Jag var där idag och tog med mig lite intryck (bortsett från det ni skrivit ovan):
Positivt:
Längs huvudstråken ligger
trottoaren i kant med byggnaderna. Lokaler i bottenvåningarna bidrar till rörelse. På bakgatorna saknas dock lokaler. Detta problem tror jag kan göras mindre om man låter omgivande kommande stadsdelar (Danvikslösen, Sickla, och eventuell stadsbebyggelse upp mot Hammarbyhöjden) ha en mycket högre exploateringsgrad än nuv. Sjöstaden. Det finns en del bakgator i innerstaden som saknar lokal i bottenvåningen. Jag ser det inte som något större problem så länge det inte gäller ett större område.
Negativt:
Man har anlagt
stora arealer gräsyta. Detta gäller främst längs Sickla kanalgata och Strömparterren ner mot vattnet. Tanken från början var nog att det skulle se "grönt och fräscht" ut. Gräsmattorna är någorlunda välskötta någon meter utanför husen. Längre ut från husen
ser det ut som om ingen sköter gräset och sly börjar att bildas (ja tyvärr är det så).
Istället för en ordentlig kaj där man kan ha picknick med benen dinglande ner mot vattnet, har man anlagt gångvägar i trätrall längs stranden. Mellan vägarna och vattnet finns det rikligt med tät vass. Det är inte speciellt inbjudande att sitta där och inmundiga sin medhavda matsäck. Meningen är kanske att man istället ska sitta på sina balkonger och njuta av sjöutsikten, men då blir det förstås färre människor på gatan som kan bidra till gatuliv.
Det finns en
konstgjord smal kanal parallellt, söder om Sickla kanal. Meningen med denna är svår att se. Utformningen signalerar att detta är ett privat område som exklusivt
beträdes av de boende. Varför anlade man inte istället (bil/cykel/gång-)väg längs stråket?
Sickla udde: Vem, som inte bor där, har anledning att åka dit? Det vore bra om man hade dragit någon busslinje längs Korphoppsgatan över till Sickla udde som passerat genom Sickla kanalgata. Punkthusen längs vattnet är inget större problem (ytterligare slutna kvarter skulle nog inte fått plats). Det stora problemet är att det helt saknas lokaler (typ kaféer och restauranger) ut mot strandsidan. Som jag skrev ovan så är det ett problem att det inte finns riktiga kajer som tillät plats för uteserveringar och båtar att lägga till (varför inte rataurangbåtar).
Det är uppseendeväckande att man slösat bort ett så fint läge på oskötta, slyiga gräsmattor och täta vassruggar.
Hammarby allé: Varför är den så bred (nästan 35 meter)? De omgivande kvarteren innehåller inte mer än åtta våningar, vilket gör att gatan känns enslig och lite öde. Som det är nu så ligger tvärbanan i mitten. Tvärbanans område avgränsas från vägbanan med en upphöjd grässträng som är cirka tre meter bred. Om tvärbanan istället hade löpt på en upphöjd grässträng i mitten hade man sålunda kunnat smalna av gatan med cirka 6 meter. Förutom detta så bryts Hammarby allé av vid Luma. För det första så fungerar detta torg inte som ett torg. För det andra borde man där kunna åstadkomma en betydligt bättre trafiklösning än idag.
Luma: En stor avgränsare som
delar upp Hammarby allé
i två separata stråk. Tanken verkar vara att det är bra att anlägga ett torg där två stråk möts. Tyvärr saknas det lokaler i bottenplanen (där är det bl.a. en skola, men vem säger att skolverksamheten måste äga rum just i bottenvåningen ut mot gatan?). Torget saknar helt urban koppling norrut. Dessutom så bryts kvartersstrukturen av här. Man borde bebygga området mellan Torget och Luma (gärna 15 våningars slutet kvarter) som skulle ge en snygg brytning mot de gamla industrilokalerna.
Hammarbyvägen: Här kunde man anlägga kvarteren direkt angränsande mot denna väg (som då hade blivit en stadsgata). Istället har man anlagt
parallella lokalgator (Kanalvägen och Skeppsmäklargatan), vilket gör att Hammarbyvägen i första hand kommer att
förbli en trafikled. Det ger också intrycket att "här tar staden slut" och fortsatt expansion österut försvåras.
Hur ser den urbana kopplingen ut för Sickla park? Kvarteren är öppna in mot denna "park". Husen är låga och saknar bottenplanslokaler. Det är mycket svårt att göra något åt detta. En lösning skulle vara att bebygga hela grönområdet samtidigt som man förbättrade förbindelserna (G+C) till Sicklareservatet.
__________________
När får vi se Lindhagen II?