Utskrift fra gbg.yimby.se
....

Yttrande över Cirkustomten

 

Korsningen Södra Vägen och Berzeliigatan. Bild: Semrén+Månsson, MARELD, Soul (visualisering)

 

Den 24/9 skickade Yimby Göteborg in yttranden på två planer: det första, som behandlas i detta inlägg, var för Detaljplan för bostäder och verksamheter vid Lorensbergsparken inom stadsdelen Lorensberg, vilket är det formella namnet på planen för Cirkustomten. Det andra yttrandet var på planen för Brunnsbo på Hisingen, som kommer att behandlas i ett eget inlägg, och där vi även passade på att arrangera en stadsvandring på plats.

Som vanligt tar våra yttranden sin utgångspunkt i de diskussioner om det aktuella förslaget som förts i Yimby Göteborgs Facebook-grupp, och där alla gruppens medlemmar har möjlighet att uttrycka sig. Syftet är att försöka jämka samman de olika perspektiv och synpunkter som framkommit. Ytterst är det dock gruppens samordnare som sammanställer yttrandet, och som ansvarar för att det sker i enlighet med en övergripande – i grunden positiv – syn på utveckling av stadsliv och -miljöer, som diskuterats fram och förvaltats inom nätverket sedan starten 2008, och som lutar sig mot Jane Jacobs, Jan Gehl mfl.

På det stora hela är planförslaget för Cirkustomten en ren fröjd (även om lägenheterna sannolikt kommer att kosta en slant)! Det är oerhört glädjande att vi långt om länge kommit till den punkt i Göteborg att det – nästan helt utan moralpanik – kan uppföras kvartersbebyggelse enligt den äldre stenstadens grammatik. Avlägsen känns den tid då en monofunktionell, intetsägande samling punkthus i parkeringsplats ansågs vara svaret på alla stadsbyggnadsfrågor (Återbesök på Örebrogatan, 2009).
 

 

Kortfattat om planen

 

Planförslaget innebär att ny bebyggelse tillkommer inom kvarteret, med en gestaltning som tar avstamp i den klassiska arkitekturens kvaliteter. Förslaget medger uppförande av cirka 150 bostäder, lokaler i samtliga bottenvåningar samt stärkta offentliga stråk och platser. Bebyggelsen föreslås utformas som ett slutet kvarter i gräns mot omgivande gator och med en enhetlig byggnadshöjd som sänker sig något mot parken. Planförslaget innebär att befintligt parkeringshus rivs. De allmänna parkeringsplatserna kan till viss del ersättas i ett nytt parkeringsgarage under mark.

 

Stadsbyggnadsförvaltningen

 

Cirkustomten med det "provisoriska" parkeringsdäcket från 1994 markerat i rött. Bildkälla: Lantmäteriet (klicka för att förstora)

 

"Storkvarteret". Den gulmarkerade ytan utgör en tydlig rest efter Lorensbergs landeriområde, och är i många avseenden att betrakta som ett orgelbundet storkvarter där det sedermera uppförts olika friliggande byggnader. Lilienberg hade planer på att bebygga hela området på ett liknande sätt som på andra sidan Avenyn, men detta kom aldrig att genomföras, vilket ger området en egen karaktär. Bildkälla: Lantmäteriet (klicka för att förstora)

 

 

Områdets historia
Kvarteret där planområdet ingår ligger intill Södra Vägen, en av de historiska vägarna till Fästningsstaden Göteborg. På platsen för det nuvarande kvarteret låg på 1700-talet ett av de landerier som fanns utmed Södra Vägen – Lorensbergs landeri. Landerierna skulle från början stå för livsmedelsförsörjningen till staden, men utvecklades under 1700-talet till herrgårdslika anläggningar.

År 1823 etablerades ett värdshus inom det gamla landeriet. Det utvidgades till en nöjesanläggning med bland annat varietélokal och dansbana under 1840-talet. En brand år 1864 förstörde hela anläggningen. Samtidigt, år 1860, var områdena innanför vallgraven helt utbyggda och en ny stadsplan togs fram där Lorensberg ingick. Den befintliga bebyggelsen som vuxit fram söder och öster om den befästa staden, inklusive landerierna, skulle rivas och Södra Vägen få en ny sträckning när förnäma bostadsområden med stora stenhus i slutna kvarter i rutnät, storslagna gator, grönområden och platser tog form. Utbyggnaden genomfördes mellan 1868-1905, men Lorensbergsparken och Södra Vägen lämnades kvar förutom i den norra delen av parken där Engelbrektsgatan byggdes ut.

Efter branden år 1864 uppfördes en ny restaurang och en permanent cirkusbyggnad liksom en engelsk park inom området. Folkteatern byggdes i parken och år 1916 uppfördes Lorensbergsteatern. När Avenyn förlängdes i början av 1900-talet minskades parken och entrén flyttades till hörnet Avenyn-Engelbrektsgatan. När Götaplatsen byggdes genom en ny plan 1921 var syftet återigen att riva parken, som vid denna tidpunkt var en nöjespark, för att bygga slutna bostadskvarter, men planen genomfördes aldrig och parken blev kvar.

Från 1940-talet och framåt har stora förändringar genomförts i kvarteret och parken. Folkteatern revs 1942 efter en brand och dess verksamhet flyttades över till cirkusbyggnaden. 1950 byggdes Park Avenue Hotel längs med Engelbrektsgatan. När hotellets restaurang skulle byggas 1956 revs den gamla restaurangbyggnaden från 1800-talet. 1967 byggdes Stadsbiblioteket mot Avenyn och 1969 revs även Cirkusbyggnaden. Södra Vägen breddades in i parken på 60-70-talen. Ett tillfälligt parkeringsgarage uppfördes 1994. Stadsbiblioteket och hotellet har byggts om och till under åren, senast i början av 2010-talet.

