Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Städer
 > Norrort

Bostäder tränger ut Täbys hästar

Sida 2 av 2
<12
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
"Stänga Solvalla? Det var dagens dummaste.
Edit: Såg att inlägget var från 2010."


Dom ska kanske flytta Solvalla en liten bit så att hästarna får springa runt under flygbullret från Bromma flygplats och då kan man bygga vidare på den nya stadsdelen Annedal på dagens Solvalla.

http://www.metro.se/sport/har-ar-nya-super-solval..

Hur det går med Solvalla vet jag inte men det verkar gå bra med flyttningen av Täby galopp i alla fall.
Senast ändrad 1 juni 2011 11:40
Henrik Nilsson
109 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Maj 2008
Alf . skrev:

"Stänga Solvalla? Det var dagens dummaste.
Edit: Såg att inlägget var från 2010."


Dom ska kanske flytta Solvalla en liten bit så att hästarna får springa runt under flygbullret från Bromma flygplats och då kan man bygga vidare på den nya stadsdelen Annedal på dagens Solvalla.

http://www.metro.se/sport/har-ar-nya-super-solval..

Hur det går med Solvalla vet jag inte men det verkar gå bra med flyttningen av Täby galopp i alla fall.

Ok, då e jag med i "galoppet" igen.

Finns fler områden att bygga bostäder på dock, typ hela grönområdet mellan Kista och Järva/Lilla Ursvik. Det finns väl till och med en oanvänd tunnelbanestation där?
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
Galoppet hamnar i Bro i Upplands-Bros kommun.
Nära E 18 och Pendeltåg.
http://www.svenskgalopp.se/sg/nyheter-skg/nyheter..

Om den stora inomhus slalombacken Ski Park 360 byggs vid E 18 i Bålsta kommer travet och skidbacken ligga väldigt nära varandra.
http://www.skipark360.se/bolagsstyrning

och lite längre bort på E 18 kommer kanske en internationell racingbana att byggas i Enköping.
http://www.vikingmotorpark.com/anl.html
Senast ändrad 3 januari 2012 22:04
Profilbild
Tore Kullgren
972 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Henrik Nilsson skrev:

Finns fler områden att bygga bostäder på dock, typ hela grönområdet mellan Kista och Järva/Lilla Ursvik. Det finns väl till och med en oanvänd tunnelbanestation där?


Kymlinge. Enligt min ringa mening borde området exploateras med blandstad som anknyter till Kista.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Erik Hellström
3 Inlägg
Ort: 9, Gick med: September 2012
Jag tycker det ser ljust ut för Galoppfältet. Oavsett vilket av förslagen som byggs så lär Täby få en stadskärna som har alla förutsättningar att liva upp sovförorten. Min favorit är Rosenbergs/ÅWL:s förslag men de andra duger bra med. Det läggs stor fokus på att funktionsblandning och så ett stråk mitt igenom mot Täby Centrum.

http://www.taby.se/sv/Stadsbyggnad_trafik/tabyvax..


Rosenbergs/ÅWL:s förslag
Rosenbergs/ÅWL:s förslag
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Ja, det där ser faktiskt häpnadsväckande bra ut, åtminstone på flygbilden. Lite kvartersslutning och minskning av överstora husbredder bara, och kanske att man bebygger lite mer av området mot motorvägen.
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
http://www.taby.se/sv/Stadsbyggnad_trafik/tabyvax..

Intressant med 2 stora gräsfotbollsplaner och en del andra planer mitt bland husen på den mittersta bilden.
Profilbild
Ragnar Lind
119 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Januari 2009
Här är det verkligen viktigt att flera aktörer får bygga i varje kvarter, så att det blir variation. De två nedersta bilderna ser inte kul ut (är det en "mur" på vänster sida av gatan på den nedersta bilden??). I bästa fall kan det bli riktig central stadskänsla här, i sämsta fall blir det bara ett lite mer upphottat Tensta (Wingård).
Är inte köpcentrumbyggnaden dåligt integrerad i stan? Den ligger ju vid sidan av, i ena hörnet.

Men jag blir glad över sådana här planer med sådan potential i en förortskommun. Tag efter, alla ni andra!
__________________
Ragnar L

Senast ändrad 24 september 2012 22:57
Profilbild
Ragnar Lind
119 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Januari 2009
Det är faktiskt vänstertrafik i den nedre bilden. Också av den utritade bebyggelsen att döma skulle ju bilden kunna vara från 1967....
__________________
Ragnar L

Senast ändrad 24 september 2012 23:01
Erik Hellström
3 Inlägg
Ort: 9, Gick med: September 2012
Nu börjar det dra ihop sig för Galoppen. Någon gång i mars ska kommunstyrelsen godkänna strukturplanen. Här är underlaget som de ska besluta om: Galoppfältets strukturplan, ej beslutad än.
Den är som ett manifest för kvartersstaden och mot modernistisk stadsplanering. En liten tår faller från mitt öga, för som ung drömde jag faktiskt om att de skulle bygga en RIKTIG stad på galoppbanan Ok, många överklaganden ska nog blåsa igenom motorvägsundergången innan man börjar bygga, men hoppfullt känns det nu iaf.
Martin Singh-Blom
196 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2012


Shit. Det där är ju hysteriskt bra. Ett anti-Märsta Port. Hoppas de godkänner det och börjar bygga omedelbart.
Profilbild
Erik Jungnelius
55 Inlägg
Ort: Stockholm (Hammarbyhöjden), Gick med: Februari 2008
Helt otroligt, äntligen är det någon som gör rätt. Tänk att detta kan vara samtida med Märsta port!

Bravo Täby
Profilbild
Robin Andersson
238 Inlägg
Ort: Stockholm/Linköping, Gick med: Juli 2008
Helt klart ett jättekliv framåt! Tyvärr så hanterar man inte/kan man inte hantera motorlederna i staden, vilket ger konsekvensen att området blir en enklav i sig själv. Jag förväntar mig inte att man i detta dokument föreslår en ombyggnad av motorlederna till stadsgator, men kanske att man redovisade en tanke till hur området i ett senare skedet kan integreras med omgivande bebyggelse. T.ex. genom att förlänga gatorna ut över motorlederna och vidare in i omgivande områden. En annan sak som jag inte kan hålla med om är värdet av en sammanhängande grönska. Man kan utsmycka de offentliga stadsrummen med växtlighet, men inte jämställa gräsmattan med en framkomlig gata. Det gröna är viktig och ska vara ett inslag i stadsmiljöerna, men på gatustrukturen och de offentliga ytornas villkor.
Profilbild
Erik Jungnelius
55 Inlägg
Ort: Stockholm (Hammarbyhöjden), Gick med: Februari 2008
Robin Andersson skrev:

En annan sak som jag inte kan hålla med om är värdet av en sammanhängande grönska. Man kan utsmycka de offentliga stadsrummen med växtlighet, men inte jämställa gräsmattan med en framkomlig gata. Det gröna är viktig och ska vara ett inslag i stadsmiljöerna, men på gatustrukturen och de offentliga ytornas villkor.


Jo men verkligen, jag reagerade också på det, vad är egenvärdet/syftet i att grönskan skall vara sammanhängande? Men det är väl för att blidka den gröna opinionen.

Men efter att ha sett den pedagogiska genomgången av antiSCAFT och antimodernism, i glada färger är jag beredd att förlåta det mesta. Hoppas detta uppmärksammas på rätt sätt i media. När folk ser att detta funkar, kommer det sopa banan med övriga halvmessyrer
Erik Hellström
3 Inlägg
Ort: 9, Gick med: September 2012
Det stämmer ju att grönområdet i mitten är för stort. Det kommer dela området till två väldigt separata stadsdelar. Den västra nära handelscentrum och den bästa kollektivtrafiken och den östra som mest ligger längre bort och har sämre kollektivtrafik. Täby har dock djupt inpräntade dogmer om att 50% av allt ska vara grönt, "stan på landet". Det positiva med det föreslagna grönområdet är iaf att ambitionen är att det ska byggas saker som lockar folk att vara där. Inte bara en kvarlämnad naturplätt utanför sin kontext och därigenom värdelös som natur. Jag vågar nog inte hoppas på så mycket mer i bil och "natur"plätts-Mecka.

Kopplingarna med omgivande delarna blir ju inte som att de är en och samma stadsdel. Fast om man jämför med nuläget så öppnas hela den jättelika barriären Galoppbanan upp och alla omkringliggande områden får kopplingar till det och därigenom det som finns runtom. Det är helt revolutionerande för centrala Täby. Fler kopplingar vore bättre givetvis. Tex norrut ser det illa ut. Endast vid tågstationerna kan man korsa och de övergångarna finns faktiskt redan idag. Däråt finns det behov av två tre kopplingar till enligt min mening. Trots att Stora Marknadsvägen och Roslagsbanan är svåra hinder.

Helt klart finns det plats för förbättringar. Men bara det som föreslås där är som sagt revolutionerande för Täby.
Sida 2 av 2
<12

 > Städer
 > Norrort
Bostäder tränger ut Täbys hästar

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6719 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 04:44 av Huai Chuan
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
15 Februari 2019 15:57 av Mikael Bigert