Alf//
Alf . skrev:
Jag tycker det är bra om Stockholm kan locka lite Iron Maiden, U2 och allt vad de heter istället för att Göteborg ska få dom största evenemangen i Sverige. Och folk som går på konserterna dräller runt och gör av med en massa pengar. .
Här tror jag att du tyvärr gör samma glädjekalkyl i huvudet som politikerna. Dvs förutsätter att arenan kommer vara full av koncerter som lockar över 50.000 åskådare. Hade det varit så hade jag också varit optimisktisk men jag tvivlar starkt.
Det krävs att man är lite insatt i både musik och sport för att kunna bedöma potentialen. U2 och Maiden är två exempel på stora arenaband som härstammar från 70- och 80-talet som säljer slut arenor världen över. Det finns ett gäng sådana men de blir knappst fler och verkligen inte yngre. Många av dessa bands medlemmar är 50-60 år och någon uppsjö av nya band som säljer ut arenor finns inte.
När skivförsäljningen dessutom dör ut är blir inkomster från koncerter allt viktigare vilket har inneburit tendenser till koncertinflation med vikande publiksiffror som följd. När Lady Gaga kommer till Sverige för femte gången inom loppet av bara några år så dör mystiken och attraktionskraften.
Trenden just nu är prisdumpning på biljätter och många inställda spelningar på grund av sviktande intresse. Artikeln från 2010 här nedan är inne på samma spår.
http://www.svd.se/kultur/konserter-drar-for-lite-publik_5015071.svd
Vad gäller sport och framför allt fotboll så saknar vi nästan helt matcher som lockar 50.000 åskådare. Derbyn idag drar 20.000-30.000 och dessa kan mycket väl komma att spelas på Stockholmsarenan. Svenska landslaget spelar bara ett fåtal hemmamatcher per år och inte ens landskamper garanterar fullsatt.
Så jag vill att du skall förklara vilka evenemang det är som skall locka dessa 50.000+ åskådare och hur många de kommer att vara per år. Och räknar du ihop varuhuset, kontoren, bostäderna etc. så kommer du ha feta driftkostnader där. Lägg dessutom till en ränta som medföljer miljardbygget så är jag mycket tveksam till att "det nog blir en bra vinst till någon".
Och hur kan du påstå att det räcker att arenan går plus minus noll? Alla verksamheter vill ju ha en vinst. Solna stad, Fagebe och Svenska fotbollsförbundet tror jag i alla fall är intresserade av det.