Utskrift från gbg.yimby.se
....

Krönika: Bakom den gula eterniten

 
På bloggen This Must Be the Place samlas berättelser om platser och människor i Göteborg. Vi har fått tillåtelse att återpublicera Daniel Gillbergs inlägg om båtverkstaden på Tredje Långgatan.


Bland Tredje Långgatans tegel och vitputsade fasader ligger ett litet garage klätt i gul eternit. Detta är dock inte vilket garage som helst.  Där innanför lever en berättelse som började på 1930-talet och som fortfarande hålls vid liv.



 

Sedan 1990-talet finns här en man vid namn Torsten. Han hamnade här därför att han var i behov av en verkstad och fick höra om att det kanske kunde finnas en lämplig lokal på Tredje Långgatan. Då drevs verkstaden av ett gäng båtbyggare och Torsten lyckades få in en fot. Efter fem år så var det bara han kvar och Torsten kom att bli allt mer engagerad i platsen.

- Jag har byggt upp mitt vuxna liv kring den här platsen.  För mina barn är det en självklarhet att den finns. Det är en väldigt bra miljö för träbåtar, även om det inte var tänkt så från början.




Det första jag möts av när jag stiger in genom porten är en gul och rostig gammal skönhet på tre hjul. Den står näst på tur att köras till tippen. Under de 25 år som Torsten arbetat här har han rensat ut gamla grejer kontinuerligt. Nu har han skapat de ytor som är nödvändiga för hans arbete och han känner att verkstaden har börjat fungera bra för ändamålet.

- Det är billigt att hyra men det har varit ett stort jobb att ställa i ordning det. Det här platsar perfekt för mig, jag gillar ställen där man kan knåda om i lokalen så att det passar verksamheten. Det här är ju inte en plats för den som enbart tar med kommersiella överväganden, det blir en en del omkostnader som man inte kunnat räkna med och som gör att det handlar om någonting mer. 

Torsten tar med mig in i byggnaden och jag blir överväldigad av vad jag ser. Med det jordstampade golvet under mina fötter och de gamla bjälklagen ovanför mitt huvud känns det som att jag hamnat på en helt magisk plats. Den är som en resa i tiden samtidigt som den är här och nu och överallt. En plats som får mig att uppleva den med alla mina sinnen.


Vi vandrar vidare upp till övervåningen. Här fortsätter virrvarret av till- och ombyggnader, och här ligger lager på lager av historia och nutid om vart annat. En kontinuitet från slutet av 1800-talet. Maskinerna med flatremsdrift är från 1930-talet och används fortfarande. Torsten visar stolt hur en av dem till och med har kvar sin rem i äkta läder.

Numera har han även sin bostad på samma gata och efter snart tre decennier här har han märkt av hur Tredje Lång förändrats:

- Nu är det så hypat att man nästan känner för att flytta härifrån. Man glider ju själv med i förändringen men det känns ändå mer medelklass nu på något sätt … mindre rörigt. Förut var det mycket mer bladat med folk. Många av dem är borta nu. Det är inget entydigt utan mer än känsla jag har …





Torsten och hans verkstad ligger mitt i ett av stans hetaste områden och där är också en förnyelseprocess inledd. Som det ser ut i dagsläget kommer den gamla verkstaden att stryka med när gatan städas upp. Torsten hoppas på en ersättningslokal där han kan fortsätta snickra på sina båtar.

- Det är tragiskt att man inte kan låta den är här typen av kontinuiteter vara kvar. Det känns lite nu som när de gjorde om i Haga på 70-talet. Jag älskar den här platsen och det är en stor sorg att den rivs. Jag tror inte jag kommer vilja bo kvar på Tredje Långgatan efteråt.




- Det borde finnas möjligheter för unga att starta upp oprövade grejer. Sådana möjligheter försvinner när man tar bort sådana här platser. Det är en stor begränsning för hela samhället. Det är en viss blindhet att tro att det som inte passar in just idag måste vara borta för all framtid. Som att ”historien är slut, så är det med det”. Egentligen är det ju bara moden som kommer att förändras. Vart ska man gå för att testa ett nytt spår när staden är färdigsanerad? Vad fan gör man då?





