Utskrift från gbg.yimby.se
....

Heden behöver inte "bostadshus"

 


Heden är nästan lika stort som Haga...

Jöran Bellman, Lars Hansson och Gunnar Werner varnade nyligen i GP för att bygga bostäder på Heden. Det finns all anledning att lyssna på dem. De tillhör den gamla generation planerare som var med och ritade miljonprogrammet i nordost. Som var med och skar av staden kors och tvärs med enorma motorleder. Som rev de gamla innerstadsdelarna och ersatte dem med introverta bostadsenklaver och som de senaste decennierna fyllt Norra Älvstranden med segregerade och livlösa förortsområden. De om några vet hur dåligt det kan bli, även när man har de allra bästa intentioner.

Det är helt rätt att Heden inte behöver ”bostadshus”. Om vi bara ställer upp bostadshus på rad upprepar vi samma misstag som den gamla generationen själva har gjort, från miljonprogrammet till Norra Älvstranden. Heden behöver inte bostadshus. Det Heden behöver är riktiga stadskvarter, där bostäder, kontor och publika verksamheter är blandade och alla bottenvåningar lever. Heden får inte bli en ny central förort, som det sanerade Olskroken eller Norra Älvstranden, utan måste bli en urban, sömlös fortsättning på Vasastan. Vi kan då äntligen börja läka samman den uppsplittrade innerstad som 1900-talets stadsplanerare lämnat oss i arv.

Som tur är finns nu helgjutna förslag för att göra just detta. Dels det fantastiska förslag som presenterades på Yimby för ett tag sedan:



Dels Wingårdhs mfl nya plan för Heden som Mark Isitt med rätta höjde till skyarna i GP. Det är en fantastisk plan som har alla de kvaliteter som de senaste decenniernas stadsbyggande i Göteborg saknat. Den överensstämmer också nästan helt med det yttrande om Heden som Yimby lämnade 2009.



Heden om man fullföljer Wingårdhs plan fullt ut


Vi kan nu i all enkelhet gradvis bygga vidare på Vasastans levande kvartersstad, samtidigt som vi säkerställer utrymme för idrott och rekreation på Heden även i framtiden. Det är glädjande att det finns en ny generation som uppenbarligen förstår hur man skapar levande stadsmiljöer. Det är dags att låta dem ta över.
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Jens Ekengren (18 December 2013 08:12):
De verkar ha skrivit fel i sitt debattinlägg: rimligtvis menar de "Vi vill bevara Heden som en öde plats för all framtid".

Jag håller med Johannes: vi behöver inte ett bostadsgetto (för när bostadsrättsägarna får bestämma blir det nog gärna skyltar med "Obs! Privat mark! Ingen obehörig får titta in!") utan en del levande STAD.
 0
Matthias H. (18 December 2013 10:16):
Johannes, håller med dig fullständigt.
+3
Johannes Hulter (18 December 2013 10:45):
Tack! Idag är ungefär hälften av Heden användbar friyta och hälften parkering och provisoriska byggnader. Är det någon som tycker Heden känns för trång och tättbebyggd idag? Vi skulle kunna bebygga halva Heden med stadskvarter utan att minska friytan. Bellman mfl får mig att tänka på något som Jane Jacobs sa:

"In orthodox city planning, neighborhood open spaces are venerated in an amazingly uncritical fashion, much as savages venerate magical fetishes. Ask a houser how his planned neighborhood improves on the old city and he will cite, as a self-evident virtue, More Open Space. Ask a zoner about the improvements in progressive codes and he will cite, again as a self-evident virtue, their incentives toward leaving More Open Space. Walk with a planner through a dispirited neighborhood and though it be already scabby with deserted parks and tired landscaping festooned with old Kleenex, he will envision a future of More Open Space."
 0
Mats O. (19 December 2013 18:51):
Jens Ekengren, släpp den frasradikala retoriken nu och kom in i matchen istället.
Att bostadsrättsföreningar automatiskt betyder att skyltar som "Privat mark, obehöriga äger ej tillträde" sätts upp är ungefär lika trovärdigt påstående som att allmännyttans alla hus alltid betyder öppna portdörrar och öppna gårdar för alla.

Problemen i storstädernas nybyggda hus är dom som flyttar in där. Inte alla men vissa. Det spelar ingen roll om det är 4-miljoners bostadsrätter eller allmännyttans 14.000 kr/månaden lägenheter. Många av dom nyinflyttade centrumborna har bott 20 eller 30 år i en villa i Torslanda, Askim eller Sävedalen. Sen tar dom med sig den livsstilen som dom haft i villaområdet in till centrum. Dom bara måste ha en stor fyrhjulsdriven bil, helst så stor som möjligt. Det gäller ju att visa att man har status. Sen tar dom sin bil en gång i veckan ut ur centrum för att storhandla i ett externt köpcentrum.

Att skaffa sig en mindre bil (om dom nu måste ha en bil), den tanken verkar inte ha slagit dom. Inte heller att man faktiskt kan gynna småbutikerna i centrum och handla där istället. Till och med ta en promenad till affären.

Där har du miljöbovarna och stadsförstörarna Jens.
 0
Sven Renquist (19 December 2013 20:43):
Mats O: Den livsstilen gäller knappast bara de som nyss lämat en villa. Så det känns lite eh... "frasradikalt" att just peka ut en sådan marginell grupp männsikor som stadens problem.
 0
Gunnar Einarsson (20 December 2013 00:13):
Men Mats har en poäng. Uppvuxen i innerstan kan jag bara jämföra med gamla vänner och bekanta. En relativt stor andel har inte ens körkort och det fåtal som äger bil - och tenderar att skjutsa omkring alla andra vid behov - är i klar minoritet. Dels har bilburenhet aldrig behövts, dels har det varit en fråga om cash.

Tycker det finns en påtaglig 'kulturskillnad' mellan infödda och inflyttade här. De senare tenderar även att betrakta lägenhetsboende som en form av villaboende i stadsmiljö - vill gärna se gården som privat egendom, göra ändringar i lägenheten, installera forcerade fläktar, grilla på balkongen m.m. Om de av ren vana regelbundet for iväg för att handla på externa köpcentra också, så skulle det inte förvåna mig ett dyft.
 0
Gunnar Einarsson (20 December 2013 00:19):
Det är spännande att se hur Wingårdhs plan faktiskt påminner lite om en äldre stadsplan som jag har sett någonstans, med gatorna i korsform och en park i mitten.

Tänk att man skulle få uppleva en dag när Wingårdhs byrå plankade stadsplaneringsidéer från det förra sekelskiftet...
 0
Sven Renquist (20 December 2013 02:29):
Gunnar: Så är det enligt dig fel på människorna eller staden?

Om det är fel på människorna, "de inflyttade", finns det något sätt att få dem att sluta utföra dessa förkastliga handlingar? Kanske en introduktionskurs till att bo i innerstan (som ju faktiskt Stockholm ville ordna för dem som skulle flytta till Norra Djurgårdssatan). Eller kanske ni som bor där måste ta större ansvar för integrationen. Kliv ut komfortzonens "vi och dom"-tänk och börja prata med dem. Då kanske det går snabbare för dem att bli lite mer som ni (tyvärr finns risken att ni blir lite mer som dom också).

Eller är det fel på staden? Den täta staden är kanske omöjlig att anpassa sig till för den som inte är infödd och därmed inte haft hela livet att lära dess koder och normer. Det kanske är bäst att vi fortsätter bygga förorter till dem som har BBQ och ICA MAxi i blodet.
 0
Gunnar Einarsson (20 December 2013 18:54):
Fel? Det är inget "fel" på dem. Olika livsstilar bara. Människors levnadssätt och värderingar anpassas efter förutsättningarna. Så länge det är ekonomiskt fördelaktigt och bekvämt att köra stadsjeep till externt köpcentrum så kommer folk göra det och deras handlingssätt är inget jag lägger mig i.
Är inte totalitärt lagd av mig och känner inga behov av att "integrera" någon i någonting (minst av allt i det här sammanhanget), men i gengäld vill jag ha frihet att få odla mina fördomar bäst jag vill. ;-)

Däremot kommer nämnda livsstil som bekant inte att överleva 2000-talet, så vi bör planera för en stad som om 1900-talets fossilbränslesamhälle aldrig ägde rum redan nu.
 0
Krister (21 December 2013 08:20):
Kungsbacka gamla centrum ligger öde medan trängsel råder i Kungsmässan.
Utomhustorg har ersatts av Gallerior som numera är är navet i det sociala livet. Här finns caféer, restauranger, bibliotek i närliggande byggnad och affärer i alla brancher. I gamla centrummet finns inte mycket kvar. På det vindpinade utomhustorget är det folktomt nu i december.
+2
Hans Jörgensen (21 December 2013 10:54):
Angående diskussionen om bilhinnehav och nyinflyttade citybor.
En faktor här som planerarna har är väl P-normen. Det skulle ju verkligen gå att justera ner P-normen väsentligt vid en förtätning på Heden. Utan tvekan kommer det gå att hitta boende till ny blandstadsbebyggelse där utan att alla behöver ha plats för bil. Däremot kommer inte alla som anser sig behöva plats för bil vara intresserade, men de är knappast en avgörande grupp. Det är ju bara att se hur det ser ut bland de boende i Centrum och Linné idag där bilinnehavet är lägst i hela regionen, och bland det lägsta i landet. Det går alltså.
 0
Gunnar Einarsson (21 December 2013 19:21):
Hans, precis, men varför bara "justera ned" P-normen? Varför ens ha en P-norm alls? Den främsta signifikansen av en sådan är ju ändå bara social skiktning genom reglering.

Finns det pengar att hämta i bilförvaring så kan hågade tomtinnehavare istället ansöka om bygglov för parkeringshus. I takt med att bränsletillgången sinar och lönsamheten sjunker kan P-husen i sin tur rivas och ersättas med andra fastigheter. Framstår för mig som ett smidigare sätt att förhålla sig till framtida utveckling.
 0
Gunnar Einarsson (21 December 2013 19:51):
För att återknyta till Hulters bloggpost, så får jag med risk att bli tjatig samtidigt påpeka att då Heden givetvis inte har råd att bli ännu ett stendött bostadsområde utan lokalyta, så kommer allt även att hänga på arkitekturen. Med nyfunkis eller motsvarande kommer vi bara att få en fortsättning på Öster om Heden eller Prippska Tomten, hur vi än vrider och vänder på det. Och det kommer att ses som ett misslyckande och inte värt att offra Heden för - inte ens hälften av Heden.

Om nybyggena däremot utgörs av en fortsättning på det äldre Heden och Lorensberg så finns nog en helt annan potential för gillande.

Det är bland annat därför Yimbys You Tube-klipp är så grymt! :)
 0
Mats O. (22 December 2013 13:11):
"Horror vacui, skräcken för tomrum, riskerar att beröva göteborgarna en unik tillgång. Det finns snart inte ett enda dokument om stadens utveckling som inte innehåller orden 'skapa mötesplatser'. Heden är ett av Göteborgs största mötesplatser redan idag. Det faktum att starka kommersiella intressen driver på och att Heden är illa utnyttjad och ofta ful i dag gör inte bebyggandet av stora delar av Heden till ett blint och obevekligt öde. Flytta istället bilarna under jord och utveckla Hedens nuvarande funktioner."

Peter Hjörne, Göteborgs-Posten 22/12-2013
+2
Hans Jörgensen (22 December 2013 16:34):
Torgskräck ja... men det verkar snarare som om planerandet av Gbg i efterkrigstiden har haft en skräck för urbant fungerande torg.
Men det är inte fungerande torg/öppna ytor som avskräcker göteborgarna, utan monofunktionella, ofta ödsliga, och alltför stora ytor. Sen att urbant fungerande torg fram till idag har varit en bristvara har möjligen fått vissa göteborgare att glömma/bortse från att det faktiskt går att skapa sådana platser även i vår stad, det borde inte vara nåt som man måste fara utomlands för att uppleva.
Men på senare år har Gbg visat sig ta revansch med upprustningar av något som i praktiken blir använda torg eller platser; först Järntorgets omläggning kring år 2000 och senare Domkyrkoplan. Sedan har Haga kyrkoplan med flera platser funktionsberikats med lekplatser och annat.

Men Heden är för stort idag. Det är liksom per definition mer eller mindre omöjligt att få det till en urbant fungerande torg eller allmän plats. Du kan inte stå på ena sidan och avläsa vad som finns på "torgets" andra gatusida. Det saknar läsbarhet helt enkelt.

Heden kan naturligtvis både förtätas med blandstad OCH bevara en öppen yta med plats för sånt som sker där idag och mer därtill.
Yimbyfilmen visar hur det kan gå till. Alla som har en åsikt i Hedenfrågan borde ta en kik på den.
Men att, som GP-debattartikeln föreslog, samla ett flertal glesa funktioner på en och samma jätteyta kommer aldrig ge mer täthet (av människor eller aktiviteter) snarare tvärtom öka ödsligheten (idag bidrar ju faktiskt gatuparkeringarna till ett visst flöde av människor). Under ett par veckor varje år fungerar verkligen Heden, och det är under de stora ungdomsevenemangen. Under de andra 50 veckorna är det glest och en stad av Göteborgs storlek förmår helt enkelt inte befolka en så stor yta varje dag eller ens under årets flesta dagar.

Jag tycker inte alls tanken på allaktvitetsytor är fel, gärna mer sånt. Mer utomhusgym till exempel. Men alla de funktionerna behöver inte samlas på samma yta. Vi har gott om ytor, centralt, som kanske varit ämnade som parkmark men som är underutnyttjade. Börja styra upp dem istället. Kungsparken. Allén, vars enda aktivitet som erbjuds idag utöver promenad och picknick är en förskrämd bangolfbana.
Vi har ett stort område strax öster om Heden, kring Burgårdsparken och ytorna mot Mölndalsån vid Gårda, med rätt lågt utnyttjade bollplaner. Se till att de används oftare! Gör dem till det bästa av vad Heden är idag. (någon får gärna rätta mig om jag har fel i påståendet om användandet). Actionparken har visat vägen. Se möjligheterna. Heden är inget som är skrivet i grus.

Till sist, jag tror också på öppna ytors estetiska potential och siktlinjers värden. Kanske till skillnad från en del yimbyiter. Men jag tycker att de främsta öppna ytorna vi borde ta tillvara här i Gbg är de som är anknutna till vatten. Göta Älv. Sveriges största flod som här mynnar i Atlanten. Det är den öppna ytan från kajkanterna (och förhopningsvis från de kommande broarna) vi ska ta tillvara. Vyn från Rosenlund ner mot Eriksberg. Från Packhuskajen över till Frihamnen och Kanalhuset. Förnimmelsen av hav. Det är dit vi ska dra för "allaktivitet", det är dit vi vill ta med besökare och vill visa för turister.
Staden vid havet, inte vid Gobiöknen eller en centralasiatisk grönskande slätt.
 0
Anders Eriksson (1 Januari 2014 18:28):
Heden utvecklades väl för att erbjuda rekreation för boende i de tidigare barnrika kvarteren i närheten? Idag är det lokala befolkningsunderlaget inte tillräckligt. För att göra området mer attraktivt har man lagt till p-platser, varvid bristen på boende i området har kunnat kompenseras med tillgänglighet för bilburna tillresta. Att behålla jätteytan verkar därför aningen knepigt eftersom det behövs människor i närheten som kan lockas använda jätteytan, annars blir det lite tomt.
 0
Hans Jörgensen (26 Mars 2014 21:17):
För de som följt debatterna i GP sista veckan är det väl tre stadsbyggnadsrelaterade som har rönt störst engagemang:

* Heden
* Hisingsbron
* Trädalléer och grönområden

Angående Heden då, det förekommer ett antal röster i främst GP:s kommentarsfält som ger intrycket av att Göteborgarna inte önskar Heden bebyggs det minsta.
Men är detta representativt för vad stans invånare anser?
Skulle vara intressant med nån form av opinionsbildning som eventuellt kan mota de högröstade Hedenförespråkarna.
Och som vanligt blir debatten väldigt svartvit, antingen försvinner alla möjligheter till aktiviteter på öppna ytor, eller inte.
Men som Antonsson med flera snyggt visade, det går givetvis att kompromissa. Synd att det inte kommer fram i debatten på GP. Möjligen är det så att tidningen vill ha en maximalt polariserad debatt (som riskerar att inte leda någonstans) det tror jag mig veta från andra frågor.

Låt oss kombinera ett par av de ovan nämnda debatterna, alltså att Vasagatans förlägning kan ge ett ordenligt tillskott av Allé här i stan. "Trots" kvartersstadsförtätning. Två tankar på en gång, går det i Gbg?
 0
Hans Jörgensen (6 April 2014 15:41):
En efterlängtad debattartikel i dagens GP!
Häng på och visa ert stöd i kommentarerna.
 0
Gunnar Einarsson (7 April 2014 09:44):
Hans, drar man upp bebyggelse på Heden så tittar ju folk mest bara konstigt på en. Får intrycket att de flesta nog definitivt är emot den tanken, särskilt 50+, men även yngre.

Det borde ha gjorts för över 100 år sedan när artilleriet övergav exercisfältet. Då hade vi haft en omistlig del av innerstaden istället för kränkta göteborgskänslor, men i nuläget klandrar jag faktiskt inte dem som för sin inre blick ser Sannegårdshamnen transplanterad till Södra Vägen. Vem vill det?

Det blir snabbt djupt känslomässigt när Heden berörs. "Stollarna vid makten skall inte få ta ifrån oss detta också och förresten, var skall Gothia Cup ta vägen?", ungefär. En rad galna förslag i det förflutna gör inte saken lättare att förankra. Prat om aktiviteter på öppna ytor är väl mest bara desperata försök att hänga upp spontana och svårdefinierade olustkänslor på något konkret och påtagligt.

Ett lite mindre gravallvarligt sidospår: Om Heden dock helt eller delvis skulle bebyggas så vore väl det bästa att i linje med Yimbys förslag bara dra fram existerande gator och låta dessa korsa platsen. Emellertid uppstår då som bekant behovet av en ny gata för två kvarter, parallellt mellan Wadmansgatan och Södra Vägen. Vad borde den heta? I syfte att anknyta till Hedens historia och Göteborgs skyttegille, vad sägs om "Skarpskyttegatan"? :-)
 0
Hans Jörgensen (8 April 2014 22:56):
Gunnar, jag är inte lika säker på att en stor majoritet av stans invånare (alla åldrars åsikter räknas) är emot någon form av stadsförtätning på Heden. Det kan mycket väl vara tvärtom.
Tror det till viss del är ett pedagogiskt problem: genom att visa på möjligheter kan nog en del förutbestämda skeptiker omvändas. Alltså visa det som Hallén med flera gör i videon ovan: det går att få lika mycket idrottsfunktioner på Heden som idag samtidigt som vi får ett bra tillskott av stad på norra halvan. Och en hel härlig allé med lindar :) Ledordet borde vara att tighta till Heden. Vissa kommer förstås fortfarande hävda att öppenheten är en kvalitet i sig (alltså att kunna se en öppen yta och få en känsla av rymd och ett stort mellanrum som avbrott till stadsbebyggelsen), vilket förstås kan vara berättigat, men det är fråga om vilka (alternativ)nyttor vi har att välja och vad de flesta göteborgare då önskar.
Som motivering för Hedenförtätning alternativt anföras att det finns flera andra öppna ytor som är redo att ta över (en del av) Hedens nuvarande funktioner; staden är inte statisk och allting måste inte ligga där det legat sedan man råkar kunna minnas. Vi kan då visa på möjligheterna att skapa ny stadsrum kring till exempel älvstränderna; dels ger vi idag lågt använda ytor ett nytt sammmanhang, dels kan det ge utövarna av t ex fotboll fler alternativ - de kvarvarande ytorna på Heden (kanske då mindre ytor än idag) eller så kan de välja att kicka boll med älven som bakgrund.
Det gäller att visa att det är långtifrån svartvitt, vilket många av de Hedenkonservativa verkar vilja ha det till. Vidga deras vyer ;)
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.