En av det nya området Lindhagens stora kvaliteter är den park som är planeras till dalsänkan mellan Lindhagen och Kristineberg, Kristinebergs Strandpark:
http://www.stockholm.se/KlimatMiljo/Natur-och-par..
Utformningen av Kristinebergs strandpark är resultatet av en arkitekttävling som vanns av landsskapsarkitekterna Sydväst arkitektur och landskap. Det vinnande förslaget "Allram" är bra; uppfinngsrikt med varierad grönska och väl integrerade element i övrigt.
En av grundidéerna med parken var att det nu skulle skapas fri sikt mot Ulvsundasjön genom hela parken, och helst hela vägen från Kristinebergs slott. Parken skulle utgöra ett sammanhängande stråk längs hela axeln från Kristinebergs IP till Ulsundasjön. Parkens arkitektoniska utformning är tydligt strukturerad efter just detta.
Men enligt en lokaltidning har moderaterna nu tagit det
skogstokiga beslutet att låta en (enorm) befintlig tennishall - inom parkens planerade område - vara kvar. Hallen står precis mitt i parken, placerad tvärs över hela parkens huvudaxel! Parken blir därmed kluven mitt i tu. Hela parkens grundstruktur blir mer eller mindre totalt förstörd.
http://www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/Fa..
Och tennishallen är verkligen förskräcklig. Den är byggd i korrugerad 70-tals plåt och är utan konkurrens ett av de fulaste husen i Stockholm. Jag bor i området och har verkligen sett fram emot den dag då hallen rivs så att parken kan färdigställas såsom det varit tänkt.
Nu har tydligen tennishallens ägare lyckats förstöra hela parkplanen genom hård lobbying, bland annat har de dragit till med Björn Borg (!).
Därför är Moderaternas förslag fel:
- Parkens grundutformning totalförstörs (gå och kolla själva om ni inte tror mig). Parken delas i två. Detta gäller även om tennishallen "designas om".
- Tennishallen i korrugerad plåt är ett av de fulaste husen i Stockholm.
- Tennishallen kan flytta. Parken kan inte flytta någonstans.
- Parken är en arkitektutformad helhet. Gång på gång har Stockholms politiker kört över arkitekter efter tävlingar och skapat halvmesyrer eller helt förstörda visioner. Att göra det igen vore en skymf.
- Ett särintresse (tennisspelare) går före ett allmänintresse (alla parkbesökare).
Senast ändrad 21 mars 2011 23:36