Utskrift från gbg.yimby.se
....

Att korsa Rubicon över Göta älv

 

 

I boken The Language of Post-Modern Architecture, fastställer arkitekturhistorikern Charles Jencks att sprängningen av bostadskomplexet Pruitt-Igoe i Saint Louis (klockan 15:00, 16 mars, 1972), var dagen då den modernistiska arkitekturen dog. På ett liknande sätt skulle man kunna konstatera att fredagens "Fridays for Future"-demonstration var tidpunkten då Göteborg på allvar växte ur sitt nuvarande kollektivtrafiksystem.

Med all önskvärd tydlighet blottades sårbarheten i att ha enbart en central förbindelse över älven för kollektivtrafiken. Men även bristen på planskild spårväg i allmänhet, och närmast all trafik skall igenom Brunnsparken. Alla ägg i samma korg.

 

Medan ett 10.000-tal klimatdemonstranter hade sitt Woodstock-moment på Gustaf Adolfs Torg, gick tankarna kanske snarare till Falling Down för alla de som fastnat i trafiken.

 

Den oväntat stora uppslutningen till demonstrationen orsakade stora störningar, och i kombination med att en buss fått motorhaveri på Götaälvbron lamslogs kollektivtrafiken helt i centrala staden. Göteborgs-Posten rapporterade om hur 18 linjer påverkades av kraftiga förseningar, och SVT VÄST om hur ett antal linjer på Hisingen helt dragits in. Spårvagnar och bussar stod i kö bort mot Vågmästareplatsen. Gång- och cykelbanorna från Hjalmar Brantingsplatsen var fulla av fotgängare, som övergett fordonen när de väl fått tillåtelse att kliva av.

 

Jag skulle egentligen tagit cykeln över Marieholmsbron, men lät den stå kvar på jobbet i tron om att kunna undslippa regnet. (klicka för att förstora)

 

Här någonstans bestämde jag mig för att gå hem till Kålltorp. (klicka för att förstora)

 

Från gångbron vid Lilla Bommen. (klicka för att förstora)

 

Om ungefär 1,5 år står den nya Hisingsbron färdig. Det ser riktigt lovande ut, och förhoppningsvis fastnar den inte i öppet läge som den befintliga gjorde under värmeböljan 2018. Illustration: TMWR (klicka för att förstora)

 

Men som bekant kommer den nuvarande Götaälvbron att rivas, precis som den äldre Hisingsbron i slutet av 60-talet, vilket gör att sårbarheten bibehålls. Med fler broar skulle riskerna spridas, och varje enskild broöppning eller haveri blir på så vis en mindre dramatiskt upplevelse. Illustration: Dissing Weitling Architecture (klicka för att förstora)

 

Hisingsbron 1921. Hundra år senare kommer vi fortfarande bara att ha en central broförbindelse över älven. Bildkälla: Carlotta (klicka för att förstora)

 

Illustration över Göteborg om staden hade broar med samma medelavstånd som i London över Themsen (750 meter). En målbild på längre sikt? Illustration: Erik Linn

 

För att staden på allvar skall kunna knytas ihop – och för att undvika härdsmälta i kollektivtrafiksystemet – måste vi få till fler centrala älvförbindelser. Planerna på en spårvägsbro eller -tunnel mellan Lindholmen och Stigberget är en bra början.

Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Barbro Hartvig (1 November 2019 18:55):
Intressant för den oinvigde. Min fråga är varför kan inte Göta älvbron eller det namn jag är uppvuxen med Hisingsbron få stå kvar? Har läst att långt senare byggda broar (60 eller 70-tals byggen) kan kollapsa random. Tror att bron byggdes på 40-talet. Ligger Hisingsbron för nära den lägre nya bron som ska byggas? Vad gör det mer än att det inte är så estetiskt tilltalande?
Det brukar vara västliga vindar, så sällan skulle väl det vara hälsovådligt att promenera på Hisingsbron om den bevarades?
Förstår att det finns problem att komma upp på Hisingsbron om den bevaras, men det kan gå om man vill. Tydligen vill inte politiker det ännu.
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.