Utskrift från gbg.yimby.se
....

Borde det inte dras ett stickspår från Solna pendeltågsstation till Nationalarenan? Ett sk. evenemangsspår.

Profilbild
Anders Anttonen
161 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: November 2009
Kunde det inte vara någon idé att dra ett stickspår från stambanan vid Solna station till nya arenan?
När jag var på världsutställningen i Sevilla -92 så byggdes ett stickspår från huvudbanan in till utställningsområdet. Visserligen bara ett enkelspår på ett par hundra meter. Men det underlättade för många att ta sig till/från världsutställningen till den då nya huvudstationen (Heter den Sevilla Santa Justa, månde?)Den resan tog endast tre minuter.

Speciella evenemangståg kunde t ex köra på sträckan Älvsjö - Nationalarenan under evenemang. Skulle kunna räcka med ett enkelspår med en plattform i närheten av arenan. På kvällar och helger är det ju inte högtrafik på pendeln som bekant
och då finns utrymme för insatståg på sträckan Älvsjö-Årstaberg-Södra stn-Centalen-
Karlberg/Odenplan-Solna-Nationalarenan.
Någon som har synpunkter?
__________________
Investigate "9.11" now.
Profilbild
Anders Gardebring
3335 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
http://www.solna.se/PageFiles/11356/SBN_2007_1224..

I den norra änden av pendeltågsplattformen finns idag endast ett trapphus och en gångtunnel under spåren mot öster. Denna entré är obemannad. En ny nordlig uppgång planeras som ska utgöra en attraktiv och funktionell entré till Arenastaden för såväl besökare till nationalarenan och Mall of Scandinavia som för boende och verksamma i närområdet. Perrongen förlängs norrut och ansluts med rulltrappor och hiss till den nya GC-bron över spårområdet.

och

En plattform norr om arenan, i anslutning till bangårdsområdet planeras. Dess främsta syfte är att kunna skilja olika supportergrupper åt vid högriskmatcher på arenan. Den kan även användas för chartrade tåg. Plattformen har en begränsad kapacitet.

Så det har faktiskt tänkts en del till det, men delvis för ett annat syfte då.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Anders Anttonen
161 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: November 2009
Tack, Anders G för länken.
Jag tyckte att det verkar vara så onödigt lång väg till arenan från Solna station. Det finns fullt med stickspår helt bredvid arenans östra och norra sida.
Och den där charterperrongen/huliganperrongen känner jag mig skeptisk till. Skulle var kul att se den utritad på någon karta.

Om man nu skulle tänka sig en evenmangslinje för pendeltågen så kunde det ju även i andra ändan (Älvsjö) gäras en del förbättringar. T ex nedgångar från pendeltågsstationen som leder under järnvägen rakt in i mässhallarna vid huvudentrén. Denna ingång kunde vara öppen från en timme innan mässan öppnar till en timme efter mässtidens slut. Som det är nu så måste man från plattformen upp på en gångbro, sen en lång backe ned till mässan.
En evenemangslinje (J38) mellan Älvsjö och Nationalarenan bör givetvis ha reklam på tågsidorna inför evenemangen på Mässan och nya arenan.
__________________
Investigate "9.11" now.

Borde det inte dras ett stickspår från Solna pendeltågsstation till Nationalarenan? Ett sk. evenemangsspår.

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter