Utskrift från gbg.yimby.se
....

Göteborgs utvidgade innerstad: rekommendationer för Skeppsbron

 

Vi har fått möjlighet att publicera en presentation från Göteborgs utvidgade innerstadsprojektet som drivs av Lukas Memborn på Fastighetskontoret. Den här presentationen sätter specifikt fokus på Skeppsbron och hur etappindelningen kan göras för att ge mer bebyggelse och därmed bättre ekonomi och undvika skadeståndskrav. (Klicka på bilderna för större.)

Från projektet har vi tidigare publicerat den högupplösta stadsplankartan, vilken nu även finns i en uppdaterad version och som en mer lättnavigerad version. Förslaget finns dessutom tillgängligt i 3D med hjälp av City Engine.

Vi har även publicerat presentationer med specifikt fokus på områna Norra Masthugget, Frihamnen, Lindholmen, Lundby och Karlastaden, Centralen och Gullbergvass samt Gamlestaden.

 

Inlägget diskuteras i facebookgruppen Yimby Göteborg: Länk.

 

Göteborgs utvidgade innerstadsprojektet rekommenderar att detaljplanens utbyggnad delas in i tre etapper. Förslaget baseras på samma tvärgator och till stora delar samma kvartersmark som detaljplanen men undviker stora utgifter genom att enbart bebygga den billigaste marken i en första etapp.

 

Etapp 1

  • Ca 8-10 000 BTA av detaljplanen går troligtvis att bygga även i enlighet med ”förslag till Göteborgs utvidgade innerstad”
  • Lika många BTA är möjligt att uppnå genom utökat område redan i etapp 1.
  • Förhoppningsvis undviker detta skadeståndskrav
  • Lika höga hus vilket därmed inte ökar risken för överklagande
  • Lika många parkeringsplatser är möjligt med Kungsgaraget och tillfälliga p-hus inräknat
  • MEN ca 1 miljard mindre utgifter!!!

 

Etapp 2 och 3:

  • Möjlighet att bekosta kajens och parkens utgifter med intäkter
  • Offentlig parkyta på samma läge som detaljplanen
  • Totalt ca 3 gånger så mycket BTA av potentiellt byggbar yta på 20-40 års sikt
  • Möjlighet till effektivare kollektivtrafik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inlägget diskuteras i facebookgruppen Yimby Göteborg: Länk.
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.