Utskrift från gbg.yimby.se
....

La belle époque

 
Vi har fått Håkan Tendells tillåtelse att återpublicera text och bilder från hans blogg Gothenburgcity. Texten har även publicerats som en insändare i GP den 7:e maj.

Mitt i Göteborg ligger en gata som är vår största oslipade diamant: den del av Parkgatan som sträcker sig mellan Viktoriagatan och Södra Vägen. Åtta magnifika kvarter från la belle époque i ett pärlband utmed en stadsgata nästan tömd på allt vad stadsliv heter. En folktom trottoar närmast husen kantad av tre filer Autobahn. På andra sidan gatan ingen trottoar. Bara buskage.

Diamantslipningen bör utföras genom att filen närmast parkdelen görs om till trottoar, buskaget rensas bort och ersätts med paviljonger mellan de grönskande träden.

Från den nya trottoaren och paviljongerna kan flanörer njuta av gräddbakelser, förfriskningar och skön arkitektur, poeter skriva dikter, konstnärer söka inspiration och nyförälskade vandra hand i hand.

Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Krister (15 Maj 2014 06:16):
Just så! Fantastiskt fin arkitektur helt i min smak!
 0
Stefan Jarl (15 Maj 2014 15:07):
Verkligen vackra byggnader. Tycker Yimby Goteborg ska försöka påverka politiker att fler nybyggen ska vara I klassisk stil. Det byggs I stort sett inget I klassisk stil det är princip som om det stod I grundlagen att byggnadsstilen är förbjuden.
 0
Mats O. (15 Maj 2014 22:09):
Nej Stefan, det är inte Yimbys uppgift att plädera för en viss arkitekturstil.
 0
Patrik Höstmad (18 Maj 2014 21:57):
Jag klipper in den livliga diskussionen från Facebook-gruppen:

Patrik Sjöberg Det skulle vara väldigt intressant att se hur trafikmönstren ser ut i Allén, och var resorna som går där börjar och slutar. Måste vi verkligen fortfarande ha tre filer åt båda håll?
May 15 at 8:17am · Like · 3

Matts Johansson Bor i kvarteren, oerhört vackra hus som skyms av bilar och en dåligt använd allé park. Tragiskt men i alla fall inte rivet
May 15 at 8:28am · Like · 1

Paul Göransson Det skulle behöva tas ett grepp över hela området när Haga station ska förverkligas. I dagsläget är hela södra delen av Kungsparken outnyttjad, utom möjligen som offentlig toalett.
May 15 at 8:29am · Like · 1

Patrik Sjöberg Finns det några bra exempel från andra städer där just sådana här områden utnyttjas bra? Kanske tom några belysande bilder?
May 15 at 8:30am · Like

Matts Johansson Om man tog tag o Allén och sanerade som föreslås skulle innerstaden tydligare kopplas med Vasastaden och kanske en del av sluskkrogarna kunna utvecklas till annat eller bättre
May 15 at 8:33am · Like · 1

Anders Bäck Det verkar köra ca 900 bilar per timme i rusning på Parkgatan vid de aktuella kvarteren, dvs ca en bil var fjärde sekund. För det räcker det helt klart två filer.

För bara två år sedan var det över 1000 bilar per timme i rusningen, så om den trenden fortsätter kan man snart göra om det till en vanlig gata med en fil i varje riktning och göra om allén till rent kollektivtrafikstråk eller tvärt om.
May 15 at 8:48am · Like · 1

Anders Bäck Kikade lite mer i statistiken och ser att tex Eklandagatan hade mer än 900 bilar i timmen på 80-talet och klarade sig med en fil i varje riktning, så det borde gå att bygga om redan nu.
May 15 at 9:09am · Like

Johan Arkitekten Engström Gänget som förvandlat Vasastan till ölhävarakvarier för pess-öl, har inte gjort vår stad en tjänst, direkt.
May 15 at 10:35am · Like · 4

Fredrik Svensson Jag tycker man borde bygga kvarter på plättarna mellan parkgatan och allén sen lämna allén som en-filigt i varje riktning. Det syns tydligt att allén är överdimensionerad mot sina tillflöden. Det skapar bara enorma stockningar i korsningarna, som t.ex vid sprängkullsgatan, järntorgsmotet och stampbroarna där det är trafikkaos dagligen.
May 15 at 10:41am · Like · 1

Johannes Westlund Nya Allén har kommit att bli en oerhört misslyckad plats. Grönskan blir i praktiken nästan helt oanvändbar på grund av biltrafikens bullerstörningar. Samtidigt är det en av Göteborgs oändligt många heliga kor. Uppenbara förändringar kommer aldrig genomföras för att det är just förändringar. Jag tycker att en större stadsgata borde anläggas längs Parkgatans sträckning, kanske i stil med Linnégatan. Den ersätter bilvägen Nya Allén som då tas bort. Stadskvarter tillförs på den norra sidan. Kvar blir en fantastisk och bullerskyddad grönska. Räknat i icke bullerstörd yta förstorad. Kungsparken. En grön oas i Göteborg, vår Central Park.
May 15 at 12:44pm · Like · 4

Olof Antonson Jag tycker inte att man skall bygga kvarter som skymmer de äldre stenhusen från inom vallgraven och Kungsparken. Har svårt för att se att det skulle bli så bra i dagsläget. Däremot gärna lägre paviljonger liknande dem från Esplanadsparken i Helsingfors.
May 15 at 12:44pm · Like · 6

Johannes Hulter Idén har ju varit uppe tidigare: http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​20​0​9/​0​4/​park-​all%E9_​2674.​html
May 15 at 12:47pm · Like · 1 · Remove Preview

Johannes Westlund Jag får lite Slussenvibbar av kommentaren att man inte ska bygga kvarter som skymmer någon annan godtycklig fasad. Idén med stad är liksom byggnader som står intill varandra... http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​12/​12/​flash-​mark-​och-​miljodomst_​.​.​
May 15 at 12:50pm · Like · 1 · Remove Preview

Emanuel Alfredsson Man skulle kunna räta ut vägarna en aning, eller? http:​/​/​s10​0​4.​photobucket.​com/​user/​Lemanic89/​media/​NyaA.​.​
May 15 at 1:18pm · Like · Remove Preview

Agneta Olsson Wiberg dom där påbyggnaderna för ute-serveringarna har verkligen förstört exteriören på dom vackra husen.
May 15 at 1:37pm · Like · 1

Johan Arkitekten Engström Drog stående ovationer på ett möte med handlare och fastighetsägare i innerstan, när jag föreslog underjordiskt parkeringsgarage under parken i Nya Allén. Därifrån underjordisk passage till galleria som fyller platsen för Kungstorget. Självklart med öppning mot skyn som Rockefeller Plaza/Sergels Torg, fast charmigare. Fast det är klart, det blir en jäkla massa stadsmur att förhålla sig till.
May 15 at 2:09pm · Like

Johannes Westlund Det är underligt hur alla visioner för Göteborgs utveckling tycks ha sin början och sitt slut i parkeringsgarage.
May 15 at 2:30pm · Like · 4

Patrik Sjöberg Fast problemet kommer väl att lösa sig själv om Allélänkförespråkarna får igenom sina önskemål? I de olika förslag som varit uppe kommer ju minst hälften av träden i Allén att huggas ner för bygget. (Tycker för övrigt att det är jättekul när VL-motståndare använder trädavverkning i Allén som argument mot Station Haga, för att i nästa andetag propagera för Allélänken)
May 15 at 3:04pm · Like

Agneta Olsson Wiberg Ehum.. Har inte hängt med här.. Alle'länken?
May 15 at 3:37pm · Like

Patrik Sjöberg Allélänken är ett återkommande förslag om att gräva ner en kollektivtrafikslänk under Allén som har figurerat i diverse olika utformningar.
May 15 at 3:39pm · Like

Johan Arkitekten Engström Trädkramarna kramar bara i Linné och Vasa.
May 15 at 3:41pm · Like

Agneta Olsson Wiberg Inget fel i att vara trädkramare tycker jag. Men inte vore alle'länken något alternativ, vad jag förstår.. Jag kramar gärna almarna på Älvsborgsgatan..
May 15 at 4:30pm · Like

Karl Daniel Bergqvist Precis som Olof Antonson påpekar finns det anledningar att inte bygga i allén - men jag förstår att frågan aktualiseras i samband med planer på en ny spårväg. En sådan infrastruktursatsning bör kombineras med bebyggelse. Jag tror dock det är en omöjlighet att nalla på stråkets grönska, förstöra utsikt för ett hundratal och i övrigt bebygga ett stråk som många uppfattar som en klassisk göteborgsvy. Kan man inte bebygga Heden kan man definitivt inte bygga här.
May 15 at 5:47pm · Like

