut först hur man skall komma till och från området.

Cykel demonstranterna har väl dessvärre fel på alla punkter.
- Marieholmstunneln är viktig för miljön också, bilar på tomgång i kö är inte miljövänligt
- Trängselskatterna går redan till största delen till kollektivtrafik med Västlänken som största men inte enda punkt.
 0
Nekav (17 September 2011 10:16):
Vilka är det som inte förstår att man ska spegla hela folkets olika smaker?
Vad jag menar är, när dom ställer frågan "vill du se fler skyskrapor byggas" så blir procenten oftast ca 70% JA, bygg fler skyskrapor i städer! Så vilka är det som är så odemokratiska och undviker att bygga många fler skyskrapor?
Vad har hänt med demokratin om dom som sitter i sbk och andra maktställen och helt enkelt skiter i vad folket tycker?
Om t.ex 97% av staden är PLATT då speglar det inte att folket vill se många fler skyskrapor också. Alltså är det logiskt att det Definitivt SKA finnas Mycket fler skyskrapor UTAN en massa nej nej nej, eller hur ?
Sbk/politiker/och bla bla... vilka dom nu är får bevisa att dom speglar det som folket vill se. Många vill ha skyskrapor! Thats it ! Logic !
Kom ihåg att presentera skyskrapor rejält snyggt !!! Så att även tvekarna får mersmak och säger japp japp nu vågar även jag säga ja till skyskrapor efter att ha sett hur vackert det blir, natt som dag. Det behövs en läcker presentation och läckert formade skyskrapor med olika variation. =^.^=

720p video (att presentera hur en skyskraps natt kan se ut)
http:​/​/​www.​youtube.​com/​watch?​v=​CYVJ5WJ_​hUU&feature=​rel.​.​
 0
Nekav (17 September 2011 10:31):
Om folk ser grå kuber (skyskrapor) på skissen eller om dom ser platta fasader fyrkanter/klossar ,även om så med lite lite färg på så kommer dom säga. JAHA där ser man!! Dom vill bygga betongfärgade grå klossar hohoho nej det vill vi inte ha. Så presentationen är hela alfabetet för dom som ser dessa skyskrape förslag för första gången =). Borde ordnas till innan allt fler ser dom grå kloss skisserna...
 0
Mats O. (17 September 2011 10:42):
Bra att Yimby syns i debatten.

Med tanke på att det inte längre går att köpa smör i butikerna borde vi en gång för alla ge fan i att bygga nya bostadsområden på jordbruksmark utanför städerna.
 0
Patrik Höstmad (17 September 2011 11:36): Online
Väl skrivet Johannes både i GP och här.

Vad är anledningen till att stadsplaner inkl rutnät inte tillämpas i Göteborg? Tillämpas stadsplaner i andra städer? Är stadsplanerna inte av intresse med tanke på att nuvarande processer i Göteborg i praktiken drivs i Älsvstranden AB? Har PBLs starka fokus på detaljplaner raderat ut stadsplanen som verktyg?

Många frågor utan svar.... tacksam för hjälp :)
 0
Alexander Åkerman (17 September 2011 13:00):
Jag tror att en riktig stadsplan som tillgodoser behovet för kommande hundra år är precis vad som behövs för att stadsbyggandet ska kunna bli långsiktigt hållbart. Både ekonomiskt, demokratiskt och socialt.

Idag tror jag många är emot nybebyggelse av anledningen att det inte finns något dokument om vad som ska byggas och vad som ska bevaras. Tror det är lättare att acceptera nybyggnation om man vet att de där andra platserna man älskar inte ska förvanskas. Som det är nu vet man ju ingenting om det och därför motsätter man sig allt för att det är det enda som kan stoppa att allt för många omistliga värden går förlorade.

En stadsplan är ett verktyg som är tydligt nog för gemene man att kunna debattera.
 0
Matthias H. (17 September 2011 14:00):
Jättebra artikel Johannes.