 

– Utdrag från planbeskrivningen

 

Resterna efter Lorensbergs landeri. I detta flygfoto från slutet av 1940-talet framträder resterna av det äldre landeriområdet i kontrast till stenstaden. Cirkusbyggnadens rotunda kan ses till vänster, och restaurangen till höger (numera Park Avenue). Värt att notera är att byggnaderna i regel vänder sina entréer in mot parken. Bildkälla: Flygfotohistoria via Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora)

 

Lorensbergs Cirkus från Södra Vägen, juli 1969. I bottenvåningen ut mot gatan huserar här Ulvås Möbler. Notera för övrigt hotellkomplexet i bakgrunden ritat av Nils Einar Eriksson, som stod färdigt 1950. Foto: Staffan Westergren; bildkälla: Carlotta, Göteborgs Stadsmuseum

 

November 1969 (det kan inte ha varit långt kvar med tanke på att den skall ha rivits samma år). Byggnaden var enligt uppgift Sveriges första fasta cirkusarena, och användes för kringresande cirkusar, musik och utställningar. Notera entrén med tempelgaveln in mot parken. Bildkälla: Carlotta, Göteborgs Stadsmuseum (klicka för att förstora)

 

I förslaget flyttar stenstaden in i storkvarterets friliggande struktur. Illustration: Semrén+Månsson (Klicka för att förstora)

 

Det skall bli intressant att se hur projektet kommer att påverka rörelsemönstren mellan omgivande gator och storkvarteret. Bild: Semrén+Månsson, MARELD, Soul (klicka för att förstora)

 

Projektet har potential att såväl dra nytta av som vitalisera storkvarterets parkmiljö. Rent gestalningsmässigt anknyter den inre delen kanske främst till Nils Einar Erikssons hotellbyggnad, men den ljusa kulören ger även en känsla av innergård. Samtidigt finns en tydlig koppling till Röda Bryggan i Pustervik, som ritats av samma arkitektkontor. Bild: Semrén+Månsson, MARELD, Soul (klicka för att förstora)

 

Berzeliigatan. Bild: Semrén+Månsson, MARELD, Soul (klicka för att förstora)

 

 

Yttrande över "Detaljplan för bostäder och verksamheter vid Lorensbergsparken inom stadsdelen Lorensberg"

 
Diarienummer SBF-2023-00499

 

Allmänt

Yimby Göteborg instämmer helt i planens ambitioner om att (äntligen) ersätta det provisoriska parkeringsdäcket vid Lorensbergsparken med ett klassiskt stadskvarter enligt stenstadens grammatik. Detta kommer att leda till ett lyft för stadsmiljön kring Södra Vägen och Berzeliigatan, dels rumsligt i korsningen, men inte minst på kvarters- och stadsdelsnivå genom tillförsel av lokaler och 150 nya bostäder i ett centralt läge. Det höga markpriset kommer förvisso att medföra att bostäderna blir dyra, men kvarterets publika utformning och gestaltning kommer att skapa värden även för allmänheten.

Om man ser till planområdet som resterna efter det gamla landeriet Lorensberg, så utgör detta på många sätt ett större oregelbundet kvarter med friliggande byggnader mellan Berzelii- och Engelbrektsgatan, Avenyn och Södra Vägen. Genom planen tillförs kvaliteter till detta storkvarter som tidigare saknats, främst bostäder, men även fler potentiella målpunkter och funktioner. Vid sidan av att stråken längs de yttre stadsgatorna stärks, finns samtidigt möjlighet att dra nytta av den vackra omgivningen i storkvarterets inre, genom att i likhet med Lorensbergsteatern vända lokalentréer även in mot parkrummet. På så vis möjliggörs ett lokalt vardagsliv inne i området, som inte kräver en teaterföreställning för att leva upp.

Rent arkitektoniskt känns förslaget välavvägt; det bidrar till harmoni genom att fånga upp och binda samman omgivningens ganska brokiga uttryck, från nationalromantikens tegelarkitektur till Nils Einar Erikssons funktionalistiska hotellanläggning. Samtidigt länkas stadsväven ihop rent strukturellt genom att låta stenstaden flytta in i en del av storkvarteret, snarare än att uppföra ännu en friliggande solitär. På så vis blir det tidigare landeriområdet mer rumsligt integrerat, och en tydligare del av den omgivande staden.

 

Synpunkter

Sett till sin helhet är det en mycket bra plan, som vi är positivt inställda till och förväntansfullt ser fram emot skall materialiseras. I den mån det funnits något att anmärka på, och sett utifrån de diskussioner som förts inom nätverket över tid, har det bland annat lyfts farhågor om att sockelvåningen inte skulle vara tillräckligt markerad (se den äldre bebyggelsen på andra sidan gatan).

En annan åsikt var att storkvarteret genom förslaget inte skulle exploateras tillräckligt mycket, dvs bebyggelse runt om snarare än bibehållen parkyta. Det har även framkommit synpunkter på att gestaltningsförslaget skulle ha ett flertal kostnadsdrivande faktorer, exempelvis genom välvda tak och många olika fasadmaterial, vilket skulle kunna leda till en diskrepans mellan bilderna och det som senare byggs i en ekonomisk verklighet.

 

Inlägget diskuteras i facebookgruppen Yimby Göteborg: Länk.

 

 

Bilaga: Cirkuskvarterets fasader

Principer kring indelning och förskjutningar. Bild: Semrén+Månsson, MARELD, Soul (klicka för att förstora)

 

Åt Berzeliigatan. Illustration: Semrén+Månsson (klicka för att förstora)

 

Åt Södra Vägen. Illustration: Semrén+Månsson (klicka för att förstora)

 

Åt Lorensbergsparken och Karl Gerhards Plats. Illustration: Semrén+Månsson (Klicka för att förstora)

 

Åt Lorensbergsteatern och "Teaterstråket" (Johannebergsgatans förlängning). Illustration: Semrén+Månsson (klicka för att förstora)

 

Inlägget diskuteras i facebookgruppen Yimby Göteborg: Länk.

