I Malmö är det linje 5 till Rosengård som är prioriterad. Den har nått sitt kapacitetstak med konventionell busstrafik, så något måste göras. Blivande Rosengårds station får sin norra uppgång ungefär mitt mellan dagens hållplatser Annelund och Emilstorp, så jag antar att det blir en ny busshållplats på Amiralsgatan för järnvägsstationen. De övriga stationerna på kartan (Östervärn, Persborg, Svågertorp och Hyllie) har alla busshållplats i direkt anslutning. Stationen Triangelns norra uppgång (mellan Rådmansgatan och Johanneskyrkan) ligger omkring 250 meters promenad från själva torget Triangeln, kring vilket busshållplatserna med namnet ligger. Kommunen överväger dock en flytt av bussarna från S. Förstadsgatan (som då blir gågata till korsningen med Bergsgatan) till Rådmansgatan-Carl Gustafs väg och då blir det busshållplatser i direkt anslutning till norra stationsnedgången.
I Lund råder bred politisk enighet om spårväg mellan centralen (Clemenstorget) och Brunnshög i nordöstra hörnet av stan. Redan idag går en buss var femte minut på sträckan, trots att det enda som finns där ute är en handfull punkthus, en infartsparkering och ett av stadens alla Ericssonkomplex. Med partikelacceleratorerna (Max IV och ESS) och en ny stadsdel (jo, den planeras att bli Yimbygodkänd) behövs mer kollektivtrafik och då är det bara spårväg som kan erbjuda tillräcklig kapacitet. Genom bygget av bussbanan Lundalänken är sträckan redan förberedd för spårväg. I övrigt planerar man ingen stadsspårväg, bara landsbygdsspårväg till kransorterna Sandby, Dalby, Staffanstorp och Bjärred. Landsbygdsspårvägarna kan däremot inte motiveras av kapacitetsskäl utan där handlar det om att man inte tror sig kunna locka över fler bilister till kollektivtrafiken så länge som man bara erbjuder buss.
Ett litet problem när det gäller Lund är att det finns en inskränkt och ganska stark strömning bland stadens invånare att all fordonstrafik förutom cykel ska begränsas inom den medeltida stadens gränser. I somras vann man en delseger när man fick kommunen att övertyga Skånetrafiken att fr.o.m. december lägga ned nästan all regionalbusstrafik i stadskärnan. Det långsiktiga målet är att få bort all busstrafik förutom de "små eldrivna bussar" som alltid förs fram som universallösningen på Lunds alla stadsbyggnadsproblem. De som inte har tillräckligt hög utbildning och inkomst för att bo på cykelavstånd från "vår fina stadskärna" är uppenbarligen inte fina nog att få komma dit över huvud taget. Spårläggning och kontaktledningsupphängning i stadskärnan kommer förmodligen inte att accepteras utan strid.
Helsingborg har jag sämre koll på, så där får någon annan gärna fylla i.
Gemensamt för alla tre orter är att man förväntar sig att staten hjälper till med finansieringen.
Anders
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.