Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Städer

Sysslomansgatan, Stockholms centralaste miljonprogramsförort

Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
När vi ändå håller på att lokalisera skyskrapetomter på Kungsholmen, så skulle jag vilja nominera Sysslomansgatan.

Där finns kanske Stockholms mest centrala miljonprogramsförort, med funkishus åtskilda av oanvändbara, halvoffentliga gräsmattor.

Det borde enkelt gå att rädda detta "kvarter" enligt samma formel som föreslagits på flera andra områden:
* Förläng Pontonjärgatan med en gårdsgata genom området, allra helst med en gångpassage genom det västligaste huset upp mot Lindhagensplan.
* Länka samman höghusen med tvåvåningsannex med takterrasser, så det bildas slutna kvarter med innergårdar.
* Bygg en skyskrapa (>100 m enligt internationell definition) på den stora gräsmattan. De befintliga husen är i 30-metersklassen, och terrängen är lägre än omgivningen, så den kommer smälta in väl.

Vad säger ni?
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Mirja Sjögren
2 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: April 2009
Hej,
jag som bor på Sysslomansgatan kan meddela att de "oanvändbara, halvoffentliga gräsmattorna" används i allra högsta grad av oss boende. Sen att gatan kunde få bli mer attraktiv med butiker eller liknande ser jag framemot. Särskilt få till nåt i de tomma lokalerna i husen mellan Drottningholmsvägen och Sysslomansgatan så fler kan upptäcka "miniparken". Nu är det på gång med ombildning till bostadsrätter i tre av fastigheterna kring "gräsmattorna" så det kanske blir en del förändringar av det. Dessutom, inget hus, vad jag vet, är byggt i miljonprogrammet. De "fula" vita tegelbyggnaderna har bland de coolaste lägenheterna jag sett, man kan tänka sig tidiga James Bond bo i dem...
Bor själv i 11 och trivs i klassisk funkis anno 1939.
//Mirja
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Ort: Stockholm (Hägersten), Gick med: Januari 2008
Ska man va petnoga så är inte detta ett miljonprogram precis som Mirja säger (Åtminstone ser det ut som äldre hus än så). Men det är Hus i Park och det är "huvudsaken".

Jag tycker det är en mycket bra ide att förbättra närvaron mot gatan för detta kvarter. Personligen tycker jag kontakten med "Västerbron" (Gatan mellan detta kvarter och nya hotellet) är extra viktig. Detta för att binda samman Marieberg med övriga Kungsholmen. Att förlänga Pontonjärgatan låter intressant...
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Varken jag eller någon annan har kallat husen "fula", det är förstås en smaksak.

Jag har kallat området "funkis". En av funktionalismens grundidéer var just att designa den perfekta lägenheten utifrån 1920-talets förutsättningar (beroende av dagsljus, beroende av vädring, höga anläggningspriser, låga markpriser etc), och anpassa stadsplanen efter lägenhetens behov, utan hänsyn till trygghet, folkliv eller yteffektivitet.

Enligt mitt förslag kommer de halvoffentliga gräsmattorna ersättas av takterrasser och innergårdar.

Skulle inte sådana privata, avskilda ytor vara mer värdefulla för de boende?
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Nej, någon "miljonprogramsförort" är det ju inte. Vissa av husen där tycker jag utséendemässigt är riktigt trivsamma. Jag själv har inga problem med den tidiga funkisens arkitektoniska uttryck.
Däremot är ju naturligtvis den fysiska strukturen lite problematisk.
Detta område kommer att förbättras genom överdäckningen av trafikapparaten i samband med bygget i "Snöflingan"-projektet.
Även i korsningen av Mariebergsgatan/Drottningholmsvägen kommer det att bygga stadsmässigt.
Det kommer att göra Drottningholmsvägen avsevärt intressantare för lokaletablering så på några års sikt tror jag att Mirja:s önskemål om verksamheter i lokalytorna kommer att kunna bli av.
Här skulle det vara intressant om man kunde förbättra kontakten mot nybyggena ifrån områdets Västra del. Har dock inget konkret förslag där..

* Att förlänga Pontonjärsgatan är en utmärkt idé. Att få till en passage genom huset som angränsar mot Lindhagensplan tror jag dock blir väldigt knepigt (gissar jag?).

* Att länka samman husen tror jag också kan bli svårt, men i samråd med de boende kan man naturligtvis undersöka möjligheterna. Dessa hus står dock relativt tätt så jag gissar att det kan bli knepigt. Det som man framförallt borde göra något åt tycker jag är kopplingen mot Rålambshovsleden/Norr Mälarstrand. Där borde man definitivt kunna få in ett hus för att göra något åt Motorvägsestetiken. De stadsradhus som föreslagits i området är jag dock ingen större anhängare av, anskrämliga som de ser ut på skisserna.

* En skyskrapa i mitten är naturligtvis en kul idé men jag tror nog, som Mirja säger, att den ytan idag används. Husen står tillräckligt tätt för att det skall uppnås ett visst mått av markering att detta är en privat yta.

Säger Anders som bor i ett funkishus från 1932 (dock i klassisk kvartersstruktur vilket jag helt klart föredrar).
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 8 april 2009 15:02
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Ort: Stockholm (Hägersten), Gick med: Januari 2008
Anders Gardebring skrev:

Nej, någon "miljonprogramsförort" är det ju inte. Vissa av husen där tycker jag utséendemässigt är riktigt trivsamma. Jag själv har inga problem med den tidiga funkisens arkitektoniska uttryck.
Däremot är ju naturligtvis den fysiska strukturen lite problematisk.
Detta område kommer att förbättras genom överdäckningen av trafikapparaten i samband med bygget i "Snöflingan"-projektet.
Även i korsningen av Mariebergsgatan/Drottningholmsvägen kommer det att bygga stadsmässigt.
Det kommer att göra Drottningholmsvägen avsevärt intressantare för lokaletablering så på några års sikt tror jag att Mirja:s önskemål om verksamheter i lokalytorna kommer att kunna bli av.
Här skulle det vara intressant om man kunde förbättra kontakten mot nybyggena ifrån områdets Västra del. Har dock inget konkret förslag där..

* Att förlänga Pontonjärsgatan är en utmärkt idé. Att få till en passage genom huset som angränsar mot Lindhagensplan tror jag dock blir väldigt knepigt (gissar jag?).

* Att länka samman husen tror jag också kan bli svårt, men i samråd med de boende kan man naturligtvis undersöka möjligheterna. Dessa hus står dock relativt tätt så jag gissar att det kan bli knepigt. Det som man framförallt borde göra något åt tycker jag är kopplingen mot Rålambshovsleden/Norr Mälarstrand. Där borde man definitivt kunna få in ett hus för att göra något åt Motorvägsestetiken. De stadsradhus som föreslagits i området är jag dock ingen större anhängare av, anskrämliga som de ser ut på skisserna.

* En skyskrapa i mitten är naturligtvis en kul idé men jag tror nog, som Mirja säger, att den ytan idag används. Husen står tillräckligt tätt för att det skall uppnås ett visst mått av markering att detta är en privat yta.

Säger Anders som bor i ett funkishus från 1932 (dock i klassisk kvartersstruktur vilket jag helt klart föredrar).


Ja du har ett bra YIMBY-resonemang här. Som sagt. Låt de boende bestämma innergårdens innehåll själva. Om möjligt, förbättra kontakten och närvaron mot omkringliggande gator.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Här skulle jag nog säga att följande tråd skulle kunna vara aktuell för att bilda tydliga kvarter:


http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?id=338
__________________
När får vi se Lindhagen II?

Senast ändrad 8 april 2009 17:32
Mirja Sjögren
2 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: April 2009
Roligt med svar ifrån er alla!
En tanke som slår mig när det gäller önskemål om vägar, förbindelse med andra delar av Kungsholmen, de finns! men inte som bilvägar. Genom "lilla" parken är fullt av vägar som sedan till exempel leder vidare mellan husen upp bredvid "muffin bakery" eller vad fiket heter, alltså rakt fram till Pontonjärgatan. Till lilla västerbron har vi trappor och i vanliga fall går cykelvägen direkt till Lindhagensplan (nu avstängd i och med bygget av Snöflingan)under bron. Jag väntar på dagen när det åter går att nå rödljuset där så man kommer rätt ner i parken och kan ta sig till Marieberg på gångvägar istället för att springa runt bland bilarna som tror att lilla västerbron är en motorväg!

Upp till Drottningholmsvägen finns också en liten backe, bredvid garaget. Ungarna i husen som kan alla portkoder genar ju rätt igenom många av byggnaderna eftersom de har utgångar åt två håll.

Det blir spännande att se hur Norr Mälarstrand/Sysslomansgatan knyts ihop med det nya kvarteret Snöflingan, som efter vad jag förstår, efter att ha kollat in husen som människor redan flyttat in i, har kommersiella lokaler i bottenvåningen. Där skulle jag älska ett matställe/bageri och lite service (mer än mäklaren som finns där nu).

En grej till, jag gillar verkligen att det är öppet och offentligt och vill helst inte igen bo i hus där gårdarna bevakas av de boende och är "privata". För mig är kvarteret här mer "stadslikt" än inbyggda gårdar eftersom gårdar förr visserligen bevakades av portvakter men ändå användes som gångvägar, man gick genom kvarter, inte på gator mellan kvarter. Det funkar ju inte idag med portkoder och staket precis överallt.

Det finns en takträdgård mellan de båda teglade husen, men efter vad jag sett är det mest ett par ungar som cyklar där ibland och nån enstaka gång grillas det. I parken mellan husen är det fullt så fort solen kommer fram, gamlingar, ungar, folk som lunchar,tonåringar med första ölburken, alkisar, soldyrkare, picnicar, hundar, katter, kaniner, fåglar, råttor. Det är så en allmän yta ska funka i stan tycker jag (iofs behövde inte råttorna va större än vildkaninerna men va fan...). Om kommunen kunde dra igång dricksfontänen skulle det bli ännu tydligare att man värnar möjligheten till gratis rekreation (och mötesplatser) i stan och att man kan släcka törsten utanför hemmet utan att behöva köpa vatten på flaska.

Jag ser verkligen fram emot att följa utvecklingen här, rätt off kvarter med opublika verksamheter i gatuplan, en liten skola, en ambassad, borde finnas möjlighet att få in dagis men det brukar ju inte brf:er gilla (inte mat och musik heller)Blir Stockholms sjukhems fastigheter ombildade eller säljs de till annan hyresvärd? hur kan det komma att påverka sammansättningen av boende? Vad händer när postens kontrakt går ut? Vad blir det av Draken? Alla de flera hundra kvadratmetrarna outhyrda lokaler i husen runtomkring? Kommer Löwe att överleva? (99 år i år och still going strong på ett sätt man inte hittar så ofta i Stockholm). Hoppas att förändringen av Drottningholmsvägen gör att Fridhemsplan blir mer för människor och mindre för bilar. Som sagt en massa förändringar på gång!
//Mirja
Kalle .
47 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2009
Fin beskrivning, Mirja!
Håller helt med dig.

 > Städer
Sysslomansgatan, Stockholms centralaste miljonprogramsförort

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.