Bli medlem Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Navn:

Epost:

 (ikke offentlig synlig)

Hjemmeside:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:

Hvis du støtter meningene våre, bli med Yimby Göteborg:s 6740 medlemmene. Det tar bare et minutt og koster ingenting

Yttrande över Brännö Rödsten
[infobox]

Innehållsförteckning:

Kort om planförslaget
Historisk tillbakablick
Besök på plats
Yttrandet i sin helhet
Bilaga: Albert Svenssons förslag för platsen

[/infobox]

 

 

Kort om planförslaget

[quote]

 

Syftet med detaljplanen är att möjliggöra bostäder i form av flerbostadshus och parhus [12 lägenheter samt fem parhus, totalt 22 bostäder]. Genom att tillföra en variation i bostadsbeståndet ska planen bidra till Brännös tätortsutveckling och bostadsförsörjning. Bebyggelsen ska anpassas till landskapsbilden och fortsatt möjliggöra för allmänhetens tillträde. Planförslaget ska i enlighet med gällande översiktsplan och stadens inriktning i budget 2024 ta inspiration från klassisk arkitektur i ett uttryck anpassat till en skärgårdsmiljö.
 
Det finns ett behov av fortsatt bebyggelseutveckling i Södra skärgården som förutsättning för bibehållen service och för ekonomisk och social hållbarhet. Södra skärgården har en åldrande befolkningsstruktur och med det stora utmaningar för en levande skärgård. Enligt Översiktsplan för Göteborg, antagen av kommunfullmäktige 2022 ska komplettering av sådant som saknas prioriteras vid utveckling i södra Skärgården och byggnation ska ske inom områden med god kollektivtrafik och närhet till service.


Planens syfte och förutsättningar[/quote]

 

Planområdet på Brännö Rödsten, ett stenkast från färjeläget som förbinder platsen med Asperö (till höger) och Saltholmen/Stenpiren på fastlandet. Bildkälla: Lantmäteriet (klicka för att förstora)

 

Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora)

 

De tre flerfamiljshusen till vänster, och de fem parhusen till höger. Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora).

 

Drönarbild över planområdet. Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen

 

Illustration: AL Studio (klicka för att förstora)

 

Illustration: AL Studio (klicka för att förstora)

 

 

 

 

Ett rum med utsikt. Illustration: AL Studio (klicka för att förstora)

 

 

Historisk tillbakablick

Brännö byväg 1899. Bildkälla: Styrsö Sockens Hembygdsförening (klicka för att förstora).

 

[quote]

 

Brännö var lotsböndernas ö, och jordbruk och sjöfart i förening var huvudnäringarna, medan något yrkesfiske aldrig utvecklades här. Fiske utövades naturligtvis till husbehov, men något fiskeläge har aldrig funnits på Brännö, vad än uppslagsböckerna må förtälja härom.


Brännö By kom att behålla sin ålderdomliga struktur och sålunda fungera enligt medeltida mönster ända in i modern tid, eftersom här med naturnödvändighet ingen bysprängning kunde ske.


– Ulrica Bränning, utdrag ur artikeln "Brännö – lotsböndernas ö" i Styrsö Sockens Hembygdsförenings tidskrift "Klör" (nr 1 1993). Rekommenderad läsning för den som är intresserad av platsens historia.[/quote]

 

 

Besök på plats

Följande bilder från planområdet togs vid ett besök på Brännö den 14/9 2024. Syftet var i huvudsak att uppdatera bilagsdelen till inlägget "Slutbadat på Styrsö?" med ytterligare referensbilder från liknande betonggjutningar på Brännö, i synnerhet Ramsdalsbadet på den sydvästra delen av ön.

 

Planområdet sett från passagerarfärjan.

 

Här från småbåtsbryggan i föregående bild.

 

Det går en tydlig stig från kajen upp i bergen. Denna kommer att kunna sparas eller vidareutvecklas vid ett genomförande av förslaget.

 

Det är nog en del som går här från de omkringliggande husen för att gena ner mot färjeläget (de flesta stigarna såg ut att upphöra vid någons trädgård).

 

Här åt andra hållet, ner mot färjeläget.

 

Man får nog leta efter ett bättre läge på ön att bygga bostäder på, i synnerhet om man ser till havsutsikt, vindförhållanden och närhet till färjeläget.

 

Utsikt mot Rivö respektive Asperö. De som bor här i framtiden kommer aldrig att behöva någon turlista; det räcker att titta ut genom fönstret efter båtlinje 283 (klicka för att förstora).

 

 

Yttrande över "Detaljplan för Bostäder på Brännö vid Rödsten inom stadsdelen Styrsö"

 
Diarienummer SBF-2023-00201

 

Allmänt

Yimby Göteborg instämmer i planens ambitioner om att tillföra 12 lägenheter och 5 parhus (totalt 22 bostäder) på Brännö, och i ett uttryck som är anpassat till skärgården genom inspiration från klassisk arkitektur.

I likhet med andra öar i den södra skärgården präglas Brännö av småhus, och inte minst många sommarstugor. Tidigare byggdes de typiska skärgårdshusen (västsvenska dubbelhus) ofta som generationsboende med en lägenhet på övervåningen, vilket möjliggjorde en anpassning av mängden boyta under olika livsskeden, där man kunde hyra ut när behovet minskade i takt med att barnen flyttade hemifrån. Detta byggande gav därför ett visst bestånd av hyreslägenheter på orten, men i takt med att man under efterkrigstiden avvikit från byggnadstraditionens lösningar, och byggt mer renodlade enfamiljshus av kataloghustyp, har man därför även gått miste om många potentiella lägenheter.

Göteborgs södra skärgård dras, i likhet med andra liknande platser, med en åldrande befolkning, samtidigt är det en attraktiv boendemiljö. Genom att komplettera skärgårdssamhället med bostäder av annan typ än enfamiljsvillor, och i viss mån återknyta till byggnadstraditionens lösningar på bostadsförsörjningen, kan unga på så vis ges en chans att kunna bo kvar. Det ger även äldre en möjlighet att sälja sitt hus och flytta till något mindre utan att behöva lämna hembygden, vilket samtidigt kan frigöra huset för en barnfamilj med större användning för ett hus med trädgård.

