Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Nytt hotell på Vasagatan 22

Sida 1 av 3
Profilbild
Richard Allard
33 Inlägg
Som bekant ska i samband med att man bygger en nedgång till citybanan hotell Continental rivas och ersättas av en ny byggnad. (Diarienr
2010-18583) http://insynsbk.stockholm.se/Byggochplantjansten/..

Den föreslagna byggnaden tycker jag inte ser särskilt tilltalande ut.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Eftersom jag tycker det är roligt att pyssla med arkitektur såg jag att arkitekten Wilfried van Winden, grundaren till arkitektbyrån WAM i Holland stått för ritningarna till ett hotell i staden Zaandams centrum strax norr om Amsterdam.

http://www.wam-architecten.nl/projecten/Intell_Ho..

Hotellet öppnade i mars i år. Zaandam har haft ett ganska tråkigt centrum och man har nu beslutat att utifrån en plan för stadsutveckling gjord av Sjoerd Soeters återinföra den historiska gatans stildrag. Man vill här utgå från den gamla byn Zaanse Schans i förstorad tappning. Hotellet är en tänkt sammansättning av ett stort antal traditionella små bostadshus från Zaanregionen.

Detta koncept visar enligt min mening hur man på ett nytt sätt kan bryta sig loss från modernismens våta filt vilket stadsbyggnadskontoret borde göra sig närmare bekant med nu när en förnyelse av byggnaderna i City ligger på agendan.

Som ett experiment satte jag WAMs hotell något bearbetat på Vasagatan. Det skulle det se ut så här:

WAMs ide var så intressant att jag gjorde nedanstående hus utifrån litet andra byggnader. Först en skiss med torn av typ som finns i svenska städer.

Och utan torn.

Richard Allard
1366 Inlägg
Sedärja, precis den tankegången har jag varit inne på också men aldrig riktigt orkat lägga ner tiden som krävs för att få till så snygga bilder som du.

En stor för utförandet!
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Instämmer med föregående. Riktigt kul och tilltalande
Jag föredrar varianten med torn. Skulle man kunna ett fetare torn i det sydvästra hörnet, som då skulle kunna innehålla en "skybar"?
Jag tycker att det mest ser ut som Las Vegas.
2101 Inlägg
Anders Norén skrev:

Jag tycker att det mest ser ut som Las Vegas.

För att det är en pastisch? Pga färgerna?
Själv skulle jag nog säga att det ser ut om Södra Stationsområdet borde sett ut om jag i efterhand fick bestämma.
Niklas Öhrström skrev:

För att det är en pastisch? Pga färgerna?
Själv skulle jag nog säga att det ser ut om Södra Stationsområdet borde sett ut om jag i efterhand fick bestämma.

För att man tar en liten byggnad med en utformning karaktäristisk för en viss lokal byggnadstradition och sedan sträcker ut den fyra till åtta gånger på var ledd.

Senast ändrad 12 september 2011 18:10
Peter D
329 Inlägg
Idén är kul men den känns lite för mycket tivoli, själv ser jag hellre något i stil med gamla hotell continental (fast högre).
Ulf Pettersson
9 Inlägg
Richard Allard skrev:

Som bekant ska i samband med att man bygger en nedgång till citybanan hotell Continental rivas och ersättas av en ny byggnad.... Den föreslagna byggnaden tycker jag inte ser särskilt tilltalande ut.

Det har du rätt i. Det föreslagna huset ser rent hemskt ut. Gillar verkligen inte den där typen av obalanserade diagonaler som petas in i många samtida svenska hus. Jag gissar att svenska arkitekter tagit sådant till sig i ett försök att bryta upp monotonin i funktionalismens rutor och kartonger. Men det finns bättre sätt att göra det på; icke-symmentrin är en billig och inkompetent lösning.
Anders Norén
408 Inlägg
För er som inte varit i Las Vegas så kan jag ju ge ett exempel:
Först hotell Paris i förvuxen fransk 1800-talsstil: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:The_hotel_..
Sedan en gata i Paris i autentisk fransk 1800-talsstil: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paris_rue_..
(Åsså kan vi väl slänga in Grand i Gävle på ett hörn: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Grand_Hote..)
721 Inlägg
Niklas Öhrström skrev:

Instämmer med föregående. Riktigt kul och tilltalande
Jag föredrar varianten med torn. Skulle man kunna ett fetare torn i det sydvästra hörnet, som då skulle kunna innehålla en "skybar"?

Jag gillar också den varianten mer. Tänkte lite på saken och kom fram till att det var för att den inte innehåll vad som ser ut som små hus inklämmda en bit upp lite random på fasaderna. Jag skulle jättegärna se en variant av Torn där huset överlag är 3-8 våningar högre, dels har ett fetare, högre torn i sydväst (för en skybar) som Nilkas skriver. kanske en variant där husens fasadfärger jämnas ut mot toppen så att översta våningen har en gemensam färg?

Om det var jag som ensamt stod för pengar, beslut och godkännande så skulle något sådant byggas.

Ang. Las Vegas: jag håller inte med att det ser ut som LV. Jag har inte själv varit där, men Vegas har jag sett många gånger (film, tv, bilder) och detta är inte Vegas för mig. Dessutom tycker jag inte "Vegas"-argumentet håller överlag. Bara för att något finns i Vegas betyder inte att det är dåligt.
Anders Anttonen
161 Inlägg
Naturligtvis borde det vara nåt samtida som byggs på Continentaltomten. Men kanske med små detaljer i pastisch. Som hotellets huvudingång, t ex.
Medborgarhuset, byggt på 30-talet, har en port från ett 1600-talshus som revs för Södergatan. Den lilla porten vid sidan av den stora huvudtrappan är ett smycke.
342 Inlägg
Vill inte verka sårande men ärligt talat är dessa förslag något av det absolut fulaste och osmakligaste jag sett nånsin, -Disneyland goes Las Vegas sponsrat av Mc Donald´s i stilförvirringens Legoland. Klaras historilöshet förlängd och förminskad till billigast möjliga kitsch.

Vill du verkligen se dessa överdrivna Törnrosaslott här på Vasagatan Richard och isaf är det så utmanade att vara seriös (arkitekt) att det är lättare att saxa inspiration ur fantasy-spel och större utländska varianter av Skara sommarland?
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Johan Eriksson skrev:

Vill inte verka sårande men ärligt talat är dessa förslag något av det absolut fulaste och osmakligaste jag sett nånsin, -Disneyland goes Las Vegas sponsrat av Mc Donald´s i stilförvirringens Legoland. Klaras historilöshet förlängd och förminskad till billigast möjliga kitsch.

Vill du verkligen se dessa överdrivna Törnrosaslott här på Vasagatan Richard och isaf är det så utmanade att vara seriös (arkitekt) att det är lättare att saxa inspiration ur fantasy-spel och större utländska varianter av Skara sommarland?

Den principiella kritiken gäller isåf även Zaandam. Tycker det ser ut som ett rätt kul centrum på bilderna, med åtskilliga småputtriga hus i samma anda. Klart bättre än om man möblerat det med tillknycklade betonglådor som den Sthlm ska få på Vasagatan.
Profilbild
Richard Allard
33 Inlägg
Johan,
nu ska Du inte vara sån där. Det jag har gjort är otroligt vackert. Du vet att jag är en av de skickligaste arkitekter som finns mellan Smygehuk och Högakustenbron. Stockholm har gått miste om ett otrolig arkitektoniskt fyrverkeri genom att jag inte varit stadsarkitekt.

Du måste förstå att Stockholm skulle haft turistintäkter vilka Rom, Venedig och Versailles tillsammans skulle varit gröna av avund för om jag fått härja i staden. Men jag vill vara litet ödmjuk så jag säger att jag bara är nästan lika bra som Michelangelo och Leonardo da Vinci vad gäller konstnärligt skapande.

MVH Richard

Senast ändrad 16 september 2011 02:52
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Richard och Herbert:

Herbert har rätt, det är Zaandam min kritik först och främst riktas emot och huset är inte vackrare där än på Vasagatan. Men jag tycker det är genuint smaklöst och jag förstår fortfarande inte poängen Richard, skulle du på allvar vilja se det här förverkligas? Isaf och om detta vore mer offentligt så får du nog vara beredd på en kritik bra mycket mer tillspetsat kritik än min!

Tycker du försöker ploja bort min befogade kritik istället för att stå för vad du tycker!?
Profilbild
Richard Allard
33 Inlägg
Seriöst, jag älskar WAMs hotell, vilken variation, nytänkande och många detaljer.

Och mina förslag är jag verkligen stolt över, verkligen vackra. Jag är glad över att jag kan rita så bra att jag tycker det är jättemysigt att se mina egna bilder. Jag behöver inte vänta på att någon annan ska göra det jag tycker om. Jag gör det själv. Men Gustav Svärds förslag om en sky bar och glidande färgövergångar låter verkligen intressant. Jag ska ta tag i det. Byggs det här skulle det bli ett landmärke för hela Mälardalen och väl jämförbart med Taj Mahal.

MVH Richard

Senast ändrad 16 september 2011 21:32
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Med den stora och rätt avgörande skillnaden att Taj Mahal har både anor och kulturhistoria men det är väl överflödigt i konsumtionssamhällets högborg!?
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Johan Eriksson skrev:

Med den stora och rätt avgörande skillnaden att Taj Mahal har både anor och kulturhistoria men det är väl överflödigt i konsumtionssamhällets högborg!?

Inte just när det byggdes...
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Även Taj Mahal har väl varit nybyggt en gång i tiden?
533 Inlägg
Roliga hus, men fel plats om du frågar mig.

Den här platsen behöver ett mer stilrent hus som inte bryter allt för mycket mot stationsbyggnaden och kyrkan. Det riktiga förslaget faller i min mening av samma anledning. Det ser ut som ett hus ryckt ur något tevespel från slutet av 1990-talet. Ett häftigt hus, men fel plats.

> Allmänt

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.