Själv har jag haft en liten konversation med en av ledarskribenterna på GP. Han hävdade att, förutom det vanvettiga i det avtalet som människan roffat åt sig och som jag håller med honom om, Lars Ivarsson var kompetent i ledaren häromdagen angående amatörismen i Göteborg. Han är inkompetent så det skriker om det hävdar jag och han har gjort mängder av skada på Göteborg som tidigare chef för Älvstranden och SBK. Och nu är han alltså chef för projekt Centrala Älvstaden. Det är helt mirakulöst dumt.

Sannerligen, politikerna i Göteborg är också dom helt inkompetenta beträffande stadsbyggnad och därför har dom inte insett vilken skada Lars Ivarsson har gjort i Göteborg utan istället valt honom till ledartjänster om och om igen.

Sorry att jag är så negativ.
 0
Olof Antonson (17 September 2011 14:46):
Det här är en av de allra viktigaste frågorna, särskilt i relation till den utpräglade nimbysismen. Om systemet varit transparent och man enkelt kunnat utläsa att lägenheten jag köper faktiskt ligger i närheten av mark som på sikt kommer att exploateras, så kanske det varit enklare att föra en saklig diskussion. Det är så märkligt att alla dessa människor flyttar in till en stad, och sedan är det som om de blivit helt tagna på sängen när det går upp för dem att det skall byggas nytt i närheten. Då hittar de snabbt och lätt på en historia om en nästan utrotad koloni av säregna domherrar som häckar på platsen. Om spelreglerna var tydligare hade vi kanske kunnat undvika många av dessa överklagningsfall. De områden vi bygger skulle bli mindre snuttifierade, och ses mer som en mindre del av en större helhet. Systemet vi har idag fungerar uppenbarligen mycket dåligt.
 0
Karl H (17 September 2011 16:28):
Uppenbarligen har stadens förvaltningar svårt att samarbeta. Hur ser det ut egentligen när de träffas för att diskutera en ny götaälvbro? Tar man fram en gemensam målbild, eller sitter vardera förvaltning med sina egna käpphästar som bromsar upp det hela?
Ett rutnät/stadsplan borde ju kinna fungera som ypperligt verktyg för att kunna värdera, analysera, vikta, redovisa och ifrågasätta varandras ståndpunkter så att HELHETEN blir så bra som möjligt. Är det kanske så att staden helt saknar ett gemensmt analysverktyg? Det känns så.
 0
Vi På Gatukontoret (17 September 2011 19:19):
Har hand om gataorna och för att komma fram måste gatorna läggas ut först. Sedan får SBK ta hand om resten.
+1
Johannes Hulter (17 September 2011 19:57):
ViPåGatukontoret: Låter bra det. Och när ni lägger ut gatorna så är det ju bra om ni har en stadsplan att följa. :)
 0
Olof Antonson (17 September 2011 21:49):
Ja, hellre stadsplan än asfaltsexpressionism ...
 0
Viktor (17 September 2011 23:04):
På kartan från 1921, vad är det för stor byggnad inritad på hedens södra halva? Något man planerat som aldrig blivit av eller bara en skiss på hur man kunde göra?
 0
Daniel (18 September 2011 09:22):
Hela "stadsområdet" Hisingen har faktiskt blivit planlagt med ett rutnät. Hela vägen bort till Svarte Mosse. Och det är en karta från 20-talet och en del gator är även namngivna. Planen är en del av en bok som är svår att få tag på (kommer inte ihåg namnet), men jag har en taskig kopia av kartan i ett förråd på jobbet. Kartan följdes mycket tom att modernismen trillade in. På Hisingen kan man tydligt se brytpunkten på Långängen där sidgatorna inte träffar varandra.

