Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer

DN: Soldyrkare får egen arena på Odenplan

Profilbild
Martin Ekdahl
271 Inlägg
Nya Odenplan kommer att likna det torg som fanns före bygget av Citybanan. Men samtidigt förädlas Odenplan med uteservering, cykelgarage och en ny station i glas – med solplatser mot söder.

(DN: 9 maj 2011)

Länk: DN

Glas, glas, glas. Varför detta ständiga glas? Synd att köpcentrumet inte blir av. Däremot glädjer det mig att det Sippans kiosk förhoppningsvis blir kvar.

Senast ändrad 9 maj 2011 14:45
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Bra att kyrkan får fortsätta dominera platsen. Det är ett delikat problem att utforma den nya nedgången så att den både syns och inte syns och då är väl glaskuber en resonabel kompromiss. Många blir nog förvånade över vilken jättestation som faktiskt döljs under den anspråkslösa ingången.

...skrev jag nyss som kommentar på DN-artikeln. Vågade inte riktigt dra fram mitt gamla förslag att göra om kyrkan till stationsnedgång...
Profilbild
Daniel Jonsson
144 Inlägg
Martin Ekdahl skrev:

Glas, glas, glas.

Ja det där reagerade jag också på. Det var lite meh. Betongsvampen är ju en av få saker på Odenplan idag som har ett utseende man eventuellt har en chans att komma ihåg även när man gått därifrån. Men det blir säkert bra det där.
Profilbild
Martin Ekdahl
271 Inlägg
Herbert, Tingesten skrev:

Bra att kyrkan får fortsätta dominera platsen. Det är ett delikat problem att utforma den nya nedgången så att den både syns och inte syns och då är väl glaskuber en resonabel kompromiss. Många blir nog förvånade över vilken jättestation som faktiskt döljs under den anspråkslösa ingången.

...skrev jag nyss som kommentar på DN-artikeln. Vågade inte riktigt dra fram mitt gamla förslag att göra om kyrkan till stationsnedgång...

Kyrkonedgång. Tanken tilltalar min fantasi. Här i Rostock har vi en ombyggd kyrka med bostäder i taket, kontor i tornet och en biograf i mittskeppet.
271 Inlägg
Daniel Jonsson skrev:

Ja det där reagerade jag också på. Det var lite meh. Betongsvampen är ju en av få saker på Odenplan idag som har ett utseende man eventuellt har en chans att komma ihåg även när man gått därifrån. Men det blir säkert bra det där.

Ja, det är förhoppningsvis en kompromiss som inte alla senare blir missnöjda med.

> Städer
DN: Soldyrkare får egen arena på Odenplan

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.