JO Janson Gör om någon av filerna i allén till bussfil istället i så fall. Framtidens kapacitetsbehov måste ju tas med i beräkningen. Det är inte så bra med krympningstendenser. Man, skapar bara ringstäder genom den typen av projekt. Dessutom: att tillfälligt påverka trädutbudet i Allen, är ganska rimligt om man ser det till de positiva effekterna som Allélänken skulle ha. Både VL är AL är bra projekt, tycker jag.
May 15 at 6:04pm · Like

Mattias Jansson Varför inte bara anläggs två spår där bilarna kör? Enkelt och billigt. Det e knappast trafik som förr 60-80tal i allén. Snacka om köer
May 15 at 6:10pm · Edited · Like · 1

Karl Daniel Bergqvist Billigt? spårväg kostar över 100.000 kr per meter.
May 15 at 7:04pm · Like

Johannes Hulter http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​tag/​allélänken
May 15 at 8:49pm · Like · 1 · Remove Preview

Johan Arkitekten Engström Bilköer kostar minst lika mycket. Bil: 250 000, 4 meter lång, 3 filer i bredd. Kofångare mot kofångare. 250000/4 × 3= 187 500:-/m.
May 15 at 9:47pm · Unlike · 1

Karl Daniel Bergqvist Betalar skattekollektivet din bil?
May 15 at 9:48pm · Like

Karl Daniel Bergqvist Man får ju ställa meterpriset för spårväg ovan mark mot vad det kostar att lägga den under markplan. Kommande år står Göteborg för stora investeringar i spårväg och jag kan inte tänka mig att det kommer finnas pengar till en allélänk under jord. Satsa på en spårväg med få stopp, eventuellt med bommar på utvalda platser (se tex tvärbanan i Sthlm och liknande projekt i eu). Det ger störst nytta, tror jag.
May 15 at 10:08pm · Like

Olof Antonson Johannes Westlund: Jag tycker att det finns en stor kvalitet i att kunna se stenstaden från Kungsparken, att det finns en visuell koppling. Jag kan även se kvaliteter i att rada upp nya huskroppar längs parkgatan, men detta riskerar att ske på beskostnad av många befintliga värden, även om det också finns mycket att vinna. Något måste dock helt klart göras, men då tror jag på en mer småskalig lösning, ungefär som den i Helsingfors. Jag tycker att det är en bra kompromiss där man tillför värden samtidigt som det inte sker på bekostnad av det befintliga. Särskilt om resultatet i praktiken blir att man smäcker upp ett Kvillebäcken 2.0 mellan Vasastan och 1600-talsstaden.
https:​/​/​fbcdn-​sphotos-​g-​a.​akamaihd.​net/​hphotos-​ak-​prn2.​.​
May 15 at 10:29pm · Edited · Like · 3

Johannes Westlund Oj tjena jag trodde inte jag skulle få höra dig dra fram något i klass med PoNfs fria volymer av luft. Hålrum i staden ska alltså INTE bebyggas för då kan man inte se från den ena gamla bebyggelsen till den andra. Jag är faktiskt fullkomligt mållös. Parallellen till Slussen är helt uppenbar...
May 15 at 10:44pm · Like

Karl Daniel Bergqvist Johannes, är det inte lite intressant att ta in vad Olof lyfter fram? Den gamla stenstaden är unik, vacker och pampig mot parken. Är det bra stadsbyggnad att placera nyfunkis framför? Det finns för och nackdelar med förtätning på platsen, men när det finns ett Heden inte långt därifrån bör man väl rimligen bygga där först.
May 15 at 11:04pm · Like · 4

Johannes Westlund Nej, heden kan vi ju inte bygga på för där finns fria volymer av luft. Och så här kan vi gå vidare med varenda central plats det inte står ett hus på. Det är en direkt stadsfientlig retorik. Om man hade tänkt så när de här delarna av stan som vi tycker är attraktiva blev till så hade de aldrig blivit av. Och i slutänden är allt omskrivningar av "jag bara tycker så". Den institutionaliserade subjektiviteten. Vi ska inte ha mer stad. För jag tycker det. Stabilt.
May 16 at 9:55am · Like

Karl Daniel Bergqvist Det är statsfientligt att bebygga i stenstadens stadsplanelagda parker om det inte är av ytterst stor nytta för stadslivet. Att bebygga Hedens parkeringsplatser är något som väsentligt fler kan tilltalas av.