@Viktor. Det är antagligen en del av världsutställningen.
 0
Johannes Hulter (18 September 2011 10:31):
Vill man ladda ned kartverket från 1923 så finns det på kommunens hemsida: http:​/​/​www.​goteborg.​se/​wps/​portal/​!ut/​p/​c5/​0​4_​SB8K8xLL.​.​
 0
Nekav (18 September 2011 11:50):
Smart och uppmärksam artikel!
Så att arbeta ut ett rutnät med vägar som tydlig gör framtidens områden på ett enklare sett.
T.ex...
Då kan man lättare arbeta in vart skyskraporna KOMMER att få byggas och folk ska redan på förväg lättare få veta vart dom hamnar?
Är det så rutnätet kommer att leda åt rätt håll ,eller vad ?
Dessutom så blir allting enklare att planera eftersom ingen behöver känna sig desperat att bygga JUST på nästa plätt som råknar nämnas/erbjuds som öppet för byggande. Så alla lättare får sin smak uppfylld eftersom rutnätet kommer att möjlig göra alla smaker på förväg. Då kommer ordet emergent in?
Har jag förstått rätt ? :P

Men med frihamnen så stör det juh ingen att skyskrapor byggs så där om någonstans så SKA dom som gillar skyskrapor få sitt! :D
 0
Nekav (18 September 2011 11:54):
...smaker och det som behövs... (menade jag*)
 0
Alexander Åkerman (18 September 2011 12:56):
Jag har en liten sak jag vill påpeka om rutnätet. Att rulla ut ett rutnät fungerar ju när man exploaterar nya ytor. Men personligen känner jag inte att det största problemet med dagens stadsplanering är att de är dåliga på att bygga nya stadsdelar.

Det stora problemet tror jag är att omvandla och integrera befintliga stadsdelar till att bli en del av den täta blandstad som vi förespråkar.
 0
Johannes Hulter (18 September 2011 14:19):
Alexander: Båda grejerna är tyvärr lite svajiga i dagens planering.

När jag säger "rulla ut rutnätet" så menar jag på en plankarta, inte att det som redan finns ska jämnas med marken, utan att man ska rita upp hur stadskvarteren ska utvecklas och sammanbindas i framtiden. Gullbergsvass och Ringön har t.ex. redan ett rudimentärt rutnät. Det kan man utgå från när man lägger ut planen.

Sedan ska man INTE riva allt befintligt och smälla upp allt nytt på en gång, som man gör idag. Det man ska göra är att gradvis, tomt för tomt, bygga enligt den underliggande planen när förutsättningar och intresse finns.
 0
Herbert (19 September 2011 11:31):
Vore det inte en idé för Yimby att utveckla sina tidigare "stadsplanetankar" och presentera ett förslag till "Fördjupad översiktsplan för Centrala Älvstaden" och sedan presentera det för politiker och tjänstemän. Borde även innehålla riktlinjer om lokalytor m m.
Inte gjort i en handvändning kanske, men det finns ju redan en del att ugå ifrån. Alltid bättre att ha något konkret att utgå ifrån när man sedan för debatten.
Det är väl lite det som jag hoppas att visionen om Centrala Älvstaden skall mynna ut i.
En fördjupad översiktsplan är ju inte heller juridiskt bindande och därmed inte huggen i sten när man sedan börjar detaljstudera olika delar i ett famtida detaljplaneskede...
 0
Mikael Bigert (19 September 2011 11:38):
Bra artikel, Johannes!
Klart att vi måste rappa på med stadsplanerandet, innan infrastrukturen "kör över".
Mikael
+1
Håkan Cullberg (19 September 2011 17:45):
Johannes - Du har helt rätt med att "rulla ut rutnätet" för ett stadsplanetänk med en kvartersgruppering ungefär som i Vasastan och i Linnéstaden, som ett sätt att få till stånd en tät och hög blandstad. Därmed är det inte sagt att kvarteren måste vara rätvinkliga bara för att ritborden var fyrkantiga. De kan med fördel formas organiskt med olika vinklar som dels ger en spännande stadsmiljö och dels ger möjlighet till en successiv utveckling efter behov. Detta ger möjlighet att dela ut byggrätter på ett organiserat sätt, där initiativet kommer från "staden" och inte från exploatörer och entreprenörer, som idag genomför styckehus i funkisstil på lediga gräsplätter. En byggherre kanske enbart bygger på en fastighet kring ett trapphus eller två. Varje byggherre ska anlita sin egen arkitekt som gestaltar resp projekt som därmed ger kvarteren en variation i uttryck o karaktärer. Helt rätt att gestaltning och funktionsblandning av staden går före planering nya trafikleder och spagetti kringlor. Som sagt det är hög tid att agera nu. Staden måste ta omgående och kraftfulla beslut i denna riktning. Som exempel kan ni se hur Tomas Lundberg o jag tänker när det gäller Frihamnen och en organiskt formad kvartersgruppering.