  

Synpunkter

Ambitionen om att tillföra bostäder av föreslagen typ på Brännö är på många sätt god, och det kan även spara större sammanhängande naturområden från exploatering längre bort från samhället. Vi har dock några saker som vi skulle vilja anmärka på samt ett förslag:

Gatudragningen: genomströmning snarare än säckgata
I förslaget placeras husen längs en säckgata. Detta är olyckligt då det är att betrakta som en förortsmässig lösning av trafiken snarare än något som utgår från skärgårdsmiljön på Brännö med dess bykaraktär och en form av oregelbunden kvartersstruktur. Arkitekt Albert Svensson har utarbetat ett mer utpräglat klassicistiskt förslag för platsen, som föredömligt bygger på genomströmning (se bildbilaga 1), vilket kan skapa en trevlig väg genom det nya området. Trots att planen beskriver säckgatan som allmän plats, kommer den med sin förortsmässiga utformning dessvärre att bli för de närmast sörjande.

 

 

Bildbilaga 1: Arkitekt Albert Svensson, som bor på Brännö, har ritat ett alternativt förslag enligt principen om genomströmning snarare än säckgata.

 

Enda anledningen för någon utomstående att överhuvudtaget befinna sig längs säckgatan skulle vara för att nå det resterande naturområdet ner mot havet (som det ges plats för i förslaget), men genom avsaknaden på genomströmning finns det en överhängande risk för känslan av att röra sig på någons baksida, att göra intrång i en trädgård.

Det är även vanligt att hus i anslutning till naturområde, i synnerhet som ligger längs en återvändsgata, i någon mån ”privatiserar” platsen genom att ta den i anspråk på olika sätt. Detta förstärker risken för besökare att känna sig obekväma trots skrivningen om allmän plats i plandokumenten. Det blir diffust vad som är offentligt och vad som är privat. Genom att förbinda området, och öppna upp för genomströmning skulle man enkelt kunna avdramatisera detta, och integrera de nya husen i samhället snarare än att bilda en sorts enklav.

 

 

En ytterligare vägdragning (se bildbilaga 2) som möter Ändlyckan, och öppnar upp för genomströmning, skulle potentiellt kunna skapa nya flöden och promenadvägar. Brännö är i princip i avsaknad av bilar, och hastigheten är satt till 20 km/h, vilket kan ge en trevlig rörelse genom området utan den tunga motortrafikens nackdelar. Om man ser till den föreslagna bebyggelsen skulle på så vis en ytterligare vägdragning kunna korta sträckan till färjeläget från drygt 500 meter via Haggårdsvägen till omkring 250-300 meter via Ändlyckan (se bildbilaga 3).

 

Bildbilaga 2: En ytterligare vägdragning mot Ändlyckan öppnar upp för flöden genom området, och gör naturmarken mer tillgänglig för allmänheten.

 

Bildbilaga 3: Kompletterande vägdragningen (gul) innebär dessutom en förkortning av vägen till färjeläget från drygt 500 meter (blå) till omkring 250-300 meter.

 

[infobox]Inlägget diskuteras även i facebookgruppen Yimby Göteborg: Länk.[/infobox]

[infobox]För vidare läsning om Brännö:
Studiebesök hos byggemenskapen Kumlet, Brännö, 2014[/infobox]

 

 

Bilaga: Albert Svenssons förslag för platsen

Radhus uppdelade i sju huskroppar. Notera att jag tagit mig friheter att redigera bildmaterialet något, bland annat genom att öka kontrasten för att bidra till bättre läsbarhet. Illustration: Albert Svensson (klicka för att förstora).

 

[quote]

 

För nästan 10 år sedan fick jag i uppdrag att skissa på ny bebyggelse bestående av radhus vid Brännö Rödsten. Jag försökte att skapa hus som i sitt uttryck anpassade sig till den äldre, traditionella bebyggelse som finns på ön, framför allt i de äldre delarna i byn. Faluröda, lågmälda hus med omsorgsfullt utformade detaljer och med anpassning till topografin. Jag tror att detta utseende hade tillfört ön mer än det förslag som nu kommit fram.

 

– Albert Svensson, 2/9 2024[/quote]

 

Plan med genomströmning snarare än säckgata. Illustration: Albert Svensson

 

Fram- och baksidor. Illustration: Albert Svensson

 

Entré. Illustration: Albert Svensson

 

[infobox]Inlägget diskuteras även i facebookgruppen Yimby Göteborg: Länk.[/infobox]


Yttrande över Brännö Rödsten
[infobox]

Innehållsförteckning:

Kort om planförslaget
Historisk tillbakablick
Besök på plats
Yttrandet i sin helhet
Bilaga: Albert Svenssons förslag för platsen

[/infobox]

 

 

Kort om planförslaget

[quote]

 

Syftet med detaljplanen är att möjliggöra bostäder i form av flerbostadshus och parhus [12 lägenheter samt fem parhus, totalt 22 bostäder]. Genom att tillföra en variation i bostadsbeståndet ska planen bidra till Brännös tätortsutveckling och bostadsförsörjning. Bebyggelsen ska anpassas till landskapsbilden och fortsatt möjliggöra för allmänhetens tillträde. Planförslaget ska i enlighet med gällande översiktsplan och stadens inriktning i budget 2024 ta inspiration från klassisk arkitektur i ett uttryck anpassat till en skärgårdsmiljö.
 
Det finns ett behov av fortsatt bebyggelseutveckling i Södra skärgården som förutsättning för bibehållen service och för ekonomisk och social hållbarhet. Södra skärgården har en åldrande befolkningsstruktur och med det stora utmaningar för en levande skärgård. Enligt Översiktsplan för Göteborg, antagen av kommunfullmäktige 2022 ska komplettering av sådant som saknas prioriteras vid utveckling i södra Skärgården och byggnation ska ske inom områden med god kollektivtrafik och närhet till service.


Planens syfte och förutsättningar[/quote]

 

Planområdet på Brännö Rödsten, ett stenkast från färjeläget som förbinder platsen med Asperö (till höger) och Saltholmen/Stenpiren på fastlandet. Bildkälla: Lantmäteriet (klicka för att förstora)

 

Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora)

 

De tre flerfamiljshusen till vänster, och de fem parhusen till höger. Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora).

 

Drönarbild över planområdet. Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen

 

Illustration: AL Studio (klicka för att förstora)

 

Illustration: AL Studio (klicka för att förstora)

 

 

 

 

Ett rum med utsikt. Illustration: AL Studio (klicka för att förstora)

 

 

Historisk tillbakablick

Brännö byväg 1899. Bildkälla: Styrsö Sockens Hembygdsförening (klicka för att förstora).

 

[quote]

 

Brännö var lotsböndernas ö, och jordbruk och sjöfart i förening var huvudnäringarna, medan något yrkesfiske aldrig utvecklades här. Fiske utövades naturligtvis till husbehov, men något fiskeläge har aldrig funnits på Brännö, vad än uppslagsböckerna må förtälja härom.


Brännö By kom att behålla sin ålderdomliga struktur och sålunda fungera enligt medeltida mönster ända in i modern tid, eftersom här med naturnödvändighet ingen bysprängning kunde ske.


– Ulrica Bränning, utdrag ur artikeln "Brännö – lotsböndernas ö" i Styrsö Sockens Hembygdsförenings tidskrift "Klör" (nr 1 1993). Rekommenderad läsning för den som är intresserad av platsens historia.[/quote]

 

 

Besök på plats

Följande bilder från planområdet togs vid ett besök på Brännö den 14/9 2024. Syftet var i huvudsak att uppdatera bilagsdelen till inlägget "Slutbadat på Styrsö?" med ytterligare referensbilder från liknande betonggjutningar på Brännö, i synnerhet Ramsdalsbadet på den sydvästra delen av ön.

 

Planområdet sett från passagerarfärjan.

 

Här från småbåtsbryggan i föregående bild.

 

Det går en tydlig stig från kajen upp i bergen. Denna kommer att kunna sparas eller vidareutvecklas vid ett genomförande av förslaget.

 

Det är nog en del som går här från de omkringliggande husen för att gena ner mot färjeläget (de flesta stigarna såg ut att upphöra vid någons trädgård).

 

Här åt andra hållet, ner mot färjeläget.

 

Man får nog leta efter ett bättre läge på ön att bygga bostäder på, i synnerhet om man ser till havsutsikt, vindförhållanden och närhet till färjeläget.

 

Utsikt mot Rivö respektive Asperö. De som bor här i framtiden kommer aldrig att behöva någon turlista; det räcker att titta ut genom fönstret efter båtlinje 283 (klicka för att förstora).

 

 

Yttrande över "Detaljplan för Bostäder på Brännö vid Rödsten inom stadsdelen Styrsö"

 
Diarienummer SBF-2023-00201

 

Allmänt

Yimby Göteborg instämmer i planens ambitioner om att tillföra 12 lägenheter och 5 parhus (totalt 22 bostäder) på Brännö, och i ett uttryck som är anpassat till skärgården genom inspiration från klassisk arkitektur.

I likhet med andra öar i den södra skärgården präglas Brännö av småhus, och inte minst många sommarstugor. Tidigare byggdes de typiska skärgårdshusen (västsvenska dubbelhus) ofta som generationsboende med en lägenhet på övervåningen, vilket möjliggjorde en anpassning av mängden boyta under olika livsskeden, där man kunde hyra ut när behovet minskade i takt med att barnen flyttade hemifrån. Detta byggande gav därför ett visst bestånd av hyreslägenheter på orten, men i takt med att man under efterkrigstiden avvikit från byggnadstraditionens lösningar, och byggt mer renodlade enfamiljshus av kataloghustyp, har man därför även gått miste om många potentiella lägenheter.

Göteborgs södra skärgård dras, i likhet med andra liknande platser, med en åldrande befolkning, samtidigt är det en attraktiv boendemiljö. Genom att komplettera skärgårdssamhället med bostäder av annan typ än enfamiljsvillor, och i viss mån återknyta till byggnadstraditionens lösningar på bostadsförsörjningen, kan unga på så vis ges en chans att kunna bo kvar. Det ger även äldre en möjlighet att sälja sitt hus och flytta till något mindre utan att behöva lämna hembygden, vilket samtidigt kan frigöra huset för en barnfamilj med större användning för ett hus med trädgård.

  

Synpunkter

Ambitionen om att tillföra bostäder av föreslagen typ på Brännö är på många sätt god, och det kan även spara större sammanhängande naturområden från exploatering längre bort från samhället. Vi har dock några saker som vi skulle vilja anmärka på samt ett förslag:

Gatudragningen: genomströmning snarare än säckgata
I förslaget placeras husen längs en säckgata. Detta är olyckligt då det är att betrakta som en förortsmässig lösning av trafiken snarare än något som utgår från skärgårdsmiljön på Brännö med dess bykaraktär och en form av oregelbunden kvartersstruktur. Arkitekt Albert Svensson har utarbetat ett mer utpräglat klassicistiskt förslag för platsen, som föredömligt bygger på genomströmning (se bildbilaga 1), vilket kan skapa en trevlig väg genom det nya området. Trots att planen beskriver säckgatan som allmän plats, kommer den med sin förortsmässiga utformning dessvärre att bli för de närmast sörjande.

 

 

Bildbilaga 1: Arkitekt Albert Svensson, som bor på Brännö, har ritat ett alternativt förslag enligt principen om genomströmning snarare än säckgata.

 

Enda anledningen för någon utomstående att överhuvudtaget befinna sig längs säckgatan skulle vara för att nå det resterande naturområdet ner mot havet (som det ges plats för i förslaget), men genom avsaknaden på genomströmning finns det en överhängande risk för känslan av att röra sig på någons baksida, att göra intrång i en trädgård.

Det är även vanligt att hus i anslutning till naturområde, i synnerhet som ligger längs en återvändsgata, i någon mån ”privatiserar” platsen genom att ta den i anspråk på olika sätt. Detta förstärker risken för besökare att känna sig obekväma trots skrivningen om allmän plats i plandokumenten. Det blir diffust vad som är offentligt och vad som är privat. Genom att förbinda området, och öppna upp för genomströmning skulle man enkelt kunna avdramatisera detta, och integrera de nya husen i samhället snarare än att bilda en sorts enklav.

 

 

En ytterligare vägdragning (se bildbilaga 2) som möter Ändlyckan, och öppnar upp för genomströmning, skulle potentiellt kunna skapa nya flöden och promenadvägar. Brännö är i princip i avsaknad av bilar, och hastigheten är satt till 20 km/h, vilket kan ge en trevlig rörelse genom området utan den tunga motortrafikens nackdelar. Om man ser till den föreslagna bebyggelsen skulle på så vis en ytterligare vägdragning kunna korta sträckan till färjeläget från drygt 500 meter via Haggårdsvägen till omkring 250-300 meter via Ändlyckan (se bildbilaga 3).

 

Bildbilaga 2: En ytterligare vägdragning mot Ändlyckan öppnar upp för flöden genom området, och gör naturmarken mer tillgänglig för allmänheten.

 

Bildbilaga 3: Kompletterande vägdragningen (gul) innebär dessutom en förkortning av vägen till färjeläget från drygt 500 meter (blå) till omkring 250-300 meter.

 

[infobox]Inlägget diskuteras även i facebookgruppen Yimby Göteborg: Länk.[/infobox]

[infobox]För vidare läsning om Brännö:
Studiebesök hos byggemenskapen Kumlet, Brännö, 2014[/infobox]

 

 

Bilaga: Albert Svenssons förslag för platsen

Radhus uppdelade i sju huskroppar. Notera att jag tagit mig friheter att redigera bildmaterialet något, bland annat genom att öka kontrasten för att bidra till bättre läsbarhet. Illustration: Albert Svensson (klicka för att förstora).

 

[quote]

 

För nästan 10 år sedan fick jag i uppdrag att skissa på ny bebyggelse bestående av radhus vid Brännö Rödsten. Jag försökte att skapa hus som i sitt uttryck anpassade sig till den äldre, traditionella bebyggelse som finns på ön, framför allt i de äldre delarna i byn. Faluröda, lågmälda hus med omsorgsfullt utformade detaljer och med anpassning till topografin. Jag tror att detta utseende hade tillfört ön mer än det förslag som nu kommit fram.

 

– Albert Svensson, 2/9 2024[/quote]

 

Plan med genomströmning snarare än säckgata. Illustration: Albert Svensson

 

Fram- och baksidor. Illustration: Albert Svensson

 

Entré. Illustration: Albert Svensson

 

[infobox]Inlägget diskuteras även i facebookgruppen Yimby Göteborg: Länk.[/infobox]


Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januar 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.

Yttrande över Brännö Rödsten
[infobox]

Innehållsförteckning:

Kort om planförslaget
Historisk tillbakablick
Besök på plats
Yttrandet i sin helhet
Bilaga: Albert Svenssons förslag för platsen

[/infobox]

 

 

Kort om planförslaget

[quote]

 

Syftet med detaljplanen är att möjliggöra bostäder i form av flerbostadshus och parhus [12 lägenheter samt fem parhus, totalt 22 bostäder]. Genom att tillföra en variation i bostadsbeståndet ska planen bidra till Brännös tätortsutveckling och bostadsförsörjning. Bebyggelsen ska anpassas till landskapsbilden och fortsatt möjliggöra för allmänhetens tillträde. Planförslaget ska i enlighet med gällande översiktsplan och stadens inriktning i budget 2024 ta inspiration från klassisk arkitektur i ett uttryck anpassat till en skärgårdsmiljö.
 
Det finns ett behov av fortsatt bebyggelseutveckling i Södra skärgården som förutsättning för bibehållen service och för ekonomisk och social hållbarhet. Södra skärgården har en åldrande befolkningsstruktur och med det stora utmaningar för en levande skärgård. Enligt Översiktsplan för Göteborg, antagen av kommunfullmäktige 2022 ska komplettering av sådant som saknas prioriteras vid utveckling i södra Skärgården och byggnation ska ske inom områden med god kollektivtrafik och närhet till service.


Planens syfte och förutsättningar[/quote]

 

Planområdet på Brännö Rödsten, ett stenkast från färjeläget som förbinder platsen med Asperö (till höger) och Saltholmen/Stenpiren på fastlandet. Bildkälla: Lantmäteriet (klicka för att förstora)

 

Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora)

 

De tre flerfamiljshusen till vänster, och de fem parhusen till höger. Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora).

 

Drönarbild över planområdet. Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen

 

Illustration: AL Studio (klicka för att förstora)

 

Illustration: AL Studio (klicka för att förstora)

 

 

 

 

Ett rum med utsikt. Illustration: AL Studio (klicka för att förstora)

 

 

Historisk tillbakablick

Brännö byväg 1899. Bildkälla: Styrsö Sockens Hembygdsförening (klicka för att förstora).

 

[quote]

 

Brännö var lotsböndernas ö, och jordbruk och sjöfart i förening var huvudnäringarna, medan något yrkesfiske aldrig utvecklades här. Fiske utövades naturligtvis till husbehov, men något fiskeläge har aldrig funnits på Brännö, vad än uppslagsböckerna må förtälja härom.


Brännö By kom att behålla sin ålderdomliga struktur och sålunda fungera enligt medeltida mönster ända in i modern tid, eftersom här med naturnödvändighet ingen bysprängning kunde ske.


– Ulrica Bränning, utdrag ur artikeln "Brännö – lotsböndernas ö" i Styrsö Sockens Hembygdsförenings tidskrift "Klör" (nr 1 1993). Rekommenderad läsning för den som är intresserad av platsens historia.[/quote]

 

 

Besök på plats

Följande bilder från planområdet togs vid ett besök på Brännö den 14/9 2024. Syftet var i huvudsak att uppdatera bilagsdelen till inlägget "Slutbadat på Styrsö?" med ytterligare referensbilder från liknande betonggjutningar på Brännö, i synnerhet Ramsdalsbadet på den sydvästra delen av ön.

 

Planområdet sett från passagerarfärjan.

 

Här från småbåtsbryggan i föregående bild.

 

Det går en tydlig stig från kajen upp i bergen. Denna kommer att kunna sparas eller vidareutvecklas vid ett genomförande av förslaget.

 

Det är nog en del som går här från de omkringliggande husen för att gena ner mot färjeläget (de flesta stigarna såg ut att upphöra vid någons trädgård).

 

Här åt andra hållet, ner mot färjeläget.

 

Man får nog leta efter ett bättre läge på ön att bygga bostäder på, i synnerhet om man ser till havsutsikt, vindförhållanden och närhet till färjeläget.

 

Utsikt mot Rivö respektive Asperö. De som bor här i framtiden kommer aldrig att behöva någon turlista; det räcker att titta ut genom fönstret efter båtlinje 283 (klicka för att förstora).

 

 

Yttrande över "Detaljplan för Bostäder på Brännö vid Rödsten inom stadsdelen Styrsö"

 
Diarienummer SBF-2023-00201

 

Allmänt

Yimby Göteborg instämmer i planens ambitioner om att tillföra 12 lägenheter och 5 parhus (totalt 22 bostäder) på Brännö, och i ett uttryck som är anpassat till skärgården genom inspiration från klassisk arkitektur.

I likhet med andra öar i den södra skärgården präglas Brännö av småhus, och inte minst många sommarstugor. Tidigare byggdes de typiska skärgårdshusen (västsvenska dubbelhus) ofta som generationsboende med en lägenhet på övervåningen, vilket möjliggjorde en anpassning av mängden boyta under olika livsskeden, där man kunde hyra ut när behovet minskade i takt med att barnen flyttade hemifrån. Detta byggande gav därför ett visst bestånd av hyreslägenheter på orten, men i takt med att man under efterkrigstiden avvikit från byggnadstraditionens lösningar, och byggt mer renodlade enfamiljshus av kataloghustyp, har man därför även gått miste om många potentiella lägenheter.

Göteborgs södra skärgård dras, i likhet med andra liknande platser, med en åldrande befolkning, samtidigt är det en attraktiv boendemiljö. Genom att komplettera skärgårdssamhället med bostäder av annan typ än enfamiljsvillor, och i viss mån återknyta till byggnadstraditionens lösningar på bostadsförsörjningen, kan unga på så vis ges en chans att kunna bo kvar. Det ger även äldre en möjlighet att sälja sitt hus och flytta till något mindre utan att behöva lämna hembygden, vilket samtidigt kan frigöra huset för en barnfamilj med större användning för ett hus med trädgård.

  

Synpunkter

Ambitionen om att tillföra bostäder av föreslagen typ på Brännö är på många sätt god, och det kan även spara större sammanhängande naturområden från exploatering längre bort från samhället. Vi har dock några saker som vi skulle vilja anmärka på samt ett förslag:

Gatudragningen: genomströmning snarare än säckgata
I förslaget placeras husen längs en säckgata. Detta är olyckligt då det är att betrakta som en förortsmässig lösning av trafiken snarare än något som utgår från skärgårdsmiljön på Brännö med dess bykaraktär och en form av oregelbunden kvartersstruktur. Arkitekt Albert Svensson har utarbetat ett mer utpräglat klassicistiskt förslag för platsen, som föredömligt bygger på genomströmning (se bildbilaga 1), vilket kan skapa en trevlig väg genom det nya området. Trots att planen beskriver säckgatan som allmän plats, kommer den med sin förortsmässiga utformning dessvärre att bli för de närmast sörjande.

 

 

Bildbilaga 1: Arkitekt Albert Svensson, som bor på Brännö, har ritat ett alternativt förslag enligt principen om genomströmning snarare än säckgata.

 

Enda anledningen för någon utomstående att överhuvudtaget befinna sig längs säckgatan skulle vara för att nå det resterande naturområdet ner mot havet (som det ges plats för i förslaget), men genom avsaknaden på genomströmning finns det en överhängande risk för känslan av att röra sig på någons baksida, att göra intrång i en trädgård.

Det är även vanligt att hus i anslutning till naturområde, i synnerhet som ligger längs en återvändsgata, i någon mån ”privatiserar” platsen genom att ta den i anspråk på olika sätt. Detta förstärker risken för besökare att känna sig obekväma trots skrivningen om allmän plats i plandokumenten. Det blir diffust vad som är offentligt och vad som är privat. Genom att förbinda området, och öppna upp för genomströmning skulle man enkelt kunna avdramatisera detta, och integrera de nya husen i samhället snarare än att bilda en sorts enklav.

 

 

En ytterligare vägdragning (se bildbilaga 2) som möter Ändlyckan, och öppnar upp för genomströmning, skulle potentiellt kunna skapa nya flöden och promenadvägar. Brännö är i princip i avsaknad av bilar, och hastigheten är satt till 20 km/h, vilket kan ge en trevlig rörelse genom området utan den tunga motortrafikens nackdelar. Om man ser till den föreslagna bebyggelsen skulle på så vis en ytterligare vägdragning kunna korta sträckan till färjeläget från drygt 500 meter via Haggårdsvägen till omkring 250-300 meter via Ändlyckan (se bildbilaga 3).

 

Bildbilaga 2: En ytterligare vägdragning mot Ändlyckan öppnar upp för flöden genom området, och gör naturmarken mer tillgänglig för allmänheten.

 

Bildbilaga 3: Kompletterande vägdragningen (gul) innebär dessutom en förkortning av vägen till färjeläget från drygt 500 meter (blå) till omkring 250-300 meter.

 

[infobox]Inlägget diskuteras även i facebookgruppen Yimby Göteborg: Länk.[/infobox]

[infobox]För vidare läsning om Brännö:
Studiebesök hos byggemenskapen Kumlet, Brännö, 2014[/infobox]

 

 

Bilaga: Albert Svenssons förslag för platsen

Radhus uppdelade i sju huskroppar. Notera att jag tagit mig friheter att redigera bildmaterialet något, bland annat genom att öka kontrasten för att bidra till bättre läsbarhet. Illustration: Albert Svensson (klicka för att förstora).

 

[quote]

 

För nästan 10 år sedan fick jag i uppdrag att skissa på ny bebyggelse bestående av radhus vid Brännö Rödsten. Jag försökte att skapa hus som i sitt uttryck anpassade sig till den äldre, traditionella bebyggelse som finns på ön, framför allt i de äldre delarna i byn. Faluröda, lågmälda hus med omsorgsfullt utformade detaljer och med anpassning till topografin. Jag tror att detta utseende hade tillfört ön mer än det förslag som nu kommit fram.

 

– Albert Svensson, 2/9 2024[/quote]

 

Plan med genomströmning snarare än säckgata. Illustration: Albert Svensson

 

Fram- och baksidor. Illustration: Albert Svensson

 

Entré. Illustration: Albert Svensson

 

[infobox]Inlägget diskuteras även i facebookgruppen Yimby Göteborg: Länk.[/infobox]


[infobox]

Innehållsförteckning:

Kort om planförslaget
Historisk tillbakablick
Besök på plats
Yttrandet i sin helhet
Bilaga: Albert Svenssons förslag för platsen

[/infobox]

 

 

Kort om planförslaget

[quote]

 

Syftet med detaljplanen är att möjliggöra bostäder i form av flerbostadshus och parhus [12 lägenheter samt fem parhus, totalt 22 bostäder]. Genom att tillföra en variation i bostadsbeståndet ska planen bidra till Brännös tätortsutveckling och bostadsförsörjning. Bebyggelsen ska anpassas till landskapsbilden och fortsatt möjliggöra för allmänhetens tillträde. Planförslaget ska i enlighet med gällande översiktsplan och stadens inriktning i budget 2024 ta inspiration från klassisk arkitektur i ett uttryck anpassat till en skärgårdsmiljö.
 
Det finns ett behov av fortsatt bebyggelseutveckling i Södra skärgården som förutsättning för bibehållen service och för ekonomisk och social hållbarhet. Södra skärgården har en åldrande befolkningsstruktur och med det stora utmaningar för en levande skärgård. Enligt Översiktsplan för Göteborg, antagen av kommunfullmäktige 2022 ska komplettering av sådant som saknas prioriteras vid utveckling i södra Skärgården och byggnation ska ske inom områden med god kollektivtrafik och närhet till service.


Planens syfte och förutsättningar[/quote]

 

Planområdet på Brännö Rödsten, ett stenkast från färjeläget som förbinder platsen med Asperö (till höger) och Saltholmen/Stenpiren på fastlandet. Bildkälla: Lantmäteriet (klicka för att förstora)

 

Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora)

 

De tre flerfamiljshusen till vänster, och de fem parhusen till höger. Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora).

 

Drönarbild över planområdet. Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen

 

Illustration: AL Studio (klicka för att förstora)

 

Illustration: AL Studio (klicka för att förstora)

 

 

 

 

Ett rum med utsikt. Illustration: AL Studio (klicka för att förstora)

 

 

Historisk tillbakablick

Brännö byväg 1899. Bildkälla: Styrsö Sockens Hembygdsförening (klicka för att förstora).

 

[quote]

 

Brännö var lotsböndernas ö, och jordbruk och sjöfart i förening var huvudnäringarna, medan något yrkesfiske aldrig utvecklades här. Fiske utövades naturligtvis till husbehov, men något fiskeläge har aldrig funnits på Brännö, vad än uppslagsböckerna må förtälja härom.


Brännö By kom att behålla sin ålderdomliga struktur och sålunda fungera enligt medeltida mönster ända in i modern tid, eftersom här med naturnödvändighet ingen bysprängning kunde ske.


– Ulrica Bränning, utdrag ur artikeln "Brännö – lotsböndernas ö" i Styrsö Sockens Hembygdsförenings tidskrift "Klör" (nr 1 1993). Rekommenderad läsning för den som är intresserad av platsens historia.[/quote]

 

 

Besök på plats

Följande bilder från planområdet togs vid ett besök på Brännö den 14/9 2024. Syftet var i huvudsak att uppdatera bilagsdelen till inlägget "Slutbadat på Styrsö?" med ytterligare referensbilder från liknande betonggjutningar på Brännö, i synnerhet Ramsdalsbadet på den sydvästra delen av ön.

 

Planområdet sett från passagerarfärjan.

 

Här från småbåtsbryggan i föregående bild.

 

Det går en tydlig stig från kajen upp i bergen. Denna kommer att kunna sparas eller vidareutvecklas vid ett genomförande av förslaget.

 

Det är nog en del som går här från de omkringliggande husen för att gena ner mot färjeläget (de flesta stigarna såg ut att upphöra vid någons trädgård).

 

Här åt andra hållet, ner mot färjeläget.

 

Man får nog leta efter ett bättre läge på ön att bygga bostäder på, i synnerhet om man ser till havsutsikt, vindförhållanden och närhet till färjeläget.

 

Utsikt mot Rivö respektive Asperö. De som bor här i framtiden kommer aldrig att behöva någon turlista; det räcker att titta ut genom fönstret efter båtlinje 283 (klicka för att förstora).

 

 

Yttrande över