Just bristen på balanserat tänkande, som jag tycker din stadsplanefilosofi lider av, får mig att tvivla på om Yimby verkligen kan komma längre.
May 16 at 12:15pm · Edited · Like · 2

Johannes Westlund Det är intressant vilken vördnad som visas för hur man tänkte för godtyckligt antal år sedan. Beroende på smak drar man fram "rätt" husgud. Det största brottet är inte att bygga mer i Johanneberg utan att bryta mot Åhrens vision. Ej heller att förtäta Kungsladugård utan att bryta mot Lilienbergs avsikter. Och det är samma sak här. Jag tycker det är märkligt.

För mig är det självklart. För att man tänkte på ett sätt för hundra år sedan betyder inte det att denna tanke är det minsta relevant idag. Man kommer inte ifrån att en stad i grunden är byggnader som står så tätt att de faktiskt skymmer varandra. Att kunna se genom ett komplett tomrum två godtyckliga fasadlinjer och därigenom i praktiken hindra nästan all exploatering däremellan. Det är ju precis tvärt emot vad en stad är! Tur att man inte tänkte så när dessa attraktiva stadsdelar anlades. Tankarna för den sträckan var att utgöra en promenadväg och park för Göteborgarna. Det hade varit en sak om den tanken bevarats, men nu är Nya Allén i praktiken bara en slags stadsmotorväg för biltrafik. Till och med soliga dagar lyser människor med sin frånvaro medan inre delarna av Kungsparken fylls.

Det är egentligen en no-brainer att bygga stad där. Behålla och stärka Kungsparken genom att skärma av den från biltrafiksleden och bygga på vad som egentligen är glorifierad bullerstörd impedimentsmark.
May 16 at 1:44pm · Like · 2

Johannes Westlund Appropå just Exercisheden så är en del i problematiken att Lilienberg uttalade sig om att den skulle komma att bli viktig som rekreationsyta för Göteborgarna. Och tänkte han det för hundra år sedan så är det enligt precis samma logik så det ska vara nu.

Jag lyssnade på #alltärpåhittat (Navid Modiri) igår. En av många bra poänger är att allting som finns i världen är skapat. Någon har någon gång hittat på det. Resonemanget att man ständigt ska söka svaren i vad godtycklig auktoritet hittade på för hundra år sedan får en mycket obehaglig påföljd. Det betyder ju att vi fått för oss att vi inte längre kan hitta på. Att hitta på är grunden för all utveckling. Om ingenting nytt hittas på skapas ingenting nytt och därmed inträffar ingen utveckling. Och det som inte utvecklas avvecklas. Så i själva verket är den principiella frågan allt annat än trivial. Det handlar om att säga ja eller nej inte till förändring utan om att säga ja eller nej till en framtid.
May 16 at 4:01pm · Like

Karl Daniel Bergqvist Du ser alltså ingen skillnad på anlagd park och en stor öppen yta med parkeringsplatser? Det påverkar möjligheterna att ändra markanvändningen.
För övrigt tittar jag inte alls på vad dåtidens arkitekter hade i åtanke med en viss planläggning. Jag konstaterar bara att stenstadens parker i regel fyller en viktig funktion. Beträffande allén kan trafikmiljön justeras så att parken blir mer tillgänglig. Alternativet är att bebygga, men med tanke på rådande arkitekturklimat tror jag det ska mycket till för att uppföra byggnader som samspelar med vasastadens enhetliga arkitektur.
May 16 at 5:23pm · Like · 1

Johannes Westlund Impedimentet mellan Nya Allén och Parkgatan är i praktiken inte olik gräsremsan i mitten av en motorväg. Den har bara kostat mer att anlägga. Man kan se tusentals människor spatsera Avenyn eller ligga ner mot Vallgraven i Kungsparken samtidigt som det inte är en enda levande själ i "mellanrummet". I allt väsentligt är det alltså värre än parkeringsplatser. Parkeringsplatser i det läget har i alla fall hyfsat många användare... Det spelar ingen roll vad grönytan kostat eller vilken utformning den har. Det är användandet och ingenting annat som gör det värdefullt. Jag ser uppenbara möjligheter att ta den i praktiken oanvända delen och bebygga den med en kvartersrad. På så sätt bevaras nästan hela Kungsparken och får också en effektiv bullerskärm. Netto blir det faktiskt mer grönyta som blir användbar eftersom bullerstörningarna minskar drastiskt.
May 16 at 5:37pm · Like

