Det har skrivits lite i olika trådar om hur en färjeterminal bör vara, så jag blev sugen på att göra en "topplista" över de färjeterminaler jag besökt utifrån tre kriterier:
1) Fint inlopp. Det är trevligare att glida in mitt i stan och se allt det goda från fördäck, istället för ett sjaskigt industriområde mitt i ingenstans
2) Bankomat och annan grundläggande service. Låter trivialt, men nuförtiden är man så bortskämd med sådana att man inte tänker på att växla innan man åker. Jag slänger in språk i det här kriteriet, att allt ska vara skyltat på olika språk varav engelska är ett.
3) Bra förbindelse in till stan, helst direkttåg till någon av stadens större knutpunkter, inga byten, inga kluriga promenader, kryptiska busstidtabeller och skumma taxichaufförer. Om resan ger en tillräckligt fin vy av staden kan det kompensera för att själva hamnen inte är så spännande.
Ett kriterium som absolut spelar roll är hur njutbar utsikten sista/första timmen ombord är, men jag har uteslutit det eftersom det är svårt att som stadsplanerare göra så mycket åt det.
Jag har skippat färjeterminaler för städer som är små eller ointressanta på andra vis, liksom såna som jag helt enkelt glömt bort hur de var för att det var längesen eller för att någon hemmastadd mötte upp med bil och besparade mig äventyret. Har också skippat obskyra hamnar som inte är representativa för båtfärder till staden ifråga.
1. Helsingfors - perfekt stadsvy, bankomat, direktspårvagn med kontantbetalning de sista metrarna till city
2. Kobe - oklanderlig service, broburen spårväg rätt från färjan till centrum med fina vyer över stan.
3. Pireus, Aten - man kan inte klandra dem för att de inte grävt en kanal fram till Akropolis, direkttunnelbana, service
4. Shanghai - mitt i smeten vymässigt (i höjd med Pudong) men tråkigt område med dålig kollektivtrafikanslutning (för den som inte kan stället), viss service, säkra taxibilar
5. Stockholm - Stadsgården - perfekt vy, bankomat, lång promenad om man inte får syn på den lite hemliga busshållplatsen där man kan bli hatad av nackaborna
6. Osaka - Avsides hamn, bankomat, lite engelska skyltar, lång men ganska intuitiv promenad till tunnelbana (direkt)
7. Riga - halvdan stadsvy, viss service, bara taxi, eller promenad med bl.a. en osäker bilvägsövergång till centrum
8. Jilong (Taipei) - Mitt i stan med all service, men fel stad (motsv. Södertälje). Hyfsat lätt att gå från båten till direkttåget till Taipei C; mindre lätt att köpa biljett om man inte kan några skrivtecken
9. Tokyo - avsides hamn, spännande människoovänlig promenad bland containrar och truckar, sedan två tunnelbaneresor innan centrum nås (iofs beroende på definition av "centrum")
10. Stockholm-Frihamnen - oupphetsande vy (än så länge!), en avsides busshållplats där man måste köpa biljett med kreditkort i en obegriplig automat, taxichaufförer som rånar en mer än någonstans jag varit på eller hört om
11. Incheon (Seoul) - avsides hamnområde, bankomat, promenad till buss, total avsaknad av latinskt alfabet för att man garanterat ska åka vilse
12. Fuzhou (Fujian, Kina) - ingen engelska eller annan turistinfrastruktur, buss och sen buss igen för att komma till tågstationen. Ett (försvinnande) litet plus för den sköna propagandan på väg in i hamnen
13. Tianjin (Peking) Långt från allt, långt till busshållplats, ingen engelska, ingen bankomat (samtidigt som inget, t.ex. biljetter, kan köpas med kort), påflugna taxichaufförer i kartell. En gång var hela området översvämmat med mellan 1 och 7 dm vatten.
Recension från Xiamen, Kina (ny färjeförbindelse till Taiwan) efter sommaren