Utskrift från gbg.yimby.se
....

Vad ville man bygga 2024?

 

Enligt kriterierna för vår genomgång var det 9 detaljplaner som gick ut på samråd 2024, och sex av dessa lämnade Yimby Göteborg in yttranden över, men vi har även valt att inkludera några ytterligare planer mot slutet (klicka för att förstora).

 

Sedan 2009 har vi gjort en årlig sammanställning över de detaljplaner som har gått ut på samråd under föregående år. På så vis kan vi få större klarhet bland annat i var det skall byggas frammöver, hur många bostäder det rör sig om, vilken typ av struktur bebyggelsen inordnas i, samt huruvida planerna bidrar till funktionsblandning eller en mer sammanläkt stad.

Som vanligt filtrerar vi bort övergripande program, planer utan bostäder (det finns dock vissa undantag), enstaka villor, vindspåbyggnader, serviceboenden och andra specialfall. Det som studeras är planerna så som de ser ut efter att stadsbyggnadsförvaltningen och fastighetsägarna har gjort sitt jobb, och sedan stadsbyggnadsnämnden har godkänt att planen går ut på samråd till allmän beskådan.

Därför blir detta lite av ett lackmustest på vad stadsbyggnadsförvaltningen och stadsbyggnadsnämnden vill se byggt i Göteborg i framtiden. Vissa planer justeras något i efterhand efter inkomna synpunkter, och några planer avbryts, men i huvudsak är det som går ut på samråd också det som antas och senare byggs.

 

 

 

Kvantitet

Vi skall kanske inte dra för stora slutsatser utifrån antalet detaljplaner och bostäder per år, men det kan vara intressant att följa över tid och jämföra.

 

 

Dessa sammanställningar ger oss också möjlighet att på ett överskådligt sätt jämföra planer från olika årgångar mer kvalitativt, och på så sätt få en fingervisning om riktningen i förhållande till urbana värden, praxis inom stadsplaneringen, trender inom arkitekturen osv.

 


2009: Stora torp, 400 bostäder. Karaktär av monofunktionell, separerarad och inåtvänd anläggning, som distanserar sig från Delsjövägen.

 

2024: Torslanda torg, 250-300 bostäder samt 4000 kvm bruttoarea handel. Karaktär av lokal stadskärna med blandade funktioner, som möter Kongahällavägen. 

 

 

Läge 

De nio detaljplanerna i denna genomgång sorteras för enkelhetens skull efter de stadsområden som introducerades av Göteborgs Stad 2021, och som utgör en sammanslagning av tidigare stadsdelsnämnder.

 

 Stadsområde  Antal detaljplaner:  Antal bostäder:
 Centrum  6  740 + smålägenheter (max 35 kvm)
 Hisingen  2  1550-1600
 Nordost  0  -
 Sydväst  1  22 (12 lgh + 5 parhus)
 Totalt:  9

2302-2352 lgh, 5 parhus, och minst 39-55 smålägenheter

 

Samråd 2024. Orange innebär projekt med små-/studentlägenheter (max 35 kvm); röd indikerar "vanliga" bostäder. Om man ser till antalet bostäder ligger tonvikten även i år åt Hisingen till med 1300 lgh i Brunnsbo, samt 250-300 mer perifert vid Torslanda torg. I Centrum återfinns sex planer som ger totalt 740 lgh + ett antal smålägenheter på Strömmensberg och Ebbe Lieberathsgatan. I Nordost saknas planer detta år, och i Sydväst finns en mindre plan för Brännö Rödsten (12 lgh + 5 parhus). Bildkälla: Lantmäteriet (klicka för förstoring, gäller även de flesta andra bilder i inlägget)

 

 

Urbana kvaliteter

Hur ser då utförandet ut? Finns det några urbana kvaliteter? För att beskriva planerna har följande tre kategorier använts:

  • "Funktionsblandning" som får ett "ja" om funktionsblandning med verksamhetslokaler i bottenplan krävs eller medges i husen som inrymmer bostäder (detta är för övrigt en aspekt som blivit avsevärt bättre i Göteborgs stadsbyggande sedan 2009, då funktionsblandning ofta ansågs uppnådd av planerarna genom hänvisning till stadsdelsnivå, trots att det rörde sig om tillförsel av rena monokulturer).
     
  • "Stadsstruktur" som här är mer av en deskriptiv benämning på vad för typ av struktur bebyggelsen inordnas i, vilket säger något om sammanhang och förutsättningar (det tidigare kriteriet för "kvartersstruktur ja/nej" kan bli något trubbigt och tvångsmässigt).
     
  • "Antal våningar" ger en fingervisning om befolkningstäthet/exploateringsgrad i relation till stadstruktur.

Av de nio planerna är det sju som huvudsakligen kräver eller medger funktionsblandning inom en betydande del av planen, medan två planer är att betrakta som monokulturer för bostadsändamål.

Om man ser till planernas stadsstruktur rör det sig i närmast uteslutande om kvarter, uppbrutna kvarter eller enskilda tillägg som möter gatan snarare än distanserar sig från den. Även detta har blivit avsevärt mycket bättre än de slentrianmässiga hus-i-parkeringsplats, som länge var den förhärskande standardsvaret på alla frågor.

Angeånde våningstal så ter sig dessa vara välavvägda med avseende på läge. Mer centralt handlar det om normalhög kvartersstad, som ibland har inslag av högdelar (särskilt i Brunnsbo och Krokslätt), medan det i skärgårdsmiljön på Brännö blir lägre. Men husen med högdelar trappas också till viss del ned i de centrala lägena beroende på ljusförhållanden och mötet med omgivande befintlig bebyggelse.

Vi får dock inte glömma att våningstal och täthet snarare är medel än ett mål i sig, och utgör en av flera parametrar för att få till en levande stadsmiljö.

 

 

Sammanfattning

Årets nio planer innehåller en större detaljplan (Brunnsbo) med upp till 1300 bostäder, och tyngdpunkten ligger även i år mot Hisingen sett till antalet bostäder. Men sett till antal planer återfinns hela sex av dem i Centrum, och i synnerhet i Lorensberg och Krokslätt med två planer vardera. De förhållandevis perifera planerna för Strömmensberg och Brännö Rödsten utmärker sig genom att ha en tydlig betoning på bostadsändamål.

En fortsatt trend i årets genomgång från i fjol har varit små-/studentlägenheter om max 35 kvm (Strömmensberg och den mer omfattande planen i Krokslätt), vilket gör att man kan tillföra bostäder av en typ som inte i lika hög utsträckning leder till en belastning av/krav på nyetablering av kommunal service i form av skolor eller förskolor.

En annan sak som återkommer även i år är de markerade sockelvåningarna och riktiga tak. Det känns glädjande med tanke på hur många gånger vi lyft fram önskemål om detta genom åren. Man kan också se flera av planerna som uttryck för den politiska viljan om att bygga mer kvartersstad i "klassisk stil" (Skanstorget [!], Cirkustomten [!], Brännö Rödsten, Krökslätt mm).

På Strömmensberg anstränger man sig å andra sidan för att ansluta till den modernistiska planstrukturen med ett punkthus, som utformas för att passa in. Brunnsbo är ett särskilt intressant exempel på förtätning och vidareutveckling av en storskalig men lummig förortsmiljö från efterkrigstiden, och utan att förstöra befintliga värden inom stadsdelen.

Sammanfattningsvis ser det mesta lovande ut sett till struktur och potentiellt stadsliv. Förslaget för Brännö Rödsten är dock onödigt förortsmässigt med sin säckgata, en aspekt som löstes bättre i Albert Svenssons förslag.

 

Vad tycker du om planerna som gick ut på samråd under fjolåret?

Inlägget diskuteras även i facebookgruppen Yimby Göteborg: Länk.

 

 

Så här ville man bygga 2024:

Planerna i genomgången sorteras som tidigare nämnts efter de stadsområden som introducerades av Göteborgs stad 2021, och som utgör en sammanslagning av tidigare stadsdelsnämnder.

 

Centrum

Området utgörs av de tidigare stadsdelsnämnderna för Centrum, Majorna-Linné, Örgryte-Härlanda, samt en mindre gränsjustering mot Östra Göteborg. 

 

1. Lorensberg – bostäder och verksamheter vid Lorensbergsparken; se vidare vårt yttrande över Cirkustomten

Antal bostäder: ca 150
Funktionsblandning: ja (lokaler i bottenplan och bostäder på övriga våningar).
Stadsstruktur: kvarter enligt stenstadens grammatik, men samtidigt friliggande i parkmiljö inom det tidigare landeriets "storkvarter".
Våningar: 5-7 + inredd vindsvåning

Korsningen Södra Vägen och Berzeliigatan. Bild: Semrén+Månsson, MARELD, Soul (visualisering)

 

 

Planförslaget innebär att ny bebyggelse tillkommer inom kvarteret, med en gestaltning som tar avstamp i den klassiska arkitekturens kvaliteter. Förslaget medger uppförande av cirka 150 bostäder, lokaler i samtliga bottenvåningar samt stärkta offentliga stråk och platser. Bebyggelsen föreslås utformas som ett slutet kvarter i gräns mot omgivande gator och med en enhetlig byggnadshöjd som sänker sig något mot parken. Planförslaget innebär att befintligt parkeringshus rivs. De allmänna parkeringsplatserna kan till viss del ersättas i ett nytt parkeringsgarage under mark.

 

– Utdrag från planbeskrivningen

 

Området som tidigare hyste Lorensbergs landeri är att betrakta som ett storkvarter med friliggande bebyggelse. Den tillkommande bebyggelsen uppförs på platsen för det "provisoriska" parkeringsdäcket från 1994. Bild: Semrén+Månsson, MARELD, Soul (klicka för att förstora)

 

Kvartersstaden flyttar in i storkvarteret. Bild: Semrén+Månsson, MARELD, Soul (klicka för att förstora)

 

Projektet har potential att såväl dra nytta av som vitalisera storkvarterets parkmiljö. Rent gestalningsmässigt anknyter den inre delen kanske främst till Nils Einar Erikssons hotellbyggnad, men den ljusa kulören ger även en känsla av innergård. Samtidigt finns en tydlig koppling till Röda Bryggan i Pustervik, som ritats av samma arkitektkontor. Bild: Semrén+Månsson, MARELD, Soul (klicka för att förstora)

 

Kompletterande läsning:
2024: Yttrande över Cirkustomten

 

2. Lorensberg – bostäder och kontor inom Lorensberg 53:3, 55:8 m.fl.; se vidare vårt yttrande över planen

Antal bostäder: ca 150
Funktionsblandning: ja: tillförsel av bostäder samt lokal- och kontorsytor.
Stadsstruktur: vidareutveckling inom befintlig kvartersstruktur.
Våningar: på- och nybyggnad längs Lorensbergsgatan motsvarande upp till nock på befintlig högre bebyggelse ut mot huvudgatorna, dvs tillförsel av ca 1-7 våningar beroende på befintlig byggnadshöjd.

Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora)

 

 

Syftet med detaljplanen är att pröva möjligheten för en utökning av byggrätter, framförallt för att tillskapa fler bostäder i innerstaden samt utökade möjligheter för kontor och verksamheter i bottenvåningarna för att skapa förutsättningar för en blandad och levande stadsmiljö. Vidare är syftet med planen att bekräfta pågående användningar samt säkerställa bevarande av värdefull bebyggelse och utpekade byggnadsminnen inom planområdet.
 
Planområdet omfattar två kvarter i centrala staden längs Lorensbergsgatan, som ligger mellan Avenyn och Heden. Inom planområdet finns det idag en blandning av funktioner som bostäder, verksamheter, kontor och ett parkeringshus.

 

Planens syfte och förutsättningar

 

Fem aktörer har tagit initiativ till projektet: Balder, Wallenstam, Sigillet, Göteborgslokaler, samt en privat bostadsrättsförening. Vitmarkerad byggnadsvolym uppe till vänster illustrerar en redan bebyggd del, men som kanske inte var det vid fototillfället.  Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora)

 

I bilden visas parkeringsgaraget med de föreslagna radhusen på taket, något vi problematiserat i vårt yttrande. Notera dock att mycket av utbyggnaden förläggs till gårdshus i samma kvarter. Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora)

 

Lorensbergsgatan. Inför skrivandet av Yimby Göteborgs yttrande på planen ordnade vi även en stadsvandring i området den 22/2 2025 (klicka för att förstora).

 

Föreslagen byggnadshöjd i kv Örup, Lorensbergsgatan. Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora)

 

 

3. Haga – bostäder och förskola m.m. vid Skanstorget; se vidare vårt yttrande över Skanstorget

Antal bostäder: ca 140
Funktionsblandning: ja (stadskvarter med lokaler i bottenplan och bostäder på övriga våningar, samt en friliggande förskola).
Stadsstruktur: förtätning av Skanstorget genom ett nytt kvarter enligt stenstadens (Kommendantsängens) grammatik, samt en förskolebyggnad åt Skansberget till.
Våningar: 6 + inredd vindsvåning (kvarter); 2 + sockelvåning (förskola).

Kommendantsängen flyttar närmare Haga. Illustration: Okidoki arkitekter (klicka för att förstora)

 

 

Detaljplanen föreslår ett nytt bilfritt- och grönt allmänt torg på cirka 4000 kvm i norr mot Haga och ett slutet kvarter i den södra delen av torget som angränsar till Kommendantsängen i söder. Detaljplanen möjliggör en byggnation med 14000 kvm BTA (bruttototalarea) för bostäder, centrumändamål, parkering och teknisk anläggning i sex våningar exklusive en vindsvåning ovan mark samt ett underbyggt garage på cirka 2600 kvm i ett våningsplan. Totalt möjliggörs för cirka 140 lägenheter, 1000 kvm lokaler för handel och service i bottenvåningarna. Det nya kvarteret är tänkt som en vidareutbyggnad av stenstaden och tar tydlig inspiration i gestaltningen och skala från Kommendantsängen och Linnéstaden. Gestaltningen av kvarteret utgår från byggnadsordningen från 1895 som gällde då kvarteren som omger Skanstorget byggdes.

De befintliga 166 parkeringsplatserna föreslås ersättas med cirka 60 parkeringsplatser i ett allmänt tillgängligt garage under kvarteret. Parkeringspolicyn håller på att revideras och resultatet av arbetet kan komma att påverka hur många parkeringsplatser som ersätts.

I anslutning till Skansbergets fots södra del föreslås en förskola på fyra avdelningar i tre plan med tillhörande förskolegården i slänten varav förskolans sockelvåning utformas som en förlängd del av den befintliga stenmuren. Totalt möjliggör detaljplanen en förskolegård på 1440 kvm för cirka 20 kvm per barn. Detta överensstämmer med stadens riktlinje för styrande nyckeltal avseende kommunala verksamhetslokaler och motsvarar en acceptabel sammanhängande friyta.

 

– Utdrag från planbeskrivning

 

Skanstorgets nuvarande utformning (klicka för att förstora).

 

Skanstorget är i förslaget uppdelat i tre distinkta delar: ett "entrétorg" i anslutning till gatan, ett "handelsstorg" i mitten med plats för marknader, loppisar mm, samt ett inre "parktorg", som dels ger en lite mer avskild del, men också hanterar regnvatten. Norr och väster om kvarteret anläggs gångfartsområden, vilket blir ett sätt att utvidga torgytan över gatorna i dessa riktningar, samt göra platsen mer attraktiv för fotgängare och för vistelse. Biltrafiken på dessa gator förblir enkelriktad, och infarten till garaget sker från kvarterets södra del. Illustration: Kragh Berglund landskapsarkitekter (klicka för att förstora)

 

Inför skrivandet av Yimby Göteborgs yttrande över planen ordnade vi en stadsvandring den 2/11 2024 (klicka för att förstora).

 

Förslaget utlagt över det nuvarande Skanstorget (markparkering samt gräsrundelns reminiscerande markeringen över den avrivna saluhallen). Bildkälla: Lantmäteriet samt Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora)

 

Illustration: Okidoki arkitekter (klicka för att förstora)

 

Till skillnad från många samtida försök till kvartersstad, där man hamnat i liknande lösningar som en gång Johannes Olivegren, för att visuellt försöka bryta ned dagens ibland kvartersstora fastigheter, har man här arbetat med olika bjälklagshöjd för att ta upp platsens nivåskillnader. Detta ger en mindre konstlad fasadindelning än om man skall försöka ge sken av att en stor fastighet med samma takfotshöjd, fönstersättning mm består av mindre delar genom att bryta av med olika material och kulörer. Bildkälla: gestaltningsprogram kvarteret; illustration: Okidoki arkitekter

 

Åt Skanstorget tillåts de spanska balkongerna endast kraga ut 0,5 meter, och blir en del av fasadgestaltningen i likhet med den äldre stenstaden. Detta är en stor skillnad jämfört med många samtida exempel, där balkongerna ofta helt tagit över likt en invasiv art av parasitära organismer. Bildkälla: gestaltningsprogram kvarteret; illustration: Okidoki arkitekter

 

Förskolans uttryck ansluter till Haga och den oreglerade trähusbebyggelse som fanns kring Skansbergets fot. Trävolymen placeras indragen, i likhet med de avrivna landshövdingehusen på Skansberget, på en vidareutveckling av den befintliga stenmuren från 1915, vilket gör att man läser byggnaden som ett mindre tvåvåningshus uppe på en stensockel. I själva verket är den murade stenvolymen en del av byggnaden ("Men, det är ju oärligt?!!"), och hyser bland annat tillagningskök och personalutrymmen. Illustration: Okidoki arkitekter (klicka för att förstora)

 

Förskolan placeras bakom kvarteret för att bibehålla ett grönt fondmotiv och siktlinjer upp mot Skansen Kronan. Notera hur stenmurens välvda ljusinsläpp och dörrpassager utgör en visuell koppling till befästningens skottgluggar. Illustration: Okidoki arkitekter (klicka för att förstora)

 

 

4. Krokslätt – bostäder och verksamheter norr om Katrinedalsgatan

Antal bostäder: ca 300
Funktionsblandning: Ja (minst 300 kvm utgörs av lokaler för centrumverksamhet)
Stadsstruktur: Förtätning med ett kvarter vid spårvägens vändslinga i Lana på Mölndalsvägen.
Våningar: 6-17


 


Befintliga kontorsbyggnader inom Krokslätt 34:18 och Krokslätt 34:10 föreslås rivas och ersättas med ett kringbyggt kvarter med bostäder i mellan sex och 17 våningar, där översta våningen är en vindsvåning respektive en indragen våning. Kvarteret har lokaler i delar av bottenvåningen och garage under mark. Bebyggelsen är en del av utvecklingen längs Mölndalsåns dalgång där industri- och verksamhetsområdet succesivt omvandlats till ett område med blandad stadsbebyggelse under de senaste åren. Bebyggelsen föreslås placeras med förgårdsmark i alla väderstreck, men bidrar till att definiera de omkringliggande gaturummen och torget.

 

Planförslagets huvuddrag

 

Befintlig bebyggelse. Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora)

 

Illustrationsritning: Krook & Tjäder (klicka för att förstora)

 

Planområdet. Bildkälla: Lantmäteriet

 

 

 

Från andra sidan Mölndalsån. Illustration: Krook & Tjäder (klicka för att förstora)

 

Nedtrappning av bebyggelsen från Mölndalsvägen till Ebbe Lieberathsgatan (klicka för att förstora)

 

 

 

5. Krokslätt – Skola, förskola och bostäder väster om Ebbe Lieberathsgatan

Antal bostäder: ? (potentiellt 95 lgh 1-4 RoK; 95 studentlägenheter; 60 smålägenheter [max 35 kvm])
Funktionsblandning: ja (men främst i den södra delen av planområdet)
Stadsstruktur: Viss rivning av äldre industribyggnader och småhus, samt nybyggnad av stadsmässig bebyggelse (skola/förskola, park samt bostadskvarter med lokaler) längs befintlig gata.
Våningar: 3-7

 

Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora)

 

 

Planområdet delas in i tre delar - den norra delen, parken och den södra delen.

Den norra delen - planen medger ger stöd för skolbyggnader, en idrottshall och ett bostadskvarter. Exploateringen för skolbyggnader baseras på en 2-parallellig grundskola åk F-6 med 388 elever samt skolgård. En idrottshall kan anläggas med nära förbindelse till skolbyggnaderna. Ett bostadskvarter med fasader mot Ebbe Lieberathsgatan och Brynolfsgatan möjliggörs.

Parken - en allmän park skapar en övergång till den tätare miljön inom den södra delen. Varbergsgatan och Ebbe Lieberathsgatan omringar parken och skapar ett grönt rum med direkt koppling till grönområdet i väster.

Södra delen – här skapas möjlighet för byggnadskvarter med skola, olika typer av boenden och centrumändamål. En långsträckt skolgård breder ut sig längs grönområdet i väster.


Planens innebörd

 

Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora)

 

 

6. Bagaregården – bostäder vid Morängatan; se vidare vårt yttrande över planen

Antal bostäder: 39-55 smålägenheter (max 35 kvm) beroende på markanvändning.
Funktionsblandning: nej
Stadsstruktur: förtätning i modernistisk planstruktur: rivning av låg företagsbyggnad och tillförsel av ett punkthus med sadeltak.
Våningar: 8

Illustration: Arkitekturkompaniet (klicka för att förstora)

 

Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora)

 

"Mer av samma". Det aktuella planområdet uppe på Strömmensberg. Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora)

 

 

Syftet med detaljplanen är att ersätta en befintlig byggnad i en våning och möjliggöra ett flerbostadshus som ska innehålla bostäder i form av mindre lägenheter.
 
Syftet med detaljplanen är också att säkerställa en god utformning av byggnaden som harmoniserar med befintlig bebyggelse i Strömmensberg.

 

Planens syfte

 

 

Hisingen

Området utgörs av hela Hisingen, vilket motsvarar de tidigare stadsdelsnämnderna för Västra Hisingen, Lundby, samt Norra Hisingen.

 

7. Brunnsbo – detaljplan för stadsutveckling i Brunnsbo; se vidare vårt yttrande över planen samt stadsvandring på plats

Antal bostäder: 1300
Funktionsblandning: ja (!): bostäder, kontors- och verksamhetslokaler, förskola, stadsdelspark, spårvägsdragning (+ pendeltågsstation i annan plan).
Stadsstruktur: förtätning av modernistisk planstruktur, där Litteraturgatan omvandlas från i huvudsak bilväg mot stadsgata genom exploatering av markparkeringar.
Våningar: 1-12 (medelvärdet ligger på 5,9 våningar sett till planens ca 48 olika huskroppar)

Olika bebyggelselager. Brunnsbo med 1960-talets relativt storskaliga funktionalistiska bebyggelse, resterna efter den lantliga småhusidyllen som präglade Backa socken (inkorporering med Göteborg 1948), samt den tilltänkta bebyggelsen längs Litteraturgatan. Genom att koncentrera nya byggnader huvudsakligen längs en gatukorridor kan befintliga stråk få en mer stadsmässig karaktär, samtidigt som den nuvarande modernistiskt präglade planstrukturens kvaliteter i form av ljus, luft och grönska i hög utsträckning kan bibehållas inom stadsdelen till Arödsbergets fot. Notera pendeltågsstationen längst ned. Illustration: Liljewall arkitekter (klicka för att förstora)

 

Brunnsbo byggdes ut på bara några år, men drygt 50 år senare kan man dock se att, vid sidan av Rolf Berghs kyrkobyggnad från 1972, mycket lite hänt i området sedan dess. I bevarandeprogrammet KULTURHISTORISKT VÄRDEFULL BEBYGGELSE I GÖTEBORG DEL II finns dock endast två delområden representerade: Berättelsegatans lamellhus + Brunnsbokyrkan, samt Romangatans radhus (nere till höger i bild). Detta ter sig märkligt i sammanhanget med avseende på alla resonemang om skepp och högresta gavlar, men inte minst Brolids karaktärsfulla bostadshus, och i synnerhet den rivningshotade Brunnsbohallen. En byggnad som enligt Caldenby (2001) är "anmärkningsvärt välbevarad", och vars rum har en "nästan sakral karaktär". Bildkälla: Göteborgs Stad (klicka för att förstora)

 

 

Ny bebyggelse föreslås till största del längs Litteraturgatan på intilliggande impedimentytor, parkeringsplatser och mindre värdefulla grönytor. Detaljplanen innebär att Brunnsbotorget flyttas i anslutning till den nya bytespunkten med hållplatser för både buss- och spårvagnstrafik intill den nya pendeltågstationen. Det nya torget blir därmed en naturlig mötesplats för såväl boende som förbipasserande, med lättillgänglig och utökad handel och service. Den befintliga torgbyggnaden föreslås ersättas av ett nytt bostadskvarter. Detaljplanen medför vidare uppförandet av en förskola på en grönyta väster om Brunnsboskolan. Detaljplanen omfattar cirka 1300 lägenheter varav 50 är
studentlägenheter, centrumverksamheter, kontor och cirka åtta avdelningar förskola.


Planens innebörd

 

Den 22/9 2024 genomförde Yimby Göteborg en stadsvandring i Brunnsbo, där vi tittade närmare på planen och den befintliga stadsdelen inför färdigställandet av vårt yttrande. Det är mycket som skall tillkomma: nya bostäder, kontor, verksamhetslokaler, spårväg mm – och parallellt med detta även en pendeltågsstation, Kvilleleden för biltrafik samt ett utbyggt Backaplan. Det är dock även en del som riskerar att rivas, inte minst den karaktäristiska torgbyggnaden Brunnsbohallen ritad av Sven Brolid (invigd i december 1964).

 

Nya Brunnsbotorget efter flytten. Illustration: Liljewall arkitekter

 

Befintlig bebyggelse i grått, tilltänkt i vitt. Mot mitten av bilden kan man se att Brunnsbohallen, ritad av arkitekt Sven Brolid, föreslås rivas till förmån för ett något uppbrutet kvarter med ett punkthus i ena hörnet.Vore det inte mer värt att infoga åtminstone entrédelens sadeltaksresning och dess fina ljusinsläpp som en del av det nya kvarteret? Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen

 

 

8. Torslanda – bostäder och handel vid Torslanda torg 

Antal bostäder: ca 250-300
Funktionsblandning: ja (!): bostäder i kollektivtrafiknära läge samt 4000 kvm bruttoarea handel.
Stadsstruktur: ombyggnad från perifert stadsdelstorg i modernistisk planstruktur mot stadsmässig tyngdpunkt.
Våningar: 3-8

Nya Torslanda torg. Illustration: White arkitekter (klicka för att förstora)

 

Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen

 

 

Detaljplanen syftar till att pröva markens lämplighet för bostäder, centrumverksamhet, torg, gator och parkytor. Ombyggnaden av Torslanda torg ska skapa förutsättningar för attraktiva offentliga mötesplatser och stärka torget som lokal målpunkt, med handel och service. Målsättningen är att möjliggöra för en bebyggelsestruktur som bidrar till att förstärka torgets rumsliga kvaliteter och för med sig ett breddat bostadsutbud i Torslanda. Syftet är även att förbättra trafiksituationen i området och skapa goda förutsättningarna för kollektivtrafiken i stadsdelen med busskörfält och hållplats i anslutning till torget.

Sammanlagt planeras det för cirka 250–300 bostäder och 4 000 kvm bruttoarea (BTA) handel.


– Utdrag från planbeskrivning

 

 

 

 

 

Nordost

Området utgörs av de tidigare stadsdelsnämnderna för Angered, Östra Göteborg, samt en mindre gränsjustering mot Örgryte-Härlanda.

Detta år fanns inga planer för detta område.

 

Sydväst

Området utgörs av de tidigare stadsdelsnämnderna Askim-Frölunda-Högsbo, och Västra Göteborg.

 

9. Brännö – bostäder vid Rödsten; se vidare vårt yttrande över planen

Antal bostäder: 22 (12 lägenheter och 5 parhus)
Funktionsblandning: nej
Stadsstruktur: komplettering med lägenheter mm i skärgårdsmiljö, dessvärre inordnat längs en förortsmässig säckgata.
Våningar: 2

Illustration: AL Studio (klicka för att förstora)

 

Planområdet på Brännö Rödsten, ett stenkast från färjeläget som förbinder platsen med Asperö (till höger) och Saltholmen/Stenpiren på fastlandet. Bildkälla: Lantmäteriet (klicka för att förstora)

 

Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora)

 

 

Syftet med detaljplanen är att möjliggöra bostäder i form av flerbostadshus och parhus [12 lägenheter samt fem parhus, totalt 22 bostäder]. Genom att tillföra en variation i bostadsbeståndet ska planen bidra till Brännös tätortsutveckling och bostadsförsörjning. Bebyggelsen ska anpassas till landskapsbilden och fortsatt möjliggöra för allmänhetens tillträde. Planförslaget ska i enlighet med gällande översiktsplan och stadens inriktning i budget 2024 ta inspiration från klassisk arkitektur i ett uttryck anpassat till en skärgårdsmiljö.
 
Det finns ett behov av fortsatt bebyggelseutveckling i Södra skärgården som förutsättning för bibehållen service och för ekonomisk och social hållbarhet. Södra skärgården har en åldrande befolkningsstruktur och med det stora utmaningar för en levande skärgård. Enligt Översiktsplan för Göteborg, antagen av kommunfullmäktige 2022 ska komplettering av sådant som saknas prioriteras vid utveckling i södra Skärgården och byggnation ska ske inom områden med god kollektivtrafik och närhet till service.


Planens syfte och förutsättningar

 

Drönarbild över planområdet. Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen

 

Cul de Sac. De tre flerfamiljshusen till vänster, och de fem parhusen till höger. Se Yimby Göteborgs förslag för kompletterande vägdragning. Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora).

 

Illustration: AL Studio (klicka för att förstora)

 

 

 

 

Ett rum med utsikt. Illustration: AL Studio (klicka för att förstora)

 

 

Övriga

10. Rambergsstaden – kontor och mobilitetshubb vid Västra Ramberget (Campus Lundby)

Antal bostäder: -
Funktionsblandning: ja (dock ej bostäder)
Stadsstruktur: höghuskvarter i parkmiljö
Våningar: 3-24

 

 

 

Syftet med detaljplanen är att möjliggöra en framtida utveckling av området för verksamheter som är kopplade till AB Volvos (Campus Lundbys) verksamhet, med lokaler för kontor, centrumverksamhet, tillfällig vistelse (exempelvis hotell) och viss del icke störande verksamheter, samt möjliggöra ett förbättrat kollektivtrafikutbud för verksamma och boende kring Campus Lundby i form av en mobilitetshubb.


Byggnader, stråk och torgytor ska utformas med stadsmässiga kvaliteter, det vill säga med aktiva bottenvåningar, väl gestaltade byggnader och utemiljöer där fasaderna möter de allmänna stråken på ett sätt som uppmuntrar till stadsliv. De högre byggnaderna kommer bli en del av stadens stads- och landskapsbild, och behöver därför gestaltas med stor omsorg

 

– Planens syfte

 

 

 

 

 

 

11. Centrum – gång- och cykelbro över Göta Älv

Antal bostäder: -
Funktionsblandning: -
Stadsstruktur: sammanlänkande lågbro
Våningar: -

Bildkälla: Stadsbyggnadsförvaltningen (klicka för att förstora)

 

 

Detaljplanen syftar till att möjliggöra för en öppningsbar gång- och cykelbro, som knyter samman staden över älven, skapar ett sammanhängande och robust gång- och cykelnät som främjar en god stadsutveckling och bidrar till ett hållbart resande. Planen ska säkerställa ett utförande av bron som inte påverkar stadsbilden, och kulturmiljön på ett negativ sätt.


Syftet är också att bron ska vara väl integrerad i staden genom en bra sammanvägning mellan bro, plats, och stad, där den fysiska och sociala integrationen stärks och att en positiv upplevelse i älvrummet skapas. Detaljplanen syftar även till att värna om de historiska lagren samtidigt som bron är en del av framtiden.


Planområdet ligger i centrala Göteborg, och omfattar båda sidorna av älven där en intensiv stadsutveckling pågår. Antalet bostäder och verksamheter på bägge sidor kommer att öka och därmed även flödet av människor. I och med stadens utveckling behöver de idag långa avstånden mellan broarna över älven minskas genom fler förbindelser för att sammanlänka staden.


– Planens syfte och förutsättningar

 

 

Valt gestaltningsförslag. Illustration: Dissing och Weitling (klicka för att förstora)

 

Den nya bron från Stenpiren. Illustration: Dissing och Weitling (klicka för att förstora)

 

För mer information om gång- och cykelbron samt ytterligare bildmaterial, se Göteborgs Stad.

 

Nu återstår att se vad 2025 har att erbjuda i form av detaljplaner!

 

Inlägget diskuteras även i facebookgruppen Yimby Göteborg: Länk.
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.