http:​/​/​www.​facebook.​com/​media/​set/​?​set=​a.​10​150​28550​132.​.​
 0
Jens Ekengren (20 September 2011 16:22):
@Håkan: jag får bara en "var snäll och logga in på Facebook"-sida... Du kan inte lägga ut ert förslag någonstans där även vi som inte sålt våra själar till fejjan kan se det? ;)
 0
Håkan Cullberg (20 September 2011 18:15):
Jens! jag ska försöka hitta ngn länk så du kan se utan att logga in på fb
 0
Emanuel Alfredsson (20 September 2011 18:24):
Jens, gå in på http:​/​/​www.​vikinggreen.​se/​.​
Det är det som visas upp, vettu.
 0
Hansson (21 September 2011 21:36):
Här hittade jag en intressant sak som jag vill dela med mig om.

"Drömmen om den livliga staden"
http:​/​/​www.​denlivligastaden.​se/​
 0
Mattias Bolander (22 September 2011 07:26):
Centrala Älvstadens projektledare Bo Aronsson svarar på Åsbergs och Reinholdssons debattinlägg:
http:​/​/​www.​gp.​se/​nyheter/​debatt/​1.​728917-​nya-​alvbron-​n.​.​
 0
Matthias H. (23 September 2011 07:52):
Jag konstaterar två saker;

1. Det är tur att inte RR är stadsarkitekt längre. Han liksom Claes Caldenby, Lars Ivarsson m fl verkar fortfarande vurma för bil och den corbusierska, modernistiska stadsplaneringen. Är Cullberg den enda som ifrågasatt denna syn i sin generation (ursäkta Håkan om jag tar lite fel på åldrar men det bör väl stämma ungefär va)?

2. Och Bo Aronsson verkar inte ligga så långt ifrån RR, Caldenby, Ivarsson m fl i sina tankar. Aronsson borde säga; nu ska vi jobba så hårt vi kan för att få till så många broar över älven som möjligt. Istället gör han som Älvstranden med Ekman nuförtiden i spetsen också alltid har gjort, dom poängterar saker som dom sen kan gömma sig bakom och säga att dom ändå inte kunde påverka det och det och det. Det är så förbannat fegt. Och det är så fatalt för vår stads framtid.
+1
Karl H (24 September 2011 23:32):
@Mattias H: Varför ska vi börja slänga skit på Bo Aronsson (..och förknippa honom med RR, CC och LI)? Han har ju en projektledarroll och ska nog inte ta för mycket ställning i dagsläget. Projektet är i visionsstadiet fortfarande, men det har ju kommit fram mycket bra idéer ur workshopen. Det är först efter höstens medborgardialoger som Bosse sätts på prov. Det är då han skall visa HUR vi tar hand om alla idéer och konkretisera dem. Nu tycker jag att han agerar förtroendeingivande/diplomatiskt genom att inte springa före processen.
+1
Johannes Hulter (25 September 2011 10:54):
Matthias: Jag kan lugna dig med att Bo verkar vara en mycket klok och klarsynt man som sympatiserar med vår agenda. Vilket ju för övrigt framgick av hans GP-artikel. Som Karl H påpekar så är hans roll projektledarens och det sätter förstås andra ramar.

Sedan ska man inte demonisera andra arkitekter och planerare heller, de flesta är nog besjälade av en vilja att förbättra Göteborg. Även om vi kan tycka lite olika i vissa fall... :)
 0
Matthias H. (25 September 2011 21:08):
Jag läste artikeln med Bo A. JAg tyckte han var oerhört försiktig och pratade om vikten av 1 bro, nya Göta Älvbron. Ska vi nöja oss med att projektledaren för det största stadsbyggnadesprojektet i stadens historia ska vara så försiktig? Det tycker inte jag.

Projektledaren ska förorda varje gång denne uttalar sig vikten av att vi bygger många broar så att vi verkligen knyter ihop staden. Om han bara har 1 bro i tankarna så känns inte det bra. Men jag får hoppas att det är som Johannes säger, att han också tycker det men inte kan i detta läge gå ut och säga det. Vilket jag tycker är konstigt.
 0
Håkan Cullberg (27 September 2011 00:06):
Jens!
Nu kan du se modellbilder i färg. Vi har lagt ut bilder på vår hemsida ikväll - Håll tillgodo!
http:​/​/​www.​vikinggreen.​se/​20​11/​0​9/​26/​nytagna-​bilder-​av.​.​
 0
Håkan Cullberg (27 September 2011 00:09):
Jens! som du kan se är bilderna högupplösta med mycket information.
Längre ner på nyhetssidan ser du även ett antal digitala 3d bilder. - en digital stadsplan -
 0
Jens Ekengren (27 September 2011 08:08):
Håkan: jag tycker det ser ganska trevligt ut :)

En tanke kan ju vara att spraya modellerna i lite olika halvglada färger, så att andra som tittar inte tror att det är så de är tänkta att se ut - vita och utan detaljer. Kanske kan ni ge timlön åt någon av brädspelsspelarna som målar sina egna miniatyrer? :)
 0
Olof Antonson (27 September 2011 18:04):
Lite vanskligt bara eftersom drivgasen i sprayen kan smälta frigoliten. Det är i alla fall min erfarenhet efter att ha byggt diverse dioramor.
 0
Johan (8 Januari 2012 20:15):
Caldenby i Arkitektur om sina förhoppningar om Centrala Älvstaden:

http:​/​/​www.​arkitektur.​se/​sites/​all/​files/​images/​projec.​.​

Bland sakerna som kan förstöra detta projekt nämner han bland annat "en hög exploatering av Frihamnen" och vissa arkitekter som tyvärr inte kan tänka längre än att "'rulla ut' rutnät, som de glada amatörerna i Yimby formulerar det".
 0
Emanuel Alfredsson (8 Januari 2012 21:06):
Caldenby är la E.Howardian? Reaktionära krafter som honom skall hålla sig utanför det här.
 0
Olof Antonson (8 Januari 2012 22:48):
Jag förstår inte riktigt vad Caldenby vill med sin text, förutom att han verkar förespråka en stadspark i Frihamnen, småskalig bebyggelse och allmän status quo. Kritiken mot trafikspagettin instämmer jag dock i.

Fint retoriskt knep förövrigt med hänvisning till de "svenska arkitekterna" och bristande visioner. Det är ganska uppenbart att han syftar på Viking Green City. I sammanhanget framstår även Yimby som någon sort förespråkare för totalsanering i och med hans raljanta ton beträffande "rulla ut rutnätet".
 0
Karl H (8 Januari 2012 23:22):
Kul att Caldenby läser och använder sig av begrepp som glada amatörer plockar fram :)

Hans text väcker massa känslor och frågor hos mig:
Känner han sig hotad av dessa "glada amatörer" och måste vara lite nedlåtande? Han är inte ensam. Vad är egentligen problemet med Yimbyiter? Jag upplever mest att det här arroganta bemötandet kommer från skolade arkitekter. (Jag kan givetvis ha fel..)

Ser vi för lätt på verkligheten? Är och skall stadsplanering vara något som är så oerhört ångestladdat och som bara några få utvalda verkligen fattat? Måste man ha den bilden för att bli accepterad hos de som har rätt att tycka?
 0
Niklas Öhrström (8 Januari 2012 23:36):
Oerhört barnsligt och historielöst uttryckt av Caldenby. Han om någon borde väl känna till en hel del kring 1800-talets stadsplanering eller så låtsas han inte om det? Om han har något problem med Yimby bör han ta det här.

Hans synpunkter angående synen på höghus o Göteborg har väl tidigare blivit totalsågade här på Yimby. Det hade ju varit klädsamt om han valde att bemöta detta istället för detta missgrepp.
 0
Karl H (8 Januari 2012 23:39):
..sen har han ju helt rätt i att (trafik-)spagettin är en farsot. Bra, Caldenby!

Sedan är han nog överdrivet orolig för eventuell hög exploatering i Frihamnen. Finns det överhuvudtaget några såna intressenter? (Som kan tänka sig att bygga högt och betala?)

Jag sätter 100 spänn på park i Frihamnen. En lösning som är en god kompromiss mellan stadens förvaltningar och politiker (läs Kia Andreasson). Alla blir ganska nöjda och man skjuter det ångestladdade exploaterings"problemet" på framtiden.

Någon som vågar sätta emot? ;)
 0
Olof Antonson (8 Januari 2012 23:45):
Ja, saken är väl att vi går in och spekulerar på ett område där en sorts teknokrati tidigare härskat allenarådande. Vi lånar deras språk, använder deras begrepp osv. Eftersom de flesta av oss inte är insocialiserade i det "rätta" sättet att tänka, är vi fria att plocka idéer efter eget bevåg, oavsett om de är godkända av någon auktoritet, exempelvis Herr Caldenby (med varierande resultat givetvis). Det där med att tänka själv och ifrågasätta, att inte vara en foglig liten undersåte som kan formas efter behag. Varför måste det vara på ett visst sätt? Det finns liksom ingen prestige eller för den delen några risker att förlora arbetsuppdrag genom att säga att kejsaren är naken som "glad amatör".

Hellre glad amatör än desillusionerad professionell.
 0
Johan (8 Januari 2012 23:50):
@Olof

Det är inte nödvändigtvis Viking Green City han talar om. Det kan också syfta på några svenska team som deltog i workshopen. Framför allt Sweco hade en vision om tät kvartersstad där många andra team hade placerat sådant som parker eller flytande bostadsenklaver.
 0
Daniel (9 Januari 2012 08:32):
Caldenby har ändrat åsikter på senare tid. Ibland är dessa ändringar något som händer hos vissa. Min familj har anlag för det.
 0
Johannes Hulter (9 Januari 2012 10:29):
Såja, såja... :) Caldenby är ju i alla fall konsekvent i sin sorgsna konservatism och har också en del poänger i sin problembeskrivning. Dessutom stämmer det ju att vi är "glada amatörer", även om vi har en del "glada professionella" in our ranks också.

Amatör betyder ju ursprungligen någon som gör något av kärlek - istället för pengar - och det passar ju väldigt bra på oss. :)
 0
Håkan Cullberg (9 Januari 2012 11:12):
Läs vad amerikas främste arkitekt genom tiderna har sagt-

Frank Lloyd Wright :

"kalla mig inte för professionell -
kalla mig för amatör den,
som älskar vad han gör"
 0
Daniel (9 Januari 2012 11:33):
@Johannes. Han gillar Jane Jacobs, och tycker att hennes bok: Den amerikanska storstadens liv och förfall är viktig.
 0
Johannes Hulter (9 Januari 2012 13:39):
Daniel: Det låter ju bra. Då hoppas jag han följer vår studiecirkel och tar intryck av vad JJ faktiskt säger i boken... :)
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5376 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Göteborgsregionens folkmängd
12 November 11:45 av Matthias H.
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
6 November 22:25 av Hans Jörgensen
Västlänken
16 Mars 08:59 av Erik Funck