Utskrift från gbg.yimby.se
....

Skapa egna bebyggelseförslag i SketchUp. Del II av III- Rita, Tryck, Dra och Flytta

 

Den här andra delen går igenom de mest användbara verktygen för att rita byggnader i programmet. Såsom penverktyget, Push/Pull och Move.

Rita i Sketchup
För att dra raka linjer i programmet klicka på pennan (snabbkommando L). Välj vilket lager du vill rita i i lager-rullgardinen (skapa ett nytt lager om du vill).

Glöm inte att se till att din bakgrundsbild är Google earth snapshot lagret och inte google earth terrain. Terränglagret är användbart senare men det är jobbigt att rita direkt i det.



För att rita en linje på bakgrundsbilden klicka där du vill att den ska börja. Flytta runt musen för att välja riktning för linjen. Du ser att linjen byter färg till grön i en viss riktning och röd i en annan. Det är för att den då är parellell med den gröna respektive röda kordinataxeln.
Om du inte vill dra linjen längs med en kordinataxel med har svårt att få linjen att gå i exakt den riktning du vill så testa att zooma in mer.
Nere i högra hörnet kan du se längden på linjen (i meter). Skriv den längd du vill att linjen ska ha och tryck på enter. I det här exemplet är linjen 50,5 meter lång.
Du kan också avsluta linjen genom att klicka där du vill att den ska sluta.



Du kan fortsätta rita linjer med utgångspunkt från tidigare linjers slutpunkt. Om du vill att nästa linje ska vara vinkelrät mot den tidigare så visa detta för sketchup genom att föra muspekaren över den första linjen innan du för den i den riktning du vill att din linje ska ha. 

Om det skulle vara så att du inte vill forsätta rita från slutpunkten tryck på escape. Om du vill ta bort linjer du ritat ångra med ctrl z eller markera dem med pilverktyget och tryck på delete.

(eftersom muspekaren inte syns på skärmdumpar så ser den här bilden extra förvirrande ut. Men tänk dig en liten penn-ikon pekande mot den röda fyrkanten)



När du nu för linjen i vinkelrät riktning blir din linje rosa och meddelandet "Perpendicular to Edge" syns bredvid.



Om du sedan drar en till linje åt vänster så antar sketchup att du vill att den ska vara parallell med den första linjen. Det kan också hända att den antar att du vill att den här linjen ska vara lika lång som den första och föreslår det. De flesta av programmets verktyg gör liknande antaganden och det är för det mesta användbart men ibland kan den föreslå saker du inte alls hade tänkt göra.



Rita en sista linje för att få en rektangel. Den ser ojämn ut men det är för att sketchup visar perspektiv och därför ser kanterna som är längre från mitten av bilden kortare ut.



Push/Pull
Du har nu en rektangel. Om du vill göra den till en box använd verktyget Push/Pull (snabbkomando P). Med detta verktyg kan du höja upp eller trycka ner platta ytor. Den är enklast att använda om modellen är sedd snett uppifrån. Du kan lätt ändra vinkel genom att röra på musen medans du håller ner mushjulet.



För att använda Push/Pull klicka på rektangeln och för sedan musen uppåt. Skriv in den höjd du vill ha och tryck enter. Nu har du en låda. Du kan även använda Push/Pull för att trycka in eller dra ut sidor på den.



Move
Du kanske bestämmer dig för att din byggnad står på fel ställe. Du kan då flytta den med Move verktyget (snabbkommando M).

Börja med att markera hela byggnaden med pilverktyget (snabbkommando mellanslag). Detta kan du göra på två sätt.

  • Genom att klicka tre gånger på någon del av byggnaden.
  • Eller genom att klicka och hålla ner musknappen och dra en markeringsfyrkanten över det du vill markera.


Om du markerar genom att drar från vänster till höger så markerar du bara de objekt som helt täcks av markeringsfyrkanten. Om du drar från höger så markeras även alla objekt som bara delvis täcks. Vilket i detta fall inkluderar bakgrundsbilden. Denna är dock låst från att kunna flyttas eller ändras så det gör inget om du markerar den av misstag.
För att låsa eller låsa upp ett objekt högerklickar du på det och väljer Lock respektive Unlock.



Med Move verktyget kan du nu flytta din markerade byggnad genom att klicka på en punkt på den, till exempel i ett nedre hörn, och sedan klicka på den plats du vill att denna punkt ska befinna sig. Du kan även välja ett bestämt avstånd genom att inte klicka på en punkt utan istället bara dra i en viss riktning med musen och sedan skriva hur många meter du vill att den ska flyttas.



Du kan ställa in verktyget att bara flytta längs koordinataxlarna genom att använda piltangenterna. För att bara flytta upp och ner tryck på upp piltangententen. För att bara flytta längs grön eller röd axel tryck på vänster respektive höger piltangent.

Move verktyget kan användas till så mycket mer än bara förflyttning. Om du vill använda den till att skapa kopior av din byggnad så håll in ctrl på tangentbordet och verktyget är då ett kopieringsverktyg. Du använder det på samma sätt som Move verktyget men istället för att flyta det du har markerat så skapar du en kopia som du sedan kan placera var du vill. Precis som med Move verktyget kan du bestämma avstånd genom att skriva det med tangentbordet.



Du kan också göra mer än en kopia. Tex efter att ha placerat ut den första kopian skriv x5 på tangenbordet och du har 5 kopior.



Om du ändrar dig och istället vill att det ska vara två kopior skriv då x2 så ändras det.
Du kan också pröva att skriva /2 eller /20 för att se vad som händer då.

Move verktyget kan också användas för att skapa olika slags former. Vill du till exempel ha ett lutande tak på en av dina byggnader så dra ett sträck mitt på toppen av den (sketchup hjälper dig att hitta mittpunkten). Markera sedan sträcket och dra det rakt uppåt med Move verktyget och du har ett tak.



På en byggnad av den här dimensionen kan det dock nog vara mer rimligt med en innergård. Detta kan du fixa med Pennan och Push/Pull. Dra några sträck där du tycker det passar och tryck ner mitten med Push/Pull.



Pröva och se om du kan få till ett tak som på bilden nedan genom att använda de verktyg som har gåtts igenom här.



Klicka här för att komma till del tre, "Dekoration, Detaljer och Varuhus".

Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
Denna artikel är publicerad både här och på Yimby Stockholm, Yimby Malmö och Yimby Uppsala.
Kommentarerna nedan är från alla dessa siter.
+1
Martin Ekdahl (21 Juli 2014 19:47):
Som jag skrev efter del I: Mycket pedagogiskt. Man blir riktigt sugen på att börja sketcha!
+1
Patrik Höstmad (21 Juli 2014 22:32):
Ja, suveränt bra!
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5491 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter