Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Norrort

DN: Nationalarenan – ett riskfyllt bygge

Profilbild
Martin Ekdahl
271 Inlägg
Swedbank Arena i Solna, med plats för upp till 65 000 åskådare, är färdigbyggd om ett drygt år. Nu presenteras en riskanalys av projektet – som borde göra ägarna och skattebetalarna i Solna djupt oroade.

Länk: DN
Profilbild
Martin Ekdahl
271 Inlägg
Till saken hör förstås att tidningarna gillar att skriva om nya byggprojekt med breda svarta penseldrag av katastrofrubriker.
Tycker inte själva riskanalysen sade så mycket mer än just att det krävs en intäktsnivå på 345 MSEK och att den "affärsmässiga risken" bedöms som "relativt hög".

Men tänker man igenom arenasituationen idag i Stockholm, Sverige, Norden och kollar evenemangsutbudet och därmed publikpotentialen så kan inte jag föreställa mig ens i min vildaste fantasi hur den här arenan skulle kunna undvika brakförluster. Läser man jämförelsen med Globen och Parken så blir jag knappast övertygad om motsatsen, snarare ännu mer orolig.

Globen, som år 2009 ändå lyckades boka in 262 evenemang och locka 1,3 miljoner åskådare gick alltså 60 miljoner back det året. Lägg därtill en ny Stockholmsarena, ett eventuellt storsatsande Nya Ullevi, Scandinavium, Nygamla Ullevi, Swedbank stadion i Malmö etc...snacka om en bransch som kommer att lida ekonomiskt. Eller rättare sagt kommer lida ännu mer än vad den redan gör.

Jag mår lite lätt illa när jag ser bilderna på arenan full med publik och olika evenemang ungefär som att det kommer att se ut sådär varje vecka. Sex landskamper per år, bandyfinalen, en och annan koncert och lite ströevenemang. Mycket mer än så tror jag inte att det kommer att bli på Nationalarenan och det kan knappast bära ekonomiskt.
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Jag tycker det är bra om Stockholm kan locka lite Iron Maiden, U2 och allt vad de heter istället för att Göteborg ska få dom största evenemangen i Sverige. Och folk som går på konserterna dräller runt och gör av med en massa pengar. Många kommer även från andra ställen än Stockholms området så på flera olika sätt stärker Arenan Stockholm. ( nu har ju i och för sig Ullevi börjat bygga ut till 75 000 på konserter så det är nog bäst att börja skissa på en utbyggnad så att 85 000 får plats på Swedbank arena när det är konserter).

Solna har en av de lägsta skatterna i Sverige så de har nog råd ifall det blir dyrt sedan tjänar ju Solna på att det byggs en massa bostäder och verksamheter i området också.

Vad menas med "I rapporten framgår det att arenan behöver intäkter på uppskattningsvis 345 miljoner årligen för att ge en marknadsmässig avkastning (7,5 procent)."

Det räcker väl om Arenan går plus minus noll?
Eller måste man ha en avkastning på 7,5%?
Vem ska ha dom pengarna?
Och om man räknar ihop hotellet, Varuhuset, kontoren, bostäderna och arenans sammanlagda intäkter så blir det nog en bra vinst till slut till någon.
Senast ändrad 19 maj 2011 01:24
Anders Lindqvist
8 Inlägg
Alf//

Alf . skrev:

Jag tycker det är bra om Stockholm kan locka lite Iron Maiden, U2 och allt vad de heter istället för att Göteborg ska få dom största evenemangen i Sverige. Och folk som går på konserterna dräller runt och gör av med en massa pengar. .

Här tror jag att du tyvärr gör samma glädjekalkyl i huvudet som politikerna. Dvs förutsätter att arenan kommer vara full av koncerter som lockar över 50.000 åskådare. Hade det varit så hade jag också varit optimisktisk men jag tvivlar starkt.

Det krävs att man är lite insatt i både musik och sport för att kunna bedöma potentialen. U2 och Maiden är två exempel på stora arenaband som härstammar från 70- och 80-talet som säljer slut arenor världen över. Det finns ett gäng sådana men de blir knappst fler och verkligen inte yngre. Många av dessa bands medlemmar är 50-60 år och någon uppsjö av nya band som säljer ut arenor finns inte.

När skivförsäljningen dessutom dör ut är blir inkomster från koncerter allt viktigare vilket har inneburit tendenser till koncertinflation med vikande publiksiffror som följd. När Lady Gaga kommer till Sverige för femte gången inom loppet av bara några år så dör mystiken och attraktionskraften.

Trenden just nu är prisdumpning på biljätter och många inställda spelningar på grund av sviktande intresse. Artikeln från 2010 här nedan är inne på samma spår.

http://www.svd.se/kultur/konserter-drar-for-lite-publik_5015071.svd

Vad gäller sport och framför allt fotboll så saknar vi nästan helt matcher som lockar 50.000 åskådare. Derbyn idag drar 20.000-30.000 och dessa kan mycket väl komma att spelas på Stockholmsarenan. Svenska landslaget spelar bara ett fåtal hemmamatcher per år och inte ens landskamper garanterar fullsatt.

Så jag vill att du skall förklara vilka evenemang det är som skall locka dessa 50.000+ åskådare och hur många de kommer att vara per år. Och räknar du ihop varuhuset, kontoren, bostäderna etc. så kommer du ha feta driftkostnader där. Lägg dessutom till en ränta som medföljer miljardbygget så är jag mycket tveksam till att "det nog blir en bra vinst till någon".

Och hur kan du påstå att det räcker att arenan går plus minus noll? Alla verksamheter vill ju ha en vinst. Solna stad, Fagebe och Svenska fotbollsförbundet tror jag i alla fall är intresserade av det.
Profilbild
Jonas V
51 Inlägg
, Gick med: Februari 2008
Det ser onekligen mörkt ut nu när mutanklagelserna kommit upp. Swedbank drar öronen åt sig och oppositionen är röda av ilska.

Jag var motståndare till det här mastodontbygget från början – Sthlm behöver fler lokaler som lämpar sig för mellanläget 1000-1500 besökare. 50k och med vinstambitioner, det är hybris.

Men jag hoppas ändå att det löser sig.
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Hoppas också att det löser. Jag tror dock att farhågorna är överdrivna. Hur ser det ut i städer av liknande storlek: Köpenhamn, Amsterdam, München, Lissabon, Wien, Prag osv. En arena för 50.000 är väl inget exceptionellt?

Det stora problemet är vad som planeras runt om.
Anders Lindqvist skrev:

Alf//

Här tror jag att du tyvärr gör samma glädjekalkyl i huvudet som politikerna. Dvs förutsätter att arenan kommer vara full av koncerter som lockar över 50.000 åskådare. Hade det varit så hade jag också varit optimisktisk men jag tvivlar starkt.

Det krävs att man är lite insatt i både musik och sport för att kunna bedöma potentialen. U2 och Maiden är två exempel på stora arenaband som härstammar från 70- och 80-talet som säljer slut arenor världen över. Det finns ett gäng sådana men de blir knappst fler och verkligen inte yngre. Många av dessa bands medlemmar är 50-60 år och någon uppsjö av nya band som säljer ut arenor finns inte.

När skivförsäljningen dessutom dör ut är blir inkomster från koncerter allt viktigare vilket har inneburit tendenser till koncertinflation med vikande publiksiffror som följd. När Lady Gaga kommer till Sverige för femte gången inom loppet av bara några år så dör mystiken och attraktionskraften.

Trenden just nu är prisdumpning på biljätter och många inställda spelningar på grund av sviktande intresse. Artikeln från 2010 här nedan är inne på samma spår.

http://www.svd.se/kultur/konserter-drar-for-lite-publik_5015071.svd

Vad gäller sport och framför allt fotboll så saknar vi nästan helt matcher som lockar 50.000 åskådare. Derbyn idag drar 20.000-30.000 och dessa kan mycket väl komma att spelas på Stockholmsarenan. Svenska landslaget spelar bara ett fåtal hemmamatcher per år och inte ens landskamper garanterar fullsatt.

Så jag vill att du skall förklara vilka evenemang det är som skall locka dessa 50.000+ åskådare och hur många de kommer att vara per år. Och räknar du ihop varuhuset, kontoren, bostäderna etc. så kommer du ha feta driftkostnader där. Lägg dessutom till en ränta som medföljer miljardbygget så är jag mycket tveksam till att "det nog blir en bra vinst till någon".

Och hur kan du påstå att det räcker att arenan går plus minus noll? Alla verksamheter vill ju ha en vinst. Solna stad, Fagebe och Svenska fotbollsförbundet tror jag i alla fall är intresserade av det.

Nya Ullevi i Göteborg tar 65 000 åskådare vid stora konserter. Stockholm med dess närområde har mer än dubbelt så stor befolkning, jag tror inte att det blir särskilt svårt att fylla arenan vid stora tillställningar. Men om arenan går back, so what? Göteborg marknadsför sig själva som evenemangsstad och då spelar det noll roll ifall Nya Ullevi skulle gå back. Folk som kommer för att se konserter spenderar mer pengar än på endast biljetterna så på det stora hela lär Göteborg tjäna på det. Swedbank Arena lär dessutom bli en många gånger bättre arena med skjutbart tak, värme och fler faciliteter i form av restauranger och dylikt.

Jag blir smått irriterad på när folk stirrar sig blinda på biljettintäkterna utan att ta hänsyn till den större bilden. Folk begår samma misstag när de hävdar att tunnelbana inte skulle löna sig.
Anders Lindqvist
8 Inlägg
Henrik Nilsson skrev:

Nya Ullevi i Göteborg tar 65 000 åskådare vid stora konserter. Stockholm med dess närområde har mer än dubbelt så stor befolkning, jag tror inte att det blir särskilt svårt att fylla arenan vid stora tillställningar. Men om arenan går back, so what? Göteborg marknadsför sig själva som evenemangsstad och då spelar det noll roll ifall Nya Ullevi skulle gå back. Folk som kommer för att se konserter spenderar mer pengar än på endast biljetterna så på det stora hela lär Göteborg tjäna på det. Swedbank Arena lär dessutom bli en många gånger bättre arena med skjutbart tak, värme och fler faciliteter i form av restauranger och dylikt.

Jag blir smått irriterad på när folk stirrar sig blinda på biljettintäkterna utan att ta hänsyn till den större bilden. Folk begår samma misstag när de hävdar att tunnelbana inte skulle löna sig.

Det fel jag tycker att du gör är att du utgår från att det är en självklarhet att arenan kommer att fyllas med stora evenemang. Grundproblematiken kvarstår: Allt fler arenor slåss om allt färre stora evenemang. Nationalarenan blir nu ännu dyrare än ursprungsplanerna och det är nu Solna stad, alltså Solnas skattebetalare, som får gå in och täcka extrakostnaderna på 300 miljoner. Du tycker det är okej med förluster för arenan för du inser inte att dessa förluster måste täckas upp med skattemedel dvs pengar som skulle kunna läggas på vård, skolor, vägar etc. går istället till att täcka upp en arena som inte bär sig själv.

Mitt förslag är att du sätter dig in i idrotts- och nöjesvärlden så du får en bild av att slutsålda evenemang inte växer på träd. Arvikafestivalen gick nyligen i konkurs och Hultsfred som gjorde det förra året satsar på en comeback men kommer att slå igen om de inte lyckas öka antalet besökare inom tre år. Alltså, det har inte spelat någon roll att det funnits ett "mervärde" för Arvikas och Hultsfreds kommuner i och med att festivalerna lockat folk till orterna. Går festivalerna back så måste de i alla fall slå igen i sinom tid.

Jag konkretiserar gärna från den här artikeln:
http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/tva-nya-jattearenor-i-stockholm

Nationalarenan skulle behöva, utöver fotbollen, 60 stora evenemang per år för att gå runt ekonomiskt. Ullevi har alltså två, tre sådana evenamng per år. Förklara för mig varifrån alla dessa 60 slutsålda koncerter och shower skall komma från. Övertyga gärna en skeptiker!

Helt uppenbart underskattar du betydelsen av antalet besökare och därmed biljettintäkter. Hade allt varit så enkelt som du beskriver så hade det funnits mångdubbelt fler arenor och festivaler. Eftersom det enligt dig inte verkar finnas några begränsningar i antalet evenemang som drar storpublik och arenaförluster tydligen inte är något problem utan täcks glatt upp med skattemedel. Min uppfattning är att din bild inte riktigt stämmer med verkligheten.
Senast ändrad 30 juni 2011 11:07
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/tva-nya-jatt..

Ifrån artikeln.
Tanken är att de två byggena ska fyllas med evenemang som kan blåsas upp till enorma proportioner. Stockholm ska äntligen få hit de allra största artisterna och banden, vilka tidigare bara spelade på Ullevi i Göteborg. Sportkonsumenterna ska tillgodoses med MMA-galor, skidskytte, konståkning. Underhållningsdetaljen ska U2 och Madonna fylla tillsammans med ”Monstertrucks” och ”Walking with dinosaurs”. Och varför inte opera nu när Kungliga operan ska byggas om.

Sedan kan man ha: ”Nasa-show som återskapar den första månlandningen, franska revolutionen med stormningen av Bastiljen, maffiakrig i Chicago”,

Thomas Johansson önskar att nycirkusgruppen Cirque du Soleil tog sin Las Vegas-föreställning till Sverige.

Och så vidare....

De nya Stock­holms­­arenorna kom­mer att konkurrera med Stockholms stadion och på samma gång med Olympiastadion i Helsingfors, Parken i Köpenhamn och Ullevi i Göteborg.

Jag tycker att det är viktigt att Stockholm är med och konkurrerar med dessa städer. Sedan är det en annan sak att det offentliga får stå för riskerna medans det privata tar hem vinsterna.
Anders Lindqvist
8 Inlägg
Alf//
Det är ju inte små risker vi talar om. Normalt om man skall bygga en arena så bör man ju börja med att analysera behovet och sen bygga en arena som tillgodoser just det. Här har man ju börjat i andra änden och byggt en mastodontarena och nu klurar man desperat på hur man skall få den att gå runt. Från artikeln:

– Först spenderar man hundratals miljoner kronor på att bygga lokalerna, och sedan bestyckar man dem med den modernaste tekniken. Men var finns visionerna? Det är ett fattigdomsbevis att bara tänka volym. Parallellen till när alla städer plötsligt skulle starta festivaler är slående. Många hade ingen egen idé utan kom till oss och frågade vilka artister de borde ha, säger Ola Broquist.

Hade musikgiganter och stora fotbollsmatcher trängts på alldeles för få och små arenor, då hade kanske ett behov av en ny stor varit aktuellt. Men nu byggs ju en uppsjö av stora arenor samtidigt som koncerterna säljer allt färre biljetter, festivaler får lägga ned etc. Behovet finns ju alltså inte utan man bygger bara för att konkurrera med andra. Solna, Stockholm och Göteborg stångar sig blodiga mot varandra utan att någon avgår med segern utan alla tre kommer förlora på övertron på mastodontarenorna. Ungefär som att köpa in ett till lejon till djurparken när de befintliga lejonen redan lider av matbrist.

Jag förstår fascinationen över en ny stor arena och jag tycker också att arenabyggen är häftiga men skall man på allvar analysera behovet måste man vara lite insatt i musik- och sportvärlden och inte svälja det här överdrivna fantasifulla önsketänkandet som presenteras som argument för att motivera arenan.

Jag är tämligen övertygad om att behovet av Monstertrucks eller Nasa-shower inte är så stort att det kommer få arenan att gå runt. Vare sig nu eller i framtiden. Utan dessa typer av påkostade evenemang hittas på i panik för att över huvud taget ha något på arenan. Ingen ordentlig analys gjord utan bara önsketänkande.

Och Iron Maiden, U2, Madonna, Rolling Stones, Bruce Springsteen...de har en sak gemensamt. Alla är över 50 år och de blir bara äldre och färre. De nya banden som skall sälja ut Nationalarenan i framtiden lyckas ju inte ens locka tillräckligt med folk till Hultsfred och Arvika. Så är det oavsett vad evenemangsfolk och politiker försöker bygga upp för drömbilder.

Dock finns ett enormt behov idag av fritidslokaler och idrottshallar för barn, ungdomar och en massa olika föreningar men sådant vill man tydligen inte bygga.
Senast ändrad 30 juni 2011 18:46
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Dags för ännu ett "mega arenaprojekt"? nu av AIK, för fotboll, ishockey och ungdoms verksamheter i Sundbyberg.

http://www.dn.se/sthlm/sundbyberg-planerar-ny-meg..
Profilbild
Martin Ekdahl
271 Inlägg
Alf . skrev:

Dags för ännu ett "mega arenaprojekt"? nu av AIK, för fotboll, ishockey och ungdoms verksamheter i Sundbyberg.

http://www.dn.se/sthlm/sundbyberg-planerar-ny-meg..

Måste säga att jag förstår AIK. De vill inte spela på en enorm arena och känner att det är fel att spela i södra Stockholm. Dessutom måste man respektera att vare sig Sundbybergs stad eller AIK anser att det skall satsas kommunala medel i projektet. Där kan nog både Solna och Stockholm lära sig av grannens exempel.

Senast ändrad 19 september 2011 14:06

> Städer
 > Norrort
DN: Nationalarenan – ett riskfyllt bygge

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.