Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

"Ännu högre"

Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
DN: "De fyra höghus som ska resa sig ur Årstaviken föreslås bli ännu högre än vad som tidigare sagts: 24 våningar.":
http://www.dn.se/sthlm/hoghus-vid-liljeholmen-foreslas-bli-annu-hogre

-Yes why not!?
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Tror de bara studsar tillbaka till ursprungshöjden efter att ha varit nergnällda i höjd ett tag. Glädjande i alla händelser.
Martin Ek
302 Inlägg
Kommer taken/takvåningarna att vara reserverade för de boende i dessa hus? Riktigt synd att inte bjuda allmänheten på de utsikter dessa hus medför. En skybar eller två, skulle definitivt kunna få personer som inte bor i området att ta sig dit..

Hur högt över bergskanten mot årsta kommer den 24:e våningen att sträcka sig föresten?
Senast ändrad 13 augusti 2011 13:13
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Andra höghuset från bron har en takvåning som är märkt "publik". Ser fram emot det.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=77225449&postcount=12488
Profilbild
Anders Anttonen
161 Inlägg
Bara dom påbörjar bygget snart. har varit krater där i två år nu.
533 Inlägg
550 bostäder, ~1100 boende...

Det borde finnas underlag för en stor hiss med plats för cyklar mellan kajen och Årstabron. Årstabron är rakaste vägen till centrala Södermalm. Vägen är drygt en kilometer kortare om man ska cykla till Medborgarplatsen.

Tanken är väl att det ska finnas en färja mellan Årsta och Söder, men färjan kan knappast bli lika turtät som en hiss och sen ligger Tantos berg och backar i vägen på andra sidan viken.
"Det borde finnas underlag för en stor hiss med plats för cyklar mellan kajen och Årstabron. Årstabron är rakaste vägen till centrala Södermalm. Vägen är drygt en kilometer kortare om man ska cykla till Medborgarplatsen."

-Dagens tveklöst största jättesmarta arkitektoniska idé Rasmus!
Profilbild
Anders Anttonen
161 Inlägg
Bara ingen sabbar hissrackar´n

Senast ändrad 18 augusti 2011 17:28
Anders Anttonen skrev:

Bara dom påbörjar bygget snart. har varit krater där i två år nu.

Mmm… jag tror't när jag ser't. Men blir det av överhuvudtaget så ska förstås hatten av.
Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

Det borde finnas underlag för en stor hiss med plats för cyklar mellan kajen och Årstabron. Årstabron är rakaste vägen till centrala Södermalm. Vägen är drygt en kilometer kortare om man ska cykla till Medborgarplatsen.

Hear! Hear! Borde definitivt finnas ett enklare sätt att ta sig upp på den ypperliga gång- och cykelbron. Släng in en "J"-skylt vid hissentrén på samma gång och gör en vettig gång/cykelväg bort till pendeln.
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Det blir högre: http://www.dn.se/sthlm/hoghusen-vid-liljeholmskajen-far-24-vaningar
Johan Eriksson skrev:

Det blir högre: http://www.dn.se/sthlm/hoghusen-vid-liljeholmskajen-far-24-vaningar

Nu är mina kunskaper kring processen i sådana här ärenden näst intill obefintlig, så jag måste ställa frågan:
Går det här att överklaga? Om inte så skola jag sjunga herrens lov och festa på karp och lamm i dagarna trenne.
Anders Norén
408 Inlägg
Mats G skrev:

Nu är mina kunskaper kring processen i sådana här ärenden näst intill obefintlig, så jag måste ställa frågan:
Går det här att överklaga? Om inte så skola jag sjunga herrens lov och festa på karp och lamm i dagarna trenne.

Och sengångare, sardeller, orangutanger, flyghundar och frukostflingor också, antar jag?

> Allmänt
"Ännu högre"

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.