Utskrift från gbg.yimby.se
....

Saluhallen i Kville

 
Kvillebäcken ska få en saluhall. Den spontana bilden som ploppade upp i huvudet hos många av oss göteborgare var ett Vågmästareplatsen med en saluhall på. En sådan saluhall som står på Kungstorget och som med sin magnifikt välvda takkonstruktion gör det till en av stans kanske vackraste publika byggnader. Enkelt vore ju alltså att i princip kopiera den stora saluhallen, förminska den en aning och anpassa till modernare byggmaterial och sätta spaden i jorden i Kville. Det skulle säkert vara populärt, uppskattat av många och ett briljant sätt att markera att så här bygger vi saluhallar på Göteborgs vis! Det är något jag saknar i dagens Göteborg, en markant brist på tillvaratagande av göteborgsk arkitektur.

Nåväl, det är kul med nya idéer också såklart! 2013 ska den nya saluhallen stå klar och efter att en arkitekttävling vars bidrag vi recenserat tidigare nu är avslutad står det klart att den kommer att se ut ungefär så här: 



Vinnande förslag.


Vinnarförslag blev alltså "Kviba" ritad av den stockholmsbaserade byrån Gustav Apell Arkitektbyrå. Bland personer som jag pratat med de senaste dagarna får jag blandade reaktioner. Några är nöjda, ingen är lyrisk, ingen är förbannad. Själv tycker jag väl att det är helt okej. Kviba är ett välarbetat och bra förslag som säkerligen kommer att förgylla Vågmästareplatsens nordvästra hörn för många år framöver.



Interiört i saluhallen enligt Kviba känns lite småtrist. Vore det inte fint att ha tegel även här?





Det jag gillar med byggnaden är framförallt materialvalet. Det gula göteborgska teglet som på illustrationen överst ser nästintill gyllene ut. Jag tycker även om trappstegsutformingen med sina terasser. Även öppenheten mot uterummet är positivt, vilket möjliggör handel ute som inne. Det man dock bör fila på i bearbetningen är att skapa en entré även på västra fasaden och göra just västersidan till en levande liten gaturemsa. Det är lätt att byggnader får baksidor, något man gärna hade velat undvika här.

Har dock svårigheter att få fram känslan av saluhall och handel när jag ser skisserna av Kviba. Å andra sidan vet jag inte riktigt vad det ser ut som, möjligen någon form av konstgalleri. Det skulle kunna vara en tillbyggnad till Konstmuseet på Götaplatsen. Likt Asplunds berömda tillbyggnad förhåller sig till rådhuset på andra sidan älven. Det vore väl faktiskt lite väl konservativt och obehagligt om alla nya byggnader måste se ut som vad de faktiskt är. Stora Saluhallen på Kungstorget ser ju faktiskt ut som en liten centralstation men har genom åren blivit själva sinnebilden av saluhall, för oss göteborgare i varje fall.

En fördel som kanske avgjorde tävlingen till och med kan vara det populära solljusinsläppet som bekant tycks mycket viktigt i dagens val av arkitektur. Något man dock lätt skulle kunna införliva på flera av de andra förslagen? 

Jag kan nämligen inte riktigt släppa förslag "Bazaar" av Fredblads arkitekter som jag fortfarande håller som solklar favorit av alla de 72 inlämnade förslag. Många med mig har blivit lite småförälskade i skisserna med sina valv, eleganta men ändå enkla fasad och kanske framförallt den magnifika katedralskittlande rumsbildningen interiört.

Bazaar har liknande anpassningstänk som Kviba, som gör att man kan anpassa byggnaden efter ändrade behov utan större ombyggnad. Till exempel flytt av entréer, skyltfönster och innerväggar. Man har även ett genomtänkt ljustänk där taklanterninger släpper in ljuset i själva innerhallen. Är inte det ljustänket tillräckligt för att tillgodose solljus åt torgbildningen utanför så går det säkerligen att bygga Bazaar i trappstegsutformning, likt Kviba.



Saluhall enligt förslag Bazaar.





Så i den bästa av världar skulle man väl kunna förena det bästa i de bästa förslagen och skapa en fantastisk saluhall. "Ett Kviba med valv" kanske som en av kommentarerna på här på Yimby uttryckte det. Eller ett Bazaar i gyllene tegel och i trappstegsutformning.
För tävlingen i sig har väl egentligen inget större värde, det är ju vad för byggnad man kan få fram som är det väsentliga. Fast det är klart, juryn hade inte ens med förslag Bazaar bland sina 24 favoriter som de gick vidare med. Vad var det som inte föll i smaken tro? På andra plats i tävlingen kom till exempel glashuset Jotunheimen.



Att någon kan motstå denna frestelse är en gåta. Ljuset flödar.


Om jag får bestämma så skulle jag förresten önska att urvalsprocessen när det kommer till sådana här viktiga tävlingar i Göteborg skulle kunna bli mer medborgaraktig i fortsättningen. Man borde pejla läget bland invånarna i stadsdelen och staden och få veta vad de anser vara den bästa lösningen. Åtminstone vad gäller yttre utformning som fasad och material. Antingen genom någonslags röstning, opinionsundersökning eller medborgarrepresentanter i juryn. Hur vill göteborgarna att olika offentliga byggnader ska se ut? Det tycker jag är en viktig fråga att ställa, innan man bygger.



2 steg från paradise

Förslaget 2 steg från paradise var också ett förslag som många tycker mycket om, så även jag. Det fick även hedersomnämnande av juryn. Har lite svårt att se att det passar in just som saluhall men jag skulle verkligen kunna tänka mig idén förverkligad på annat sätt här i området.


Jag är ändå positiv och vill tacka för att juryn valde bort en trist låda eller ett alldagligt glashus som redan finns i överflöd. Man har nästan nått hela vägen med Kviba. Även om man hade önskat sig ett valv eller två.
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Niklas Svensson (31 Oktober 2011 11:28):
Fyrkantigt var ordet... Gult tegel må vara göteborgskt, men gör alla dessa hus med smutsgula släta fasader någon glad? Tex punkthusen i gult tegel strax intill vid Vågmästareplatsen utstrålar inte direkt munterhet hur göteborgskt fasadmaterialet än är. Att bryta upp vinnande förslags släta smutsgula 60-talskommunala fyrkantighet med tex Bazaars valv hade gjort stor skillnad.
 0
Johan (31 Oktober 2011 11:55):
Nu är det ju skillnad på tegel och tegel. Gult tegel a la Konstmuséet, Domkyrkan, Posthuset, Stadsmuséet, Hagakyrkan eller Sociala huset, tycker jag är bland de bästa fasadmaterial som finns. Gult miljonprogramstegel a la Stadsbiblioteket är däremot mindre kul. Det vinnande förslaget verkar vara bra ur tegelsynpunkt, med färgskiftningar och glasering. Bara att hoppas att man inte väljer det allra uslaste maskinslagna teglet.
Sedan håller jag med om fyrkantigheten.
 0
Niklas Svensson (31 Oktober 2011 12:35):
@Johan: Framförallt är det detaljrikedom i fasaden som skiljer ut de bra exemplen du nämner från de "fula" gula tegelhusen. Släta gula tegelfasader tycker jag ser sjukt deppigt ut, och och det är just vad Kviba kommer dragandes med.
 0
Olof Antonson (31 Oktober 2011 14:20):
Själv tycker jag att de gula tegelhusen i Bö från 50-talet är vackrare än de mer sentida i Bifrost. Det äldre teglet ger byggnaden en helt annan textur i mitt tycke.

http:​/​/​www.​kjellberg.​se/​bilder/​bostaden.​jpg
 0
Mattias Rickardsson (31 Oktober 2011 20:11):
Trevlig läsning, bra summering och reflektioner!
Det dröjde länge innan jag lyckades listade ut var saluhallen ska stå - jag ögnade igenom flera artiklar utan att snubbla över det - och när jag till slut insåg var den ska ligga blev jag ganska förvånad... precis invid korsningen mellan de båda mest trafikerade vägarna i området? Hmm, konstigt bullrigt ställe om man vill locka flanörer till utomhushäng. Soligt och ljust område iofs.

Övriga bebyggelsen längs Hjalmar Brantingsgatan ska enligt
http:​/​/​www.​kvillebacken.​se/​om-​kvillebaecken/​kvarteren
fungera som bullvall(!) för bostäderna, så vi får hoppas på en rad bagerier längs saluhallens södre vägg. ;-)

PS: En av de mycket få ggr jag traskat längs det kvarterets nuvarande öppna parkeringsyta, såg jag två poliser med dragna vapen smyga sig fram till en parkerad bil och haffa en snubbe. Var tvungen att se mig omkring noga efter filmkamerorna, men det verkade vara på riktigt... Hising-style!
 0
Sven R (31 Oktober 2011 23:38):
Ju mer man studerar det vinnande förslaget desto mer tveksamt känns det.

Varför valde man ett förslag med så stora fönsterytor och placerade på ett sådant sätt? Matvaror ska INTE belysas av direkt soljus! Hur miljömässigt hållbart är det att bli beroende av automatiska jalusier? Det känns som man gör samma misstag som med Moderna Museet vars lanterniner byggdes i onödan eftersom den ömtåliga konsten ändå inte tål direkt solljus.

Saluhallen är ju en hall. Det betyder att arkitekten inte är bunden av våningar lika strikt som i vanliga bostäder och kontor. Uttrycket kan göras friare. Men ändå har juryn valt ett förslag som synligen är bunden av normalhöga våningar. Och som dessutom trappas ner på ett sätt som förminskar huset och därmed "ljuger" om innehållet, som ju fortfarande är en hall.

Huset kommer inte att bli fult. Men uttrycket hade passat bättre som någon av Västtrafiks vänthallar. Kanske som ersättare för Hedens busstation.
 0
Sven R (31 Oktober 2011 23:44):
Om jag ska gnälla vidare så undrar jag hur våning två och tres ytterväggar kommer att bäras. De har ju inte redovisat några pelare i den interiöra renderingen. Nåväl, det kanske är en petitess.
 0
Daniel Bergqvist (1 November 2011 09:44):
Ja, vilket fiaskoförslag (eller snarare fiaskojury?). Som konsument vill jag gå in i en tät, koncentrerad och detaljrik miljö.

Företagsekonomiskt bidrar inte arkitekternas förslag till variation. Konceptet bygger på att alla butiker/stånd måste hålla öppet samtidigt för att locka till sig kunder. Få konsumenter går in i ett hus för att eventuellt se vilka som har öppet. Man förväntar sig att alla skall ha öppet samtidigt! Hade man istället, likt saluhallen vid grönsakstorget, kombinerat ett utbud i hallen med butiker/restauranger med ingång från gatan breddas utbudet och fastigheten nyttjas bättre.

Förresten: vem skall bygga och äga fastigheten? ÄU AB?
 0
Göran Åhman (1 November 2011 20:51):
Jag tror du har en point där Daniel, att man både har utåtriktade verksamheter såväl verksamheter inne i hallen.
 0
Christopher (1 November 2011 23:16):
I kvillebäcken bor många svenskar som invandrat från arabaländer, varav en byggnad som bazar troligen hade symboliserat invånarna bättre och därmed kanske fått kvillebäcken att kännas lite mer personlig så att säga. Samtidigt som Bazart givit en viss exotisk touch till området, likt den nya moskén ett stenkast bort.

Intressant tanke med solljuset på maten eller avsaknaden av pelare, man kan ju inte låta bli att undra hur juryn tänkte här.
 0
Mats O. (2 November 2011 00:05):
Om byggnaders utformning i olika stadsdelar ska avgöras efter invånarnas sociokulturella bakgrund är man ute på det sluttande planet.
 0
Gunnar Einarsson (2 November 2011 00:16):
En mindre variant av Stora Saluhallen (absolut inte avskalad sin detaljrikedom!) hade givetvis varit det enda raka, både vackert och funktionellt och utan solbelyst mat. Nu blir det istället dysfunktionell "funktionalism" i lite småtrist gult Annedalstegel. Nåja, det kunde ha blivit värre!
 0
Göran Åhman (2 November 2011 00:17):
Pelarna, eller avsaknad av dessa såg faktiskt märkligt ut. Det är ju ingen lätt konstruktion som skall bäras upp...
 0
Tomas Lundberg (2 November 2011 09:43):
Jesper, jag håller helt med dej om att förslaget "Bazaar" borde ha fått 1:a pris. Platsen hade behövt en mer karaktärsfull byggnad. Bra inlägg och kommentarer kring tävlingen.
Det är en gåta hur juryn har gått helt förbi "Bazaar" utan att uppmärksamma det. Det vinnande förslaget "Kviba" är inte dåligt, tvärtom, men det kan ses som ett bra exempel på svensk samtida arkitektur - duktig men ack så trist och intetsägande. Det är det som belönas i Sverige.
 0
Niklas S (2 November 2011 10:47):
Den uppenbara liknelsen med Tama Art Universitetsbibliotek I Tokyo som Cullberg uppmärksammade kan vara en möjlig anledning till att Bazaar inte uppmärksammats av juryn.
 0
Fredrik Friberg (2 November 2011 11:07):
Jag tycker Kvibas förslag mer påminner om ett bibliotek än en saluhall.
"Jaha..." är min kommentar till det vinnande förslaget.
 0
Tomas Lundberg (2 November 2011 11:20):
@Niklas S: Ja, förslaget "Bazaar" har sina tydliga internationella förebilder. Ändå så tycker jag att det är tillåtet att här använda gestaltningskonceptet då innehållet är en saluhall. Ibland är det tillåtet att "kopiera" eller "inspireras av". Det finns mycket av det i den här branchen.
 0
Max (2 November 2011 11:32):
"But we can't depart from the popular forms of architecture!"

http:​/​/​www.​youtube.​com/​watch?​v=​vDI-​afx6ejk
 0
Niklas S (2 November 2011 11:39):
@Tomas Lundberg: Jag håller med dig. Varför uppfinna hjulet på nytt. Frågan är hur juryn och arkitektkåren ser på det. Jag misstänker att dom i sin jakt på originalitet och nya uttryck diskriminerar välfungerande principer kring utformning.
 0
Johannes Hulter (2 November 2011 11:49):
Niklas: Nja, det kan ju knappast ha varit en "jakt på originalitet och nya uttryck" som gjorde att man valde Kviba istället för Bazaar. Det kan jag bara inte tänka mig... :)
 0
Niklas S (2 November 2011 14:39):
@Johannes: Var bara en tanke kring juryns arbete, personligen hade jag föredragit Bazaar. Kanske borde jag ha skrivit "jakt på orginalitet och nya uttryck inom ramen för det modernistiska paradigmet" eller nåt sånt. Vilket får effekten att det ändå minner om all annan skokartonsarkitektur som produceras, dvs. inte särskilt orginellt alls.

Är man konspiratoriskt lagd (vilket är svårt att inte vara i dagens Göteborg) så kan man även fundera kring kopplingar mellan delar av juryn och arkitektkontoret bakom det vinnande förslaget...
 0
Nekav (2 November 2011 15:09):
Självklart är den ännu fulare på insidan.
Det är trots allt Sverige = funktion ENBART (aldrig både estetik/funktion) , dom föredrar oftast grått , fyrkantigt, sunkigt, så trist som möjligt m.m och slutligen nästintill alltid dålig smak jämfört med resten av världen.

Akta er för enbart-funktion trollen dom Kommer att skämma ut landet och förlora chansen på något nytt att stoltsera med.

Adios! haha :P
 0
Gunnar Einarsson (2 November 2011 16:05):
Jag kan inte förstå varför ni höjer Bazaar till skyarna. Okej att det japanska originalet ser bra ut som ett stycke abstrakt konst i skymningsljus, men så himla special är det inte! Och det har samma fulgula tegel som Kviba. Bara lite extra valvbågar. Wow liksom. Nää...
 0
Olof Antonson (2 November 2011 17:57):
Jag håller med Sven om liknelsen mellan "Kviba" och vänthall; jag hade kunnat se den i ena hörnet av ett förnyat Heden exempelvis. Personligen tycker jag nog att Bazaars valv signalerar en viss dignitet, och fönstren är faktiskt inte helt olika de på Feskekôrka, samtidigt som fasaden har vissa likheter med konstmuséet. Jag tycker den känns göteborgsk, och gult flensburgtegel (eller dylikt icke-Annedalskt) tycker jag snarare är upplyftande än deppigt eller fult. Dock lite trist med platta tak, hade föredragit något som genererar lite mer rymd (Saluhallen på Kungstorget ...).
 0
Erkki Aatos Arvid Kuronen (27 November 2011 08:15):
Det vinnande bidraget är absolut inte fult och det är säkert alldeles funktionellt, men det känns mest småtrist och oförargligt. När man nu ändå bygger och rustar upp där borta vid Vågmästareplatsen, varför inte välja ett riktigt djärvt förslag som "2 steg från paradise"! Okej, just saluhallsfunktionen kanske inte är så tydlig i förslaget, men det hade man ju kunnat justera. Men så läckert och häftigt med den där stora välvda konstruktionen som även inbegriper spårvägshållplatsen och både ramar in och öppnar upp hela ytan! Vilket anslag och vilken unik identitetsmarkör det hade kunnat bli!
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.