Text & bild: Daniel Gillberg

Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Matthias H. (13 Januari 2014 12:30):
Tack Daniel, har varit på svartklubbar alldeles bredvid och förmodligen inne här också men det var lääääänge sen...
 0
Gunnar Einarsson (14 Januari 2014 15:26):
Två gator norrut finns det hela kvarter med gamla rivningsfält med parkeringar på. Bygg där istället. Tredje Långgatan behöver ingen "uppsnyggning", ny bebyggelse eller nya detaljplaner. Det är en felprioritering.

För inte så hemskt längesedan fanns det bl.a en polisstation, en brandstation, ett kafferosteri, en marängfabrik och ett antal småindustrier och verkstäder inom 300 m radie från båtverkstaden. Efterhand som verksamheter försvinner på det här sättet utarmas blandstaden.
 0
Patrik Höstmad (15 Januari 2014 08:49):
Samtidigt har det till kommit kontor. Till viss del avspeglar det förskjutningen från tillverkning till tjänster som pågår överallt. Brandstationen blev en saluhall, stadsdelskontor och bibliotek - inte illa.

Innan man säger bu eller bä så behöver vi se vad som ska komma istället. Tillförs urbana kvaliteter eller inte? Tillkommer verksamheter i gatuplan och en massa bostäder kan det vara värt det. Det är så städer alltid har förändrats, tomt för tomt, då och då, tätare och tätare.
 0
Gunnar Einarsson (15 Januari 2014 09:14):
I planerna ingår visst även rivning av äldre bebyggelse. Nämndes något om de äldsta husen i stadsdelen (enplans verksamhetslokaler?) i någon av länkarna, men jag känner inte till närmare detaljer.

Man undrar om detta är på riktigt. I Göteborg. 2014.

Och det finns som sagt hur mycket död byggyta som helst tre kvarter härifrån. SBK hade kunnat rita ut nya tomter där på en eftermiddag. Om viljan funnes. Att rota i Långgatornas uppbyggda miljö är totalt onödigt.

Förskjutningen från tillverkning till tjänster kommer bara försiggå så länge fossilbränslepremien räcker. "Informationssamhället" saknar resiliens, även utan Sveriges katastrofala Pisaresultat. Sedan måste tillverkningen åter hem till Sverige och in i städerna igen och byggas upp på nationell basis.
+1
Johannes Westlund (15 Januari 2014 15:48):
SBK och TK har vad jag förstår fångat upp pucken och jobbar med området norr om första lång. Det finns redan internt ett embryo till en plan om jag inte missuppfattade saken. Dock finns det här enorma utmaningar att lösa i och med Oscarsleden. Antingen måste man skaka fram pengar för att gräva ner den eller så måste man lösa det på något annat sätt. Jag tror inte vi kommer få se permanent bebyggelse norr om första lång innan motorvägen är löst.

Det finns ingen anledning att polarisera frågan. Det är inte antingen Linné eller Masthuggskajen. Göteborg behöver båda delar och mer därtill. Särskilt om nu fossilåldern lider mot sitt slut. Vart ska annars alla förorts- och kranskommunspendlare rymmas, när alla måste bo inom cykelavstånd till sitt jobb?
 0
Gunnar Einarsson (15 Januari 2014 21:35):
Nu kanske jag uttryckte mig lite dramatiskt i morse, men det finns ju ändå en poäng med att just sådana här mindre och kapitalsvaga verksamheter finns kvar inne i stan. De har gett Långgatorna sin speciella karaktär medan mer kontor bara blir 'more of the same' och utarmar det som gjort området populärt till att börja med.

Häromdagen flyttade visst Auktionsverket från sina gamla lokaler på Tredje Lång, vilket är synd. I fastigheten, ritad specifikt som auktionshus av sekelskiftets stadsarkitekt Carl Fahlström, har det bedrivits verksamhet sedan 1892. I ljuset av sånt har sjukt nog just den slitna eternitfasaden i artikeln kommit att inge känslan av att det fortfarande finns något kvar av det riktiga Långgatuområdet, men nu skall det alltså bort det också.

Att det just här måste rivas och nybyggas inger dessutom tvivel. Låter troligare att någon smart spekulant ser möjligheter att ta ut höga borättspriser för läget mitt i hipstermecka, åtminstone om nybygget hinns med innan den vågen går över och bostadsbubblan poffar. Enskilda kan dra fördel av höga tomtpriser, men stadsutvecklingen gör det inte. Håller därför inte med om att SBK bör spela på båda sidor av pianot. Tyngdpunkten borde ligga på att öka utbudet av byggbar mark, inte riva och bygga nytt. I synnerhet när det gäller äldre bebyggelse.

Förvisso finns det säkert hinder med exploateringen av Masthugget norr om Första Långgatan, men att regelverket är kasst och i behov av reformering är illa nog utan att det skall behöva spilla över på närområdet. Kontor skulle ju med fördel kunna byggas mot leden om det nu är så farligt för bostäder, så varför ens uppföra slikt någon annanstans? Att leden skulle grävas ner tror jag aldrig kommer att ske för övrigt. Finns inte kapital och man hinner inte dit förrän bilbruket går ned i alla fall.

Och sedan är det ju så här att om det alls sker, så behöver nya grepp och innovationer slitna garage att gro i. Det sker liksom inte på fräscha kontor...
 0
Gunnar Einarsson (15 Januari 2014 22:41):
Westlund, för att nu inte "polarisera" avseende Linnéstaden så kan jag hålla med om att dess stadsdelar i viss mån alltjämt kan byggas ut. Förutom norra Masthugget så kan man ju även nämna ödetomterna runt Skansberget, tomrummet vid Brunnsgatan eller för den delen 'förbindelsen' över Medicinarberget. En välvd kvartersfasad längs Haraldsgatan hade nog gjort sig från Sveagatan, tror jag.

Fördelen är att det inte upptar redan bebyggd mark.
 0
Patrik Höstmad (16 Januari 2014 13:26):
Gunnar, menar du att fastighetsägarna inte ska ha möjlighet att utveckla sina fastigheter och tomter? Allt ska bevaras som det är idag?
+1
Jan Wiklund (16 Januari 2014 17:09):
Husockupantrörelsen i Amsterdam fick ett nytt fokus på 90-talet då de hittade ett nedslitet verkstadsområde i hamnkvarteret och ockuperade det. Efter ett tag lyckades de övertyga kommunen att det behövdes såna områden för stadens ekonomis skull; ingen stad kan leva bara på medelklassverksamheter. Sen har det rullat på med flera sådana områden. Se http:​/​/​www.​justusuitermark.​nl/​files/​sp20​0​4.​pdf

Problemet med svenska städer är kanske att skalan är för liten. Det skulle ju t.ex. vara svårt att ockupera Torstens verkstad.
+2
Jan Wiklund (16 Januari 2014 17:11):
Patrik: Det är svårt att lösa såna här problem reaktivt, med bestämmelser och lagar. Problemet är att det finns så sanslöst få attraktiva stadsdelar i den stora soppan av sprawl, och att dessa stadsdelar då kommer att kramas ihjäl. Det måste skapas massivt av "riktig stad", proaktivt; först då kommer det här problemet att försvinna.
 0
Gunnar Einarsson (16 Januari 2014 18:11):
Patrik, nej det skulle jag inte påstå, men är det inte så att kommunen driver ett förnyelsesarbete på Långgatorna? Ser i så fall inte meningen med det, utan det hela egentligen bara som potentiellt riskabelt ur kulturvärdesynpunkt.

Vad jag skulle vilja se däremot är ett förbud mot rivning av äldre bebyggelse, vilket jag också tidigare framfört. Lite utopiskt, men ändå. Det skulle heller inte skada om det fanns en viss pietet inför kulturhistoriska institutioner, såsom Auktionsverket ovan (om man nu skall kalla det så). Nu vet jag inte bakgrunden till flytten, men det vore kanske intressant att se hur städer nere på kontinenten hanterar motsvarande situationer. Göteborg har väl inte alltid visat någon större hänsynsfullhet eller ens förståelse för det egna kulturarvet.
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6732 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Göteborgsregionens folkmängd
20 November 2021 22:58 av Matthias H.
Att gräva upp Västra och Östra Hamnkanalerna?
2 September 2021 13:18 av Michael Dundee
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan