Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

"Trist kontorskåk rivs för fräckt bostadshus på Gärdet"

Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
"Spektakulärt bostadshus" tycker DNs Lars Epstein och visst verkar vara annorlunda, vad tycker ni? DN 06.02.12: http://www.dn.se/blogg/epstein/2012/02/06/trist-k..
Profilbild
Daniel Holm
117 Inlägg
Jag tycker att kommentarerna på DN-artikeln är mer intressanta än själva artikeln. Av bilderna läser jag ut att man gjort en volymstudie och presenterat en övergripande idé. Hur man får det till att huset är fult, inte integrerat mot gatan etc förstår jag inte källan till...

Jag tycker det är bra att någon gör något annorlunda som omväxling. Om ett privatägt byggbolag bedömer att det finns köpare av "lyxbostäder" så får väl dom ta den risken då. Att hindra byggbolag från att bygga bostäder är knappast ett medel för att lösa bostadsbristen. Innerstan är för övrigt redan ett getto för dom med stor plånbok. Vad ska vi göra för att hindra fler med stor plånbok att flytta till innerstan? Bygga sunkiga lägenheter som dom inte vill ha?

Jag är inte heller ett dugg intresserad av att flytta till innerstan själv. (Lika bra att klargöra på en gång om någon av husmotståndarna skulle läsa detta och få för sig något annat.)

Highway Engineer Pranks

Senast ändrad 8 februari 2012 11:10
Anders Norén
408 Inlägg
Daniel Holm skrev:

Jag är inte heller ett dugg intresserad av att flytta till innerstan själv. (Lika bra att klargöra på en gång om någon av husmotståndarna skulle läsa detta och få för sig något annat.)

Det är nog kört för dig - du har ju en användare här...

(Jfr. tidskriften Rums insinuanta beskrivning av Yimby: "säger sig vara partipolitiskt obundna".)
342 Inlägg
@Daniel:

Epstein må ha sina egna värderingar som ibland krockar med yimbys, som nu tex. Jag länkar mest med tanke på illustrationerna som nuförtiden är vanligare på Epsteins Sthlm än på DN Sthlm....
Profilbild
Anders Anttonen
161 Inlägg
Varför bygga "tourist resort" när det är kvartersstad vi stockholmare vill ha? Den lägsta delen av kvarteret, mot Gärdet, känns inte riktigt innerstad. Nån som håller med?
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Är det BIG? Jag tycker mig skönja en "déjà vu".
Det är bra att höra gjutjärn används på fasaden. Fler arkitekter ska experimentera med klassiska material och modern design. Vi brukar få det motsatta - moderna material och "klassiskt utseende" design. Denna kombination slutar titta generiska och falska. headbang:

> Allmänt
"Trist kontorskåk rivs för fräckt bostadshus på Gärdet"

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.