Paul Göransson Nej Johannes, att ingen levande själ skulle vistas i Kungsparken söder om Nya allén eller att den totalt saknar funktion det stämmer helt enkelt inte...
Varje gång folk samlas i Kungsparken mot vallgraven ser man folk korsa Nya allén för att lätta på trycket mot någon trädstam. Det är de facto Göteborgs största sanitetsinrättning, så att säga att ytan saknar funktion är direkt missvisande. Därmed inte sagt att det är den mest yteffektiva bekvämlighetsinrättningen i staden, men likväl har ytan en funktion.
Yesterday at 12:01am · Like · 2

Paul Göransson En alternativ och mer yteffektiv bekvämlighetsinrättning kunde om den sattes upp i Kungsparken mot kanalen kanske fungera som substitut...
https:​/​/​scontent-​a-​ams.​xx.​fbcdn.​net/​hphotos-​frc3/​t1.​0​-​.​.​
10 hrs · Edited · Like

Patrik Sjöberg Offentliga toaletter gör sällan miljön mer attraktiv, hur mycket de än behövs ...
9 hrs · Like

Paul Göransson Instämmer, men likväl behövs de. Här illustreras mer poängen att det idag finns en central gräsyta på ca 50*600 m mellan två vägar som benämns som en park, men som aldrig används som det eftersom den är bullerstörd och oattraktiv mellan två vägar. Det borde vara mer effektivt att faktiskt bygga en riktig toalett på 1*5 meter där den behövs och göra något bättre av den stora som frigörs, t.ex. blandstad.
9 hrs · Like

Patrik Sjöberg Om man tar området där minigolfbanan ligger så skulle man kunna bygga en envåningsbyggnad, eventuellt med takterrass, som skulle kunna hysa en restaurang eller ett café. På så sätt får man dit folk och ljus, men man kan fortfarande behålla parkkaraktären. Jag är övertygad om att det finns fler platser längs Allén/Kungsparken där man skulle kunna bygga något sådant med inget eller minimalt ingrepp på omgivningen.
9 hrs · Like

Johan Arkitekten Engström Kringbygd park skapar lugn i ljudmiljön. Kan bli en pärla!
8 hrs · Like

Johannes Westlund Göteborg. De små ambitionernas "stad". En våning med takterrass. Och right there har vi svart på vitt varför Göteborg aldrig kommer bli den storstad så många drömmer om. "Inte störa"-paradigmet är så djupt ingrott i Göteborgs lillebrorskomplex. Bättre att inte försöka, det kan råka bli sämre än Stockholm.
7 hrs · Like

Patrik Sjöberg Mitt syfte var att skapa en levande park, inte stadsbebyggelse, så det har inget med lillebrorskomplex att göra. Ska man börja någonstans i Allén så borde vi bygga på området mellan Gamla Ullevi och Trädgårdsföreningen, där har vi ett område som inte används och som är riktigt otrevligt att ta sig igenom på natten. Dessutom får man genom att bygga där möjligheten att koppla ihop Sten Sturegatan med resten av stan.
7 hrs · Like · 2

Paul Göransson En enplansbyggnad där gör nog ingen skillnad, det finns en stor fungerande park på andra sidan Nya allén; Kungsparken mot kanalen. Staden skulle behöva ta ett helhetsgrepp om området från Avenyn till Haga Station i samband med byggandet av Västlänken och projektet till ett stadsutvecklingsprojekt med reella förbättringar runt samtliga tre nya stationer.
5 hrs · Edited · Like
 0
Krister (19 Maj 2014 07:17):
Enkelt att lösa ovanstående problem:
1. Gräv ner Allélänken och få snabb öst-västlig spårväg.

2. Låt allén bli Göteborgs "Ccentral Park" (den fortsätter i Trädgårdsföreningen).

3. Ta bort bilvägen som delar grönområdet i Allén

Sedan kan vi också förlänga Vasagatan över Heden som får bli bilarnas väg genom området.
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6713 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter