Ja
Jan,
"Det beror på vad man vill uppnå" vilket inte betyder att monorail är ett misslyckande "i sig". Misslyckandet ligger främst i de för högt uppskruvade förväntningarna, oftast kraftigt påhejade av ett byggföretag som bestämt hävdar att monorail ÄR framtiden, men så stämmer verkligheten inte ihop med visionen. Det blir helt enkelt en omväg som precis som T-banan i city konkurrerar med att gå. Att förflytta sig i höjdled är inte automatiskt något man gör bara för att det finns en monorail/T-bana utan det handlar om man kan göra en tidsvinst på köpet? Det bygger isaf på att snabbt nå plattformen, hög turtäthet och hög hastighet -och ner sen i andra i änden.
Karta Sydney med monorail i rött och spårvägen i två nyanser av blått:
http://mapsof.net/map/sydney-metro-map-monorail-l..
Det är möjligt att just Sydney uppnått sitt PR-mål trots nedläggningen men jag menar att det var isaf till ett mycket högt pris = inget finns kvar. Långsiktigheten och samplanering med spårvägen man ändå byggt gick om intet liksom mycket tid att vinna över bilister till kollektivtrafiken som i regel finns på markplanet. I just Sydney´s fall så stämmer det att slingan banan gick i var för liten men generellt kommer man inte ifrån att planskildheten både skuggar, kräver mycket yta och bäst passar i städer som är mer eller mindre nybyggda. Intergreringen med en äldre kvartersstad i tex Europa är mycket svår och skulle isaf planerats i någon bombskadad stad direkt efter kriget. Idag skulle "priset" för m-banornas dominerande i stadsbilden bli för högt i sig med tillhörande överklaganden och byråkratilångbänk. För att man ska kunna åka åt bägge hållen krävs dubbla skrymmande stolpar för två "spår" annars blir det enkelriktat som i denna bildserie från Sydney med "åkattraktionen":
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic..
I Sydney har inte monorail-banan rivits utan flyttats till Hobart AU där den kanske gör bättre nytta... Sydney väljer att istället bygga ut sin enda spårvägslinje från 1997 med fler linjer på marken, delvis där m-banan gick:
http://www.cityofsydney.nsw.gov.au/aboutsydney/pa..
Inkompatibel med andra system, skrymmande, ytkrävande, ej i markplanet, bullerstörande i fel nivå, dyrare än spv, dyrare säkerhetsaspekter är exempel på varför denna monorail är en dålig lösning men det finns andra tekniska varianter av automatssystem som givit andra resultat men då måste man gå in på den valda tekniken specifikt.... Jämförelsen med tvärbanan haltar lite då alternativet till spårväg aldrig varit monorail men däremot automatbana. "Måttliga krav " (-från SL) håller jag däremot helt med om!