Utskrift från gbg.yimby.se
....

"Utvecklar vi inte staden avvecklar vi staden"

 

Västsvenska Handelskammardagen 2014 hölls den 2:a april på Svenska mässan med tema Tron på Göteborg, "Utvecklar vi inte staden avvecklar vi staden". Jag var en av deltagarna på ett välbesökt arrangemang. Här följer en kort rapport.

Det var en givande dag men det kunde ha varit lite mer fokus på själva byggandet av bostäder. Yimby hade varit en frisk fläkt på scenen och gett ett litet annat perspektiv på saker och ting. Märk att jag återgiver dagen ur min egen synvinkel och försöker återberätta dagen så som jag uppfattade den ur bästa förmåga.

"Gothenburg Cetral Area 2035. Scale 1:20.000. Red: New constructions finished in 2035. Yellow: West Link - Public Subway. Green: New green areas." 

Bilden ovan visar områdena som skall bebyggas enligt Göteborgs Stad. De säger att det inte kommer se ut som på bilden men att något liknande skall byggas. Jag påpekade att det var trevligt att de gestaltat kvartersstad i nästan alla områden och att jag hoppas att det faktiskt blir så i verkligheten – eftersom det oftast inte blir så. Svaret var att kvartersstad är ambitionen!

Planen ur en annan vinkel

 

Tre förslag för centralstationen

 

Göteborgs heliga kor

 

Ann McAfee om Vancouver

 

Ann McAfee pratade om sina erfarenheter från Vancouver. Hon är doktor i stadsplanering och arbetade med stadsutveckling i Vancouver i över 30 år. Som jag uppfattade det så lyckades de som stad engagera medborgarna från att bli Nimbys till att bli Yimbys. Metoden var att medborgarna att förstå vilka motiv beslutsfattarna har samt förstå att vill man ha en sak måste antingen skatten höjas eller staden skära ner på något annat.

Det viktigaste var att man lyckades engagera medborgarna och på så sätt få dem att förhandla fram sina egna intressen gentemot byggarnas intressen. Som exempel, de boende hade inga problem med att byggarna fick lägga till ett antal våningar på ett hus då de samtidigt byggde t.ex. en idrottshall som området hade nytta av. Detta gjorde att invånarna själva kom till staden och önskade få områden bebyggda i sin direkta närhet då det visste att det var möjligt att förhandla fram andra funktioner.

Hon sade även att då de skulle bebygga "downtown" krävde de att alla skolor, förskolor, parker etc. skulle byggas redan innan bostäderna byggdes. Detta ledde till att folk började ta sig till området och nyttja dess funktioner redan innan bostadstäderna byggts. Det ledde i sin tur till att folk upptäckte att de ville bo i området och betalade i förskott för sina framtida boenden. Detta hade den positiva effekten för byggbolagen att de behövde låna mindre pengar.

Det finns nästan inte några hus utan verksamheter i bottenplanet i staden vilket hon lyfte fram som positivt. Beslutade förslag kan inte heller överklagas och i de fall då man i efterhand kan se att man gjorde fel så ändrar man det istället i framtiden.

 

Deltagarna fick rösta fram vilka risker det fanns med att låta staden växa. (Foto med bättre upplösning finns här.)

 

Anneli Hultén framförde att målet att bli en miljonstad inte var lika viktigt som att se till hela regionen där Partille, Mölndal, Lerum, Jönköping, Varberg, Halmstad etc. ingår. Hon menade att det är mer positivt att det går att åka från Trollhättan med tåg på 37 minuter än att förtäta själva stadskärnan. Personligen så tycker jag det är tråkigt med en kommunpolitiker som inte anser att den egna kommunen skall växa utan förlitar sig på någon form av föråldrad sprawl-planering.

Det var helt enkelt många som ansåg att målet att bli fler i själva staden inte var så himla viktigt utan att det var viktigare att se till att öka antalet arbetsplatser och att låta folk pendla. Samtidigt beklagade sig företag över att det var svårt att hitta kompetens, vilket jag finner lustigt eftersom man inte möjliggör för studenter att bo kvar i Göteborg efter sin examen p.g.a. bostadsbristen. Dagen i sin helhet var mycket positiv, men jag hade ändå önskat lite mer visioner och handlingskraft.

Men de röda områdena i stadsmodellen representerar i sig lika mycket människor och bebyggelse som ett helt Halmstads! Så lite visioner och ambitioner finns trots allt. För att avsluta reflektionerna vill jag citera det som sades i slutet av dagen:

"Att växa gör ont, men att inte växa gör ondare."

Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Hans-Olof Hansson (7 April 2014 16:26):
Mycket bra och intressant text och framtid.

Men, NIMBY är ju aktiva där ute. Se punkt 4 på den här bilden exempelvis.
https:​/​/​www.​flickr.​com/​photos/​handelskammaren/​13598642.​.​
 0
Mats O. (7 April 2014 20:56):
Göteborg (och Yimby Gbg) borde titta lite närmare på dom tre städerna i Pacific Northwest, Vancouver-Seattle-Portland.
Jag har fått uppfattningen att Portland och Vancouver lyckats bäst med förtätning av stadskärnan, medan Seattle (600.000 inv.) har lyckats främst med att ha ett dynamiskt näringsliv (Boeing, Starbucks, Microsoft).
Nånting är det som dom gör rätt men varför dom lyckats så mycket bättre än andra nordamerikanska städer vet jag inte.
http:​/​/​seattletimes.​com/​pacificnw/​20​0​3/​0​20​2/​cover.​html

Deuce Hotel i Portland

http:​/​/​www.​youtube.​com/​watch?​v=​wsg_​2WrNOHU
 0
Håkan Tendell (7 April 2014 22:33):
I dag kom slutrapporten för den framtida kollektivtrafiken i megastaden OSLO-GOTHENBURG-COPENHAGEN

http:​/​/​www.​8millioncity.​com/​nyheter/​slutrapport8miljon.​.​

Inom femton år kan megastaden vara verklighet. Det är kanske detta man bör trycka på för att få med sig så många som möjligt på tåget.

Att bygga tätt och högt nu i stadens mitt kan vara Göteborgs chans till högsta vinsten i livets lotteri. Låt byggkranarna börja arbeta som duracellkaniner!

Var kommer möjligtvis väldigt många skandinaver att vilja bo eller arbeta eller plugga?

Mitt i smeten: i Götet.

Bollen kommer just nu genom luften framför öppet mål. Det är bara att dra till på volley.
 0
Johannes Westlund (8 April 2014 03:16):
Det kommer inte bli en stad, det är en meningslös missledande marketingterm. Det kommer möjligen bli en pendlingsregion förbunden med snabb järnvägstrafik. Vilket är positivt. Men kan alla som sysslar med det snälla lägga ner med att kalla det "stad". Det är lika felaktigt och problematiskt som att kalla det som byggs i Kviberg för stad. Det här oskicket att göra massor nyord med "stad" som inte handlar om att beskriva en stad... det är förvirrande och borde förbjudas. "Stad" borde bli ett skyddat varumärke.
 0
Håkan Tendell (8 April 2014 07:42):
Ja, "Göteborgs stad" får väl byta namn till "Göteborgs kommun med ett inte oansenligt inslag av ödetomter, kohagar och förortsmiljöer" ...

Skämt åsido, självklart ska ord som stad, stadsmiljö och stadsmässig i första hand stå för levande kvartersblandstad. Megastad är ju dock ett rätt nytt ord som kanske kan få symbolisera en jättelik organism (pendlingsregion bestående av hög andel stad)

Ett annat passande namn kan i och för sig vara megalopolis.

http:​/​/​en.​wikipedia.​org/​wiki/​Northeast_​megalopolis
 0
zoo (8 April 2014 09:30):
"Megastad"? Please. Det det handlar om är att ett antal regionkärnor tiotals mil ifrån varandra tre länder ska försöka få till snabbare järnväg mellan orterna nån gång i framtiden, eventuellt.
Och med tanke på att Göteborg har låst sig fast vid en krokig pendeltågstunnel istället för en ny lösning som innefattar av snabbtåg, så lär tågen ändå susa förbi staden.
 0
Hans-Olof Hansson (8 April 2014 10:29):
Zoo,
pendeltågen behövs för den lokala och regionala trafiken. Stockholm har ju snart sin motsvarighet Citybanan klar för trafik. Den och Västlänken är identiskt konstruerade avseende bana, stationer och teknik. Citybanan har till och med en 2-spårsstation!

För mer fjärrtåg och snabbtåg så används andra stationslägen som dock hamnar i nära anslutning till pendeltågssystemet. Snabbtågen vill in till Göteborg för att hämta och lämna passagerare. Att missa Göteborg sänker dess lönsamhet. Det vill de inte, de är inte dumma.
 0
zoo (8 April 2014 13:03):
Citybanans stationer är integrerade med ett effektivt och växande tunnelbanenät. Större nytta för betydligt fler resenärer till en lägre kostnad.
Däri ligger den stora skillnaden jämfört med Västlänken.
 0
Västlänken Is Da Shit! (8 April 2014 13:44):
Zoo,

Västlänkens stationer kommer vara integrerade med spårvägsnätet.
Att snabbtågen skulle susa förbi Göteborg är knappast troligt. Göteborg är på tok för stort för det. Och hur skulle det gå till förresten, via godstågsviadukten i Olskroken?
 0
Håkan Tendell (8 April 2014 21:40):
Att de centralskandinaviska höghastighetstågen kommer att susa förbi Göteborg är en större utopi än att det år 2035 kommer att finnas blandstadskvarter på planeten Mars.

Göteborg är en stad med unika förutsättningar att utvecklas från sitt nuvarande skick till en världsmetropol på bara ett par decennier.

För väldigt många kommer Göteborg inte vara blott en station längs en färdväg, utan resans mening och mål. En smältdegel. En människomagnet.
 0
Mats O. (8 April 2014 22:20):
Håkan, du verkar nästan besatt av att Göteborg ska bygga massor av skyskrapor, bli en "världsmetropol", höghastighetståg, miljonstad etc. ?
Nästan alla dina inlägg handlar om det.

Vore det inte bättre om man satsade på kvalitet framför kvantitet ?
 0
Hans-Olof Hansson (8 April 2014 22:30):
Kvantitet är en kvalitet i sig. Bostadsbristen i Göteborg är förödande. Kön ökar lika snabbt som det som byggs! Men vi kommer att bygga och bygga mycket. Visste du inte det? Det räcker ju med att titta på bilderna här!
+5
Håkan Tendell (8 April 2014 23:45):
Mats O, Jag är inte bara nästan besatt, utan faktiskt väldigt besatt av tanken på att göra Göteborg till en bättre stad.

Under tolv års tid som domstolshandläggare på Göteborgs tingsrätt har stora delar av stadens elände passerat genom mina händer. Jag inser förvisso att min bild av verkligheten blir oproportionerligt präglad därav, men jag kan ändå säga att den här stan svämmar över av social misär och den kriminalitet som inte sällan följer misären i spåren.

Jag vill ge ungdomarna i den här stan framtidstro, och jag tror att framtidstro kan skapas när ungdomarna ser att den här staden kommer att både växa och bli mer levande, och att till och med folk med de mest udda talanger eller intressen kan komma att hitta något passande i det digra utbudet av lagliga försörjningsmöjligheter.

Den väg jag bedömer är den bästa att gå är att med friska och rejäla tag utnyttja våra möjligheter till att växa till en större stad, vilket ökar diversifieringen av olika typer av arbetsplatser och arbetstagarkompetenser, vilket i sin tur torde leda till än mer framgångsrika arbetsplatser och lägre arbetslöshet.

En stadig tillväxt av färgsprakande och variationsrika blandstadskvarter med inslag av skyskrapor är min universallösning på stadens problem. Det är dock möjligt att min lösning är helt värdelös.
 0
Peter Bilist (8 April 2014 23:45):
Niclas, vilka var de heliga korna? Kan bara urskilja gasklockan.
 0
Krister (9 April 2014 06:35):
Utvecklingen pekar mot minskad export eftersom industrin läggs ner i snabb takt. Det är fullt möjligt att vi får mycket tomma lokaler och bostäder i "Nya Älvstaden" (om den förverkligas).
Se på Spanien där man byggt en massa infrastruktur som inte används.
 0
Mats O. (9 April 2014 07:08):
Jag skulle önska att Göteborg blev en rik, kreativ och dynamisk stad, som Vancouver, Seattle eller Zürich.
Men tyvärr, om 10-20 år kommer Göteborg att bli ett nytt Bukarest, Belgrad eller Detroit.
Fast med fler cykelvägar
 0
Patrik Höstmad (9 April 2014 07:43):
Den heliga kon i mitten är helt enkelt Jesper Halléns och Yimbys illustration av ett bebyggt Heden. Handelskammaren har snott med stolthet. Jag giller hur våra idéer sprids :)
http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​Publishing/​FileStore/​37c9abf4-​c82a.​.​
+1
Peter Bilist (9 April 2014 10:15):
Trevligt, Patrik, men Glenns Glass? Samirs Strut hade varit bättre :)
 0
Sven R (9 April 2014 14:47):
Krister:

"Utvecklingen pekar mot minskad export eftersom industrin läggs ner i snabb takt".

I själva verket förhåller det sig tvärtom. Näringslivet befinner sig i en konstant rationaliseringsprocess. Vilket leder till att de ibland lägger ner då produktion koncentreras till effektivare enheter. Vilket leder till att handeln över gränserna istället ökar. Globalisering.

http:​/​/​www.​ekonomifakta.​se/​sv/​Fakta/​Ekonomi/​Tillvaxt/​B.​.​

Som du ser har exporten ökat över tid. Jag skulle iofs hellre titta på BNP om jag vill få en bild av näringslivets utveckling och därmed deras behov av lokaler. Den ökar också.

Framtiden ser ljus ut för Göteborg! :-)
 0
Sven R (9 April 2014 14:51):
 0
Sven R (9 April 2014 15:04):
"Det är fullt möjligt att vi får mycket tomma lokaler och bostäder i "Nya Älvstaden" (om den förverkligas)."

Den framtida Älvstaden kommer knappast att drabbas av tomma bostäder och lokaler. Varvskrisen gjorde att en rad speciella lokaler för tung industri blev tomma. De revs eller byggdes om för nya verksamheter av varierande slag. Annan tillverkningsindustri, fashionabla kontor och t.o.m bostäder. Det löste sig, om än med rejäla tag. Det nya som byggs idag är en annan typ av bebyggelse som lättare kan ställas om till nya hyresgäster. Robust blandstad.
 0
Niclas Franzén (11 April 2014 07:48):
Peter Bilist Ursäkta att svaret kommer sent, de använde uttrycket heliga kor, men jag tror att dom egentligen menade områden som alltid skapar skrik, panik och ramaskri.

De bilder jag kommer ihåg var, bron, vindkraft, heden, gasklockan, träden i diverse allér, trängselskatt de två som jag är osäker på var om ena bilden var nya biblioteket och den andra var gamla hovrätten.

Principen var i alla fall att vad man än föreslår dyker det upp en protest facebook grupp inom bara några timmar.
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6715 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter